handdator

Visa fullständig version : Tokyo n stuff?

carlsm
2007-01-03, 20:05
Hej,

En kompis frågade nyss om jag hade lust att åka och kolla in Tokyo nån vecka med honom om ett tag. Eftersom jag typ inte satt min fot utomlands på 100-år tyckte jag nog att visst fan kunde jag det.

Men nu undrar jag....vad gör man i Tokyo och there abouts??

SWETiger
2007-01-03, 20:40
Du kan gå och bara stirra i skyltfönser en vecka, sen kan du välja att utforska en del av Tokyo åt gången med restauranger, affärer m.m. med en vecka per större del. Om man nu gillar shopping.

Prankie
2007-01-03, 20:58
Akihabara för alla tekniska saker ni ska köpa, och spela arcade och sånt.
Har för mig Shibuya finns också några gator med bra shopping och matställe.

LarsK
2007-01-03, 23:54
Sök på Tokyo, jag har skrivit ganska mycket om hur det är att bo i Tokyo, och om jag inte minns fel var där även lite om staden.

När plannerar ni åka hit? Fram tills feb/mars är här kallt, så det rekommenderar jag inte. April-maj är nog bäst.

carlsm
2007-01-04, 08:52
Sök på Tokyo, jag har skrivit ganska mycket om hur det är att bo i Tokyo, och om jag inte minns fel var där även lite om staden.

När plannerar ni åka hit? Fram tills feb/mars är här kallt, så det rekommenderar jag inte. April-maj är nog bäst.

Ja en eventuell resa är väl mest på förstudieplanet just nu men det hade varit riktigt kul att åka långt bort till nåt väldigt annorlunda. :) Som skrivet var det länge sedan jag var ute och reste. Blir resan av är det tänkt på senvåren eller frammåt sommaren. Ska även se om jag i så fall inte kan göra ett stop i nåt annat land på vägen hem, typ Thailand som jag aldrig varit i.

Ska ta och söka på dina trådar, tack! :)

Tomten
2007-01-04, 09:25
Hej,

En kompis frågade nyss om jag hade lust att åka och kolla in Tokyo nån vecka med honom om ett tag. Eftersom jag typ inte satt min fot utomlands på 100-år tyckte jag nog att visst fan kunde jag det.

Men nu undrar jag....vad gör man i Tokyo och there abouts??

köp ett JR railpass om ni vill kunna resa runt i Japan. Då kan ni resa runt vart ni vill i landet med vanliga tåg och även bullettrains (om ni bokar) under en viss tidsperiod (beroende vad man betalar för). Det går bara att köpa utanför japan som turister och ska tydligen vara det billigaste och bästa sättet att resa runt i landet. Kostar 3400:- för 21 dagar och 2700:- för 14 och 1600:- för 7 dagar. Passet är aktivt från dagen när ni byter in er "token" mot ett tågpass vid en järnvägsstation.

http://www.japan-guide.com/e/e2361.html

Fast hade ni bara planerat att stanna i Tokyo under hela perioden så är det ju ingen mening. Fast det skulle nog vara ganska coolt att kunna se större delen av japan från norr till söder på tre veckor. Planerar ni stanna i landet under en månad så kan ni ju vara en veckan i tokyo, lösa in tågpasset och sen bara cruisa runt i landet i tre veckor med shinkansen.

Det skulla då jag göra!

LarsK
2007-01-04, 10:25
Det finns restriktioner på det passet. Jag tror inte man får åka noizumi (snabbaste shinkansen) med det.

Runda Grodan
2007-01-04, 10:48
Man äter en massa Hoka Hoka, eller hur det nu stavas. :D

Det är nån kedja med japansk snabbmat. Väldigt billigt, väldigt gott och inte så jätte onyttigt.

Jag håller med Tomten, köp ett JR railpass om du har råd. I Kyoto (stavning?) finns det många coola tempel att se. Jag kan även tipsa om att du letar rätt på ett Onsen (återigen stavning?), ett traditionellt japanskt badhus.

Japan är underbart!

Chris
2007-01-04, 11:45
Är det sant att hot-springs-baden är nakenbad?

coxie
2007-01-04, 11:48
Spontant säger jag att en vecka är lite snält med tid för att uppleva tokyo, själv varit där två gånger i 3 veckor vardera och känns fortfarande bara som att man har skrapat på ytan.

LarsK
2007-01-04, 13:35
Chris; ja. Men det är män och kvinnor i separata bad, avskilt från varandra. Och man tvättar sig först, sen går man ner i badet. Den enda gången män och kvinnor badar tillsammans är om man hyr ett eget "badrum". Kvinnor ingår inte, det får man själv ta med sig. ;)

coxie; stor-Tokyo (med alla ihopvuxna städer) är ungefär stort som Skåne.

coxie
2007-01-04, 13:39
Chris; ja. Men det är män och kvinnor i separata bad, avskilt från varandra. Och man tvättar sig först, sen går man ner i badet. Den enda gången män och kvinnor badar tillsammans är om man hyr ett eget "badrum". Kvinnor ingår inte, det får man själv ta med sig. ;)

Jo det är verkligen sjukt stort, men det är en underbar stad att besöka. Hoppas på att någon gång få jobba i asien så man kan besöka/bosätta sig där några år.

LarsK
2007-01-04, 14:21
...och jag gör tafatta försök att komma härifrån............

Chris
2007-01-04, 17:33

Men finns det möjlighet att tjuvkika? :D Det är ju det hot-springsturerna alltid går ut på i diverse serier/animes haha. Ingen ide att åka dit för att bada med nakna gubb-japaner. :cryout:

LarsK
2007-01-05, 04:32
Allt är möjligt, men det är mest gamla kärringar som badar där. Men du kanske tänder på japanska MILF? :)

Tricklev
2007-01-05, 04:55
Allt är möjligt, men det är mest gamla kärringar som badar där. Men du kanske tänder på japanska MILF? :)

Vänta lite nu, försöker du säga att Anime ljuger?

LarsK
2007-01-05, 08:17
Nä, klart Anime aldrig ljuger. Alla vet att allt i anime är baserat på verkliga händelser. Manga också.

Chris
2007-01-05, 09:47
Nä, klart Anime aldrig ljuger. Alla vet att allt i anime är baserat på verkliga händelser. Manga också.

Jag var ju inte fullt seriös heller, men man får försöka vänta tills en skolklass åker dit isåfall då. :thumbup: