handdator

Visa fullständig version : vilket pulver?

Nadja_N
2007-01-03, 18:53
okej, hjälp mig i gainer/protein-djunglen nu...

Jag har några kilos övervikt (5kg) och är rätt mjuk *cry* i dagsläget. Har börjat träna igen och tränar på gymmet 3-4ggr/v och promenerar övriga dagar. Har idag fått hjälp av en vän med kosten och träningen men det som lämnades lite oklart är proteintillskottet.

Jag vill ogärna lägga på mig mer fett, men väldigt gärna bygga muskler. Det gör inget om vågen visar 10kg plus - bara det är muskler och inte ännu mer fett.
Så Vad ska jag äta?

vore vänligt om någon kunde sprida lite ljus över detta... tack

NisseEriksson
2007-01-03, 19:11
Träna mycket löpning och cykling=fettförbrännande alternativt gå långa promenader ofta.
Har du en vän(Gå med stavar) eller ett husdjur passar det ypperligt med promenader

NisseEriksson
2007-01-03, 19:13
Träna mycket löpning och cykling=fettförbrännande alternativt gå långa promenader ofta.
Har du en vän(Gå med stavar) eller ett husdjur passar det ypperligt med promenader

Jag missförstod lite. Du ville ha tag på fettförbrännande proteintillskot vilket i dagsläget inte finns även om många bolag som säljer påstår detta

Nadja_N
2007-01-03, 19:21
Jag missförstod lite. Du ville ha tag på fettförbrännande proteintillskot vilket i dagsläget inte finns även om många bolag som säljer påstår detta

nej jag vill inte ha nåt fettförbrännande proteintillskott - jag vill veta vilket tillskott som man lägger på sig minst fett med... det är en viss skillnad

NisseEriksson
2007-01-03, 19:34
nej jag vill inte ha nåt fettförbrännande proteintillskott - jag vill veta vilket tillskott som man lägger på sig minst fett med... det är en viss skillnad

Det är förbjudet att länka andra webshopar så jag säger http://www.kolozzeum.com/
Enligt folk väldigt gott.
Tillskott man lägger till sig minst fett med, hmm jag kollade lite i koloshoppen och http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=121
ser kalorisnålt ut.

Vet du principen energi in/ut eller?

På www.tasteline.se finns nyttiga recept för dig.
Om man kombinerar bra kost och konditionsträning(cykling/löpning)
förbränner du fett.
Lycka till med din deff :thumbup:

Avesta
2007-01-03, 19:45

Det handlar om energi in/ut +-. Får du i dig mer energi än du förbrukar lägger du på dig fett oavsett vilket kostillskott du än väljer. Så det du söker finns egentligen inte. Vill inte du lägga på dig fett ska inte du äta mycket mer än vad du förbrukar, möjligen en 200+ för att kunna lägga på dig muskelmassa.

Nadja_N
2007-01-03, 19:50
Det handlar om energi in/ut +-. Får du i dig mer energi än du förbrukar lägger du på dig fett oavsett vilket kostillskott du än väljer. Så det du söker finns egentligen inte. Vill inte du lägga på dig fett ska inte du äta mycket mer än vad du förbrukar, möjligen en 200+ för att kunna lägga på dig muskelmassa.

okej, det låter logiskt. jag är idiot på det här med kost och att räkna. Finns det någon bra länk där man kan läsa på sig lite om detta - alltså hur jag räknar det jag får i mig och hur mycket jag ska ha i mig och hur mycket jag gör av med?

/nadja - idiot och småbarnsmamma

Hekos
2007-01-03, 22:30
Tänkte precis säga, allt hamnar om kcal in och ut.

Äh alla är vi idioter i början. man kan inte veta allt vettu ;)

Sen det där med fettförbränning NisseEriksson har hört att, promenader ska vara way mycket mer fett förbrännande än löpning. pga att löpning är så energikrävande att kroppen "sparar" allt vad den kan eller har jag fel någon?
Och att löpning främst påverkar cardion?

Aja amatörfilosofi:P

Ha det gött / Hekos

regus
2007-01-03, 22:40
Läs den här länken, nu handlar den visserligen om deff (viktminskning), men du lär dig hur saker och ting fungerar.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Annars kan jag rekomendera dig att sitta och lusläsa olika kosttrådar här på forumet, mycket man kan lära sig.

Lycka till med tränandet:)

Nadja_N
2007-01-04, 09:22
Tänkte precis säga, allt hamnar om kcal in och ut.

Äh alla är vi idioter i början. man kan inte veta allt vettu ;)

Sen det där med fettförbränning NisseEriksson har hört att, promenader ska vara way mycket mer fett förbrännande än löpning. pga att löpning är så energikrävande att kroppen "sparar" allt vad den kan eller har jag fel någon?
Och att löpning främst påverkar cardion?

Aja amatörfilosofi:P

Ha det gött / Hekos

jag väljer att tro på din amatörfilosofi - då jag har någon slags kronisk benhinneinflamation *gah!* ... kan bara promenera

Nadja_N
2007-01-04, 09:24
Läs den här länken, nu handlar den visserligen om deff (viktminskning), men du lär dig hur saker och ting fungerar.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Annars kan jag rekomendera dig att sitta och lusläsa olika kosttrådar här på forumet, mycket man kan lära sig.

Lycka till med tränandet:)

tack tack, har läst både deffguiden och börjat lusläsa alla kosttrådar nu. Det är mycket att läsa och framför allt; mycket att lära. Men det ska nog gå.

Tack

King Grub
2007-01-04, 09:26

Japp! :) Vid riktigt hög intensitet duger inte fett som bränsle, men det innebär ingen nedreglering av fettförbränningen över dygnet i jämförelse med promenad, på något sätt.

Att springa lika lång tid som att gå förbrukar mycket mer energi, vilket kommer att påverka fettförbränningen över dygnet mycket mer (om man inte ersätter kalorierna med mat, förstås). Att springa samma sträcka som att gå den, kostar också runt 30% mer energi.

Trance
2007-01-04, 09:59

Tesen energi in och energi ut är ju helt klart sann, däremot är det ju även en ganska stor förenkling. Det är ju inte ofta enbart viktnedgång man är ute efter utan även en bra fördelning mellan fett och muskler samt även välmående.

Rent generellt kan man säga att erfarenhet och studier visar så vitt jag vet på att ett relativt högt proteinintag gör att större andel energi blir muskler vid uppgång och man förlorar mindre muskler vid nedgång. Protein har ju även en fördel att det mättar ofta bra när det kommer i formen av kött t.ex. Många äter runt 2 gram/kg kroppsvikt så det kan vara något att sikta på eventuellt.

Angående tillskott så finns det ju massor med det är få som känns prisvärda. Proteintillskott, + snabba kolhydrater vid snabb träning verkar enligt studier vara riktigt bra. Jag vet dock inte om det gjorts studier än som jämför det med vanlig mat vid samma tillfälle, men det är helt klart en fördel över att inte få i sig något eller att få i sig samma mängd vid ett annat tillfälle på dagen. Annars kan det vara en hit att köpa enbart proteintillskott och ha som extra protein vid mellanmål etc. Det är oftast smidigt och bra. Vassle är väl det mest använda och det är det som används vid träningen, resten av dagen så använder många kasein men jag vet om det är värt de extra pengarna/irritationen med att det klumpar sig.

Kreatin är ett annat som är värt pengarna då det är väldigt billigt numera. Kan dra på dig en del vatten dock.

Trance
2007-01-04, 10:01
Japp! :) Vid riktigt hög intensitet duger inte fett som bränsle, men det innebär ingen nedreglering av fettförbränningen över dygnet i jämförelse med promenad, på något sätt.

Fråga angående detta. Om man är på en kost som är extremt låg på kolhydrater lär sig kroppen att använda fett bättre vid riktigt hög intensitet eller orkar man inte bara med det?

Nadja_N
2007-01-04, 11:54
Tesen energi in och energi ut är ju helt klart sann, däremot är det ju även en ganska stor förenkling. Det är ju inte ofta enbart viktnedgång man är ute efter utan även en bra fördelning mellan fett och muskler samt även välmående.

Rent generellt kan man säga att erfarenhet och studier visar så vitt jag vet på att ett relativt högt proteinintag gör att större andel energi blir muskler vid uppgång och man förlorar mindre muskler vid nedgång. Protein har ju även en fördel att det mättar ofta bra när det kommer i formen av kött t.ex. Många äter runt 2 gram/kg kroppsvikt så det kan vara något att sikta på eventuellt.

Angående tillskott så finns det ju massor med det är få som känns prisvärda. Proteintillskott, + snabba kolhydrater vid snabb träning verkar enligt studier vara riktigt bra. Jag vet dock inte om det gjorts studier än som jämför det med vanlig mat vid samma tillfälle, men det är helt klart en fördel över att inte få i sig något eller att få i sig samma mängd vid ett annat tillfälle på dagen. Annars kan det vara en hit att köpa enbart proteintillskott och ha som extra protein vid mellanmål etc. Det är oftast smidigt och bra. Vassle är väl det mest använda och det är det som används vid träningen, resten av dagen så använder många kasein men jag vet om det är värt de extra pengarna/irritationen med att det klumpar sig.

Kreatin är ett annat som är värt pengarna då det är väldigt billigt numera. Kan dra på dig en del vatten dock.

tack för ett ganska uttömmande svar! Men då undrar jag; vassle eller kreatin? Vad rekomenderas? Och kan du nämna någon variant som är "känd" för att vara "god"? skitsvårt antar jag då folk tycker olika...

Überbiffen
2007-01-04, 12:10
okej, hjälp mig i gainer/protein-djunglen nu...

Jag har några kilos övervikt (5kg) och är rätt mjuk *cry* i dagsläget. Har börjat träna igen och tränar på gymmet 3-4ggr/v och promenerar övriga dagar. Har idag fått hjälp av en vän med kosten och träningen men det som lämnades lite oklart är proteintillskottet.

Jag vill ogärna lägga på mig mer fett, men väldigt gärna bygga muskler. Det gör inget om vågen visar 10kg plus - bara det är muskler och inte ännu mer fett.
Så Vad ska jag äta?

vore vänligt om någon kunde sprida lite ljus över detta... tack
Kosttillskott är långt ifrån nödvändiga. Du har börjat träna igen och fått hjälp med kosten. Kör på ett par månader och se vart det leder.

Trance
2007-01-04, 12:32
tack för ett ganska uttömmande svar! Men då undrar jag; vassle eller kreatin? Vad rekomenderas? Och kan du nämna någon variant som är "känd" för att vara "god"? skitsvårt antar jag då folk tycker olika...

Kreatin och vassle är inte samma typ av kosttillskott, du kan läsa mer om kreatin här: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=33269 Jag skulle nog inte använda det som nybörjare då det känns som onödigt pill, men kanske sen när du tränat ett tag kan det vara bra att tänka på.

Själv skulle jag nog köpt vassle, t.ex.: Kolozzeums vassle, 1-kilosförpackning:
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=166

Den finns i ett helt ok erbjudande här om man vill köpa lite mer för att få det billigare: http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=173

Allt över 500 är dessutom fraktfritt så man kan ju slänga med en shaker för att komma över gränsen:
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=29&products_id=114

Du kan ta drinken tillsammans med en macka eller två direkt efter träning. Kan gärna passa på att käka ljust bröd då det bara är bra. Angående smaken så är det ju rätt svårt, jag gillade inte kokos (men gillar inte kokos så mycket) eller banan (tyckte den smakade syntetiskt), jordgubb tyckte jag dock var riktigt god och choklad har jag inte smakat än. Var noga när (om) du beställer så du följer instruktioner för att få rätt smaker.

Detta är enligt mig ett utmärkt sätt för en nybörjare att få i sig lite mer protein utan att behöva pilla med för mycket pulver samt slippa gainers (blandning av vassle+snabba kolhydrater) som kan göra det lite svårare att kontrollera vikten enligt erfarenhet då flytande kalorier är rätt lätt att få i sig stora mängder av. Senare kan du ju byta ut dina mackor mot t.ex. maltodextrin om du känner dig mer hemma i det hela.