Visa fullständig version : Deffstart i feb. upplägg här.
Saxat från min journal, tänkte sprida det och kanske få några mer åsikter.
OK, nu är det bestämt.
Vi kommer ha oss en deff pojkar och flickor! Ni kan utläsa av några inlägg här ovan att jag är trött på tjockis. Sedan känner jag att jag inte kommer ha en bra motivation till att bulka längre när jag känner mig ganska missnöjd med midjan. Då tar jag hellre en exemplarisk deff än en halvbra bulk.
Mina primära mål, som jag kommer att lista nedan. Är att gå ner i vikt, minska midjan. Med betoning på att minska midjan. Ökad muskeldeffination och mindre tjejtuttar är mest en bonus, men inte mitt mål med deffen.
Tidsplan
Det kommer att börja tidigare med, antingen den 29:e Januari eller den 5:e Februari. Den kommer att pågå i runt 2-3 månader, längre tid tror jag inte det tar, eller att jag kommer uppehålla motivationen för.
Mål
Tappa 6-10 kg
Minska 10 cm i midja
Bli mer nöjd och öka självkänslan
Delmål
Få Robert att känna sig lite tjockare
Ökad muskeldeffination
Mina tankar om en deff
Jag har totalt gått ner i 2 omgångar 25kg och ca 5kg på en period av 3 år. Jag har gjort det förrut, och jag har en ganska bra idé om hur det ska göras.
Jag vet inte allting, och jag anser mig vara ganska öppen och ödmjuk till nya förslag.
Något jag vet, och kommer köra fullt ut på är att en deff kräver diciplin och motivation som står över det mesta. Att ge sig ut på morgonpromenad när man inte har någon energi, att inte somna om utan göra något man tror på.
Metoder
Ökad kcal räkning
Cardioträning
Envishet
Mer cardio
Träning
Styrketräning enligt det nya schemat som jag la upp för ett tag sen. Vilket innebär styrka på mån,tis,tors,fre.
Konditionsträning kommer att bli på gymmet på morgonen, det kommer att bli varierat. Jag har inte bestämt mig för om jag ska börja med lugnt och senare involvera mer intervallbaserad träning, eller om jag ska implementera och mixa dom allt eftersom. Men intervaller kommer det att bli, jag upplever att det bränner fett väldigt bra och inte minst ökar konditionen.
Konditionsträningen kommer att ske på onsdag, torsdag, lördag, söndag. På så sätt så behöver jag bara ha en dag där det är två stycken träningspass, något som jag vet av erfarenhet kan vara väldigt slitande på kroppen, speciellt på kcal minus. Konditionsträningen kommer ske på morgonen då större andel fett% bränns före frukost, samt på torsdagar vill jag ha konditionsträningen och styrketräningen så långt ifrån varandra som möjligt.
Mot slutet av deffen vill jag försöka öka konditionsträningen för att dra bort det sista.
Kosten
Om det är något jag jämnt tyckt har varit viktigt och kommer fortsätta att trycka på, så är det om hur viktigt en korrekt kost är. Jag kommer lägga mig mellan 2800-3000 kcal till en början. Konditionspassen kommer att vara 4 stycken från första början, och det kommer nog att ge ganska bra effekt, så jag hoppas på att inte behöva sänka kcal nivån på ett par veckor, men sen blir det små minskningar i form av ca 2-300 kcal i stöten, tills jag märker av stagneringar. Proteinet kommer ligga på hög nivå, för låg nivå av protein tror jag orsakar muskelförlust. Kolhydraterna kommer i början vara högre än vanligtvis tror jag, men det är av dom jag kommer ta av.
Märker jag av för stor styrkeförlust, vilket tyder på tappad muskelmassa, så kommer jag ändra kosten för att motverka det så gott det går. Naturligtvis räknar jag med minskad styrka, men ändå inte allt för mycket. Fett kommer att ingå naturligt i kosten, samt omega-3 tabletter.
Kosten kommer att vara ungefär likadan som vanligt, då jag äter ganska så ren mat redan nu. Äter i princip aldrig dålig mat av typen snabbmat, snabbmåltider, köpta luncher, godis, ljust bröd eller annan fett/energität mat.
Vad jag kommer att äta är:
Proteinkällor
Keso
Nötfärs
Kyckling
Kaseinpulver
Vassle
Fisk
Kolhydratkällor
Råris
havregryn
100% fullkornspasta
Knäckebröd
MINIMALT med bröd
Kolhydrater kommer ligga som högst runt frukost, före och efter träning, samt runt lunch. Antagligen, ibland kommer ju saker att ruckas på då jag har lektioner och dylikt.
Åsikter
Tankar? Åsikter? Suger jag? Bomba mig! Jag har skrivit ner det här rakt av ur skallen och tror jag har fått ner det ganska bra. Det jag funderar på är att vänta med 4 dagar konditionsträning, och börja med 2 eller 3, för att sedan när jag stagnerar öka upp dem. Inget är bestämt ännu. Kostschemat kommer att räknas ut senare när det närmar sig.
Carolinew
2007-01-03, 13:55
Tycker det ser bra ut! Ang. kosten: Kan bara rekommendera kvarg, åt det själv för första gången igår och blev glatt överraskad! Inte nog med att det är väldans kolhydrat- och fettsnålt + fullt av protein, det är mättande också! :)
Önskar dig Lycka Till!
Ser ambitöst och riktigt bra ut. Nu är det bara praktiken kvar :thumbup: Men du, testa att ut och springa i det friska vädert också, om det finns möjlighet. Finns ju inget som slår det... att stå i en kvav träningslokal med diverse svettande människor runt om kring en är lite av en nergradering i mitt tycke. :)
Lycka till med din deff!
Lycka till med deffen, jag tror att du kommer att klara det, så bra som du har förberedd det hela :thumbup:
Starfighter
2007-01-03, 17:41
Följas skall
caroline: tack! Ja, jag vet om kvarg. Hade väl halft om halft glömt att skriva upp det (och kesella). Men lidl är för långt bort för att det ska bli en standardproteinkälla, och mitt protec blir billigare per portion än de snuskigt dyra kesellaburkarna. Men det kan nog komma in ibland för lite variation! =)
salami: Tackar! Japp, detta ska bli den mest "avancerade" av alla mina deffningar, som halft varit taskiga bantningar egentligen. Tror med det ska gå vägen bra denna gången!
johan: Det är sant det du säger, men sen är ju praktiken det roligaste också! Jag får se med löpningen, min korsrygg är ganska cp för tillfället och vill krampa när jag går längre promenader/springer. Antagligen behöver jag en djup massage eller mer stretching för att fixa det. Ska ta tag i det snart dock, så det utesluts absolut inte! Får bara se så att det inte är snö, vilket det nog blir under en stor del av deffen.
starfighter: Härligt! bilder kommer att komma upp i slutet antagligen, vill du följa det mer nogrannt så kolla i min träningsjournal :)
Skojj med kommentarer, skriv gärna mer om någon har några åsikter :)
Nice, denna tråd ska följas med största intresse! :thumbup:
Sadde & elzoo skojj! Som jag sa innan, kolla gärna i min journal om ni är mer nyfikna :) Ducka för allt spam bara.
Förövrigt, glömde lite vikt stats osv.
21 år
173 cm
morgonvikt 80-81kg
Bilder finns först och främst i min journal, men det är en del att leta genom, men även i min bildtråd (se min signatur). Styrkan suger jag på, men kör inte så mkt för styrka, mer strikta rörelser och försöka bygga. Enda som är värt att nämna är ett galet marklyft på 170 som jag är nöjd med, resten är ganska sunkigt :)
ManuelIT
2007-01-04, 03:56
nice, ska bli kul att följa*popcorn*
tänker du räkna kalorier osv? i så fall vill jag ha en detaljerad rapport om hur mycket du ska käka per dag men framförallt hur du kom fram till det, så jag lär mig inför min deff :D
Victoria
2007-01-04, 06:17
Vad e kasein?
Eddie Vedder
2007-01-04, 07:59
Du säger ju att du inte har nån energi på morronen å då kan de faktiskt vara bättre att inte lägga konditionsträningen där. Bara för att fettoxidationen är relativt högre då så är det ju den totala energiförbrukningen som är det väsentliga. Har du då mer ork att kunna förbränna fler kalorier lite senare på dagen så är det ett bättre alternativ.
Men annars är ju morgoncardio väldigt bra om man ska träna styrka på kvällen sen, blir ju längre återhämtning.
Du får hänga me mej ut i spåret å springa min "1.3 mil-runda" som du alltid verkar så sugen på!
Eddie: Näe, det är en fråga om vilja och motivation. Jag är inte världens piggaste, men så fort jag kommit ut och går eller vad jag nu än gör så går det bra. Det kan bli lite trögt, men det kommer gå fint till slut. Mja, det är precis därför jag kör morgoncardio, sen är det en bra vana och en bra start på dagen.
vickan: Det är ett proteinpulver, som vassle. Skillnaden är att det består av kasein som är ett långsamt protein, till skillnad mot vassle som är snabbt. Det gör att det blir ett bra nattprotein och till mellanmål.
manuel: Jag har räknat förrut och kommer räkna nu med. Enda anledningen till att jag itne räknar för tillfället är att jag är hemma över julen. Annars väger jag vanligtvis all mat. Enda du behöver för att räkna kalorier är slv.se, innehållsförteckningar på din mat och en matvåg. Personligen brukar jag lägga upp det i excell senare och räkna ut protein, fett, kolhudrater och e%. Lite jobb, men gör man det ordentligt behöver man inte göra det så mkt sen.
Victoria
2007-01-05, 04:11
Jaaassa! Tack ska du ha... And good luck!
Jag hänger på! ;D
Ser jättebra ut .. fortsätt uppdatera detaljrikt!
vickan: inga problem och tack! =)
adis: gott gott! det blir kanske lite uppdateringar här, även om det mesta såklart kommer bli i min journal. Men hur det går och så kommer nog att skrivas upp här. Vet inte vilket datum jag börjar, eftersom jag flyttar den 20e januari. Men det återstår att se! =)
vickan: inga problem och tack! =)
adis: gott gott! det blir kanske lite uppdateringar här, även om det mesta såklart kommer bli i min journal. Men hur det går och så kommer nog att skrivas upp här. Vet inte vilket datum jag börjar, eftersom jag flyttar den 20e januari. Men det återstår att se! =)
mitt enda råd jag har angående kosten, är ät sallad.
När jag testade en LCD var jag tvungen att basera mitt energiintag på sallad för att orka psykiskt. Uppskattningsvis låg mitt behov på omkring 4000Kcal och jag åt strax över 2000Kcal. trots det stora underskottet av mat var det inte speciellt psykiskt tungt eftersom en måltid på 400Kcal av sallad var MYCKET mat. :P Som en jämnförelse motsvarar det en 90grams fettsnål hamburgare med grovt bröd utan tillbehör.
Jag tror inte jag kommer att ligga så lågt att jag kommer lida direkt av kcal underskottet, inte i den mån att jag kommer känna extrem hunger. Men jag kommer äta broccoli till måltiderna.
En typisk lunch kommer exempelvis se ut som råris, kyckling, keso, broccoli. Att investera i mer grönt än broccoli tillåter tyvärr inte min ekonomi direkt då jag prioriterar andra matkällor före sådant :D Tror det kommer gå ganska så bra iaf. =) Men det är ett bra tips :)
Eddie Vedder
2007-01-06, 05:13
Jag tror inte jag kommer att ligga så lågt att jag kommer lida direkt av kcal underskottet, inte i den mån att jag kommer känna extrem hunger. Men jag kommer äta broccoli till måltiderna.
En typisk lunch kommer exempelvis se ut som råris, kyckling, keso, broccoli. Att investera i mer grönt än broccoli tillåter tyvärr inte min ekonomi direkt då jag prioriterar andra matkällor före sådant :D Tror det kommer gå ganska så bra iaf. =) Men det är ett bra tips :)
Detta är rent*bs* å de vet du!!! Köp ett stort jävla vitkålshuvud så har du att ta av i flera dagar sen, de e hur billigt som helst, morötter e oxå asbilligt. Ska jag va allvarlig tror jag knappt att du tagit en titt i grönsaksdisken å kollat priserna, tror mest du tar för givet att de e dyrt bara för att frusen broccoli kan va lite väl dyr.
Jag visste väl att jag skulle kunna få dig att tända till lite där.. :D
JesperAhlbom
2007-01-07, 13:18
Det låter som ett bra deffprogram :) Har själv börjat fundera lite på deff, har ändrat mina matvanor rejält. Mycket nöjd faktiskt, inget småätande längre bara äta oftare och mer proteinrikt och kalorisnålt, har även börjat ta proteintillskott nu för att komma igång lite extra. Whey 100.
Kommer hålla igång med i princip samma schema som du fram tills början på sommaren.
Med lite motivation och aktivitet så kommer du garanterat klara dina mål, denna tråden kommer följas.
Lycka till!
Sätt upp bilder på hur du ser ut i dagens läge.
Eddie Vedder
2007-01-07, 15:25
Jag visste väl att jag skulle kunna få dig att tända till lite där.. :D
Påminn mej att jag ska köpa ett vitkålshuvve åt dej när deffen drar igång sen. Du har mitt ord på att du får de av mej, bara du påminner mej som sagt.:thumbup:
Jesper: Bara att köra på! Ska hålla tummarna för dig. Mycket snyggt användarnamn där också ;)
Zippo: Testa att trycka på bildtråd i min signatur, eller i min journal, där finns en del bilder. Mer i journalen om du orkar gå genom den. :Virro
Eddie: hahah, ja du det ska jag fanimej göra du. Vi blir ju grannar snart så.
shadowfire
2007-01-07, 18:56
Delmål
Få Robert att känna sig lite tjockare
hahahaha, så jävla världsklass!!... då kanske man kommer se skillnad på er två sedan då, en helan och en halvan??! :laugh:
JesperAhlbom
2007-01-07, 23:15
Ett stort + till din deff är att du lägger upp den som en forum tråd, för då är det många som vill ta del utav resultat och se hur det går osv.
Då blir man ju mer peppad till att uppnå sina resultat och visa de andra att det verkligen går och att man kan om man bara har den rätta viljan. Den rätta viljan.
Ska lägga upp en tråd nu jag med tänkte jag :)
Tackar vi för, Jesper ja, mycket bra namn ;) hehe .!
shadow: att ingen har reagerat på den tidigare :D Det är min favoritpunkt :D
jeppe: Ja, kan man inspirera någon så är det ju roligt. Många säger de blev imponerande av min gamla viktnedgång :em: Nu lär det ju inte bli lika drastiskt, men det kanske kan hjälpa nån stackars själ ;) Jesper är ett utomordentligt namn :thumbup:
Det börjar närma sig nu, jag kommer sätta mig någon helg framöver och planera upp hela deffen lite bättre än vad jag har gjort nu. Ska bli riktigt skönt. Inte fixat korsryggen ännu, men det är bättre och jag ska på massage imorgon, så jag hoppas det blir lite promenader och löpning.
Tänkte slänga upp länken till några in-action dagsformbilder, ifall någon missat den.
*KlIckiiZzzz* (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=86986)
Min kost som den ser ut nu, kommer skärpas upp sen.
Proteinet är nere på lagom nivåer, kolhydraterna har ökat, fettet blir vad det blir. Förmodad opti träningsdag detta. Kyckling = animalisk/qourn proteinkälla. Oj vad min budget kommer gilla deffen, lätt.
Frukost 09.00: 2dl havregryn, blåbär, fun light, 2dl minimjölk, 250g kesella.
Lunch 12.00: 2dl ris, 150g kyckling, 100g minikeso.
Mellis 14.00: 3 skopor protec, 1 rågad dl havregryn.
Lunch2 1600-16.30: 2 dl ris, 150g kyckling, 100g minikeso
före träning 17.00-18.00: malto, vassle.
efter träning 18.30-20.00: malto, vassle.
Lunch3 19.00-20.30: 90g fullkornspasta okokt vikt, 150g kyckling, 100g minikeso.
kvällsmat: 22.00 3 skopor protec, 0.5-1 dl havregryn.
kvällsmat2 +00.00 3 skopor protec (beroende på hur länge jag är uppe).
Karl_alfred
2007-01-16, 00:50
Min kost som den ser ut nu, kommer skärpas upp sen.
Proteinet är nere på lagom nivåer, kolhydraterna har ökat, fettet blir vad det blir. Förmodad opti träningsdag detta. Kyckling = animalisk/qourn proteinkälla. Oj vad min budget kommer gilla deffen, lätt.
Frukost 09.00: 2dl havregryn, blåbär, fun light, 2dl minimjölk, 250g kesella.
Lunch 12.00: 2dl ris, 150g kyckling, 100g minikeso.
Mellis 14.00: 3 skopor protec, 1 rågad dl havregryn.
Lunch2 1600-16.30: 2 dl ris, 150g kyckling, 100g minikeso
före träning 17.00-18.00: malto, vassle.
efter träning 18.30-20.00: malto, vassle.
Lunch3 19.00-20.30: 90g fullkornspasta okokt vikt, 150g kyckling, 100g minikeso.
kvällsmat: 22.00 3 skopor protec, 0.5-1 dl havregryn.
kvällsmat2 +00.00 3 skopor protec (beroende på hur länge jag är uppe).
Rör du på dig mycket eller? Eller äter du mycket mer än det där nu? Tycker det är väldigt mkt mat faktiskt med tanke på vad du väger och kroppsfett. Men det ser ju bra ut matmässigt, förutom grönsaker? Dragit ned på protein hur mycket har du ätit innan egentligen? Kommer du att äta sådär enformigt dag ut och dag in? Jag skulle defenitivt äta betydligt mindre, samt byta ut protein mot fettkällor som olja och annat bra fett. Tycker även det är mkt kolhydrater med tanke på omständigheterna.
Mycket funderingar hehheeh
Du kommer bli riktigt snygg i kroppen jesper... :naughty:
Fast lite lamt att börja i februari.... :cool:
Rör du på dig mycket eller? Eller äter du mycket mer än det där nu? Tycker det är väldigt mkt mat faktiskt med tanke på vad du väger och kroppsfett. Men det ser ju bra ut matmässigt, förutom grönsaker? Dragit ned på protein hur mycket har du ätit innan egentligen? Kommer du att äta sådär enformigt dag ut och dag in? Jag skulle defenitivt äta betydligt mindre, samt byta ut protein mot fettkällor som olja och annat bra fett. Tycker även det är mkt kolhydrater med tanke på omständigheterna.
Mycket funderingar hehheeh
Funderade på samma sak. Jag skulle snarare gå upp i vikt av det där upplägget.
Men pojkar, jag förstår det är tidigt på morgonen, men.. :p Deffen ska börja runt den 29e januari eller 5e februari, det stod ovan. Alltså inte deff ännu.
Mitt deffschema kommer vara uträknat på kcal, e% på p/f/k och med grönsaker, kommer göra ett ark i excell där allt är uträknat. Dont worry, jag har sagt jag kommer göra detta smart och bra, då kommer jag göra det som så också.
Och maten har jag ökat nu de senaste dagarna bara, vill se vad som händer :thumbup:
Jag är medveten om allt det där, deffen kommer som sagt vara bättre. Jag har sagt hur jag ska göra i texten ovan, och det är mycket bättre än så här. Proteinet var högre förut, ja, främst runt 160-170 gram kyckling eller motsvarande mängd annat kött. fettkällor kommer att komma in med, allt ska göras som skrivet ovan.. dont worry :)
beech: jadå, det kommer bli fint, oavsett hur det går så kommer mamma tycka om mig lika mycket ändå *cupid*
Dock kan jag förstå med min text ovanför förra matposten att ni trodde det var deffschemat.. inte menat att låta dryg :smash: Men min jävla granne kör något powertool rakt i väggen just nu, och jag har ett hemskt morgonhumör *mini*
Okej, då är jag med! En annan fundering då:
Du skriver att du tänkt inleda med ett energiintag på 2800-3000 kcal för att sedan minska efter hand. Nästa gång jag deffar kommer jag göra precis tvärtom, dvs börja med ett riktigt lågt energiintag för att sedan öka efter hand. Anledningen till detta är att kroppen kan bränna mer fett ju mer fett man har på kroppen. Risken är alltså väldigt liten att man förlorar muskler i början av deffen, men större i slutet. Därför är det, åtminstone teoretiskt, smartare att ha ett större underskott i början och ett mindre i slutet.
Det var verkligen en litet annorlunda metod, men jag förstår hur du tänker. Intressant tankesätt. Jag skulle vara sugen på att testa, men denna deffen tror jag att jag kör old-school, men fanimej inte helt omöjligt att jag testar den varianten någon annan gång. Du får återkomma med hur det gick med den deffen när nu det blir, lär väl dröja ett tag kan jag tro ;)
Är sjukt taggad att börja deffen nu, skulle vilja börja den 29ejan, men jag får se hur mkt jag har att göra med nya lyan.
Btw, ang. min granne så satte jag på pantera på högsta volym. Han borrar inte längre :D
Jävlar vad seriöst, men det är väll bra om du kan hålla det, blir nog bra i slutet!
Själv kör jag såhär:
Tidigare schema:
Måndag: Biceps, ben
Tisdag: Bröst, ben
Onsdag: Axlar, Rygg
Torsdag: Triceps, ben
Fredag: Vila
Lördag: Vila
Söndag: Vila
Deffschema tung styrketräning
Måndag: Löpband 40 min
Tisdag: Axlar, Rygg
Onsdag: Löpband 40 min, Biceps
Torsdag: Bröst, Triceps
Fredag: Löpband 40 min, Innebandy 1½ timme
Lördag: Vila
Söndag: Vila
+ att jag ska äta lite nyttigare men då jag ätit ganska onyttigt hitills utan att gå upp i vikt så ska jag bara tänka till och dra ner lite på det allra onyttigaste.
Nån som vet om det har nån betydelse om man sprider ut löpbands-passen under veckan eller om man tex springer mån-tis-ons?
*flex*
Tror du får bättre svar på det om du startar en egen fråg istället för att kapa min, faktiskt.. :) Blir ganska så olika frågor eftersom min just nu är om kost, och din mer är om träning.
Karl_alfred
2007-01-16, 13:21
Men pojkar, jag förstår det är tidigt på morgonen, men.. :p Deffen ska börja runt den 29e januari eller 5e februari, det stod ovan. Alltså inte deff ännu.
Mitt deffschema kommer vara uträknat på kcal, e% på p/f/k och med grönsaker, kommer göra ett ark i excell där allt är uträknat. Dont worry, jag har sagt jag kommer göra detta smart och bra, då kommer jag göra det som så också.
Och maten har jag ökat nu de senaste dagarna bara, vill se vad som händer :thumbup:
Jag är medveten om allt det där, deffen kommer som sagt vara bättre. Jag har sagt hur jag ska göra i texten ovan, och det är mycket bättre än så här. Proteinet var högre förut, ja, främst runt 160-170 gram kyckling eller motsvarande mängd annat kött. fettkällor kommer att komma in med, allt ska göras som skrivet ovan.. dont worry :)
beech: jadå, det kommer bli fint, oavsett hur det går så kommer mamma tycka om mig lika mycket ändå *cupid*
Jaha nu förstår jag! Trodde det var ditt deffschema nämligen :)
Karl_alfred
2007-01-16, 13:26
Dont wörry boaut thä mprgonhumör, jag är exakt lika. Inte bara en gång jag svarat halvaggro, sen när jag vaknat till har jag sett på det helt annorlunda. *whistle*
Hehe, jo jag förstod det, sen. Grannen som borrade fick mig att bli sjukt störd på det mesta. Men som sagt, när deffen kommer dra igång kommer det komma upp lite mer detaljerad info. Kommer sitta någon helg med excell och slv.se och ha det riktigt mysigt kan jag lova.
Några förslag på e% fördelningar? Jag kommer nog ha ganska lågt med fett, runt 10-15E%. Så det är kolhydraterna och proteinet jag funderar över. Möjligt runt 35-40e% protein och resterande kolhydrater.
En idé någon?
Karl_alfred
2007-01-16, 13:40
Hehe, jo jag förstod det, sen. Grannen som borrade fick mig att bli sjukt störd på det mesta. Men som sagt, när deffen kommer dra igång kommer det komma upp lite mer detaljerad info. Kommer sitta någon helg med excell och slv.se och ha det riktigt mysigt kan jag lova.
Några förslag på e% fördelningar? Jag kommer nog ha ganska lågt med fett, runt 10-15E%. Så det är kolhydraterna och proteinet jag funderar över. Möjligt runt 35-40e% protein och resterande kolhydrater.
En idé någon?
Det där med hur många % det handlar om tror inte jag är så viktigt. Se till att hamna på ett underskott och få i dig lagom mycket av alla näringsämnen. Så gör jag och det fungerar perfekt. Så länge man tränar styrka samtidigt man tappar vikt har jag aldrig tappt någon styrka trotts att jag kör rätt lite protein, eller nåja iaf enligt många här säkert. Jag mår bra av kolhydrater och prioriterar det rätt så högt istället.
Ett tips för att slippa så mkt hunger är att byta ut pulvret mot riktig mat bara de blir samma antal kcal du tänkt dig. Det har hjälpt mot min tidigare jobbiga hunger jämt och ständigt. I början var jag ju lite hungrig men inte farligt. Nu 2 veckor och 5 kg senare är det problemet het borta, trotts att jag rör på mig väldigt mkt.
b3nkpr3zz3n^
2007-01-22, 21:23
Tror att du lyckas, och blir sommarbiffen =)
tjyyyvvtitt.. *kliKiiizzz* (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2048753&postcount=1770)
Ok, ett första överslag som inte är riktigt klart. Detta är ungefär hur jag äter nu. Blir runt 5 måltider, men ibland blir det mer eftersom tiderna varierar. Detta är inte mitt deffschema. Utan mer ett halvt om hur jag äter nu. Träningsdrinkarna är inte uträknade ännu, lite halvt osäker vad som gäller nu med dom egentligen.
Vad som kan vara felaktigt är nötfärsen, då de kcal som jag skrivit är enligt slv.se om rå nötfärs 10%. Och jag väger min färdiglagad. Vilket orsakar lite problem, men bara jag är medveten om det så tror jag det är lugnt.
Stämmer detta, vilket jag är ganska säker på dett gör, med mängder osv. så ligger jag på 272g protein, utan träningsdrinkarna. Det blir närmare 3.5g/kg. Hah. Jag vet inte hur fan jag kommit så högt. Det kommer sänkas till 2g/kg, och sedan kommer resten fördelas på lite mer fett samt resten kolhydrater.
Kommer göras om och uppdateras under dagen.
Jag hade visst räknat fel på proteinet, kan ni hitta felet? :D
Deceiver85
2007-01-28, 13:44
Vi får väl se vem som är fetast vid slutet av sommaren...men lycka till med deffen, ser ut som att du har tänkt igenom allting. Ska bli kul att följa ditt styrkemässiga förfall!
Mycket omräkningar senare, och när jag lärt mig att använda autosumma på excell på rätt sätt så kommer jag fram till följande siffror.. det börjar närma sig nu.
Super_Johan
2007-01-28, 15:30
Kör hårt, ser bra ut!
Om motivationen håller ska de inte blir några problem!
Tycket du äter för lite fett, och på tok för mycket kolhydrater. Dock bara min åsikt :P
sedan när började kyckling innehålla 30g per 100 ?
Brooklyn
2007-01-28, 17:07
han skriver ju "stekt" vikt, och 100g stekt kyckling kanske är 200g fryst? :D
Kör hårt, ser bra ut!
Om motivationen håller ska de inte blir några problem!
Det hoppas jag med! =)
Tycket du äter för lite fett, och på tok för mycket kolhydrater. Dock bara min åsikt :P
ska köra det här upplägget nu tror jag. Men planer på proteindrink + fett före sängående finns. Den här kosten kommer utvärderas senare.
Räknade med detta (se bild), enligt slv.se. Tyckte det var det närmaste det jag gjorde med maten jag kunde komma.
han skriver ju "stekt" vikt, och 100g stekt kyckling kanske är 200g fryst? :D
precis =)
ska köra det här upplägget nu tror jag. Men planer på proteindrink + fett före sängående finns. Den här kosten kommer utvärderas senare.
Okey =) Ska bli intressant. Alltid roligt när någon kör något annorlunda upplägg. Lova att vara noga med utvärderingarna bara :D
Vet inte om det är så annorlunda dock precis. Proteinet är redan nu skyhögt och ska absolut inte höjas, snarare sänkas. Kolhydrater är bra, det behöver man för att orka. Kcal ligger på rätt nivå, det som jag kommer göra sen också är möjligtvis att byta ut lite protein mot mer fett.. Men jag vet inte.
Utvärderingar kommer det bli, men mer i min journal. Så följ gärna där :) Lite bilder där med.
Eddie Vedder
2007-01-29, 13:36
DAGEN D!!!
Ida smäller de, å jag ska till affären nån dag inom en snar framtid å inhandla ett vitkålshuvve! Blir mitt bidrag te deffen.:thumbup:
Imorgon smäller det för mig med! Härligt skumt att börja en tisdag men blev inte klar med mitt kcal-räknande förrän i eftermiddags :P
Tjuckot, tänkte bara tacka för inspirationen du skänkt mig, och säkert flera andra här! Samt alla andra som bidragit med vettiga funderingar och tips som jag sugit åt mig!
Blir "bara" 8 veckors deff för min del för sen ska jag till Australien i 2 veckor, men väl där vill jag ju inte gömma mig i vassen :D Men tanken är att jag ska tappa 3-5 kilo under dessa veckor så man ser någorlunda ok ut och sen så blir det nya tag så jag toppar kroppsformen lagom till sommarn!
DAGEN D!!!
Ida smäller de, å jag ska till affären nån dag inom en snar framtid å inhandla ett vitkålshuvve! Blir mitt bidrag te deffen.:thumbup:
hahah, jag väntar fanimej fortfarande! Jag får festa till i helgen med lite vitkål.
Imorgon smäller det för mig med! Härligt skumt att börja en tisdag men blev inte klar med mitt kcal-räknande förrän i eftermiddags :P
Tjuckot, tänkte bara tacka för inspirationen du skänkt mig, och säkert flera andra här! Samt alla andra som bidragit med vettiga funderingar och tips som jag sugit åt mig!
Blir "bara" 8 veckors deff för min del för sen ska jag till Australien i 2 veckor, men väl där vill jag ju inte gömma mig i vassen :D Men tanken är att jag ska tappa 3-5 kilo under dessa veckor så man ser någorlunda ok ut och sen så blir det nya tag så jag toppar kroppsformen lagom till sommarn!
Fan va skoj att höra! Glad man kan inspirera någon, verkligen! Hoppas din start gick bra och du är igång nu idag ;) Du kommer säkerligen klara dina mål, bara att köra på hårt! Lycka till :)
Lite smått uppdaterat kostschema, inga större förändringar.
Det rullar på fint här, räknar med ca 1kg minus första veckan. All is good, kommer nog skära maten till 2500 möjligtvis under nästa vecka, och gör jag det så kommer jag hålla mig där ett bra tag. Men vi får se.
I början av veckan var det värst, men nu har jag vant mig vid kosten, samt jag äter mycket mer vitkål, morötter, sallad, gurka, tomat mestadels för att dryga ut maten. Funkar förträffligt!
Uppdaterat kostschema. Lägg till broocili och "broccolimix" till grönsakerna med, varierar mig mellan. Promenader och diverse cardio är riktigt roligt! 78.5kg morgonvikt idag :)
edit: ibland blir det olika tider och mixar gångerna när man äter vad. Men summan är på samma kcal.
Uppdate: Deffen fortsätter och går bra, tappat runt 4-5 kg första månaden. Varit sjuk i en vecka men nu är jag frisk igen! Har hunnit med en koloträff mitt i allting. allt rullar på bra och jag har riktigt roligt faktiskt!
Uppdate: Deffen fortsätter och går bra, tappat runt 4-5 kg första månaden. Varit sjuk i en vecka men nu är jag frisk igen! Har hunnit med en koloträff mitt i allting. allt rullar på bra och jag har riktigt roligt faktiskt!
Nice! Vad ligger ditt dagliga intag på nu?
Från denna veckan runt 2100-2200. Under sjukveckan var det väl sub 1800. Före det låg jag runt 2400-2500. Äter som en liten tjej *cupid*
Brooklyn
2007-02-26, 14:56
Från denna veckan runt 2100-2200. Under sjukveckan var det väl sub 1800. Före det låg jag runt 2400-2500. Äter som en liten tjej *cupid*
kämpa på min vän! *cupid*
kämpa på min vän! *cupid*
*cupid* *cupid*
75kg nu, 5 kg kvar till målvikten. Still going strong. Börjat slänga in jogging nu för att boosta det hela lite.
*cupid* *cupid*
75kg nu, 5 kg kvar till målvikten. Still going strong. Börjat slänga in jogging nu för att boosta det hela lite.
Tycker du att du tappar mycket storlek och/eller styrka av deffen?
Tycker du att du tappar mycket storlek och/eller styrka av deffen?
Muskelmässigt tycker jag inte jag tappat något, men det är ju såklart svårt att se. lite styrka har jag väl tappat, men jag har ändrat mina pass nu. Kör kortare och mer intensivare, det känns lättare nu när jag äter typ 1200 kcal mindre än under bulken, plus cardio. Vill inte ha 1.5-2 timmars pass då.
Satan. Hur många kg har du tappat hittills :P? Tycker du går för jämnan.
Är väl runt 5-6 kg nu. Har ökat cardion nu så jag har laggt in jogging med. Vilket håller på o ta livet av mig. Brukar du kolla in journalen? Får skriva en rad isf! ;)
Är väl runt 5-6 kg nu. Har ökat cardion nu så jag har laggt in jogging med. Vilket håller på o ta livet av mig. Brukar du kolla in journalen? Får skriva en rad isf! ;)
Najs. Lite av det är vattenvikt? Jo, får ta o skriva några rader. Hehe.
Najs. Lite av det är vattenvikt? Jo, får ta o skriva några rader. Hehe.
Jo såklart, det är det ju alltid :p Ser tydliga förändringar dock, vilket är ganska roligt. Gillar defflivsstilen mer än bulkstilen också känner jag.
Gör det! Alltid trevligt :)
Eddie Vedder
2007-03-05, 21:13
Jo såklart, det är det ju alltid :p Ser tydliga förändringar dock, vilket är ganska roligt. Gillar defflivsstilen mer än bulkstilen också känner jag.
Du ser, det känns bra att ligga lite lägre på intaget å kroppsvikten.
Därför jag inte vill upp i vikt även om jag givetvis är medveten om att jag fortfarande alldeles för ofta äter alldeles för lite. Men likförbannat trivs jag som fan med en lätt kropp.
Känns bra att deffen fortfarande går såpass förhållandevis smidigt, att du slipper überhunger och überkatabolism:thumbup:
Gör det! Alltid trevligt :)
Hur fan kan du gilla deffen mer än bulken ^^
Du ser, det känns bra att ligga lite lägre på intaget å kroppsvikten.
Därför jag inte vill upp i vikt även om jag givetvis är medveten om att jag fortfarande alldeles för ofta äter alldeles för lite. Men likförbannat trivs jag som fan med en lätt kropp.
Känns bra att deffen fortfarande går såpass förhållandevis smidigt, att du slipper überhunger och überkatabolism:thumbup:
Det är inte intaget som känns bra, utan det är att man rör sig mer och därmed känner sig i bättre form. Till stor del iaf, sen är det även en stor boost att man ser förändringar i spegeln och sånt :) förhoppningsvis bibehåller jag min aktivitetsnivå ett bra tag nu, samtidigt som jag ökar matintaget senare. Att vara på konstant låg nivå som vissa *whistle* är inget som lockar mig ;)
Jag är förvånansvärt lite hungrig, knappt något. Kroppen vänjer sig otroligt lätt, samt att jag fyller ut med ganska mkt broccoli.
Hur fan kan du gilla deffen mer än bulken ^^
Tror jag svarat på det nu nyss, hehe. Men ja, det är en skönare känsla att styrketräna 4 ggr i veckan och köra 6-7 promenader/jogging/övrig cardio i veckan. Känner mig mer vältränad och aktiv. Under bulken brukar det oftast bara bli styrketräning, och visst ökar man, men jag känner mig inte i lika bra form.
Ändrat kosten lite. Finns lite bilder o grejer i journalen med.
Saxat från min journal.
Tankar och funderingar runt en deff.
Pre-deff
Nu är minnet vagt. Men jag var inte nöjd med mig själv riktigt vid den tiden, det var lite för mkt av det goda. Jag hade bra energi på alla pass och ökade på bra, men det är inte allting här i världen. Så det blev en deff. Jag hade satt upp flera mål för mig själv, ett som jag inte skrev var väl egentligen att jag skulle göra den här deffen så bra, proffesionellt och ihärdigt som möjligt. Vilket jag anser att jag har lyckats med ganska så bra ändå.
Utgångsläget var alltså något i stil med:
Bulkad
Problem med byxstorlekarna
För stort midjemått
Noll synliga muskler
För mycket mat samt för dålig koll på kcal
Taskig kondis
Ont i korsrygg vid promenader
Bra energi på gymmet
Långa styrkepass
NOLL konditionsträning
Deffen
Jag sa från början att jag visste hur man gick ner i vikt. Min plan var att ha en nogrant uträknad kostberäkning, samt köra många fettförbrännande aktiviteter. Jag hade inga planer på att ge upp förens jag nått mina mål, några motgångar skulle inte få göra att jag skulle sluta. Inte heller skulle jag lida av motivationsbrist, detta var vad jag skulle göra och det skulle göras. Något jag anser jag klarade av ganska bra ändå.
Detta ledde till att förändrade en del saker.
Träningspassen blev tidigare på dagen
Strikt matintag där i princip allting vägdes
Fettförbränning 6-7 dagar i veckan
INGET FUSK!
Jag gick tillväga så att jag sänkte kosten i omgångar, tror det var runt 4-5 sänkningar/förändringar genom hela dieten? Jag åt väldigt enformigt, möjligtvis inte att rekomendera, men det gav mig ett lätt sätt att förändra något när jag tyckte att det behövde förändras.
Några ätardagar var inte inplanerade, jag hade kanske 2-3 tillfällen där jag bröt mot dieten, och oftast var det inga stora avbrott. Det värsta jag kan minnas på rak arm är att jag käkade popcorn och åt en sallad med tillbehör en dag då jag inte hade tillgång till min vanliga mat.
Jag har haft ganska skoj under den här perioden och lärt mig ytterligare många mer saker om mig själv, mitt psyke, min kropp och vad jag klarar av.
Resultat!
Jag har nu gått ner till en "botten"-notering på 73.1kg. Utgångsläget var ca 81kg. Det betyder att jag har gått ner ca 8kg, vilket var mitt mål (6-10kg där 6kg inte var godkänt och 10kg bara var ett plus). Själva deffen har tagit ungefär 2 månader, plus minus några dagar.
Jag har genom bilder, spegeln och från kommentarer från folk runt omkring mig sett att jag förändrat mig ganska mycket, tappat fett och vatten, fått fram fler definationer och skaffat mig ett mycket bättre självförtroende.
Läget efter deffen:
Ganska så deffad mot utgångsläget
Byxorna är för stora i många fall
bättre självbild och självförtroende
Midjemåttet är helt ok
Fläsket hänger inte över på sidorna
Bra koll på mitt matintag
Nyttigt matintag, både av sort och mängd
Kraftigt förbättrad kondis
Känner mig mer "atletisk"
Ingen krampande korsrygg vid promenader
Sämre energi på gympassen
En hel del mer rörelse av kroppen utanför gymmet
Jag har följt min plan, jag har nått mina mål, jag känner mig helt ärligt ganska så jävla grym och fuck nån som tycker jag är självgod för det.
Vad händer nu då?!
Vad jag kommer att göra nu är att jag inte avslutar deffen riktigt. Jag kommer att fortsätta att gå massa promenader och liknande saker. Men jag känner att jag ligger lågt på kcal, lite för lågt. Jag känner mig trött, sliten och energin är inte den jag vill den ska vara på gymmet och utanför. Jag är på andra sidan ganska nöjd med min fysik och fett% nu, så att göra så som jag tänker göra nu verkar vara det mest förnuftigaste jag kan göra. Minns att jag aldrig hade som mål o bli "superhård" eller liknande. Jag tror att om jag skulle pressa ner mig de sista kgna nu så skulle jag klara det, men jag tror heller inte att det skulle vara värt det eftersom det skulle slita för mycket på min kropp och jag skulle tappa för mycket muskelmassa. Jag är nöjd nu, så jag vill inte överdriva det hela.
Så jag kommer att öka mitt kcal intag nu, inga stora steg, jag kommer att sträva efter att behålla min form. Jag vill dock ha lite mer energi i mitt vardagliga liv och även på gymmet. Promenader osv kommer jag som sagt att fortsätta med, jag har inga planer på att börja tjocka på mig nu eller något liknande korkat.
Läget efter deffen:
Ganska så deffad mot utgångsläget
Byxorna är för stora i många fall
bättre självbild och självförtroende
Midjemåttet är helt ok
Fläsket hänger inte över på sidorna
Bra koll på mitt matintag
Nyttigt matintag, både av sort och mängd
Kraftigt förbättrad kondis
Känner mig mer "atletisk"
Ingen krampande korsrygg vid promenader
Sämre energi på gympassen
En hel del mer rörelse av kroppen utanför gymmet
Jag har följt min plan, jag har nått mina mål, jag känner mig helt ärligt ganska så jävla grym och fuck nån som tycker jag är självgod för det.
Men om jag blir fet igen då ffs?!
Som sagt, jag tänker inte tillåta mig att bli det. Men OM det nu skulle hända så är det inte mycket mer än att jag stramar upp kosten tillbaka till det gamla vanliga och drar av några kg igen. Men jag tror verkligen inte att risken finns.
Jahopp, ajöss och tack för fisken nu då eller?
Jag måste få tacka varenda kotte som skrivit här i min journal. Alla som skrivit kommentarer och stöttat mig, folk på msn och i mitt vanliga liv. Alla som har motiverat mig, för det har ni verkligen gjort! Att få kommentarer och liknande har hjälpt mig genom de mörkare dagarna och peppat mig att fortsätta. Ni har hjälpt mig mycket genom allt ni har gjort, oavsett hur litet eller stort ert bidrag kan verka vara.
Ett stort jävla tack till er!!
PS: låter jag virrig någonstans så har jag faktiskt inte börjat öka kcal ännu och jag är fuck så trött :D
Handcuff
2007-03-27, 21:20
Grymt seriös journal :thumbup: Bra jobbat :)
Eddie Vedder
2007-03-27, 21:27
Du har ju gjort det hur bra som helst, mest imponerande är ju faktiskt att du gjort det på precis enligt planerna oxå inte en massa jättesänkningar av mat här, utbrännande idiotträning där etc. utan gjort det på ett hälsosamt sätt med långsiktiga mål som du följt upp.
Jag är ju en av dom på forumet som kan uttala mej ännu lite mer om dina resultat än dom som enbart följt journalen och det har ju verkligen varit just så disciplinerat som journalen och denna tråden tyder på.
Så alla som eftersträvar synpunkter om hur Tjuckot skött sej IRL så kan jag intyga att inget här på forumet är det minsta överdrifter lr skryt utan så bra har det verkligen gått!:thumbup:
Grymt seriös journal Bra jobbat :)
Tack! Det var det som var tanken, jag ville göra en så seriös deff som jag kunde. Och då tycker jag att det krävs att man har en väl planerad plan samt att man följer upp det hela! :)
Du har ju gjort det hur bra som helst, mest imponerande är ju faktiskt att du gjort det på precis enligt planerna oxå inte en massa jättesänkningar av mat här, utbrännande idiotträning där etc. utan gjort det på ett hälsosamt sätt med långsiktiga mål som du följt upp.
Jag är ju en av dom på forumet som kan uttala mej ännu lite mer om dina resultat än dom som enbart följt journalen och det har ju verkligen varit just så disciplinerat som journalen och denna tråden tyder på.
Så alla som eftersträvar synpunkter om hur Tjuckot skött sej IRL så kan jag intyga att inget här på forumet är det minsta överdrifter lr skryt utan så bra har det verkligen gått!:thumbup:
Hehe, tack mannen *cupid*. Även fast den där 3x800 meter jag gjorde var fanimej idiotträning.. sånt är jag inte gjord för =D Men, ja. Jag förstår vad du menar och det känns som om det stämmer ganska bra med vad jag har gjort.
Heh, mja. Många promenader har vi gjort! Varit väldigt trevligt och hjälpsamt på under deffens gång :thumbup:
Om någon missat det så har jag en bilddtråd nu också på den forumdelen. *reklam*
Sjukt grymt och peppande =D Du har gett mig mer inspiration nu och även tips hur jag kan lägga upp mitt matschema, thank you very much ;)
Sjukt grymt och peppande =D Du har gett mig mer inspiration nu och även tips hur jag kan lägga upp mitt matschema, thank you very much ;)
Coolt, coolt! Hoppas det går bra med ditt matschema o så med :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.