Visa fullständig version : Odla kött
Låter aptitretande? :D
Edible, lab-grown ground chuck that smells and tastes just like the real thing might take a place next to Quorn at supermarkets in just a few years, thanks to some determined meat researchers.
Scientists routinely grow small quantities of muscle cells in petri dishes for experiments, but now for the first time a concentrated effort is under way to mass-produce meat in this manner.
http://www.wired.com/news/technology/0,71201-0.html?tw=wn_index_1
http://img201.imageshack.us/img201/5358/yummyhq6.jpg
http://www.wired.com/ly/wired/news/images/full/muscle_f.jpg
Jag föder upp grisar på en privat herrgård. När jag behöver fylla på med protein tar jag fram en trubbig brödkniv och snittar upp buken på en utvald gris, för att sedan äta den på plats med mina bara maskulina händer. Rått griskött är den bästa byggarfödan.
De har lyckats få rått och grodkött att växa från cellerna.
Undrar när de börjar testa med människoceller (om de inte redan gjort det) och framställa människokött och paketera det som strutskött i snabbköpet?
Shakemynuts
2007-01-02, 20:05
Folk verkar vara ganska negativa till detta. Kommer bli massa whine och massa protester från olika former av aktivister. T ex såna som är emot genmanipulerade grönsaker.
Men tja, han som uppfann grönsakerna (minns inte namnet) beräknas ha räddat ca hundra miljoner människoliv.
Medans aktivisterna som bryr sig om naturen sprider falsk propaganda så att de svältande länderna i Afrika inte vågar ta emot all mat.
Jag tror på det här.
Det låter lite läskigt faktiskt :D Men man blir ju van om det börjar hamna i butikerna ;)
Ja, de kan lösa svältproblemen med denna teknologi helt klart, vilket kommer göra jorden överbefolkad snabbt, ett problem leder till ett annat! :D
Men då hoppas vi att rymdteknologin har fått en rush och att vi både har undervattensbaser, stora rymdbaser alt kolonier på Månen för att ta itu med överbefolkningsproblemet! :)
Men som sagt, går det att odla kött blott med några celler och att odlingstiden är snabbare än kalv till tjur så sparar man mkt foder,pengar och tid.
Svälten borde vara ett minne blott då, då de istället för att skicka ner vanlig mat till afrika, kan skicka ner odlat kött som de endast behövt ett gäng celler te å skapa.
En del av de utrotningshotade djuren kan få en chans också, då de kan ta ett gäng celler från dom o skapa kött av och slippa knäppa dom.
I framtiden kan vi enkelt hitta haj, val, örn, giraff o människokött på Lidl.
Det enda som behövs är lite val-celler etc
Kött är knappast den stora bristvaran i svältdrabbade områden.
Självklart inte, men kan hjälpa till enormt då de kan skicka stora odlade lass.
Jag antar självklart att det går åt mkt mindre resurser och tid att skapa odlat kött än att fodra en kalv och låta den växa till en tjur etc.
Shakemynuts
2007-01-02, 20:27
Mat i allmänhet är såvitt jag vet bristvara.
Jag antar självklart att det går åt mkt mindre resurser och tid att skapa odlat kött än att fodra en kalv och låta den växa till en tjur etc.
Fast vet du vilken mat som också kräver mindre resurser att odla än kött, och dessutom inte kräver år av forskning och nån high tech fabrik för att frambringa? All mat som inte är kött, ungefär. Vete, majs, ris, potatis, you name it.
Förstår ni inte att om det saknas resurser för att fylla en tanker med mat där det finns överflöd och köra den dit det är underskott, så saknas det verkligen resurser för att bygga en fabrik som tillverkar artificiellt kött? Hur stora är era skygglappar egentligen?
Det är ett väldigt häftigt framsteg, men jag förstår bara inte hur ni kopplar det till att lösa svältproblemet.
NisseEriksson
2007-01-02, 21:28
Men tja, han som uppfann grönsakerna (minns inte namnet)
Du menar väl började odla?
Det började för urminnes tider sedan.
Att någon skulle ta patent på grönsaker för 10000 år sedan är föga troligt
Shakemynuts
2007-01-02, 21:31
Du menar väl började odla?
Det började för urminnes tider sedan.
Att någon skulle ta patent på grönsaker för 10000 år sedan är föga troligt
Spelar du dum eller?
Läs hela min post istället.
NisseEriksson
2007-01-02, 21:33
Spelar du dum eller?
Läs hela min post istället.
Genmanipulerade japp.
Missade det :(
Shakemynuts
2007-01-02, 21:35
Genmanipulerade japp.
Missade det :(
Ja du missade det va! :D
Jag vägrar äta något som inte plågats först, om det inte dog en obehaglig död efter ett ovärdigt liv så är det inte värt att mumsa på.
Vägra äta nått som inte haft föräldrar!
Jag antar självklart att det går åt mkt mindre resurser och tid att skapa odlat kött än att fodra en kalv och låta den växa till en tjur etc.Kött håller inte särskilt länge.
Necrobump 13 år senare.
https://www.theguardian.com/environment/2020/dec/02/no-kill-lab-grown-meat-to-go-on-sale-for-first-time
No-kill, lab-grown meat to go on sale for first time
Cultured meat, produced in bioreactors without the slaughter of an animal, has been approved for sale by a regulatory authority for the first time. The development has been hailed as a landmark moment across the meat industry.
The “chicken bites”, produced by the US company Eat Just, have passed a safety review by the Singapore Food Agency and the approval could open the door to a future when all meat is produced without the killing of livestock, the company said.
Dozens of firms are developing cultivated chicken, beef and pork, with a view to slashing the impact of industrial livestock production on the climate and nature crises, as well as providing cleaner, drug-free and cruelty-free meat. Currently, about 130 million chickens are slaughtered every day for meat, and 4 million pigs. By weight, 60% of the mammals on earth are livestock, 36% are humans and only 4% are wild.
The cells for Eat Just’s product are grown in a 1,200-litre bioreactor and then combined with plant-based ingredients. Initial availability would be limited, the company said, and the bites would be sold in a restaurant in Singapore. The product would be significantly more expensive than conventional chicken until production was scaled up, but Eat Just said it would ultimately be cheaper.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.