Logga in

Visa fullständig version : Tipsa den okunnige - mp3-spelartråden nr. 123456789

Tolkia
2007-01-02, 11:11
Lyckades i den allmänna oredan (anslutningsbussen höll på att åka ifrån oss) glömma min älskade mp3-spelare på bussen när jag åkte hem efter jul, så behov av en ny sådan finnes. Utbudet är stort och valet svårt; kan någon rekommendera/avråda från något?

Vad jag helst önskar är att den inte är alltför stor, gärna har intern USB-kontakt så att man slipper tjafsa med kabel samt inte har en stor flashig färgdisplay som äter batteri till ingen nytta. Ipod går bort p.g.a. deras onödigt krångliga, "märkvärdiga" egna system, och Creative är jag också lite tveksam till då jag haft en som pajade på en gång (men jag kanske bara fick ett måndagsexemplar?). Att den låter hyfsat är förstås inte heller oviktigt. ;)

Upplys mig!

Officer
2007-01-02, 11:15
iRiver E10, utan minsta tvekan.
Jag köpte den nya Nanon (8gb) när den kom ut för ett litet tag sen, och jag var så jäkla missnöjd med ljudkvalitén så den sålde jag efter bara några dagar.

http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=100288

Sjukt bra ljud, mycket bra inställningsmöjligheter och snygga, enkelnavigerade menyer. Ser ut som en väldigt liten slimmad mobiltelefon som du kan hänga runt halsen. Visst är ipods grejer snyggare designmässigt, men om du vill ha bästa ljudkvalitet kombinerat med riktigt snygg design som kanske inte når riktigt till toppen så ska du ha en iRiver. Ljudet är så jäkla kanonbra. Jag kan dra på riktigt bra EQ-inställningar och hög volym i massiva hårdrockslåtar utan att det sker någon clipping någonstans. Jag använder Sony EP-630 hörlurar (300 spänn)
Bra batteritid och filmuppspelning dessutom.

ante
2007-01-02, 11:23
En kompis har en iRiver T20, och den uppfyller alla dina krav. Har intern usbkontakt, bra batteritid och bra ljud. Den har ingen flashig display och inga krångligheter. Ta en titt på den.

elan
2007-01-02, 11:26
Jag håller med de andra om iRiver, har dock inte koll på vilka modeller som finns för tillfället.

Hades
2007-01-02, 11:26
iAudio är också ett mycket trevligt märke om man vill ha bra ljud.

Wain
2007-01-02, 11:42
Har iriver S10 2GB. Dock ingen intern USB kontakt, samt bara 8-10h batteritid. Dock väldigt bra storlek (29x42x10mm, vikt 18 g).
http://www.teknikmagasinet.se/prod/stor_bild/100305a.jpg

Cerberus
2007-01-02, 11:58
jag har en Iaudio U2 som jag är gryymt nöjd med ljudmässigt, dock så är batteritiden inte den bästa. Typ 10 timmar och den kan bara laddas genom usb-sladd(måste köpa vanlig laddare annars) plus att det inte går o byta batteriet.

Är man som jag o aldrig reser nånstans så är den feeet som as ljudmässigt o ja bryr mig inte om batteritiden då jag spenderar mycket tid hemma
ändå.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=33760

__P
2007-01-02, 12:01
Ipod nano(4gb). Lurarna suger och lite kort batteritid, annars kanon!

Bartman
2007-01-02, 12:44
jag har en Iaudio U2 som jag är gryymt nöjd med ljudmässigt, dock så är batteritiden inte den bästa. Typ 10 timmar och den kan bara laddas genom usb-sladd(måste köpa vanlig laddare annars) plus att det inte går o byta batteriet.

Är man som jag o aldrig reser nånstans så är den feeet som as ljudmässigt o ja bryr mig inte om batteritiden då jag spenderar mycket tid hemma
ändå.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=33760
Har också en sån. Är mycket nöjd med den. Kan rekommenderas.

kalle_banan
2007-01-02, 15:37
iRiver T10, 2GB flash, 50 timmars batteritid (använd Duracell), grymt ljud, bra pris, bra köp: http://www.cdon.com/product.phtml?prod=585798

Yankeee
2007-01-02, 15:38
Sluta rekommendera iPod nu för fan, iPod har aldrig och kommer aldrig att vara värd att köpa.

Überbiffen
2007-01-02, 15:40
Jag har en iAudio U2 2Gb och en W850i. Är bra nöjd med båda två.

coxie
2007-01-02, 15:49
Sluta rekommendera iPod nu för fan, iPod har aldrig och kommer aldrig att vara värd att köpa.

+1, har haft både minin och nanon och de är inte i närheten så bra som vissa vill tro.

Meizu gör ett par trevliga spelare, sitter själv på en m6, men en m3a skulle nog passa in på din beskrivning.

Brooklyn
2007-01-02, 15:58

WOOOOOOOORD!

Jense
2007-01-02, 17:32

rekomenderar ipod nano, för att yankeee inte vill.

oath5
2007-01-02, 19:57
Stämmer in i kören. iRiver utan att tveka en sekund. Är man bara ute efter design så kanske man ska kolla på nått annat. Men ljudmässigt är iRiver svårslaget.

Lelle Pelle
2007-01-02, 21:36
Tycker att Iaudio X5 (20-60GB) är det bästa! Hur bra ljud som helst, och 30h batteritid om man väljer L modellen! Snygg som tusan är den också!

Diana
2007-01-03, 17:17
Underbart att se så många själar förenas över en mysig dos ipod hat :D *popcorn* Att råka ha den i fickan i viss rörelse, temperatur under 15+ och glömma placera på specialsydd sidenkudde en natt OCH tro att fanskapet ska hålla verkar va som att köra ut en dubbelsitsig barnvagn på motorvägen och tro den skall klara sej utan en extreme makeover.

bitter..??

Creative är klart den bästa jag haft hittils - inte blaffan på 1 kilo(som jag minnas jag propagerade för utrotning af i nån tråd..) utan den lille billliga legobits stora varianten, rekommenderas varmt! ...hur länge den håller återstår iofs att se :Virro men oddsen ser faktiskt mkt fina ut.

Halldin
2007-01-03, 17:21
Har en iAudio U3, vet inte exakt vad som skiljer mellan den och U2.
Tror b.la U3 har vettigare batteritid, samt kan spela upp filmer.

Hursomhelst så är ljudet bra i den, iAudio är kända för det.
Kan bara jämföra med en JoS MP-100 som jag hade innan och U3:an är klart bättre. :)

Davil
2007-01-04, 08:07
Jag har haft förmånen att prova ett par olika modeller för att jämföra innan köp då min sambo jobbar inom branchen.

Det jag kan komma med som tips är att oavsett vilken spelare man köper så bör man köpa andra hörlurar då de som medföljer inte håller måttet.

Då det gäller spelare så tyckte jag att iRIVER spöade iaudio,jos och ipod.
Kraftfullare ljud,bättre radiomottagning och längre baterilivslängd.

psirus
2007-01-04, 08:09
iRiver E10har jag och är kanon, nu lät det inte som de va nått du sökte men ett mycke bvra ljud och bra speltid.

Tomten
2007-01-04, 09:35
Skulle jag köpa en MP3 spelare idag så skulle det utan tvekan bli en Zen Vision : M

Utmärkt ljud och förmodligen bästa färgskärmen på marknaden i sin prisklass (om man nu inte är ute efter en portabel mediaspelare). Finns i både 30 och 60gigs version, och sen kan man köpa till olika förvaringsväskor i läder på e-bay om man inte vill att spelaren ska bli repad (finns till och med väskor med beltclips så man kan ha spelaren fastspänd i bältet, vilket jag tycker är väldigt bra). Finns från 1800-2200:- om man beställer från tyskland eller e-bay i england.