Visa fullständig version : ALA ifrågasatt, antioxidanter likaså
Det finns flera bra skribenter på t-nation, Dave Barr är en av dem.
I denna relativt nya artikel http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1004313&pageNo=0 skriver han om ALA och varför man bör vara lite restriktiv rentav skeptisk mot tillskottet.
Resonemang där man ser kritiskt på på saker som inte ifrågasätts är ju alltid bra, men jag tror inte han gör det enbart för att vara kritisk. Studierna finns ju där. Och själv är jag ju varken diabetiker eller sjuk, och jag som nyss beställt ALA *rolleyes*
Vad tror ni om detta? Finns det några ännu nyare studier, eller är detta det senaste?
Det ligger något intressant också i resonemanget om antioxidanter. Det är ju lätt för folk att få för sig att överdosera t.ex. vitamin c och e. Men om de bieffekter som fås stämmer(enligt studier) så vore överdosering något att verkligen försöka undvika.
King Grub
2007-01-01, 18:38
ALA är bevisat effektivt för diabetiker för dom parametrar det gäller, men som tillskott för friska är det mycket mer tveksamt. Kosttillskottillverkarna använder ofta resultat från diabetikerstudier som säljargument för friska.
Överdosering av vitamin C kan innebära prooxidativ i stället för antioxidativ, diarré, njurstenspåvekan, vitamin B12-brist och överdriven järnabsorbtion, även om dom tre sistnämnda inte har visats i faktiska rapporter.
Överdosering av vitamin E kan öka dödligheten, all-cause mortality, och bör undvikas helt.
ALA är bevisat effektivt för diabetiker för dom parametrar det gäller, men som tillskott för friska är det mycket mer tveksamt. Kosttillskottillverkarna använder ofta resultat från diabetikerstudier som säljargument för friska.
Överdosering av vitamin C kan innebära prooxidativ i stället för antioxidativ, diarré, njurstenspåvekan, vitamin B12-brist och överdriven järnabsorbtion, även om dom tre sistnämnda inte har visats i faktiska rapporter.
Överdosering av vitamin E kan öka dödligheten, all-cause mortality, och bör undvikas helt.
Ja då är det ju bra att man får fram denna information. (om ALA, överdosering av vitaminer/antioxidanter tycker jag alla bör förstå är något negativt).
Tycker det på sätt och vis är felaktig marknadsföring, men det kanske inte finns några direkta regler över detta?
Jag kan förstå att när allting är så osäkert så är det svårt att säga vad som är rätt och fel.
HerrArne
2007-01-01, 20:37
Var (ungefär) går gränsen där C-vitamin blir prooxidativ?
Eller egentligen: De där 1g brustabletterna - hur bra är det?
Beklagar om detta är OT.
King Grub
2007-01-01, 20:43
1000 mg om dagen är onödigt mycket. Bortkastat. 400 mg om dagen mättar plasma och celler fullständigt hos unga friska individer (Proc Natl Acad Sci U S A. 2001 Aug 14;98(17):9842-6). Resten avsöndras i urinen.
Någon exakt siffra för prooxidativ effekt finns inte satt (den är antagligen hög - korttidsstudier på en vecka finner ingen sådan effekt på upp till runt 7000 mg per dag, men på en vecka mäter man inga långdtidseffekter), men mängder över RDI finns ingen anledning att ta.
Among numerous reports concerning positive effect of vitamin C as antioxidant and free radicals scavenger, there are also those pointing at its potentially pernicious effect. Vitamin C, especially in the doses exceeding daily recommended dietary allowance may result in oxalate crystallization, formation of advanced glycation end products and even exert prooxidant effect.
Pol Merkuriusz Lek. 2005 Oct;19(112):600-3.
Det är många gram HerrArne. Det finns kliniska behandlingar där maximigräns för upptag av C-vitamin önskas. Enda sätt att ta reda på det är att inta C-vitamin är att fortsätta intaget tills patienten blir lös i magen.
Det finns bra artiklar hos Apoteket och wikipedia mm.
Vad som är intressant med C-vitamin snarare är om det är användbart över huvudtaget utöver en normalbra kost.
Ifrågasättandet av massiv konsumtion av diverse antioxidanter "för att det är bra" (där "bra" kan innebära allt från ökade effekt av träning till skydd mot cancer) är i och för sig inget nytt; det togs upp redan när jag läste biokemi, d.v.s. på stenåldern.
Själv tror jag att det är viktigt att veta varför man tar de tillskott man tar (vilket också innebär att man tar reda på om de tillskott man är intresserad av verkligen gör det man tror att de gör) och hur ens övriga livsstil stämmer överens med ens "kosttillskottsfilosofi" (är det man vill åstadskomma något som bäst åstadkoms med tillskott, eller är det kanske något annat man skall ändra på först?). En dos sunt förnuft, typ.
Ifrågasättandet av massiv konsumtion av diverse antioxidanter "för att det är bra" (där "bra" kan innebära allt från ökade effekt av träning till skydd mot cancer) är i och för sig inget nytt; det togs upp redan när jag läste biokemi, d.v.s. på stenåldern.
Själv tror jag att det är viktigt att veta varför man tar de tillskott man tar (vilket också innebär att man tar reda på om de tillskott man är intresserad av verkligen gör det man tror att de gör) och hur ens övriga livsstil stämmer överens med ens "kosttillskottsfilosofi" (är det man vill åstadskomma något som bäst åstadkoms med tillskott, eller är det kanske något annat man skall ändra på först?). En dos sunt förnuft, typ.
Jo självklart går riktig kost först, det är grunden.
Det är lite därför jag vänder mig mot marknadsföringen av ALA. Inte heller har jag läst något negativt om det på kolozzeum. Men i just den här studien ifrågasätts det ju rejält i alla avseenden, för friska individer.
Det är just det där, jag såg bara fördelar med ALA. Den är en antioxidant och hjälper vid kreatin laddning (kreatin som jag också ska börja med nu).
Men som sagt det är bara positivt med mer information, särskilt som jag fått föreställningen att alla studier varit positiva angående ALA.
King Grub
2007-01-01, 21:20
Jodå, det finns bara positiva (förutom vid överdosering som kan leda till magbesvär och t o m lågt blodsocker), men dom verkligt positiva effekterna ses hos diabetiker, personer med hyperkolesterolemi och andra hjärt/kärlproblem, inte friska personer som redan har bra blodsockerkontroll och insulinkänslighet.
HerrArne
2007-01-01, 22:00
Vill passa på att tacka för svaret på min fråga. Kan också tillägga att jag tar både C-vitamin och ALA dagligen, samt att jag inte märkt några som helst effekter av dem. Men jag fortsätter ta dem iallafall eftersom det _känns_ som jag tillför någonting bra... :)
Kosttillskott är väldigt mycket psykologi, tror jag. Iallafall för mig.
machine gun
2007-01-02, 00:28
Övre gräns för dagligt intag av vitamin C är satt till 1000 mg i SNR och NNR.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.