Visa fullständig version : Ändras näringsinnehållet i maten efter tillagning?
Carolinew
2007-01-01, 17:35
På innehållsförteckningen till all mat står det ju per 100 gram, men när man steker t.ex. kycklingfiléer tappar den ju mycket av sin vikt och blir mindre... så jag undrar om näringsinnehållet gäller när kycklingen är tillagad eller innan den är det? Om det nu gäller innan den är tillagad, ändras näringsinnehållet när den tillagas? Alltså jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig hehe, men alltså om en kycklingfilé väger 200 g från början, och kanske väger 150 g stekt, då kan det ju omöjligt finnas 40 g protein kvar (eftersom det står att den innehåller 20g protein/100g).
Hoppas att nån fattade :)
bluelight
2007-01-01, 17:44
Den blir ju tyngre när du steker den, eller? Annars är det alltid innan tillagning som gäller.
King Grub
2007-01-01, 17:45
om en kycklingfilé väger 200 g från början, och kanske väger 150 g stekt, då kan det ju omöjligt finnas 40 g protein kvar (eftersom det står att den innehåller 20g protein/100g).
Jovisst kan det det. Det är ju vatten som försvinner.
Alla näringsangivelser gäller otillagad vara, om annat inte uttryckligen anges. Alla gramangivelser för protein, fett och kolhydrat är desamma före och efter tillagning, även om inte varans vikt är det (undantaget förstås om man t ex kokar ur insprängt fett och skopar ur det ut kastrullen). Om du steker 200 gram rå kycklingfilé med, säg, 40 gram protein, innehåller den fortfarande 40 gram protein efter stekningen, även om köttet förlorat vattenvikt och nu väger 150 gram.
Carolinew
2007-01-01, 17:59
Ah tack! :thumbup:
Überbiffen
2007-01-01, 19:44
Jovisst kan det det. Det är ju vatten som försvinner.
Alla näringsangivelser gäller otillagad vara, om annat inte uttryckligen anges. Alla gramangivelser för protein, fett och kolhydrat är desamma före och efter tillagning, även om inte varans vikt är det (undantaget förstås om man t ex kokar ur insprängt fett och skopar ur det ut kastrullen). Om du steker 200 gram rå kycklingfilé med, säg, 40 gram protein, innehåller den fortfarande 40 gram protein efter stekningen, även om köttet förlorat vattenvikt och nu väger 150 gram.
Jag har tänkt på det där. Ska man då ta hänsyn till mängden vatten. T.ex. om man köper 1kg kyckling och den har 15% vatten då är det ju egentligen bara 850g kycklingkött. M.a.o. om du äter "1kg" kyckling tror man sig få 210g protein men egentligen bara 178,5.
Eller jag kanske tänker för mycket nu. :D
Jag har tänkt på det där. Ska man då ta hänsyn till mängden vatten. T.ex. om man köper 1kg kyckling och den har 15% vatten då är det ju egentligen bara 850g kycklingkött. M.a.o. om du äter "1kg" kyckling tror man sig få 210g protein men egentligen bara 178,5.
Eller jag kanske tänker för mycket nu. :D
Ja, du tänker för mycket. Du behöver inte ta hänsyn till mängden vatten eftersom angivelserna på förpackningen är beräknade på kycklingen inklusive vatten. Däremot är det oftast så att kycklingfilé med mer vatten innehåller mindre protein per 100 gram.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.