handdator

Visa fullständig version : Påverkas ens förbränning av den omgivande temperaturen?

Vänskap
2003-02-18, 19:02
Om man t ex skulle höja eller minska sin inomhustemperatur med 2 grader.....påverkas kroppens förbränning nåt av det?

PatrikX
2003-02-18, 22:18
Intressant fråga.

Nåt jag själv undrar över är ifall muskeluppbyggnaden blir bättre ifall man vistas i en varm lägenhet jämfört med en kall eftersom blodådrorna blir större när det är varmt och mer blod cirkulerar i musklerna. Kan det inverka på något sätt?

Emptiness
2003-02-18, 22:41
Originally posted by Vänskap
Om man t ex skulle höja eller minska sin inomhustemperatur med 2 grader.....påverkas kroppens förbränning nåt av det?

Har ett svagt minne av att jag en gång läste någonstans att förbränningen var högre i ett kallar klimat men jag tror ju inte att två grader hit eller dit spelar någon roll dock.
Borde väl vara så att kroppen använder mer energi till att producera värmen själv. Kommer mer värme från solen så slipper ju kroppen att lägga lika mycket energi på uppvärmningen.

ABC123
2003-02-18, 22:47
Originally posted by Emptiness

Har ett svagt minne av att jag en gång läste någonstans att förbränningen var högre i ett kallar klimat men jag tror ju inte att två grader hit eller dit spelar någon roll dock.
Borde väl vara så att kroppen använder mer energi till att producera värmen själv. Kommer mer värme från solen så slipper ju kroppen att lägga lika mycket energi på uppvärmningen.

Men desto mer på nerkylning?

Kallt klimat uppfattas av kroppen som att hårda tider väntar, och går därför på sparlåga?

Bara några tankar.

Hermes
2003-02-19, 00:08
Har för mig att kroppen höjjer värme under lägre temperaturer och förbränningen ökar...alltså som Emptiness skrev ungefär

Pez
2003-02-19, 07:13
Nån skrev nåt om Eskimåer ang. detta tidigare...kommer dock inte ihåg vem..??

/pez

Nate
2003-02-19, 09:31
Krävs ju säkert mer energi när det är kallt. Fast jag har däremot läst att man lättare bränner fett i varmt klimat - någon som vet varför?

Mr Pink
2003-02-19, 09:37
Jag såg nått på Discovery om det där, och där sa dom att det mesta var biologin som styrde. Vi norden bor har lättare att ta upp fett och protein ur maten därför vi har ett kallare klimat, medans de som bor typ i afrika har mycket lättare att binda salter och vatten i kroppen, för att inte bli uttrokade i värmen.

Nate
2003-02-19, 09:52
aha. Så att åka till afrika i sig är ingen bantingskur utan snarare så att de som lever där är anpassade till klimatet och därigenom är mkt smalare? (om man bortser från den anledningen att de inte får någon mat då :D )

Emptiness
2003-02-19, 10:08
Är det sen inte så att näringskedjorna är kortare i kallare klimat också, borde ju ha lite betydelse då mindre energi går till värme energi hos de olika djuren/insekterna.
Har kanske inte så stor betydelse i och för sig :)

Viveqa
2003-02-22, 15:00
Kallt klimat gör att kroppen vill lagra in mer underhudsfett för att skydda oss mot kylan..
Det är därför som fettet sitter under huden, dess funktion är förutom att lagra energi att skydda våra kroppar.

Därför gör kallt klimat att man lättare går upp i vikt trots att det kortsiktigt innebär ökad förbränning.
Ungefär som att man sänker metabolismen utav för lågt långvarigt kaloriintag trots att man kan tycka att man borde bränna mer.

PatrikX
2003-02-27, 11:44
I dagens Aftonbladet kan man läsa om hur rumstemperaturen påverkar fettförbränningen. Ju kallare rum man vistas i desto högre förbränning av kalorier:

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,269333,00.html

Visserligen brukar Aftonbladet skriva en massa strunt, men kanske stämmer det denna gång.

snoop
2003-02-27, 21:17
Av all energi som lagras i muskeln är det bara ca 30% som annvänds till muskelarbete, medans resterande ca 70% av energin går åt till att producera värme...
o ju kallare klimat du vistas i desto mer energi går åt att värma kroppen...

mvh

Allan
2003-03-01, 20:34
Det ska vara rejält jävla kallt för att förbränningen ska påverkas. Några små grader ner på termometern gör absolut ingenting. Men bor du i en jurta i Sibirien eller i en igloo på Grönland kan du kanske räkna med någon effekt.
Finns gott om artiklar om hur klimatet på verkar kroppen - den primära grejen är att köld framförallt stimulerar inlagring av fett, inte att den höjer förbränningen..

allan

Spud
2003-03-02, 20:50
eftersom att vi är varmblodiga så måste vi ha en konstant temperatur, lufttemperaturen och andra faktorer påverkar hur pass nerkylda vi blir.

kroppen får inte bli så nerkyld. någon grad eller så på sin höjd.

därför så måste den ju få oss att bli varma (skakningar)

sånt måste väl påverka förbränningen? kanske inte FETTförbränningen men vanlig energiförbränning...?

bara lite teorier :)

muscle76
2003-03-04, 10:11
Såhär ligger det till...

Vill kyla stängs fettförbränningen av. Det är en försvarsmekanism som kroppen har. Så skall ni bränna fett se då till att hålla er varma hela tiden.

Vet ni om att det är köldreceptorer som känner av temperaturen upp till 35 grader celcius...

Spud
2003-03-06, 22:47
den kan väl ändå inte stängas av helt? då borde ju folk i de kallare trakterna vara bra MYCKET tjockare :)