Visa fullständig version : Vill du gifta dig?
wintersnowdrift
2006-12-30, 23:36
Ikväll visades "Bonde söker fru"-Michael och hans Marikas bröllop på TV4. Hallåan varnade för mycket starka scener och inte ett öga var torrt *cry* *cupid* . (Vackrast enligt mig var dock väggmålningarna inne i kyrkan - damn, någon som vet vilken kyrka de vigdes i?)
Hur som haver - hur är det med romantiken på Kolozzeum? Vill du gifta dig eller är det ett överflödigt jippo?
Poll på G.
//Kristin
Haha, "Bonde söker fru", ja jävlar.
Fasiken vicken fråga såhär runt småtimmarna Winter.
Krokodil
2006-12-30, 23:40
Jag är gift sedan många år, känns vuxet... :D
Edit: Winter... Det är kutym att trådskaparen själv svarar också... :D
wintersnowdrift
2006-12-30, 23:41
Fasiken vicken fråga såhär runt småtimmarna Winter.
C'mon guys, let this year end in the spirit of love!
//Krisitn
Ryska_raketen
2006-12-30, 23:41
Jag vill gifta mig med dig kristin *cupid*
Jag vill gifta mig med No1 Fitness...öh, också.. För jag är redan gift.....:/
no1fitness
2006-12-30, 23:44
Jag vill gifta mig med No1 Fitness...öh, också.. För jag är redan gift.....:/
Jag visste väl att det bodde en bigamist långt inne i dig Slampus. :D
Ontpic : Sure, giftemål är trevligt. Bara om det sker i Las Vegas. *cupid*
Det skulle inte vara fel om man lever med nån man är lycklig med.
Klart man ska gifta sig, ståtligt ska det vara också. Möjligtvis inte i kyrka men det ska vara präktigt iaf:) Ska lätt ha en elefant på mitt bröllop, fan va tufft!
Jag visste väl att det bodde en bigamist långt inne i dig Slampus. :D
Ontpic : Sure, giftemål är trevligt. Bara om det sker i Las Vegas. *cupid*
Done deal!
Fear and loathing in Las Vegas!!
Jag fick ett Elvisglas i julklapp föresten. :D
Innan ville jag inte, men nu när jag träffat den rätte så vill jag. En underbar ursäkt att få en perfekt klänning uppsydd, ha stor fest, få massor och sen ut och resa. Men det blir nog knappast i en kyrka då vi båda är rätt icke-troende och min klänning blir kanske inte en klassisk, lång vit, men ändå.
Jag skulle vilja gifta mig då det finns lagliga fördelar.
Däremot skulle jag inte vilja ha någon tillställning alls då det känns överspelat eftersom vi har varit tillsammans i 17 år och har två barn. Dessutom är jag ateist.
Någon som vet hur sånt går till? Jag skulle bara vilja skriva på ett papper och skicka in.
Men det är klart.. en bröllopsresa skulle jag kunna tänka mig.
no1fitness
2006-12-30, 23:49
Done deal!
Fear and loathing in Las Vegas!!
Jag fick ett Elvisglas i julklapp föresten. :D
Ha ha. Glaset är ödet. :laugh:
Krokodil
2006-12-30, 23:50
Däremot skulle jag inte vilja ha någon tillställning alls då det känns överspelat eftersom vi har varit tillsammans i 17 år och har två barn. Dessutom är jag ateist.
Någon som vet hur sånt går till? Jag skulle bara vilja skriva på ett papper och skicka in.
Men det är klart.. en bröllopsresa skulle jag kunna tänka mig.Gift dig borgerligt. Gå dit i jeans och T-shirt och be dem dra den korta varianten, vips så är det klart på två röda. :)
För rätt pris så... dvs en Hawaii-familjepizza och en cola.
Gift dig borgerligt. Gå dit i jeans och T-shirt och be dem dra den korta varianten, vips så är det klart på två röda. :)
På mina svärföräldrars bröllopsfoto har en av bröllopsgästerna en stor matta i ena armen. De hade sånt riktigt snabbis-bröllop och de som skulle var vittnen kunde inte komma eller nåt så de ringde nån kompis som var på stan och köpte matta som kom dit som vittne.
C'mon guys, let this year end in the spirit of love!
//Krisitn
Ja det jag menade var, det var en avancerad fråga som kräver lite eftertanke.
Ingen vanlig fråga som tex "How much ya bench?" "Preppar du?" etc
no1fitness
2006-12-31, 00:06
På mina svärföräldrars bröllopsfoto har en av bröllopsgästerna en stor matta i ena armen. De hade sånt riktigt snabbis-bröllop och de som skulle var vittnen kunde inte komma eller nåt så de ringde nån kompis som var på stan och köpte matta som kom dit som vittne.
:laugh: :laugh:
wintersnowdrift
2006-12-31, 00:09
Jag vill gifta mig med dig kristin *cupid*
:MrT:
Är det ett frieri?
//Kristin
Ryska_raketen
2006-12-31, 00:10
Är det ett frieri?
//Kristin
*cupid* *cupid* *cupid* *cupid*
applebottom?
mangemani
2006-12-31, 00:12
jajamänsan,klart man vill det.
no1fitness
Är det ett frieri?
//Kristin
Det är inte han på sin avaratbild bara så du vet. :)
Ryska_raketen
Det är inte han på sin avaratbild bara så du vet. :)
Min tvillingbrosa.
no1fitness
2006-12-31, 00:14
Min tvillingbrosa.
Den snygge av er också. :)
*cupid* *cupid* *cupid* *cupid*
applebottom?
Winters smeknamn är Coco :)
Ryska_raketen
2006-12-31, 00:15
Den snygge av er också. :)
*cry*
Ryska_raketen
2006-12-31, 00:15
Winters smeknamn är Coco :)
därför frieriet *popcorn* *popcorn* *popcorn*
Ja det tror jag. Att gifta mig är dock inget jag i sig jag drömmer om sådär. Det är inte det viktigaste ju förstås.
Men om det ska bli giftermål så ska det bli fest iallafall! Jag menar varför inte? Fest är kul!
i skrivande stund (efter en seg och lång kväll på jobbet) skulle jag inte kunna tänka mig ett giftermål
har för det första inte träffat den rätte, eller de rätta... sen har jag svårt och tänka mig och dela allt vid en eventuell skilsmässa
men det kan nog bero på att jag inte har träffat någon än, och känt: den här kvinnan, det är kvinnan i mitt liv
jag tror (hoppas?) jag kommer ändra uppfattning när den rätte dyker upp, som iallafall får mig och känna att jag kan dela allt, även vid en skilsmässa
Arf Pingvin
2006-12-31, 04:15
Frågan är moot. Saknar alternativet "ingen vill gifta sig med mig".
High1ander
2006-12-31, 08:17
Mina päron är hjältar som visar att giftermål fungerar.
Jag gifter mig gärna om jag känner att jag hittat rätt. Men om jag gifter mig så vill jag ha det väldigt simpelt ute i naturen.
Svedberg
2006-12-31, 08:30
Hittar jag nån som jag verkligen känner att jag vill vara ihop med hela livet så, alternativt fortfarande är ihop med min tjej jag har nu. (som jag faktiskt vill vara ihop med hela livet känns det som). Så vore det väl fint att gifta sig, men helst ett litet bröllop med väldigt sparsam gästlista, typ föräldrarna.
Jag har inte behov av att gifta mig. Behöver inte den där bombastiska manifestationen. Därmed inte sagt att jag aldrig kommer gifta mig. Vill min partner väldigt gärna, och är det mest fördelaktigt rent juridiskt så kan jag tänka mig äktenskap, men det stora fluffiga prinsessbrölloet lär det aldrig bli.
Jag har varit gift, men gifter mig gärna igen *cupid*
(förresten var min nuvarande kille gäst på mitt bröllop, hur sjukt är det? :Virro )
Ryska_raketen
2006-12-31, 09:21
(förresten var min nuvarande kille gäst på mitt bröllop, hur sjukt är det? :Virro )
Nja du bor ju i en liten håla så ;)
mystic[-_-]
2006-12-31, 09:22
Du bor i en liten håla som sagt? :D
EDIT: Jävla jebus
Nja du bor ju i en liten håla så ;)
Japp, bara inavel häruppe :laugh:
Ser inte poängen med att ge ett löfte som man med stor sannolikhet inte kan hålla. Det går inte att bestämma över sina känslor och att vara tillsammans med någon enbart pga det där löftet är inte speciellt genomtänkt.
Klart man ska gifta sig , sker för min del om ca 3 månader , blir i huset vi har köpt ( ett gammalt församlingshem ).
Me_Myself
2006-12-31, 09:35
Jag känner inget behov av att gifta mig. Kärleken är inte mer värd för att man har en ring på fingret. Om det nu blir ett giftemål för partnerns skull så vill jag inte gifta mig i kyrkan utan gärna utomhus på nån fin plats.
Juridiskt så kan det klart vara bäst att vara gifta. Jag vet att min mamma fick det lite besvärligt när min pappa dog för att dem inte var gifta än.
"Äktenskapet är en fantastisk uppfinningsom tillåter två människor att dela de bekymmer de inte hade tidigare"
Karl Farkas
Inget alternativ för oss som är skilda?
High1ander
2006-12-31, 10:09
Skärselden för ni brytit ett heligt löfte? :em:
Är väl bara för dig som modd att kapa tråden och trycka upp det som alternativ (ingen blir nog ledsen)?
Ja eller nej funkar väl även för skilda? ;)
Ja eller nej funkar väl även för skilda? ;)
Tänkte mer om trådskaparen ville formulera det på sitt eget sätt...
Jag saknade det borgerliga alternativet, annars har jag nyligen gift mig enligt det första alternativet. Helt underbart och något jag rekommenderar.
Men välj borgerlig vigsel om ni inte är troende, då får man nämligen formulera det som vigselförrättaren ska säga på egen hand. Så för vår del försvann allt det där med "inför gud" etc.. Och vi skapade en lång text som förklarade varför vi vill gifta oss. :thumbup:
Det finns mängder med romantiska ställen och lokaler som inte är en kyrka, v valde nunnornas kapitelsal vid Vadstena kloster.
Ja söte Göte, här kommer man tillbaka till ett land som är helt besatt i att gifta sig med bönder, eller åtminstonde se ett sådant bröllop. Inget fel med lantbrukare, men hur ett så enormt intresse kan sprida sig är lite märkligt.
För att svara på frågan:
Känns inte aktuellt nu, men någon gång i framtiden vore trevligt. Inget extravagant a la Amerikat, utan jag vill ha en vacker cermoni som helst inte är i kyrkan utan utomhus under sommaren.
Well of cöööurse, fast jag ska ha två :naughty: först ett i Vegas - det är en kul grejj men känns faktiskt inte riktigt som att det räknas till 100%.. iaf inte jämfört med den typen av bröllop vi flickor(många) har våta drömmar om från ca 5 års ålder :D - en ståtlig vit überpåkostad freakshow med fem dussin brölande släktingar, fest hela natten och 2-4 mostrar nerspydda, fylleavtuppade i nån form av garderob.
Mkt blommor
Mkt tårrrta
Mkt prit?
*popcorn*
Ser inte poängen med att ge ett löfte som man med stor sannolikhet inte kan hålla. Det går inte att bestämma över sina känslor och att vara tillsammans med någon enbart pga det där löftet är inte speciellt genomtänkt.
Tråkig inställning...(been there) men sätter min ömmande jävla gluteus på att det kommer ändras, när du hittar den där tjejen du känner är så ovärdeligt underbar att du kommer älska henne och bara henne resten av ditt liv, vänta du bara. :whipped: :D
Tråkig inställning...(been there) men sätter min ömmande jävla gluteus på att det kommer ändras, när du hittar den där tjejen du känner är så ovärdeligt underbar att du kommer älska henne och bara henne resten av ditt liv, vänta du bara. :whipped: :D
Det spelar ingen roll hur mycket man älskar någon, man kan inte lämna en garanti på sina känslor.
Me_Myself
2006-12-31, 10:59
Det spelar ingen roll hur mycket man älskar någon, man kan inte lämna en garanti på sina känslor.
Jag håller med dig.
"Att säga att du kan älska en människa hela livet, är som att säga att ett ljus kommer att fortsätta brinna så länge du lever"
Leo Tolstoj
shadowfire
2006-12-31, 11:01
Jag håller med dig.
"Att säga att du kan älska en människa hela livet, är som att säga att ett ljus kommer att fortsätta brinna så länge du lever"
Leo Tolstoj
Man kan väl i varje fall ha det som ambition och målsättning? *popcorn*
Ingen garanti till 100% nej... men å andra sidan är det få saker här i livet man kan garantera, det finns ju så mkt oförutsett som kan hända, MEN man kan alltid ge sin garanti på att man ska försöka till 100% - tro och hoppas och göra allt som står till ens förfogande för att det skall bli just så. :)
Krossa för i faen inte min rosaskimmrande världsbild nu :D
shadowfire
2006-12-31, 11:02
+1
så låter det när en sann romantiker har talat..
men nog sjutton måste det vara ambitionen, att det ska hålla livet ut? varför annars söka en ny partner...
Me_Myself
2006-12-31, 11:05
Man kan väl i varje fall ha det som ambition och målsättning? *popcorn*
Jo det har man ju haft några gånger tills man fått en dos av verkligheten. Det är dags att vara realistisk.
Jag håller med dig.
Leo Tolstoj
Jag ser äktenskap som något som för två människor närmare varandra, inte att orden i kontraktet/löftet i sej sas. är det viktiga. Jag menar, ens känslor gentemot någon förändras ju inte i styrka pga ett äktenskap men på något vis får man ett annat typ av band som känns mer.. äkta(fel ord) genuint(nej..) kommer inte på nåt klockrent nu men det framgår kanske. :D *popcorn*
shadowfire
2006-12-31, 11:12
Jo det har man ju haft några gånger tills man fått en dos av verkligheten. Det är dags att vara realistisk.
Så talar en bränd kvinna :confused:
Med den inställningen du har nu kan du ju riskera att du skrämmer din partner. Ska vi prata realism så är verkligheten inte alltid så enkel att du får vad du vill ha på första försöket. Det kostar blod, svett o tårar, du får göra uppoffringar, satsa, förlora, ta lärdom/erfarenhet och gå vidare. Kanske rentav bra att bli bränd ett par gånger på kärleken, så när den väl inträffar på allvar så tar man den inte för given?
shadowfire
2006-12-31, 11:14
Jag ser äktenskap som något som för två människor närmare varandra, inte att orden i kontraktet/löftet i sej sas. är det viktiga. Jag menar, ens känslor gentemot någon förändras ju inte i styrka pga ett äktenskap men på något vis får man ett annat typ av band som känns mer.. äkta(fel ord) genuint(nej..) kommer inte på nåt klockrent nu men det framgår kanske. :D *popcorn*
Med andra ord en symbolisk handling/ritual som betyder något båda två redan vet om.
Nog tusan vill jag stå där framme i kyrkan o försöka lyssna på prällen en vacker dag, höra hur han mitt i bönen ger mig en komplimang för mina biceps osv. :thumbup:
+1
så låter det när en sann romantiker har talat..
men nog sjutton måste det vara ambitionen, att det ska hålla livet ut? varför annars söka en ny partner...
*Skyldig* :D :Virro
Eller hur. Nu skär detta sej säkert i vissas öron men det är min åsikt bara; att människor som inte tror/vågar tro att de kan/kommer älska någon livet ut aldrig älskat någon på riktigt.
(Vad som är på riktigt är en definitionsfråga för olika människor, men känslan -jag- har när jag älskar någon på riktigt är den av att det kommer bestå livet ut. Jag kan garantera(i den stunden) till 100% att jag inte kommer vilja ha någon annan på samma sätt. För på samma lilla vis som man har självkontroll i andra områden i livet har man det faktiskt till stor del över känlsor med. Vi är bara offer för vissa typer av känslor om vi tillåter oss. *popcorn* )
Med andra ord en symbolisk handling/ritual som betyder något båda två redan vet om.
Nog tusan vill jag stå där framme i kyrkan o försöka lyssna på prällen en vacker dag, höra hur han mitt i bönen ger mig en komplimang för mina biceps osv. :thumbup:
:thumbup: :D
Me_Myself
2006-12-31, 11:29
Så talar en bränd kvinna :confused:
Med den inställningen du har nu kan du ju riskera att du skrämmer din partner. Ska vi prata realism så är verkligheten inte alltid så enkel att du får vad du vill ha på första försöket. Det kostar blod, svett o tårar, du får göra uppoffringar, satsa, förlora, ta lärdom/erfarenhet och gå vidare. Kanske rentav bra att bli bränd ett par gånger på kärleken, så när den väl inträffar på allvar så tar man den inte för given?
Det sista jag vill är att ha en partner nu så förhoppningsvis skrämmer jag alla.
Det är sååå många som gifter sig och skiljer sig igen, hur mycket betydde det då? Min mamma tex gifte sig för ett par år sen och efter ett år var dem inte längre ett par. Min kompis gifte sig för ett halvår sen och redan knakar det i fogarna.
Varför betyder kärleken mer för man är gifta? Jag tycker snarare att det verkar som att giftemålet ofta för med sig extra press och tär på förhållandet.
shadowfire
2006-12-31, 11:38
Det sista jag vill är att ha en partner nu så förhoppningsvis skrämmer jag alla.
Det är sååå många som gifter sig och skiljer sig igen, hur mycket betydde det då? Min mamma tex gifte sig för ett par år sen och efter ett år var dem inte längre ett par. Min kompis gifte sig för ett halvår sen och redan knakar det i fogarna.
Varför betyder kärleken mer för man är gifta? Jag tycker snarare att det verkar som att giftemålet ofta för med sig extra press och tär på förhållandet.
"Ja e inte bitter!" <försöker göra tony richardsson imitationen>
Att du har ngt sprucket förhållande och att andras förhållanden knakar i fogarna ska väl ändå inte bli en grund för din kommande relation? Kärleken betyder nog inte mer då man är gifta, men det är en symbolisk handling som för min del kommer betyda mkt den dagen jag står där själv. En ritual som symboliserar att jag har hittat den rätta, den jag sökt hela mitt liv och en ritual som bekräftar att vi har en framtid ihop.
Just därför kommer jag inte gifta mig efter bara några månaders relation, utan det kommer att komma då båda längre fram känner att man har just hittat rätt. Jag inbillar mig att jag bara kommer gifta mig en gång och det kommer bli med människan jag kommer spendera resten av mitt liv ihop med, in i döden.
Därav är jag extra kräsen nu, det ska verkligen stämma/klaffa, annars får det vara.
Jag tycker snarare att det verkar som att giftemålet ofta för med sig extra press och tär på förhållandet.
Eller så använder man giftermålet som bevis för att "vi VERKLIGEN är så kära, inget kan stoppa oss". När det i själva verket är ett förhållande som redan på nergång.
shadowfire
2006-12-31, 11:39
Jag har flera exempel för den delen på par som har varit gifta i 40 år och är fortfarande lika lyckliga tillsammans. Själva giftemålet har inget med kärlek i sig att göra, det är bara en symbolisk handling. Det handlar mer om att hitta rätt person att bygga en relation med, tar det slut/knakar i fogarna så är det inte rätt person (eller så har yttre faktorer man inte räknat med drabbat relationen).
shadowfire
2006-12-31, 11:40
Eller så använder man giftermålet som bevis för att "vi VERKLIGEN är så kära, inget kan stoppa oss". När det i själva verket är ett förhållande som redan på nergång.
Det är ju att missbruka symboliken rejält. Fyy. :smash:
Å andra sidan hellre det än de som bestämmer sig för att skaffa barn för att rädda relationen. *gah!*
Jag har flera exempel för den delen på par som har varit gifta i 40 år och är fortfarande lika lyckliga tillsammans.
Så sjukt jävla pessimistisk jag kommer låta nu :D
Personligen tror jag att en stor del av långtidsgifta är tillsammans bara för att vara tillsammans, de skulle inte klara av att vara ensamma när de haft någon vid sin sida så länge.
Nitrometan
2006-12-31, 11:44
"Bonde söker ko"? Vad är det?
Nån reklam från LRF?
http://www.promotionshop.se/uploads/products621_center.jpg
Hur som haver - hur är det med romantiken på Kolozzeum? Vill du gifta dig eller är det ett överflödigt jippo?
Bröllop är fint. Men tycker det har gått överstyr lite de senaste åren. Det ska bara vara större och större och mer romantiskt än grannens.
Vill du gifta dig?
shadowfire
2006-12-31, 11:46
Så sjukt jävla pessimistisk jag kommer låta nu :D
Personligen tror jag att en stor del av långtidsgifta är tillsammans bara för att vara tillsammans, de skulle inte klara av att vara ensamma när de haft någon vid sin sida så länge.
hehe, jag kände på mig att du skulle komma med ett bittert inlägg av denna typen :D .... innerst inne vet jag att du är en kärleksfull gosse som tror på kärlek in i döden, du gillar bara att kritisera lite så det blir debatt *cupid*
Livet är väl ändå optimalt i tvåsamhet - inte ensamhet.
Det torde vara den största faktorn att faktiskt ha en långvarig relation.
Svedberg
2006-12-31, 11:46
Yankeee: går det bra om jag hänvisar till dig om nån framtida tjej klagar på att jag antagligen inte vill gifta mig.
shut teh face
2006-12-31, 11:47
Yankee är lite busig
hehe, jag kände på mig att du skulle komma med ett bittert inlägg av denna typen :D .... innerst inne vet jag att du är en kärleksfull gosse som tror på kärlek in i döden, du gillar bara att kritisera lite så det blir debatt *cupid*
Livet är väl ändå optimalt i tvåsamhet - inte ensamhet.
Det torde vara den största faktorn att faktiskt ha en långvarig relation.
Självklart vill jag som många andra ha kärlek så länge jag lever. Men jag skulle ändå inte kunna lova någon att jag ska älska dem eller whatever resten av livet.
Yankeee: går det bra om jag hänvisar till dig om nån framtida tjej klagar på att jag antagligen inte vill gifta mig.
Ja, du kan även hänvisa andra tjejer till mig *cupid*
Något kyrkligt giftemål vill jag inte ha. Det känns helt meningslöst för mig. Då använder jag hellre pengarna till en resa för oss båda.
Me_Myself
2006-12-31, 12:02
"Ja e inte bitter!" <försöker göra tony richardsson imitationen>
Att du har ngt sprucket förhållande och att andras förhållanden knakar i fogarna ska väl ändå inte bli en grund för din kommande relation? Kärleken betyder nog inte mer då man är gifta, men det är en symbolisk handling som för min del kommer betyda mkt den dagen jag står där själv. En ritual som symboliserar att jag har hittat den rätta, den jag sökt hela mitt liv och en ritual som bekräftar att vi har en framtid ihop.
Just därför kommer jag inte gifta mig efter bara några månaders relation, utan det kommer att komma då båda längre fram känner att man har just hittat rätt. Jag inbillar mig att jag bara kommer gifta mig en gång och det kommer bli med människan jag kommer spendera resten av mitt liv ihop med, in i döden.
Därav är jag extra kräsen nu, det ska verkligen stämma/klaffa, annars får det vara.
Jag antar att jag kommer blir så där härligt kär igen, älska av hela mitt hjärta och tro att det här kommer vara för evigt... men eftersom jag inte klarar att levai tristess så lär det antagligen ta slut. Ingenting är för evigt och jag betvivlar att dem som varit gifa i 40år verkligen har velat vara det hela tiden. Efter ett tag är det kanske mer bekvämt att vara två.
I vilket fall som helst så ser jag inte äktenskapet som något heligt, för mig har det ingen betydelse. När jag verkligen älskar sådär mycket så kommer jag inte behöva bevisa det med en ring.
Svedberg
2006-12-31, 12:03
Ja, du kan även hänvisa andra tjejer till mig *cupid*
Bara dom använda :thumbup:
ALEXPALEX
2006-12-31, 12:05
Är redan gift! Vi lämnade pojken hos en kompis och stack till svenska kyrkan i helsingfors utan att säga något på förhand till släkten. Mycket lyckat alltihopa! :thumbup:
Jag är väldigt romatisk av mig som de flesta säkert har märkt. Så det vore väl trevligt att gifta sig.
Jao redan gift.
Men varken borgligt eller i kyrka, hade en gammal klasskompis som är präst som vigde oss ute på en liten ö i kustbandet strax söder om marstrand. Var inte heller så mycket för att gifta mig från början, men mjuknade med åren och insåg att det är en fin symbolhandling för att visa att vi verkligen bryr oss om vårat förhållande och att det betyder något för båda.
shadowfire
2006-12-31, 12:16
Jao redan gift.
Men varken borgligt eller i kyrka, hade en gammal klasskompis som är präst som vigde oss ute på en liten ö i kustbandet strax söder om marstrand. Var inte heller så mycket för att gifta mig från början, men mjuknade med åren och insåg att det är en fin symbolhandling för att visa att vi verkligen bryr oss om vårat förhållande och att det betyder något för båda.
:hbang: :bow: :kinky:
har för det första inte träffat den rätte, eller de rätta...
Bigami låter intressant :cool:
Nja, kanske som en protestaktion av något slag. Ni förstår, jag gillar inte att det är staten som bestämmer vem som får gifta sig i sverige. Sekulariserat, my ass...
Überbiffen
2006-12-31, 12:51
Jag äcklas och spyr på mig av sådant religöst trams. Lite grovt uttryckt kanske men ni greppa nog poängen.
Edit: att icke troende gifter sig är höjden av komik
Jag äcklas och spyr på mig av sådant religöst trams. Lite grovt uttryckt kanske men ni greppa nog poängen.
På samma sätt som att fira jul menar du?
Nja, kanske som en protestaktion av något slag. Ni förstår, jag gillar inte att det är staten som bestämmer vem som får gifta sig i sverige. Sekulariserat, my ass...
Borgerlig vigsel.
Borgerlig vigsel alternativt tradition.
Ja, jag vill gifta mig.
Det ska inte vara för pompöst, men verkligen inte något skabbigt heller - En nätt grej, inte för mycket ståhej, där min och min trolovades kärlek är det totala centrum och det som fyller hela vigseln.
Helst ska min trolovade känna att hon är centrum för hela min kärlek och vise versa (Hoppas jag! ;) )
:laugh:
Ifall giftemål var grundat på religiositet i alla lägen så hade nog antalet gifta par minskat drastiskt. Det handlar inte om religion för så många längre, utan om tradition och ett sätt att ta sitt förhållande ett steg längre.
Borgerlig vigsel.
Det är ju precis det jag inte vill ha. Det jag vill ha bort är inte religionen, det är staten :)
Det är ju precis det jag inte vill ha. Det jag vill ha bort är inte religionen, det är staten :)
Med tanke på att giftemål innebär en hel del juridiskt så är det inte så troligt att du lyckas med det.
Ah, det var en intressant inställning.
Überbiffen
2006-12-31, 13:10
På samma sätt som att fira jul menar du?
Jag firar inte jul heller.
Borgerlig vigsel alternativt tradition.
Har fått höra om det tidigare. Har dock inte läst på då jag inte ens vill ha flickvän.
Ifall giftemål var grundat på religiositet i alla lägen så hade nog antalet gifta par minskat drastiskt. Det handlar inte om religion för så många längre, utan om tradition och ett sätt att ta sitt förhållande ett steg längre.
Det där är, i mina ögon, bara en komisk bortförklaring. Folk säger detsamma om julen. Det är för att träffas och umgång. Sure.. men det är ändå en religös tradition som ligger i grunden.
Det där är, i mina ögon, bara en komisk bortförklaring. Folk säger detsamma om julen. Det är för att träffas och umgång. Sure.. men det är ändå en religös tradition som ligger i grunden.
Spelar det någon roll?
Überbiffen
2006-12-31, 13:44
Spelar det någon roll?
Inte det minsta. Jag vädrade bara min åsikt. Vad folk tycker om den/mig spelar ingen roll. Vad folk väljer att tycka/göra har jag respekt för. Vi kan inte alltid tycka likadant men vad gör det.
Jovisst, men det är likadant med dop, midsommar och många av våra lagar. De har alla "religiös" botten, så att kalla det komiskt är ju egentligen att kalla vårt samhälles struktur komisk, vilket du kanske tycker, inte vet jag :)
och under det är en hednisk högtid.
skulle kunna tänka mig göra det ala las vegas ngt lite mindre mest på kul, "på kul för mig o lite för att tjejen nog vill)
känns inte som mina nerver skulle klara ett ståtligt gå ned för altaret bröllopp, inte nykter iaf.
Überbiffen
2006-12-31, 13:53
Jovisst, men det är likadant med dop, midsommar och många av våra lagar. De har alla "religiös" botten, så att kalla det komiskt är ju egentligen att kalla vårt samhälles struktur komisk, vilket du kanske tycker, inte vet jag :)
Det här handlar ju inte om do or die så det känns rätt så meningslöst. Jag spottade ur mig en åsikt om giftemål och jul. Vad som händer efteråt kan kvitta både för mig och dig. Tycker jag. Om du förstår vad jag menar.. vilket inte spelar någon roll.. vilket är poängen.. just ang det här. hehe
Det här handlar ju inte om do or die så det känns rätt så meningslöst. Jag spottade ur mig en åsikt om giftemål och jul. Vad som händer efteråt kan kvitta både för mig och dig. Tycker jag. Om du förstår vad jag menar.. vilket inte spelar någon roll.. vilket är poängen.. just ang det här. hehe
Som vissa sade ett tag - Vi har rätt till vår åsikt, och så är det med den saken :thumbup:
Mmm skärgårdsbröllopp
skulle kunna tänka mig göra det ala las vegas ngt lite mindre mest på kul, "på kul för mig o lite för att tjejen nog vill)
.
Jepp där har vi ju den fina fördelen med att man istället kan gå lös med slantarna på den grymt dyra lyxiga hotelsviten :naughty: alt. casinot... :D
Innan ville jag inte, men nu när jag träffat den rätte så vill jag. En underbar ursäkt att få en perfekt klänning uppsydd, ha stor fest, få massor och sen ut och resa. Men det blir nog knappast i en kyrka då vi båda är rätt icke-troende och min klänning blir kanske inte en klassisk, lång vit, men ändå.
Du måste fan lova att du slänger upp en bild här på kolo när du gift dig!!:D
Jag vill gifta mig.
Stort och ståtligt skall det vara.
Jag vill gifta mig.
Stort och ståtligt skall det vara.
Jag kommer.
Detta var vad som lästes upp under vår vigsel... det är så vi ser på ett bröllop. Gifter man sig borgerligt får man själv välja vad som sägs och vad som händer under själva vigseln.
Vigselceremoni
Idag ska Linda och Mats gifta sig. Vi har alla samlats här för att tillsammans med dem dela denna viktiga stund i deras liv. Låt mig tala om varför de har valt att bli man och hustru.
Linda och Mats har kommit hit för att inför oss alla, familj och vänner, öppet tillkännage sin kärlek till varandra och sitt val att leva och växa tillsammans. Detta gör de med önskan att vi alla ska ta del av deras beslut, respektera det och stödja det, nu och i framtiden, så att det på så vis må bli än kraftfullare.
De har alltså inte kommit hit idag för att högtidligen avlägga heliga löften, ty de anser att löften alltför lätt kan brytas.
Linda och Mats har bett mig att berätta vad det innebär för dem att ingå äktenskap.
Ni gifter er inte för att äga varandra eller för att skapa en känsla av trygghet. Er övertygelse är att ingen kan äga någon annan och sann trygghet kan bara komma inifrån en själv.
Ni vill inte heller i ert äktenskap begränsa, kontrollera eller på något annat sätt hindra varandra från att uttrycka er själva eller från att leva på det sätt som era hjärtan önskar.
Ni har även sagt att ni i äktenskapet inte kräver eller förväntar er, inte ens hoppas, att allt det som ni kommer att behöva i livet ska givas utav den andre.
Ni har talat om för varandra att ni gifter er i full vetskap om att allt det som ni behöver, all kärlek, all visdom, all styrka och all kraft, finns inom er själva. Därför vill ni inte leva tillsammans i hopp om att få dessa gåvor, utan med förhoppningen att kunna ge dem så att den andre kan ha dem i än större överflöd.
Slutligen är ni överens om att ni därför ser äktenskapet som ett sätt att skapa möjligheter snarare än skyldigheter. Möjligheter för att växa, att skapa ett liv tillsammans, ett liv som inte är möjligt att skapa var för sig, att hjälpa varandra att genomskåda alla falska tankar och idéer som ni någonsin haft om er själva. Äktenskapet gör det möjligt att gå genom livet med någon som man älskar och är jämbördig med samt att under denna resa dela såväl den sorg som den glädje som kommer på livets stig.
Stämmer detta som jag har sagt?
Som ett tecken på er kärlek och er förening skall ni utbyta ringar. Ringen är sedan urminnes tider en symbol för evighet och frid, för trohet och kärlek, för det som varken har början eller slut.
Mats, tag nu den ring som du vill ge till Linda och säg efter mig.
Jag, Mats, ber dig, Linda, att vara min älskade, min vän och min hustru. Jag säger till dig idag att min önskan är att ge dig min djupaste kärlek och min ärligaste vänskap, både när du är lycklig och när du är fylld av sorg, både när du handlar av kärlek och när du handlar utan kärlek, både när du minns vem du verkligen är och när du glömt det. Det är min vilja och önskan att vara hos dig tills livet skiljer oss åt.
Linda, väljer du att uppfylla Mats önskan och bli hans hustru?
Linda, tag nu den ring som du vill ge Mats och säg efter mig. (Upprepning av ovanstående).
Jag förklarar er nu för man och hustru!!
Action:
Låter som en alldeles utmärkt cermoni.
Action:
Låter som en alldeles utmärkt cermoni.
Inledde med den texten, sedan efter det sjöng en vän till oss "Come what may" från Moulin Rouge.. grymt säger jag bara.. inte ett öga torrt.. *cupid*
Sen på kvällen, middag och fest.
http://i2.photobucket.com/albums/y13/MariaJohnsson/Brll4krympt.jpg
Jag har större internetpenis, mer skägg och större kroppshydda än Action (mer fett).
Han har stålarna.
Jag loosar. :/
Dyyyyyyrt. Tjejens föräldrar pröjsade va? PRECIS som det ska vara ;)
blekfet2
2006-12-31, 16:56
bruden har gnällt om giftemål i 5 år nu, fniss.
Jag har lyckats att inte få oss förlovade i 6 år snart :D
Men tror nog att det blir att förlova sig -07, om jag ids *cupid*
bruden har gnällt om giftemål i 5 år nu, fniss.
Jag har lyckats att inte få oss förlovade i 6 år snart :D
Men tror nog att det blir att förlova sig -07, om jag ids *cupid*
Toffel.
blekfet2
2006-12-31, 17:00
Toffel.
eller hur, bög :D
eller hur, bög :D
Sluta PMa.
blekfet2
2006-12-31, 17:04
Sluta PMa.
Om du slutar skicka bilder när du tillfredställer katter och hundar sexuellt, så visst.
Vi har redan börjat fundera på att gifta oss men det blir inget stort
Lelle Pelle
2006-12-31, 17:30
Inledde med den texten, sedan efter det sjöng en vän till oss "Come what may" från Moulin Rouge.. grymt säger jag bara.. inte ett öga torrt.. *cupid*
Vilken mes jag är, börjar nästan böla bara av att läsa det, med hopp att jag en gång får uppleva samma sak.
NiXPhoenix
2006-12-31, 17:56
Men det är klart.. en bröllopsresa skulle jag kunna tänka mig.
Wow, har du och din fru varit ihop sen ni var femton?
Grymt. :hbang:
Vegasmed en Elviskopia som vigselförrättare.
Fast mest troligt inte alls. Orka skilja sig.
Herkulez
2006-12-31, 18:28
Jag kommer.
någon av er två kommer iaf komma under bröllopsnatten.
Innerst inne är jag en romantiker och vill gifta mig. Men samtidigt känns det inte som att äktenskapet betyder så mycket längre när folk skiljer sig till höger och vänster.
Om man lovar att man ska älska varandra i nöd och lust så ska man banne mig göra allt för att äktenskapet ska hålla. Jag tycker många idag ger upp alldeles för lätt.
Jag tror inte jag vill ha ett stort kyrkbröllop. Jag skulle vilja gifta mig på en vacker plats någonstans i världen.
Cerberus
2006-12-31, 20:52
Om rätt kvinna tilltalar mig så visst kan tankarna om giftermål dyka upp. Men egentligen tror jag inte på konceptet äktenskap så det är inget jag jättegärna vill genomföra.
They just want half anyways.
"GIMME HALF!"
Prenuptial agreements for teh win
http://images.amazon.com/images/P/B00005JMHL.01.LZZZZZZZ.jpgThey just want half anyways.
"GIMME HALF!"
Prenuptial agreements for teh win
Haha en gammal goding Krampy!
Var en av mina favoriter förr
Überbiffen
2006-12-31, 21:47
Eddie Murphys Raw och Delirious är teh shit.
Ikväll visades "Bonde söker fru"-Michael och hans Marikas bröllop på TV4. Hallåan varnade för mycket starka scener och inte ett öga var torrt *cry* *cupid* . (Vackrast enligt mig var dock väggmålningarna inne i kyrkan - damn, någon som vet vilken kyrka de vigdes i?)
Poll på G.
//Kristin
Jag gifte mig i november på en öde strand i Thailand, var bara jag och min fru och bröllopsfixarna såklart.
Underbart vackert*cry*
Precis som vi båda har sagt, ska vi gifta oss så ska vi göra det barfota.*cupid*
Kaboffastar
2006-12-31, 23:10
Aldrig i livet.
Tricklev
2007-01-01, 03:15
Aldrig i livet.
Var det inte du som hade en tjej som du var förlovad med?
Ont: Har inget eget behov av det.
http://images.amazon.com/images/P/B00005JMHL.01.LZZZZZZZ.jpg
cEUjJlk92S8&mode
VW09RWHUVe4
N6wGBIxjt08
3NxcrJExC-0&mode
riJZn3Sn7JA&mode
TT7empwzpiI&mode
i7ghsn-bKXo&mode
Alla måste titta!
666white
2007-01-01, 10:55
Vill gifta mig :)
men vem blir det med?? *gah!*
Ryska_raketen
2007-01-01, 10:58
Vill gifta mig :)
men vem blir det med?? *gah!*
999black?
Vackrast enligt mig var dock väggmålningarna inne i kyrkan - damn, någon som vet vilken kyrka de vigdes i?
//Kristin
Husaby, har jag för mig (eftersom jag är en urtidsrelik och bor under en sten i skogen har jag lyckats missa det omtalade "Bonde söker fru", så jag ger ingen svargaranti).
On topic: Ja, om jag har någon att gifta mig MED så.
wintersnowdrift
2007-01-01, 20:31
Vill du gifta dig?
Om jag någon gång blir så mogen och riktigt jävla kär att handlingen skulle kännas rätt, så ja. Det behöver inte vara jättepompöst, men jag vill gå i altargången till en vacker svensk brudmarsch och gärna ha vit klänning *cupid*.
Personligen ser jag bröllop mer som en fest kryddad med extra mycket glädje och starka känslor. Visst, gifter man sig kyrkligt lovar man inför Gud och hela församlingen att älska varandra i nöd och lust - men vad sjutton, kan man verkligen ge garanti för några framtida känslor? För mig är löftet om "evig kärlek" mer en språklig och symbolisk form. Bara jag i den studen känner att jag lovar något som jag DÅ står för av hela mitt hjärta, så ser jag inga moraliska problem med att gifta mig. Eller skilja mig heller för den delen om det skulle gå därhän. Kanske är jag inte tillräckligt religiös för att känna av Guds eventuella vrede över ett brutet äktenskap (vad församlingen tycker skulle jag skita fullständigt i anyhow).
//Kristin
Jag gifte mig i november på en öde strand i Thailand, var bara jag och min fru och bröllopsfixarna såklart.
Underbart vackert*cry*
Precis som vi båda har sagt, ska vi gifta oss så ska vi göra det barfota.*cupid*
Fy
http://graphics.travelmarket.com/graphics/tomove/thailand/BEACH-04(Gulf).jpg
..faen!!! *gah!* :D
Fy
http://graphics.travelmarket.com/graphics/tomove/thailand/BEACH-04(Gulf).jpg
..faen!!! *gah!* :D
:naughty: Ta bort solstolen och båten i bakgrunden och lägg till en röd matta, solnedgång och en massa blommor.
Förövrigt är det nästan på pricken:D
666white
2007-01-02, 09:54
999black?
vem är det? *rolleyes*
Nu får väl inte bögar gifta sig? Men bryr mig inte tillräckligt för att veta hur allt funkar med partnerskap och sånt, i vilket fall som helst så tror jag inte att jag vill "gifta" mig.
Min släkt har en stark tradition av skilsmässor och vi är inte kända för att vara de lättaste att leva med så... Ser ingen direkt mening med giftermål heller?
nej ja vill inte gifta mig för ja kommer aldrig träffa någon jag vill leva med hela livet...
AngelLove
2007-01-02, 12:33
Har varit gift redan och tror väl inte att jag gör om det igen. Men visst, träffar jag en tjej som väldigt gärna vill gifta sig och ha det på ett speciellt sätt så inte tänker jag stoppa henne. För mig spelar det inte så stor roll, det är hur man behandlar varandra varje dag som är det viktiga.
Vilka stolliga svarsalternativ.
Vill nog gärna gifta mig, fast ett diskret smakfullt bröllop med enbart de närmaste släktingarna inbjudna. Inte i kyrka, eftersom ingen av oss är religös. Men inte i något statshus heller, det är för vanligt och tråkigt! Absolut inte i Vegas, det är bara smaklöst och vulgärt!
Så jag vill ha alternativet "Ja gärna, fast ett diskret och smakfullt bröllop".
Vilka stolliga svarsalternativ.
Vill nog gärna gifta mig, fast ett diskret smakfullt bröllop med enbart de närmaste släktingarna inbjudna. Inte i kyrka, eftersom ingen av oss är religös. Men inte i något statshus heller, det är för vanligt och tråkigt! Absolut inte i Vegas, det är bara smaklöst och vulgärt!
Så jag vill ha alternativet "Ja gärna, fast ett diskret och smakfullt bröllop".
Alternativ 2 för dig då ägget.
vem är det? *rolleyes*
antagligen syftas det på din bättre hälft, som lockar djävulen ur dig rakt upp och ner
(men som kanske ännu inte har registrerat sig på kolozzeum än)
den dagen lär komma
Alternativ 2 för dig då ägget.
Aldrig i livet - Vegas suger.
Tricklev
2007-01-02, 13:12
Aldrig i livet - Vegas suger.
Kan tänkas, men en lite mindre tillställning i så fall. Kanske drive-in vigsel i Vegas?
Kanske vegas.
Kan tänkas, men en lite mindre tillställning i så fall. Kanske drive-in vigsel i Vegas?
Kanske vegas.
*muttrar* avskyr plastiga neonstäder byggda av illusioner *muttrar*
Okej då :)
Jag kommer inte gifta mig.
Ja, man har ju sneat för mindre...
http://i2.photobucket.com/albums/y13/MariaJohnsson/AhJao.jpg
Jag råkade se lite illusioner också efter en smärre matförgiftning, där på stranden, (men inte fan var dem plastiga) så står du bara ut med smalfeta (Yankee tm) Britter och Australiensare som befattar sig med prostituerade hela dagarna kan du alltid ligga på hotellets tak (om du har råd..).
http://i2.photobucket.com/albums/y13/MariaJohnsson/AHotel.jpg
wintersnowdrift
2007-01-02, 14:30
Husaby, har jag för mig (eftersom jag är en urtidsrelik och bor under en sten i skogen har jag lyckats missa det omtalade "Bonde söker fru", så jag ger ingen svargaranti).
Japp, det stämmer - efter närmare efterforskning visar det sig att Husaby Kyrka var Sveriges första domkyrka och att Sverigest förste officiellt kristna kung, Olof Skötkonung, döptes här. Läcker är den iaf.
//Kristin
Drömde inatt att jag var på mitt eget bröllop, det var underbart pirrigt och det hela kändes väldigt realistiskt tills jag hade glömt något och tog bergodalbanan till stället där jag glömt det...
Nu vill jag gifta mig ännu mer.
Om jag någon gång gifter mig blir det under tvång, så alternativ 3...
s_himself
2007-01-04, 14:21
Ja självklart vill jag gifta mig. Men det blir borgligt bröllop.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.