handdator

Visa fullständig version : Länk till HIIT sökes.

Tjockisen
2003-02-18, 08:06
Någon som har en bra länk till en sida om HIIT?

Stålkrull
2003-02-18, 08:41
http://www.musclemedia.com/training/hiit.asp

//Janne

Bamse
2003-02-18, 09:47
Stålkrulls länk är väl den jag skulle ha postat i andra hand. Men det finns mycket skrivet om HIIT ute på nätet....

http://www.abcbodybuilding.com/hiit_aerobics.htm

http://www.exrx.net/FatLoss/HIITvsET.html

http://www.bodybuildingworld.com/vol6_3/cardio.htm

jhonny
2003-02-19, 12:09
detta stod i den första länken
"By the way, to maximize the fat-burning effects of HIIT, don't eat for about one hour after your workout. Then have a balanced protein- and carb-containing meal or supplement shake. "

vågar man verkligen låta det gå en timme..innan man får i sig protein.

King Grub
2003-02-19, 12:13
Ja, eftersom du inte skall köra cardion på fastande mage, utan ha ätit ett par timmar tidigare. Då finns det aminosyror i omlopp.

JJ
2003-02-19, 13:12
Grub, hur kör du under en vecka?

King Grub
2003-02-19, 13:17
5 dagar styrketräning per vecka, kroppen uppdelad på 5 dagar. Alltid morgonträning klockan 06:30 :hbang: High Intensity Interval Cardio på kvällen 3 dagar per vecka, aldrig bendagen eller dagen efter, ca 1 timme innan dagens sista mål. Blodsmak.

JJ
2003-02-19, 13:22
Men kör du så kort som 4 minuter? Känns som om man ändå ska träna så kan man göra det ordentligt och få lite kondition också.

King Grub
2003-02-19, 14:03
4 minuter? Det tror jag inte på, faktiskt. Jag brukar köra 20-minuters cardiopass. Som du sade, lite kondis-effekt vill man väl ha också. Och jag har inte märkt någon som helst muskelnedbrytning eller liknande av de 20 minuterna.

JJ
2003-02-19, 17:10
Bra, du är klok du:smokin:

ivandrago
2003-02-19, 20:50
hur kör du dina pass grub?

testade att köra 1min softlöpning, sen 1min tokspringa (så att jag precis klarade 1 min utan att stupa), men efter detta blev jag tvungen att småjogga i 2min före jag ens kunde tänka på att springa igen..

jag trivs mycket bättre med typ 4min jogging, sen 4min springa ganska snabbt, sedan köra den cykeln 3 ggr, men 4min kanske inte räknas som högintensivt?

är det viktigt att inte käka nåt en timme efteråt? Brukar ta en prottedrink direkt efter passet för att vara säker.. inga kolisar dock. men prottedrinken borde väl inte förstöra efterförbränningen?

King Grub
2003-02-19, 21:21
Protein stör fettförbränningen, eftersom även protein orsakar insulinutsöndring. Det är inte bara kolhydrater som gör det.

Om jag springer (när det är torrt ute) tokrusar jag tills jag mer eller mindre är tvungen att sakta ner (tar någon minut), varpå jag joggar i 30-60 sekunder. Ju längre du håller på och ju bättre din kondition blir, desto fortare kan du köra intensivt igen. Om vädret inte tillåter blir det trappmaskin, och då på intensivaste programmet. Då låter jag maskinen sköta intervallerna.

z_bumbi
2003-02-19, 21:45
King Grub: Men du bränner väl inte nämvärt mycket fett vid hit i alla fall och att inte äta på en timme verkar ju lite överdrivet ?

King Grub
2003-02-19, 21:46
Det är efterförbränningen man vill åt, och den stoppas också upp om du sätter i dig något efteråt. Och man kör inte HIIT på tom mage, så det finns redan aminosyror i omlopp, så så rackarns katabol blir man inte.

z_bumbi
2003-02-19, 22:17
King Grub: Att man inte blir katabol förstår jag ju.. är ju ungefär samma sak som styrketräning när man ätit några mål innan.

Men jag trodde man var ute efter att höja sin kondition så att man bränner en högre procent fett när man rör sig i allmänhet ? Efterförbräningen kan väl inte röra sig om så himla mycket energi ?

Tanman
2003-02-20, 10:44
"Protein stör fettförbränningen, eftersom även protein orsakar insulinutsöndring. Det är inte bara kolhydrater som gör det."

Är det så? Protein stimulerar ju utsöndringen av andra hormon så jag har fått för mig att nettoeffekten är positiv ur ett fettbränningshänseende.

"Om jag springer (när det är torrt ute) tokrusar jag tills jag mer eller mindre är tvungen att sakta ner (tar någon minut), varpå jag joggar i 30-60 sekunder."

Hehe..som jag misstänkte i mitt andra inlägg under "fettförbränning". Svårt att ta det lugnt :)

Bamse
2003-04-13, 15:40
Originally posted by King Grub
Det är efterförbränningen man vill åt, och den stoppas också upp om du sätter i dig något efteråt.

Kan det inte vara en idé med MCT+ALA direkt efter, sedan äta vanlig mat en timme senare?

MCT+ALA borde väl hålla insulinet kvar på en bra, låg nivå?

Muskelsmurfen
2003-04-13, 19:27
Bamse>Jag är inne på din linje... MCT orsakar ingen insulinutsöndring. Å andra sidan gör inte Glutamin det heller så man borde kunna köra MCT och Glutamin efter HIIT-passet, eller?

Bamse
2003-04-13, 19:29
Originally posted by Gillerstedt
Bamse>Jag är inne på din linje... MCT orsakar ingen insulinutsöndring. Å andra sidan gör inte Glutamin det heller så man borde kunna köra MCT och Glutamin efter HIIT-passet, eller?

Efter dagens pass (där det för övrigt nästan stod "cardiac arrest" på pulsklockan) svepte jag en drink bestående av 3 dl vatten, 1 dl MCT och 2 tsk glutamin. Får hoppas att det inte sabbade efterförbränningen allt för mycket :smokin:

Bamse
2003-04-14, 16:08
Originally posted by Gillerstedt
MCT orsakar ingen insulinutsöndring.

Fast är inte det är en sanning med modifikation? Det är ju 14 % kolhydrater i Fairings MCT?

Muskelsmurfen
2003-04-15, 15:54
MCT orsakar ingen Insulinutsöndring men det är ju inte 100% rent det man köper...
Alltså lär de kolisar och protein som följer med på köpet orsaka en mild insulinutsöndring.

bmwjohan
2003-04-16, 11:51
jag körde typ hiit förut.

min tjej köpte bill philips boken och i den finns den ett sånt här program.
programmet är runt 20 minuter långt.
man använder en skala från 1-10 där 1 är helt oansträngd och 10 är när du tar ut dig som fan.

man kör en minut i varje intervall ungefär enligt nedan.

1. 4
2. 5
3. 6
4. 7
5. 8
6. 9
7. 5
8. 6
9. 7
10. 8
11. 9
12. 5
13. 6
14. 7
15. 8
16. 9
17. 5
18. 6
19. 7
20. 8
21. 10
22. 6

man kan göra vad man vill, typ cykla, springa, simma.
jag tyckte att springa funkade bäst då det är svårt att få upp pulsen när man cyklar. man får bara en massa mjölksyra i benen.

jag tog bara en proteindrink innan. gjorde det allså direkt på morgonen innan frukost. jag åt inte på en timme efter.

jag tycket att detta funkade både bra och dåligt.

det som var bra var att man brännde en jävla massa fett. jag tyckte att jag brännde lika mycket fett av att köra detta fyra gånger i veckan som att gå sex 70 minuters deffarpromenader.

det som var dåligt var att det rykte muskler som fan när man gjorde det. jag var späd från början och inte blev det bättre av det här.
tappade mycket massa på benen och även mycket på biceps och så.

alme
2003-04-16, 14:06
kan bero på att du sprang på tom mage kanske? Det fungerar att gå på morgonen på tom mage, men kör du intervallträning måste du ha mat i magen.

King Grub
2003-04-16, 14:17
Originally posted by alme
kan bero på att du sprang på tom mage kanske? Det fungerar att gå på morgonen på tom mage, men kör du intervallträning måste du ha mat i magen.

Jag ser alltid till att vara laddad med både kolhydrater och protein innan mina HIIT-pass, och här ryker det inga muskler. :thumbup:

Bamse
2003-04-16, 14:19
När kommer det bilder, Kingen? :naughty:

alme
2003-04-16, 14:20
Jag ser alltid till att vara laddad med både kolhydrater och protein innan mina HIIT-pass, och här ryker det inga muskler.

Det verkar ju vara en bra deffmetod HIIT. Är den värd att testa? Står mellan det eller promenader. Känns som att promenader är säkrare, ingen risk att musklerna försvinner.

Grahn
2003-04-16, 14:22
Tvärtemot raporterar många om förminskade gymresultat av lågintensiv träning men tvärtom med HIIT.....