Logga in

Visa fullständig version : Går min bil genom Besiktningen?

hobbitar
2006-12-28, 18:19
Mina blinkers funkar men ändå inte....

Jag måste hålla nere själva pinnen när jag blinkar, om jag släpper stängs blinkersen av. Men om jag svänger och blinkar så fungerar de´t.
'
Tror ni jag måste åtgärda detta?

Fettecke
2006-12-28, 18:22
Mina blinkers funkar men ändå inte....

Jag måste hålla nere själva pinnen när jag blinkar, om jag släpper stängs blinkersen av. Men om jag svänger och blinkar så fungerar de´t.
'
Tror ni jag måste åtgärda detta?

Ojj, dyrt att byta relä då? åk på biltippen och köp en begad för en hunka....

Jag tror du får underkänt om han kollar det :D

aitamaa
2006-12-28, 18:23
Är väl inte relät det är fel på, låter som spaken inte håller sig nere bara..

hobbitar
2006-12-28, 18:25

Ja relät så heter det ja =) Är det dyrt att få det lagat på en bilverkstad?

Fettecke
2006-12-28, 18:25

när jag sa relä menade jag ju hela spakgrejjset, en ny spak inkl. relä och kablage kostar inte mkt på bilskroten.... köpte min för 70:- till min ford sierra

hobbitar
2006-12-28, 18:26
när jag sa relä menade jag ju hela spakgrejjset, en ny spak inkl. relä och kablage kostar inte mkt på bilskroten.... köpte min för 70:- till min ford sierra

Men om man lämnar in`t på bilverkstan vad kan det kosta då tro?

Fettecke
2006-12-28, 18:39
Men om man lämnar in`t på bilverkstan vad kan det kosta då tro?

mkt dyrare då du får betala för en ny spak m.m, samt 20 mins jobb... du lär ju få punga ut en 500-700-lapp kanske, vet inte hur dyr en såndär grejj är att köpa ny

har du en ny bil eller vad ?, låter som om du är rädd för att göra det själv? det är inte svårt alls!!!! lätta på några skruvar och woalaaaa

Arf Pingvin
2006-12-28, 18:47
Jag tror att den går igenom. Lyser lampan spelar det väl ingen roll hur man får den att lysa. Jag hade ett trasigt blinkersglas, man såg alltså in på själva glödlampan "lyser med fel färg, köp en gul glödlampa på OK så är det där godkänt".

hobbitar
2006-12-28, 18:47
mkt dyrare då du får betala för en ny spak m.m, samt 20 mins jobb... du lär ju få punga ut en 500-700-lapp kanske, vet inte hur dyr en såndär grejj är att köpa ny

har du en ny bil eller vad ?, låter som om du är rädd för att göra det själv? det är inte svårt alls!!!! lätta på några skruvar och woalaaaa

Nej det är en Saab 900 -94. Ja jag är lite rädd för att pilla på bilen, jag kan inte så mycket om bilar.

hobbitar
2006-12-28, 18:48
Jag tror att den går igenom. Lyser lampan spelar det väl ingen roll hur man får den att lysa. Jag hade ett trasigt blinkersglas, man såg alltså in på själva glödlampan "lyser med fel färg, köp en gul glödlampa på OK så är det där godkänt".

Jo blinkersen funkar ju men ibland kan det vara lite svårt att svänga samtidigt som jag blinkar =O)

internethjälten
2006-12-28, 18:59
du får inte körförbud på det så bilen går igenom men
du måste inställa dig på efterkontroll inom 1 månad
med felet åtgärdat.

Fettecke
2006-12-28, 19:01
hobbitar.

jag föreslår att du tar med dig en stjärnmejsel och ficklampa samt sätter dig och skruvar av rattkåpan(inget farligt alls!), under den har du några skruvar som håller fast blinkersspaken.
Ta dig en titt på hur den är konstruerad, vad händer om du lättar på dom skruvarna tror du?... till 99% chans så kan du bara plugga loss spaken och ta med dig den till bilskroten och utföra samma procedur på en en liknande Saab 900...

Som sagt är det helt harmlöst att skruva loss kåpan. bilen går inte sönder för det :D det är det minsta du kan göra iaf.

Mental
2006-12-28, 19:27
Haha, påminner mig om när helljusspaken på min renault lade av, den fastnade inte så man måste hålla den "mot sig" för att ha helljus. Det underkändes :D

Åkte med den till volvo/renaultvärksdaden de skulle ha 9 lök!!!! de skulle byta hela instrumentpanelen av någon jävla anledning. Jag bad dem fara och flyga och lät en polares farsa fixa det för en Whiskeyflaska + reservdelar, så jag kom undan med ca 400kr + kostnad för ombesiktning, så fixa det innan så slipper du det.

hobbitar
2006-12-28, 19:28
hobbitar.

jag föreslår att du tar med dig en stjärnmejsel och ficklampa samt sätter dig och skruvar av rattkåpan(inget farligt alls!), under den har du några skruvar som håller fast blinkersspaken.
Ta dig en titt på hur den är konstruerad, vad händer om du lättar på dom skruvarna tror du?... till 99% chans så kan du bara plugga loss spaken och ta med dig den till bilskroten och utföra samma procedur på en en liknande Saab 900...

Som sagt är det helt harmlöst att skruva loss kåpan. bilen går inte sönder för det :D det är det minsta du kan göra iaf.

Ok Fettecke jag ska kolla upp detta i helgen, jag är bara rädd för at förstöra bilen helt och hållet, jag minns inte om det är Airbag, tänk om den utlöses! PANG! =)

Empe
2006-12-28, 19:35
Ok Fettecke jag ska kolla upp detta i helgen, jag är bara rädd för at förstöra bilen helt och hållet, jag minns inte om det är Airbag, tänk om den utlöses! PANG! =)

Airbagen är ingen fara så länge du håller dig bredvid ratten, ska du däremot lossa hela ratten så föreslår jag att du kollar i en handbok.

Om du tänkte behålla bilen ett tag och vill hålla på å pilla lite med den själv så kan jag rekommendera Haynes handböcker. Finns för i stort sett de felsta vanliga bilar. Jag har haft stor nytta av min handbok för diverse reparationer på min Ford.

sammy1
2006-12-28, 19:42
omg byt relät! Sånt lämnar man inte in på verkstad! Enda gången jag skulle lämna in bilen är omjag behöver renovera motorn eller plocka ur motorn, resten kan man göra själv med lite knowhow :D

Brooklyn
2006-12-28, 19:43
omg byt relät! Sånt lämnar man inte in på verkstad! Enda gången jag skulle lämna in bilen är omjag behöver renovera motorn eller plocka ur motorn, resten kan man göra själv med lite knowhow :D

eller så har man snälla kompisar som kan hjälpa en :)

Yankeee
2006-12-28, 19:45

Och för att du kan något så innebär det att alla andra kan samma sak?

sammy1
2006-12-28, 19:46
eller så har man snälla kompisar som kan hjälpa en :)

hehe jo det är med praktiskt :) Vissa verkstäder har ju en startkostnad, sen ligger de på 1000:- / timme i arbete + material. Dvs om du vill att en verkstadsman ska fisa på din bil så kostar det minst några hundra :smash:

coxie
2006-12-28, 19:46
Jag hade aldrig någonsin mekat i en bil föränn jag gav mig fan på att byta bromsklossar på min trogna vinterbil förra veckan. Det tog mig hela dagen men nu har biljäveln nya bromsar och jag lärde mig flera saker (tex att ett litet verktyg för att trycka in kolven på bakoken kostar 500 spänn *_*).

Prova själv innan du lämnar in den.

sammy1
2006-12-28, 19:47
Och för att du kan något så innebär det att alla andra kan samma sak?

Jag lärde mig fixa bilar på 2 år genom att experimentera själv. Tar han sönder plastkåpan eller en skruv kostar det ingenting att köpa en ny. En såpass gammal bil är rätt lättmekad med, har man lagt pussel nån gång så kan man byta ett relä. learn by doing

sammy1
2006-12-28, 19:48
Jag hade aldrig någonsin mekat i en bil föränn jag gav mig fan på att byta bromsklossar på min trogna vinterbil förra veckan. Det tog mig hela dagen men nu har biljäveln nya bromsar och jag lärde mig flera saker (tex att ett litet verktyg för att trycka in kolven på bakoken kostar 500 spänn *_*).

Prova själv innan du lämnar in den.

Vi vill se mer sånt :thumbup:

hobbitar
2006-12-28, 19:48
Tack för alla svaren men kan jag söka efter en sådan här del på internet i mitt område?

Jag bor i varberg.

coxie
2006-12-28, 19:52
Vi vill se mer sånt :thumbup:

Ja det var roligt, mekat en hel del med mina hojar men det var riktigt jävla slitigt att meka på bilen då det var mycket skitigare och vissa bultar satt som in i helvete (för att inte tala om de sprintarna som bromsoken hänger i, de ska glida lätt men det satt som gjutna innan mitt jobb med fett och 5:56).

chidde
2006-12-28, 19:55
jag funderar på att göra likadant med min bil. man tjänar ju sjukt mkt pengar på att t ex byta remmarna själv

synd att man saknar vissa verktyg bara som nån nämnde

bytte drivaxeldamasker innan besiktningen för ett par månader sen
damaskerna kostade ca 400 kr, arbetet 3000 kr... liksom, HALLÅ!!!!

en liten spak som inte fastnar alltså, kör en McGyver och experimentera med tuggummi!!

Yes
2006-12-28, 20:04
bytte drivaxeldamasker innan besiktningen för ett par månader sen
damaskerna kostade ca 400 kr, arbetet 3000 kr... liksom, HALLÅ!!!!

Att böka loss tjuriga drivaxlar är inte så kul... Däri ligger också problemet med att göra sånt själv, ens tid och arbete är ju även det värt något.

sammy1
2006-12-28, 20:17
Att böka loss tjuriga drivaxlar är inte så kul... Däri ligger också problemet med att göra sånt själv, ens tid och arbete är ju även det värt något.

drivaxlar är väl aldrig bökiga? de glider ur växellådan hur lätt somhelst? för lätt!

Jorgen
2006-12-28, 20:27
Tack för alla svaren men kan jag söka efter en sådan här del på internet i mitt område?

Jag bor i varberg.

For you http://www.bildelsbasen.se/

Fettecke
2006-12-28, 20:32
klickis (http://www.bildelsbasen.se/index.php?index=default&link=search&searchmode=1&vc[]=187106100&vc1=187&vc2=106&pc[]=121102112&pc1=121&page=1)

om jag förstår rätt

sammy1
2006-12-28, 20:33
klickis (http://www.bildelsbasen.se/index.php?index=default&link=search&searchmode=1&vc[]=187106100&vc1=187&vc2=106&pc[]=121102112&pc1=121&page=1)

om jag förstår rätt

tror inte det går att länka sådär ;)

Fettecke
2006-12-28, 20:37
tror inte det går att länka sådär ;)

därför att?

hamnar du inte på korrekt sida då?

sammy1
2006-12-28, 20:46
därför att?

hamnar du inte på korrekt sida då?

nopes :(

jag kommer till själv ahuvudsöksidan

Jorgen
2006-12-28, 20:48
nopes :(

jag kommer till själv ahuvudsöksidan

Funkar för mig.

Cilia
2006-12-28, 21:26
Du funderade aldrig på att ringa till bilprovningen och fråga?

hobbitar
2006-12-28, 21:31
Du funderade aldrig på att ringa till bilprovningen och fråga?

Tack för länken Jorgen. Jo jag kanske kunde ringt och höra men på ett sätt vore det gött att få det lagat också.

Cilia
2006-12-28, 21:33
men på ett sätt vore det gött att få det lagat också.
Klart det är. Besiktning är ganska bra för sånt.
Man får äntligen tummen ur

edit; eller så flyttar du till Stockholm, här använder man inte blinkers

sammy1
2006-12-28, 23:45
Funkar för mig.

nu funkar det för mig med.

chidde
2006-12-29, 00:54
det funkar för mig med :D :D

(fruktansvärt bra sida)

jag rev av min innerbackspegel och får inte fast den igen, misstänker att jag behöver en ny så nu blir det ett samtal imorgon och hålla tummarna och hoppas på att det är samma

Fettecke
2006-12-29, 00:58
det funkar för mig med :D :D

(fruktansvärt bra sida)

jag rev av min innerbackspegel och får inte fast den igen, misstänker att jag behöver en ny så nu blir det ett samtal imorgon och hålla tummarna och hoppas på att det är samma

hur sitter den fast?, funkar de inte med lim och grejjer? fast du kanske vill ha en riktig grejj :D

chidde
2006-12-29, 01:18
hur sitter den fast?, funkar de inte med lim och grejjer? fast du kanske vill ha en riktig grejj :D

nja... lim funkar nog inte

den ska hakas fast på nåt sätt, men jag vet bara inte hur
det finns en ring, som är den lösa delen och jag vet inte riktigt vad den har för funktion... jag har mina misstankar, men då måste jag få upp en skruv och det kan jag inte få för skruven är SÖNDER *grr27*

hatar stjärnskruvar, det slutar alltid med att dem blir trubbiga och omöjliga att få upp... har testat med rak också, den vill inte då heller

Fettecke
2006-12-29, 01:20
åk till -dittbilmärke-s handlare och köp en sådan skruv?, oftast används samma typ av skruv genom några bilmodeller för att få det så universalt som möjligt

Annars är som sagt skroten skitbra:D

rememberence
2006-12-29, 01:29
va fan, det är väl onte hela världen om bil inte går igenom besiktningen?!, tuta och kör, det passar i sammanhanget! :D

Yes
2006-12-29, 08:33
drivaxlar är väl aldrig bökiga? de glider ur växellådan hur lätt somhelst? för lätt!
På min bil skulle jag iof ha loss drivaxlarna från diffen(bakhjulsdriven bil), det sitter ju ihop typ som två plattor med skruvar runt(öh, ja... du förstår väl vad jag menar :D ). Mindre kul när det har rostat ihop emellan.

chidde
2006-12-29, 10:51
åk till -dittbilmärke-s handlare och köp en sådan skruv?, oftast används samma typ av skruv genom några bilmodeller för att få det så universalt som möjligt

Annars är som sagt skroten skitbra:D

bra idé, men har du nått förslag på hur jag ska få upp den befintliga skruven?
den är som sagt köttad, funkar borrmaskin?

Fettecke
2006-12-29, 10:53
jag har ingen aning riktigt hur det ser ut, men om du vill fota så vore det tufft :D
jag ska väll inte ge dig några falska förhoppningar då jag nästan är helt n00b på detta :D

men det är iaf lite riskabelt om du ska till och borra bort skruven, finns kablar osv bakom, borrar du lite snett får du borra om hela altet och leta nya skruvar som ska passa osv :D

sammy1
2006-12-29, 11:14
På min bil skulle jag iof ha loss drivaxlarna från diffen(bakhjulsdriven bil), det sitter ju ihop typ som två plattor med skruvar runt(öh, ja... du förstår väl vad jag menar :D ). Mindre kul när det har rostat ihop emellan.

Aaahh, ahr inte mekat med RWD innan :) PÅ FWD så sitter ju drivaxlarna direkt i lådan och jag lyckas alltid dra ut dom av misstag när jag ska lossa fjäderbenet *whistle*

sammy1
2006-12-29, 11:15
bra idé, men har du nått förslag på hur jag ska få upp den befintliga skruven?
den är som sagt köttad, funkar borrmaskin?

har du tatt sönder nåt så föreslår jag att du köper nya delar istället för att mosa dit saker :D

chidde
2006-12-29, 11:48
jag ska väll inte ge dig några falska förhoppningar då jag nästan är helt n00b

säger han som demonterar hela instrumentpanelen själv :D

men iallafall, ett par bilder säger mer än babiljoner ord
jag vill alltså få loss den här skruven isåfall, och leta efter en ny om den nu säljs!

eller köpa en ny innerbackspegel helt enkelt!
men alltså det sitter ett fäste på vindrutan också, och den sitter som fan... går typ inte att rubba, får man en ny backspegel om man byter vindruta eller vad är det frågan om?

http://www.dwyfl.org/~chidde/upload/framsida.jpg

http://www.dwyfl.org/~chidde/upload/baksida.jpg

http://www.dwyfl.org/~chidde/upload/narbild.jpg

http://www.dwyfl.org/~chidde/upload/narbild2.jpg

Yes
2006-12-29, 12:44
Ska den gå att skruva där på undersidan? Isåfall funkar det nog med torx.

Bempers
2006-12-29, 13:12
Använde du fel stjärnskruvmejsel eller?du kan ju prova att använda en huggmejsel och knacka ett jack i skruven och sen så vinklar du huggmejseln och knackar skruven motsols så vooila är den lös.:thumbup:

chidde
2006-12-30, 01:07
Ska den gå att skruva där på undersidan? Isåfall funkar det nog med torx.

Använde du fel stjärnskruvmejsel eller?du kan ju prova att använda en huggmejsel och knacka ett jack i skruven och sen så vinklar du huggmejseln och knackar skruven motsols så vooila är den lös.:thumbup:

var är en torx?

det finns väl bara en sorts stjärnskruvmejsel? :)
men jag ska nog prova med en huggmejsel, du menar en syl va?
för hur det än blir så kan det ju bara bli bättre

edit: ringen ska ha en funktion också, men jag har inte luskat ut vad den ska vara bra för... än

Mr Zero
2006-12-30, 10:45
var är en torx?

det finns väl bara en sorts stjärnskruvmejsel? :)
men jag ska nog prova med en huggmejsel, du menar en syl va?
för hur det än blir så kan det ju bara bli bättre

edit: ringen ska ha en funktion också, men jag har inte luskat ut vad den ska vara bra för... än

Torx: http://www.dantesknife.com/Torx.jpg