handdator

Visa fullständig version : 3-dagars mikro-periodisering av kreatin bra?

LeftRight
2006-12-27, 11:23
Snubblade på en artikel kallad "Optimera effekterna av mikroniserat kreatin - Del 2", på en hemsida kallad "ast sport science". Eftersom jag aldrig läst nåt liknande tänkte jag se vad ni kolozzeum-gurus säger om det.

Där stod det att de receptorer som tar upp kreatinet i muskelcellerna ganska snabbt "ramlar av" vid vanlig kreatinanvändning, och det skulle ta veckor innan dessa har återbildats.

Svaret, enligt författaren, var att man skulle ta kreatin i tre dagar (med en större uppladdningsmängd första dagen) , följt av tre dagar utan kreatin.

Då skulle alltså inte receptorerna ramla av och man skulle få ett högt kreatinupptag hela tiden.

Vad tror ni om det? Ifall det finns någon sanning i det, gäller det då även kreatinsorter utan uppladdning (pyruvat, kre-alkalyn osv. )?

krilleh
2006-12-27, 13:41
En kille på kolo körde på detta :) Vet ej vad han hette men han tipsa mig om det för nåt år sen kanske..

Intressant iaf

krilleh
2006-12-27, 13:46
hehe va lustigt. Hitta tråden rätt lätt då de va jag som hade gjort den :D

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=39313

de va på den tiden då jag trodde de stavades creatin.

LeftRight
2006-12-27, 23:05
hehe va lustigt. Hitta tråden rätt lätt då de va jag som hade gjort den :D

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=39313

de va på den tiden då jag trodde de stavades creatin.

Tack för svaret Krilleh. Testade du det o gav det isf resultat?
Ska nog testa o köra så i ett par månader :)

DavidN
2006-12-27, 23:15
Ärligt talat äter jag bara kreatin de dagar jag tränar (tre ggr. per vecka) och då cirka 20gram

krilleh
2006-12-28, 15:48
Tack för svaret Krilleh. Testade du det o gav det isf resultat?
Ska nog testa o köra så i ett par månader :)

Nja, minns inte riktigt. Har tagit kreatin lite då och då. Oftast var det kring träningen.

Nu tar jag kreatin på morgonen och direkt efter träningen.

z_bumbi
2006-12-28, 16:19
Om receptorerna faller av så är jag rädd att något är fel. :D

Det finns teorier om att man skulle få sämre upptag men när musklerna är mättade kan man å andra sidan inte pressa in mer kreatinfosfat än det "får plats" så jag tvivlar på hela teorin. Jag har dock inte hittat någon vettig undersökning om det hela men finns det några referenser till påståendet så vore det intressant att se.

tano
2006-12-28, 16:41
jag kollade upp vad du läst, det var tydligen detta:

Jag ska börja med kreatin, men tror jag kommer ta det normalt. Han skriver väldigt mycket tror och bör i den texten (varför just 3 dagar med och 3 dagar utan?) även om han hänvisar till dessa studier:

1. Volek et al. Medicine & Science in Sports & Exercise 31: 1147-1156, 1999.

2. Cribb et al. Medicine & Science in Sports & Exercise 35: S400, A2239, 2003

3. Cribb et al. Presented at The Australian Association of Exercise and Sports Science Conference, April, 2004

4. Guerrero-Ontivers, M.L. and Wallimann, T. Molecular and Cellular Biochemistry. 184: 427-437, 1998.

5. Van Loon et al. Clinical Science 104:153–162. 2003

Frågan är ju dock hur han tolkat studierna, som jag inte kollat på.

edit: jahaja gick ju inte länka dit, ajja den som vill kan ju kolla på referenserna och se om det säger något.

BigForre
2006-12-28, 17:56
Träningsbekant från gymmet kör enligt den principen, förstod då inte varför, men troligtvis har han väl snubblat över det här. Frågade dock inte varför, eftersom jag brukar låta folk göra som de vill tills dess att de ställer en fråga. Större och bättre form än mig innehar han i alla fall, om det beror av ett bra upplägg av kreatin eller ej låter jag vara osagt :) .

tj_fmx
2009-10-18, 15:10
MFredde verkar ju tycka att det var bra iaf. Jag ska också testa det sen och säga vad jag tyckte !

smeander
2009-10-19, 19:40
Funkar mycket bättre än klassisk kreatin användande (dvs uppladdningsfas och efterföljande underhållsfas), jag upplevde märkbar skillnad efter bara nån vecka, har alltid kört periodisering sen dess. Rekommenderar starkt att du ska prova detta.

EiseltUK
2009-10-19, 20:04
Snubblade på en artikel kallad "Optimera effekterna av mikroniserat kreatin - Del 2", på en hemsida kallad "ast sport science". Eftersom jag aldrig läst nåt liknande tänkte jag se vad ni kolozzeum-gurus säger om det.

Där stod det att de receptorer som tar upp kreatinet i muskelcellerna ganska snabbt "ramlar av" vid vanlig kreatinanvändning, och det skulle ta veckor innan dessa har återbildats.

Svaret, enligt författaren, var att man skulle ta kreatin i tre dagar (med en större uppladdningsmängd första dagen) , följt av tre dagar utan kreatin.

Då skulle alltså inte receptorerna ramla av och man skulle få ett högt kreatinupptag hela tiden.

Vad tror ni om det? Ifall det finns någon sanning i det, gäller det då även kreatinsorter utan uppladdning (pyruvat, kre-alkalyn osv. )?

Det som är tanken är troligen att utnyttja det insulinberoende upptaget av kreatin och att man genom att cykla intaget kan upprepa det. Kan kanske funka. Studier visar att kreatintransportproteinet nedregleras efter en tid så att cyklar kreatinintaget på något sätt kan nog vara en fördel.

Ola Wallengren
2009-10-20, 08:04
Eller höja dosen.

sweaberg
2009-10-20, 12:33
bör man köra detta även om man använder rage? alltså lika mycket kreatin endå? eller ska man minska och typ köra 2ggr per dag i 3dagar?

Rockhard
2009-10-20, 18:00
Jag brukar bara äta kreatin under de tyngsta veckorna på träningsperioden. Kanske 20 gram per dag.

sweaberg
2009-10-22, 17:21
ngn som vet/ har erfarenhet av att använda detta "system" och rage? spelar det ngn roll även om rage innehåller kreatin?

GoS
2010-01-05, 16:50
bump

Fler som har provat upplägget som vill dela med sig av sina erfarenheter såhär några år efter?? :)

Kauppi
2010-01-05, 18:41
ngn som vet/ har erfarenhet av att använda detta "system" och rage? spelar det ngn roll även om rage innehåller kreatin?

mm vill veta detsamma....
hade velat testa denna 3-dagars metod... fast äter ju rage nästintill varje dag, eftersom ja tränar nästan varje dag. fast den lille dos kreatin man får utav ragen kanske inte har så stor påverkan. vad vet jag :)

men ska iaf testa detta från och med imorgon! är under deff nu dessutom.