Visa fullständig version : Förvara kyckling.
Fettecke
2006-12-27, 11:23
iom. flytt så har jag inte så stor frysbox som jag är van vid, så det är bara att glömma långvarig förvaring av nerfryst mat osv.
Men en sak jag är fundersam på är hur länge kycklingfilee´r "överlever" i ett kylskåp, om den är tillagad och klar. har planer på att bunkara upp 5 dagars kycklingföråd och putta in i kylen..... bra eller anus?
Jag har ingen källa annat än egen erfarenhet, men 5 dagar klarar sig lagad mat om den förvaras sval i väl förslutna lådor. Hela bröst klarar sig bättre än finstrimlade, gryta är lättast att få god igen (bröst kan bli lite torra av att värmas upp igen) och wok är nästan omöjlig att få god andra gången man värmer den bara för att grönsakerna förlorar sin spänst och smak.
Det är det jag testat mig fram till. Mer än en vecka skulle jag inte spara lagad mat däremot.
Fettecke
2006-12-27, 16:36
ruskigt gott vart det me kycklingen iaf.
kan ju lika gärna berätta va jag gjorde av den.
- 900gr file
lade upp 5st djupfrysta fileer på en plåt, penslade vatten på dom
ruskade över "rejält" med grillkrydda, pepparmix, vitlökskrydda samt kycklingkrydda
sen putta in de i ugnen en 30 min nånstans... Gott som #¤%&%¤#¤%&¤#
blekfet2
2006-12-27, 21:05
som ovan har jag inga referenser men jag skulle då inte äta lagad mat som jag haft i kylen liggandes mer än 2-3 dygn.
:D
Nu kommer Sverker inte att bli glad, men jag anser att om det luktar ok så kan man smaka på det, om det dessutom smakar ok så är det bara att lasta in.
Nu vet jag att det inte är så, men jag kör på placebo, om jag tror det är lugnt så är det lugnt :p
Den behöver inte vara OK bara för att det smakar bra.
I 99 fall av 100 har mjölksyrabakterier gjort maten syrlig eller så har en blandflora av olika bakterier gett sig på protein och fett och producerat ett antal ny illaluktande ämnen. Korta peptider smakar och luktar inte gott*spy*
Här är det uppenbart att maten är dålig och ska kastas.
I det sista fallet har någon matförgiftare haft ett försprång och vuxit till i antal utan att ha hunnit påverka maten m a p lukt och smak.
Hur länge kycklingen håller är beroende på ifall den var ordentligt genomstek och ifall den blev snabbt nedkyld och placerad i ett kallt kylskåp.
2 - 3 dygn är inga problem ifall kycklingen tillagas ordentligt igen.
Fettecke
2006-12-28, 10:36
Den behöver inte vara OK bara för att det smakar bra.
I 99 fall av 100 har mjölksyrabakterier gjort maten syrlig eller så har en blandflora av olika bakterier gett sig på protein och fett och producerat ett antal ny illaluktande ämnen. Korta peptider smakar och luktar inte gott*spy*
Här är det uppenbart att maten är dålig och ska kastas.
I det sista fallet har någon matförgiftare haft ett försprång och vuxit till i antal utan att ha hunnit påverka maten m a p lukt och smak.
Hur länge kycklingen håller är beroende på ifall den var ordentligt genomstek och ifall den blev snabbt nedkyld och placerad i ett kallt kylskåp.
2 - 3 dygn är inga problem ifall kycklingen tillagas ordentligt igen.
nu blir jag lite fundersam här...
Lika bra att jag drar hela proceduren så Sverker kan säga ja eller nej (om han vill dvs)
körde in 5st Ivars filee´r i ugnen tills den Inte var rosa och ansågs ätbar (ordentligt tillagad?)... kapade alla fileer i 2 delar, la dom i en matdosa som stog framme runt 1 timme, sen in i kylen med den, på med lock och troligen står den i kallaste delen av kylen, kylens temp är för tillfället 1 grad enligt min ute-termometer...
sen när jag käkar dom så stoppar jag in en halva eller två i micron och kör den tills den blir varm...
bra eller dåligt?
En kvalificerad gissning är att du lätt har 3 dygn och med lite god vilja 5 dygn på dina kycklingfiléer. Längre än så skulle jag inte låta dem ligga i kylskåpet.
Vimpyboy
2006-12-31, 01:17
Och vart har herr Fettecke tänkt att flytta då?
Fettecke
2006-12-31, 10:53
Och vart har herr Fettecke tänkt att flytta då?
han hade flyttat till östersund för drygt 2 månader sen. upp på msn ffs!
Vimpyboy
2006-12-31, 12:52
han hade flyttat till östersund för drygt 2 månader sen. upp på msn ffs!
Men wtf? Du bodde väl i Östersund innan din gamle befwer? Min msn är rätt så fucked up, du får ta bort mig och lägga in mig igen för att jag ska stå som pålinjen.
(vimpyboy@msn.com till eder tjänst)
HerrArne
2007-01-02, 00:30
Nu är jag jobbig (igen). Frysboxar GER ju folk bort, bara å skaffa en?!?
Jag menar, att du överhuvudtaget ställer frågan tyder ju på att dag fem kommer du inte att vara pigg på att käka den gamle filen, eller hur? ;)
Fettecke
2007-01-02, 00:34
Nu är jag jobbig (igen). Frysboxar GER ju folk bort, bara å skaffa en?!?
Jag menar, att du överhuvudtaget ställer frågan tyder ju på att dag fem kommer du inte att vara pigg på att käka den gamle filen, eller hur? ;)
Va???... fortfarande full sen igår eller?
visst kan jag ta emot en frysbox... sen kan ju du berätta för mig vart jag ska ha den.
HerrArne
2007-01-02, 00:39
Va???... fortfarande full sen igår eller?
Neh, varken nu eller igår... :)
visst kan jag ta emot en frysbox... sen kan ju du berätta för mig vart jag ska ha den.
Ah. Trångbodd? Sorry, själv har jag haft gott om plats så länge nu att jag totalt förträngt det faktum att en liten frysbox kan vara svårplacerad. *rolleyes*
Fettecke
2007-01-02, 00:43
hur menar du med det? :MrT:
är lite trött såhär på måndagsnatten :D
HerrArne
2007-01-02, 00:57
hur menar du med det? :MrT:
är lite trött såhär på måndagsnatten :D
Hehe, natten är ung. Jag menar precis vad jag säger.
Hur kul kommer du att tycka det är dag fem att plocka fram den gamle filen ur kylen? Att du ställer frågan om den ens kommer att vara tjänlig dag fem tycker jag tyder på att du känner en (sund) skepsis till hur fräsch den kommer att vara då...
Alla borde ha en frys. Livet blir bättre med en sådan. Gärna stor.
Ingen borde behöva äta åldrig kycklingfile. Den må vara hur ätlig som helst (vilket den då enligt tråden tydligen kommer att vara), men hur kul är det på en skala att äta kött som man vet har legat fem dagar i en kyl? *spy*
Men jag kanske är kräsen. Hursomhelst, jag känner att jag inte tillför mycket i denna tråd och dygnsvilan väntar... ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.