Visa fullständig version : I'v seen (nautilus)hell, en liten historia.
Absinteh
2006-12-26, 20:06
Jaha, nu är man i sthlm över jul och har ju som vanligt träningsabstinens.
Jul, den årstid där träningen måste ge MEST, så ska jag bli ifråntaget det,*gah!* aja.
Men så ska jag fara iväg och träna ialla fall. Tänkte fara till "Feel good" som jag förra året besökte, inte helt hemskt endå. Trodde först att inget kunde bli mindre fria vikter än det. Men ack så fel jag hade.
Feel good var stängt och jag far in på ett närliggande badhus där jag sett massa maskiner stå. Jag får testa iom att man måste köpa ett ÅRSKORT, ifall man vill träna där..VA?
Detta visar sig vara nautilus, det jag hört folk prata om här på brädan.
Ombytt och klar så tänkte jag gå in och böja så att jag kunde gotta mig på träningsvärken ett tag framöver. Men det fanns inte något rack, inte ens en skivstång.
-jaha, tänker jag, jag kör väll lite discodance istället. Men inte ens bänk eller bicepcurl gick att köra ordentligt. Hantlarna gick till 22, och det trängdes 3 seriösa på två kvadratmeter för att vänta på hantlar..
Dock så berättar en snubbe jag faktiskt passar ( hör och häpna ) att det finns ett "styrkelyftargym" Täbyatletklubb, i källaren, som han trodde skulle passa mig bättre ( fan vad hardcore jag är )
Det var dock stängt.
Detta hjälpte mig från min depression jag hade fallit in i när jag navigerade min väg bland maskinerna.
Passet avslutas med att jag träffar en snubbe som tränade shootfighting, samma som jag. Så vi disskuterade lite och jag kände mig nöjd endå..
Ska besöka den där Atletklubben imorgon kanske, vem vet, kanske är riktigt bra, och så nära!
Men nautilus *burr* vad är det för ställe egentligen?
Kan någon upplysa mig om deras träningspedagogik?
Maskiner är deras inriktning.
Absinteh
2006-12-26, 20:09
Men maskinerna kändes asmystiska och hemska. Jättekort lyftväg ochsuper ergonomiska och bläää.
Dock så berättar en snubbe jag faktiskt passar ( hör och häpna ) att det finns ett "styrkelyftargym" Täbyatletklubb, i källaren, som han trodde skulle passa mig bättre ( fan vad hardcore jag är )
Bra gym.
Absinteh
2006-12-26, 20:11
Tränar du där :O?
Krille 87
2006-12-26, 20:24
Jaha, nu är man i sthlm över jul och har ju som vanligt träningsabstinens.
Jul, den årstid där träningen måste ge MEST, så ska jag bli ifråntaget det,*gah!* aja.
Men så ska jag fara iväg och träna ialla fall. Tänkte fara till "Feel good" som jag förra året besökte, inte helt hemskt endå. Trodde först att inget kunde bli mindre fria vikter än det. Men ack så fel jag hade.
Feel good var stängt och jag far in på ett närliggande badhus där jag sett massa maskiner stå. Jag får testa iom att man måste köpa ett ÅRSKORT, ifall man vill träna där..VA?
Detta visar sig vara nautilus, det jag hört folk prata om här på brädan.
Ombytt och klar så tänkte jag gå in och böja så att jag kunde gotta mig på träningsvärken ett tag framöver. Men det fanns inte något rack, inte ens en skivstång.
-jaha, tänker jag, jag kör väll lite discodance istället. Men inte ens bänk eller bicepcurl gick att köra ordentligt. Hantlarna gick till 22, och det trängdes 3 seriösa på två kvadratmeter för att vänta på hantlar..
Det var dock stängt.
Detta hjälpte mig från min depression jag hade fallit in i när jag navigerade min väg bland maskinerna.
Passet avslutas med att jag träffar en snubbe som tränade shootfighting, samma som jag. Så vi disskuterade lite och jag kände mig nöjd endå..
Ska besöka den där Atletklubben imorgon kanske, vem vet, kanske är riktigt bra, och så nära!
Men nautilus *burr* vad är det för ställe egentligen?
Kan någon upplysa mig om deras träningspedagogik?
Håller med, nautilus e lätt de värsta gymmet jag tränat på.. Inga fria vikter, knappt några skivstänger alls utan bara en massa maskiner med frustande penshisar!!
Nautilus, fy vilket skräp *spy*
Vi har ett här i oskarshamn och jag mår nästan illa när jag tänker på det.
Nautilus riktar sig kanske inte direkt till personer med nujävlarskalldetbyggasfettmedmusklerinställningen utan mer åt motionärshållet.
Nautilus riktar sig kanske inte direkt till personer med nujävlarskalldetbyggasfettmedmusklerinställningen utan mer åt motionärshållet.
Sant, det är väl därför jag mår illa när jag tänker på nautilus :D
fintelligens
2006-12-26, 20:39
Berätta mer om shootfightingen.
Absinteh
2006-12-26, 20:47
Är man motionär när man sitter och trycker i maskiner mer komplicerade än tyska atomur.
Är man motionär när man sitter och trycker i maskiner mer komplicerade än tyska atomur.
Nu är väl aldrig tyskarna utmärkt sig för att göra atomur. Du kanske blandar ihop det med Schweiz som var och är duktiga på vanliga mekaniska urverk.
Varför ska det vara så svårt att acceptera att alla anläggningar inte är till för alla? Efter mina raljerande inlägg i vissa cykeltipstrådar kan man iofs anklaga mig för att kasta sten i ett hus av glas, men jag går inte till Cykel & Mopedhandlaren och kollar Idealcyklar och får ett rage som jag måste starta trådar om på interweb.
MasterChief
2006-12-26, 22:05
Skönt att Skaparn kom in och satte trådskaparen på plats.
Kamma dig för helvete. Ditt behov av att köra helikoptern med din hardcorepenis är patetiskt. Ungefär lika logiskt som att skapa en tråd om McDonalds och jämföra den med en trestjärnig Michelinrestaurang.
En sak kan jag dock lova dig...Även på detta "pensionärsgym skapat som komplement till badgästerna" skulle jag kunna få dig att grina av smärta genom att utsätta dig för lite intensiv HIT.
Men maskinerna kändes asmystiska och hemska. Jättekort lyftväg ochsuper ergonomiska och bläää.
Nautilusmaskinera har byggt några av de bästa maskinerna som finns och de är absolut inte "asmystiska" och "bläää". Du bevisar enbart din egen okunskap.
För övrigt är väl "superergonomiska" en bra egenskap?
Men det är ju inte hardcore! Gäller ju att va tuff på internet.
Nautilusmaskinera har byggt några av de bästa maskinerna som finns och de är absolut inte "asmystiska" och "bläää". Du bevisar enbart din egen okunskap.
För övrigt är väl "superergonomiska" en bra egenskap?
Machines making machines??:eek:
Ja, på Kolo får man ju inte erkänna att man verkligen gillar nautilus-maskinerna med risk för att bli kallad pansy av styrkelyftarna etc
Man måste ju hålla på sin hardcore Big Beef it Betil-image här på Kolo och inte erkänna vissa metrosexuella drag om man vill undvika glåpord från Jusup,Baan,RR,glad7 et al...
Eller? :D
Kom igen, nautilus e nautilus, gillar du det inte så finns det annat, men det finns ju inget syfte med att klaga på saker som andra gillar.
Ok, det passade inte dig, då får du testa någonting annat, simple as that!
Eller ville du ha sympati av alla Hardcore-members månne? :D
Min pappa ( 72 bast) tränar på Nautilus och trivs mycket bra.
Många klagar på att folk inte rör på sig. Men inte bara det, utan man ska träna rätt också (dvs som man själv tränar *rolleyes* )
MasterChief
2006-12-26, 22:26
Machines making machines??:eek:
Haha. Ja, det är jävligt avancerade och kan klona sig själva. :D
Klart man ska klaga på Nautilus och andra skitgym, för det är roligt och man kan hitta andra själsfränder som också gillar att klaga på såna gym. :love:
Obs. Gäller främst seriöst styrketränande som gillar fria vikter och ogillar kommersialiseringen av gymmen m.m. ;)
Min pappa ( 72 bast) tränar på Nautilus och trivs mycket bra.
Många klagar på att folk inte rör på sig. Men inte bara det, utan man ska träna rätt också (dvs som man själv tränar *rolleyes* )
Japp. först klagar dom på att folk inte rör sig.
Sen klagar dom på alla som är ute och går med stavar för att dom är töntiga.
Tydligen kan man bara träna på ett sätt annars är det fel.
Nu är väl aldrig tyskarna utmärkt sig för att göra atomur.http://www.ketonic.se/v5/pages/varumarken/casio/radiokontrollerat/index.php
Absinteh
2006-12-26, 23:33
Jag ser att det finns folk som inte håller med mig.
Men hela grejjen är att de inte har en fri vikt? Vill de stänga ute folk som vill ha lite funktionell styrka?
Sedan priset? Årskortgrejjen. Det ÄR inte bra!
jeanclaudevandamme9
2006-12-26, 23:37
Gå ner till källaren imorgon.. Det är ett rikgt gym för riktiga karlar!
Jag ser att det finns folk som inte håller med mig.
Men hela grejjen är att de inte har en fri vikt? Vill de stänga ute folk som vill ha lite funktionell styrka?
Sedan priset? Årskortgrejjen. Det ÄR inte bra!
Jo det är bra (för de som driver gymmet), för det får folk som du och de som tänker som du (även jag ingår nog här trots att jag i vissa fall gillar maskiner) att hålla oss borta. Deras målgrupp är inte "unga" hårt tränande individer utan äldre folk som vill röra på sig lite så deras kropp inte sackar ihop totalt innan det är dags för graven. En stor del av dessa personer skulle nog vända i dörren om det första de möter är en 25årig man på 140kg som står och kör tunga marklyft samtidigt som han vrålar för kung och fosterland.
Dock får man inte diskriminera folk på detta viset i sverige så istället gör de gymmet så oatraktivt som möjligt för de grupper de inte riktar sig till.
Absinteh
2006-12-26, 23:40
Skämmer ut mig, Har pajjat ryggen, så det blir mesträning *whistle*
Men men, för helvete era surpuppor, låt mig vara hardcore!!!11!
Absinteh
2006-12-26, 23:41
Jo det är bra (för de som driver gymmet), för det får folk som du och de som tänker som du (även jag ingår nog här trots att jag i vissa fall gillar maskiner) att hålla oss borta. Deras målgrupp är inte "unga" hårt tränande individer utan äldre folk som vill röra på sig lite så deras kropp inte sackar ihop totalt innan det är dags för graven. En stor del av dessa personer skulle nog vända i dörren om det första de möter är en 25årig man på 140kg som står och kör tunga marklyft samtidigt som han vrålar för kung och fosterland.
Dock får man inte diskriminera folk på detta viset i sverige så istället gör de gymmet så oatraktivt som möjligt för de grupper de inte riktar sig till.
Ah. Var lite det jag ville få bekräftat.
Eller så är Nautilus en maskintillverkare, som dessutom varit mer "hardcore" än alla här tillsammans(även mig, och ni ska bara veta hur stor hardcorepenis jag har!). Maskinerna bygger, i varje fall i grunden, på en hel del intressanta idéer. Karln som uppfunnit konceptet brukade mena att de var förbättrade, och mer avancerade, skivstänger. Det är i grunden vad man försöker sälja.
Sedan funkar det väl så enkelt att maskiner är dyra och gymen behöver tjäna pengar, alltså försöker man i första hand göra dem attraktiva för gemene man. Det kan man väl tycka vad man vill om, en sak att komma ihåg är dock att de lockar till sig folk som annars kanske inte börjat träna. På så sätt är de komersiella gymen faktiskt väldigt bra.
http://www.ketonic.se/v5/pages/varumarken/casio/radiokontrollerat/index.php
Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt med länken. Klickade mig vidare till http://www.ptb.de/ men finner ej heller där något som skulle styrka att Tyskland är ett ledande land inom atomurologi (nej, det heter nog inte urologi nej).
Kanse detta som står i länken, "Atomurets exakta tid sänds ut ifrån Mainflingen, nära Frankfurt".
Jag tillåter mig faktiskt vara så hardcore att jag kan tycka många skulle flytta sin promenad från löpbanden till gatorna. Så farligt är det faktiskt inte att röra sig bland människor att man måste gå inomhus. Jag är så hardcore i mitt promenerande att ni fattar inte! NO NO NO!!! Inga fuckin lindor, gåremmar eller bälte. NOOOO!
Pepparkakssmurfen
2006-12-27, 00:00
Kanse detta som står i länken, "Atomurets exakta tid sänds ut ifrån Mainflingen, nära Frankfurt".
Men är atomuret tysktillverkat?
...
Atomurens tid överförs via radiotorn. I Tyskland står ett sådant torn i Mainflingen vid Frankfurt, i Storbritannien hittar man det i Rugby, i USA i Fort Collins och i Japan på bergen Otakadoya i nordost och Hagane i sydväst. Radiotornet i Mainflingen når en klocka med radio-teknologi beroende på modell inom en radie av upp till 1 500 km. Det speciella med vissa av CASIO:s radiokontrollerade klockor är att de till och med kan ta emot signalerna från alla fem sändarna.
Jag tycker trådskaparen drar väl tunga växlar på en marknadsundersökning som bygger på ett (1) besök på ett (1) gym.
Frida och Palle tränar på Nautilus. Räcker inte det kan jag posta ett tjog bilder på kisar och tjejer som dwarfar de flesta som stämt in i klagokören.
Just det Nautilusgymmet (Eriksdalsbadet) är ett fristående gym i kjedjan som ligger i anslutning till ett kommunalt badhus med upptagningsområde på hela stor-Stockholm och med tonvikt på södra förorterna. Gissa springet om de viker från betalningsprinciperna......? (För er som inte vet så bor det runt 700 000 innevånare i södra stor-Stockholm - många av dem unga och jullediga. Som trådskaparen får man förmoda.)
Varje Nautilusgym jag har varit på (4st) har haft fria vikter i fom av hantlar upp till mellan 35 - 55 kilo och minst ett par anständiga skivstänger med power rack.
Nautilusprincipen i sig är inget som jag någonsin pådyvlats även om jag väljer att träna konventionellt. Själv tycker jag det är tippentoppen för den som vill hålla sig i form utan att spilla tid i onödan. På pluskanten kan ju nämnas att det är den enda gymkjedja som insisterar på att klienten tar ut sig till positive failure och inte bara goes through the motions.
Själv kanske jag byter gym om ett tag, men inte för att jag har något negativt att anmärka på gymmet eller kjedjan utan för att omväxling förnöjer.
Lizard
Absinteh
2006-12-27, 00:37
Jag har väldigt svårt att hålla med dig Lizzard
Jag tranar pa "kallar gymmet" och kan saga att det ar valdigt bra, har allt.
Testade du friskis och svettis vid nasby alle, dom brukar ha oppet, ar ca 10 min darifran.
En sak kan jag dock lova dig...Även på detta "pensionärsgym skapat som komplement till badgästerna" skulle jag kunna få dig att grina av smärta genom att utsätta dig för lite intensiv HIT.
Jag kan få de flesta att grina av smärta med hjälp av armbågarna och några triggerpunkter men inte blir de större eller starkare av det.
täbygymet är riktigt bra och stort, atletklubben dvs...
MasterChief
2006-12-27, 08:14
Jag kan få de flesta att grina av smärta med hjälp av armbågarna och några triggerpunkter men inte blir de större eller starkare av det.
Vad har tryckande på triggerpunkter med att lyfta vikter att göra? :confused:
Vad har tryckande på triggerpunkter med att lyfta vikter att göra? :confused:
Vad har grinande av smärta med resultat att göra?
MasterChief
2006-12-27, 08:24
Vad har grinande av smärta med resultat att göra?
Jag vet inte hur du tränar och vilka resultat du uppnått men för mig så har all träning som gett resultat orsakat ganska mycket smärta. Att man grinar illa i slutet av ett benpass tror jag många gör.
Jag vet inte hur du tränar och vilka resultat du uppnått men för mig så har all träning som gett resultat orsakat ganska mycket smärta. Att man grinar illa i slutet av ett benpass tror jag många gör.
Nu har du nyanserat dig lite. :thumbup:
Självklart känner man av träningen men att grina av smärta ser jag inte som något eget mål då det absolut inte säger något om kvaliten på träningen. Ett Nautilus utan fria vikter är i mina ögon dåligt för allt utom den enklaste form av motionsträning och det bara för en kort tid om den tränande ifråga inte gillar enformigheten. Självklart går det att få resultat där i alla fall men man fastnar ganska fort i att gymet är så begränsat.
Absinteh: Jag har bara varit där vid en tävling men jag går alltid en extra runda på gymet och kollar vad de har för utrustning. Skivstänger, powerrack och det mest grundläggande i maskinväg. Mer behöver man inte.
Jag uppfattade då MasterChiefs poäng som att man utan problem kan träna mycket hårt "även" på Nautilus. Genom att börja prata om resultat känns det som den poängen missades.
Absinteh
2006-12-27, 08:59
z_bumbi: Precis! Efter ett tag så kan man ju inte utvecklas, hur ska man variea? Varför ska man segregera etc, konstigt och tråkigt.
z_bumbi: Precis! Efter ett tag så kan man ju inte utvecklas, hur ska man variea? Varför ska man segregera etc, konstigt och tråkigt.
Alla har ju inte samma mål. En del vill gå dit och köra igenom sitt program med minsta möjliga motstånd. Inte alla vill bygga stora muskler. Man kan träna för motion eller rehab tex. Även om vi tycker att träningen begränsas tilltalar Nautilus tillräckligt många för att gå runt, och om valet ligger mellan att träna med Nautilusmaskiner eller inte alls tycker jag det är bättre att människor faktiskt tränar.
Använda olika maskiner, olika ordning på övningarna, olika utförande, olika träningsupplägg...?
Att snacka om segregering är ju minst sagt märkligt. Om inte gymet hade funnits, skulle du kännt dig "utestängd" då? Sen är det faktiskt Nautilus som bjuder in dig att komma och träna; deras erbjudande innebär möjligheten att få använda deras maskiner och lokaler. Gillar du inte det är det bara att inte gå tillbaks dit.
Alla har ju inte samma mål. En del vill gå dit och köra igenom sitt program med minsta möjliga motstånd.
Och vill man inte det, har man faktiskt försökt få maskinerna att ge bästa möjliga motstånd. Till skillnad från friviktsövningar kan maskiner anpassas efter kraftutvecklingen i musklerna.
Tänk att köra "knäböj" i en maskin där toppenläget känns lika tungt som i botten...
Skulle kanske förtydligat att jag främst menade psykiskt motstånd, men även fysiskt. Det ska vara lagom jobbigt. Är det för tungt och besvärligt slutar man om man nu inte är ute efter just tungt och besvärligt.
Därmed inte sagt att Nautilus inte kan vara tungt och besvärligt. Har aldrig provat själv.
Avsaknaden av fria vikter lär inte vara Nautilusspecifikt för här i stan har de sådant. Det är mycket möjligt att gymmet du var på var värdelöst ändå och visst har man fått höra ett och annat om Nautilusmetoden men du kan inte komma och påstå att Nautilus suger för att de inte har fria vikter för det stämmer inte.
MEN HÅLL ER TILL ÄMNET!!!!!
Atomuren, är det en tysk specialitet eller inte?
MEN HÅLL ER TILL ÄMNET!!!!!
Atomuren, är det en tysk specialitet eller inte?
:laugh:
Absinteh
2006-12-27, 14:43
Tänk att köra "knäböj" i en maskin där toppenläget känns lika tungt som i botten...
Vilket helvete
Absinteh
2006-12-27, 14:45
Okej, jag kanske inte ska dra alla Nautilus under samma kam. Men varför måste maskinerna vara så komplicerade då?
Okej, jag kanske inte ska dra alla Nautilus under samma kam. Men varför måste maskinerna vara så komplicerade då?
Vilken maskin är komplicerad?
På nautilus där jag tränar fattar till och med pensionärerna hur maskinerna funkar...
Så länge viktmagasinen på maskinerna är mer än tillräckliga, så varför inte? För en motionär, oavsett nivå, så den enda riktiga nackdelen med maskinträning mot fria vikter är att det är svårare att hålla reda på styrkeutvecklingen om man tränar på flera olika gym. (Då olika typer av maskiner skiljer sig mer åt än stänger och hantlar).
Absinteh
2006-12-27, 18:36
Ifall vi antar att det nu är för äldre motionärer, så har jag inget ont att säga förutom att maskinerna tyckte jag var urusla. Säga vad man vill, men det var väldigt udda feeling.
Men men, tränade på källargymmet där idag, Atletklubben, mycket bra gym måste jag säga.
Sköna maskiner och rack och hantlar till tusen. lite få stänger kanske.
9/10
Är inte det väldigt mycket en fråga om vad man är van vid? Jag tycker själv att Technogyms maskiner är ruggigt konstiga, men jag har en stark känsla av att det snarast beror på att jag aldrig använder dem ...
Jag ska köpa kort på Nautilus snart. Mao kommer jag att krympa? *grr*
Absinteh
2006-12-27, 18:57
i princip :D
MasterChief
2006-12-27, 19:08
Nautilus är så mycket mer än det du vet. Det grundades i början av 70-talet och var i början helt inriktat på bodybuilding och sporter som amerikansk fotboll (för deras ändamål så hade Nautilus faktiskt tre olika nackmaskiner, helt unikt). Därefter sålde grundaren Arthur Jones företaget och en omfattande metamorfos ägde rum och maskinerna blev mer "designade" och betydligt mer inriktade på fitness. Viktstackarna blev betydligt lättare och maskinerna mindre. Många av de gamla Nautilusmaskinerna var dock riktiga monster och hade rejäla stackar och var byggda med en kvalitet som fortfarande inte har överträffats.
Nautilus i Sverige ägs och drivs av en man som tog in märket i Sverige i början av 80-talet. Hans fokus har alltid varit att få gemene man att styrketräna istället för att lufsa i löparspåret. Ett välbalanserat helkroppspass ger kroppen både en god kondition och en bra styrka som gott och väl uppfyller motionärens önskemål. Nautilus i Sverige har alltid fokuserat på denna grupp med människor. I slutet av 90-talet sålde Nautilus i Sverige sina stora anläggningar (som hade ett vettigt utbud av även fria vikter) till 24 Hour Fitness som i sin tur fusionerade det med SATS Norge och Sports Club. Av Nautilus fanns endast badhusanläggningarna kvar. Deras affärsidé var att erbjuda ett komplement till badgästerna. Inget annat. Att uppfylla SL-killars behov av styrkeutrustning ligger långt ifrån deras affärsmässiga ambitioner. Dessa gym drivs ofta i samarbete med kommuner och dylikt.
Sista åren har dock Nautilus återigen startat upp mer kompletta gym med en bredare målgrupp. Tex Nautilus Hammarby med en ganska välfylld "fria vikter"-avdelning (dock inte att jämföra med Delta eller dylikt BB-gym).
Nautilus är även namnet på en variant av HIT-träning som förespråkades av Arthur Jones och som än idag uppskattas av många. Denna träning är sällan optimal för varken en volym- eller styrketränade individ med nästintill obegränsade drömmar. Dock ger den bra resultat i förhållade till tiden spenderad. Riktigt seriös HIT träning är brutalt jobbigt. Fruktansvärt jobbigt till och med. Om detta är något bra eller inte diskuteras det vilt om.
Nåja. Idag är Nautilus en av världens största tillverkare av fitnessutrustning och maskinerna uppskattas av många. Dock har Nautilus ändrats radikalt från starten på 70-talet och få företag i branschen har en sån fascinerande historia att berätta (finns en del litteratur om Arthur Jones).
Hoppas din bild av Nautilus har fördjupats en aning. :)
Absinteh
2006-12-27, 19:15
Grymt bra genomgång.
Då kan jag förstå ifall det finns väldigt få nautilius kvar och det endast ska vara ett kompliment.
Men fortfarande så motsätter jag mig hela grejjen. Maskinerna är väldigt invecklade jämfört med tex en cabelcross, detta gör dem dyra, detta gör träningen dyr.
Förstår fortfarande inte varför man inte skulle vilja ha en bredd på sitt gym heller..
MasterChief
2006-12-27, 19:26
Grymt bra genomgång.
Då kan jag förstå ifall det finns väldigt få nautilius kvar och det endast ska vara ett kompliment.
Men fortfarande så motsätter jag mig hela grejjen. Maskinerna är väldigt invecklade jämfört med tex en cabelcross, detta gör dem dyra, detta gör träningen dyr.
Förstår fortfarande inte varför man inte skulle vilja ha en bredd på sitt gym heller..
För Nisse 53 så är cablecrossen betydligt besvärligare än en bröstmaskin. Visst, det räcker med en skivstång och några Eleiko-plattor för att bygga världshistoriens grymmaste fysik. Det räcker med ett par löpardojor för att bygga världens bästa kondition. Men hur kul är det?
Jones grundtanke var att utveckla skivstången (som Yes har nämnt redan). Att genom en kamkonstruktion (som faktiskt först skapades av en svensk man på 1800-talet) kunna få muskeln att arbeta mot ett motstånd i hela rörelsen. Först så gjorde han det för sitt eget högsta nöje och det var faktiskt en mycket erkänd kroppsbyggare på den tiden som övertalade Jones att satsa kommersiellt att sälja maskinerna. Jones hade alltså många teorier om fördelen med sina maskiner framför fria vikter. Många av dem är dock felaktiga och skivstänger/hantlar är fortfarande det bästa verktyget pga av sin mångsidighet osv.
Visst har gymmen blivit "onödigt" komplicerade idag. Plasmaapparater framför 60000-kronor motionscyklar med en miljon funktioner. Maskiner med komplicerade mekaniska konstruktioner osv. Allt detta är onödigt. Det går utmärkt med en skivstång och en par dojor. Men för att locka människor att träna så är ett rikt utbud på utrustning ett säljargument. Det gör helt enkelt träningen roligare.
Men som sagt. Anledningen till att Jones först konstruerade Nautilusmaskinerna var för att försöka plocka fram utrustning som gav bättre resultat än fria vikter. På sin anläggning i Florida var många av de främsta kroppsbyggarna på besök för att testa han utrustning (på 70-talet). Schwarzenegger, Oliva, Mentzerbröderna osv. Vissa gillade maskinerna och andra inte (precis som vanligt).
Absinteh
2006-12-27, 20:25
Jag tyckte träningen blev tråkigare.
MasterChief
2006-12-27, 21:03
Jag tyckte träningen blev tråkigare.
Jo, men det är för att du har andra mål och intressen. Vissa gillar att meka med HD:n och andra vill ha preppade Kawasakis. Men det gör ju inte nödvändigtvis att ena är sämre än den andre.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.