Visa fullständig version : Villket Band har haft det näst största inflytande på Musik världen?
Mccartney
2006-12-25, 15:25
Vi vet alla villket band som betytt mest för musik historien men villket band kommer närmast efter?
Jag vill säga att ett band som Black Sabbath är helt klart i närheten här!!
Vad tycker ni?Villlket band kan konkurrera om andra platsen och varför?
Låt mig gissa att du vill att vi skall säga Beatles? :D
Låt mig gissa att du vill att vi skall säga Beatles? :D
DE ÄR JU NUMMER ETT!111ONE!11!
Vi vet alla villket band som betytt mest för musik historien men villket band kommer närmast efter?
svårt att bara peka på ett band sådär, men new wave of british heavy metal banden kanske, med maiden då, längst fram?
Bandet som betytt mest måste vara BsB, sen kommer Spice girl snäppet efter.
Men jag kanske har fel?
Hö hö hö
Svullo?
Han var väl rap metal'ens föregångare med "för fet för ett fuck" !?
John McEnroe och Mats Wilander?
Dr Alban, Björn Borg och Thomas Brolin - "Alla vi"
Pepparkakssmurfen
2006-12-25, 16:01
Dr. Bombay
(fast han är inget band,men det gör väl ingenting?)
Black Sabbath och Deep Purple utan tvekan. Allt annat är i princip en sorts upprepning :)
Dr Alban, Björn Borg och Thomas Brolin - "Alla vi"
Den har jag som singel. :hbang:
Black Sabbath och Deep Purple utan tvekan. Allt annat är i princip en sorts upprepning :)
a jo det stämmer på ett sätt, men upprepningen har i alla fall genomgått något då den repas upp igen, något/några band senare, punken plus nwobhmbanden => thrash (hur man nu ska tolka det) och så band som slayer som banar väg för lite hårdare musik. menmen det är väl naturligt det..
Pachelbel, speciellt med hans Canon in D, uppenbarligen ;)
http://www.youtube.com/watch?v=JdxkVQy7QLM
Köpte du den självmant eller fick du den som gåva? :D
Köpte du den självmant eller fick du den som gåva? :D
Den köpte jag självmant. Två ex tom om jag inte minns fel.
Något så underbart dåligt bara måste man ha.
Metallica, Abba, Beatles osv
Mccartney
2006-12-25, 16:59
Metallica, Abba, Beatles osv
ABBA tror inte jag har haft speciellt mycket inflytande jag tror mer på Led Z och band som Queen tex.
ABBA är stora i sverige och Australien. Men i övriga världen har dem inte gjort så bra ifrån sig.
ABBA tror inte jag har haft speciellt mycket inflytande jag tror mer på Led Z och band som Queen tex.
ABBA är stora i sverige och Australien. Men i övriga världen har dem inte gjort så bra ifrån sig.
ABBA sålde ju bara mest skivor i världen under en period.. med tanke på sveriges 8 milijoner invånare så..
Storbritannien och USA då??
Elvis ses av vissa som urfadern till Rock som allmän stil, vilken har förgrenats till hur många stiler som helst, t. ex. hårdrock.
Mccartney
2006-12-25, 17:24
Elvis är stor...liksom killar som Chuck Berry och Little richard...finns många gamla Blues musiker som betytt oerhört mycket för musikvärlden.
Band som Queen och Led Z och Wings sålder mer än vad Abba gjorde under samma period.
ABBA är inte så där överdrivet populära varken i USA eller i Uk. I Uk gick det väl hyfsat men in USA blev dem ingen hit.
Mccartney
2006-12-25, 17:25
Elvis är en av dem största sångarna som funnits...(Röstmässigt inte Magmässigt...). Men han var ingen kille som kunde skriva en sång. Så därför anser inte jag att han haft den stora betydningen som tex Dylan, Lennon och Mccartney har haft.
Har jag missat det helt,eller har ni glömt den största rösten ever? olinda be my honey, my playboybunny eller hur den gick
Tricklev
2006-12-25, 17:37
The carter family har väll haft en enorm påverkan på hur countryn fortsatte att formas och utvecklas.
Är du säker på att du inte har just den låten som album då? :smash:
HookersUnited
2006-12-25, 18:15
Napalm Death
Kebab-Arne
2006-12-25, 18:16
Kraftwerk?
Philippp
2006-12-25, 18:39
http://www.timesonline.co.uk/article/0,,2-2140612,00.html
370 mil cds, sverige och australien måste köpt jävla massa cds
abba råkar ju för övrigt ha toppat USA:s listor mer än en gång
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_number-one_hits_%28United_States%29
tycker det är rätt bra med 370 mil cds och att hamna på topplistor i ett ex antal länder som de enligt dig "inte gjort så bra ifrån sig" i
Metallica, Iron Maiden, Led Zeppelin... skulle jag tro har stort inflytande bland moderna rockband.
Är du säker på att du inte har just den låten som album då? :smash:
Ojoj, grinolle har vaknat.
Hej på dig.
Metallica?
Hahaha!
Eller... du kanske inte skojade?
jag skulle säga typ Beach Boys (fatta hur världen hade sett ut utan deras stämsånger), Megadeth (många band idag som listar dom som ett av favoritbanden, men Metallica är alltid snäppet före)...
Eftersom frågan är så generellt formulerad säger jag Bix Beiderbecke, eller Duke Ellington, eller Blind Lemon Jefferson eller nån annan av de tidiga jazzmusikerna. Utan dem hade garanterat rockmusiken inte låtit som den gör idag.
Vill nån ha ett bandnamn så säger jag Count Basie Orchestra, vill nån ha en mindre sättning säger jag Charlie Parker Group. Utan dem ingen rock'n'roll - utan dem inget Beatles.
Edit// för att inte tala om Robert Johnson, bluesmannen som sålde sin själ till djävulen vid en korsväg. Utan bluesen ingen rock.
sen har vi ju james brown också...
RIP
Eftersom Allan ledde in spåret på jazz måste jag ju säga att ingen gjort så mycket för trummisens roll på scenen som Buddy Rich. Bra var han dessutom. Som ett svin.
Ja. Lite offT.
Bob Marley, Tupac Shakur och Basshunter.
Elvis är nog rätt stor där. Sedan tror jag få förstår hur stor influens kraftwerk har varit.
Då vill jag säga King Crimson, som tydligt måste ha influerat Black Sabbath. Jämför t.ex. King Crimsons "21st Century Schizoid Man" med Sabbaths "The Wizard"(som för övrigt är deras bästa låt).
Elvis är nog rätt stor där. Sedan tror jag få förstår hur stor influens kraftwerk har varit.
Ja..fövisso.
Många band har bildat en grund för en typisk stil. Frågan blir närmast om stilen är aktuell idag och då menar vi att den är värdefull contra en stil som inte längre är aktuell som då skulle vara mindre värd eller rent av värdelös.
John Mayall & the Bluesbreakers bildades ur Allans tråd som sen gav upphov till Yardbirds -> Cream -> Grateful Death ->(nytt träd: Hendrix Experience -> Fusion Jazz/Rock med Miles Davis -> Santana -> (åter till Soul med Chaka Kahn etc) Pink Floyd -> Yes -> Chick Corea -> Mahavishnu Orch. åter till Jazz etc) Led Zeppelin -> Deep Purple -> Uria Heep -> Black Sabbath -> Iron Maiden -> (nytt träd med punk: Ramones -> Sex Pistols -> Clash etc) (nytt träd glam/art-rock: Slade -> T. Rex -> David Bowie -> Gary Glitter -> Sweet -> Kiss -> Roxy Music -> Guns n' Roses -> Prince etc.) Judas Priest -> Thin Lizzy -> Metallica -> etc.
Krångligt? Jovars. Alla banden och alla stilarna hade sina beundrare och svängningarna i historien visar att ingendera stilen är mer avgörande än andra tidsepokers stilar. Det hela blir en fotnot i Wikipedia om ett sekel eller så. Precis som valser och Strauss vid förra århundradets början med andra ord.
Lizard
Nilsjohan
2006-12-25, 22:42
Roling Stones
U2
Black Sabbath, första metal bandet.
(nytt träd: Hendrix Experience -> Fusion Jazz/Rock med Miles Davis -> Santana -> (åter till Soul med Chaka Kahn etc) Pink Floyd -> Yes -> Chick Corea -> Mahavishnu Orch. åter till Jazz etc)[/SIZE]
Droppade du bara namn där eller?
Hade du skrivit Miles Davis -> Corea/McLaughlin
Santana görs bäst i att inte nämnas alls (okej, det är bara min personliga smak, men han är inte känd för den delen av sin musikkarriär som härstammar ur progressiv jazz) och Chacka Kahn har väl knappt något att göra med fusioneran förutom några gästspel från musiker som Corea med flera på nån platta. Annars hängde hon rätt friskt med Motownmänniskor och Stevie Wonder.
mangemani
2006-12-25, 23:50
AC/DC.
skulle vilja påstå att det var då som rocken verkligen tog sin fart.
i stort sätt allt i dagens rock/metal kommer ju från det bandet,dvs det konstanta headbangandet,skrikiga gitarerna,den höga och skrikiga rösten osv.
fothermucker
2006-12-25, 23:56
Eftersom frågan är så generellt formulerad säger jag Bix Beiderbecke, eller Duke Ellington, eller Blind Lemon Jefferson eller nån annan av de tidiga jazzmusikerna. Utan dem hade garanterat rockmusiken inte låtit som den gör idag.
Vill nån ha ett bandnamn så säger jag Count Basie Orchestra, vill nån ha en mindre sättning säger jag Charlie Parker Group. Utan dem ingen rock'n'roll - utan dem inget Beatles.
Edit// för att inte tala om Robert Johnson, bluesmannen som sålde sin själ till djävulen vid en korsväg. Utan bluesen ingen rock.
Sonny Rollins, Dizzy Gillespie, Coleman Hawkins, Ben Webster...Stan Getz?
Edit: För att svara på frågan;The Jimi Hendrix Experience
ArnoldOnLehmä
2006-12-26, 00:00
Skulle nog säga Led Zeppelin. Sen anser jag att Max Cavalera och hans soulfly är anledningen att den hemska new metalen finns, dock är jag ett stort fan av sepultura.
Arne Persson
2006-12-26, 00:07
Hoppas vid min gud bara att man slipper höra sömnpillet "Stairways to heaven" nämnas, då spyr man! Urrrrk!*spy*
stairway to heaven med LZ :D
skämt åsido. Stones, Sabbath. Dylan, Elvis mfl har nog banat väg för en hel del av dagens musik.
Nilsjohan
2006-12-26, 00:37
Grandmaster Flash & the Furious 5
Afrika Bambaata and the Zulu Nation
The Beastie Boys
Run DMC
Public Enemy
N.W.A
Roling Stones
VAD SA DU ATT DOM HETTE SA DU!?!?!??!?:smash:
han sa att dom hette: Orkaskidor Åksnowboardistället
han sa att dom hette: Orkaskidor Åksnowboardistället
Inte för att vara dryg men:
Jag - säsong i franska alperna
Du - gymnasiet
*whistle* ;)
svullO? nej? kanske? inte? ok
kag e sjukt fulll
och häftig
Droppade du bara namn där eller?
Hade du skrivit Miles Davis -> Corea/McLaughlin
Santana görs bäst i att inte nämnas alls (okej, det är bara min personliga smak, men han är inte känd för den delen av sin musikkarriär som härstammar ur progressiv jazz) och Chacka Kahn har väl knappt något att göra med fusioneran förutom några gästspel från musiker som Corea med flera på nån platta. Annars hängde hon rätt friskt med Motownmänniskor och Stevie Wonder.
Listan är varken komplett eller korekt. Men principen att de föds ur den ordningen är det inget fel på. Chaka hade en väldigt jazzig rockstil i början vill jag minnas och sen finns det en skivback full med andra som fyller ut utrymmet dem imellan. Davies sysslade inte med fusion förrän Hendrix slog igenom. Jag har i andra trådar (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=693714&postcount=75) utförligt beskrivit den processen. Och jag förstår din invändning - hon kom väl mest med för att beskriva komplexiteten i trädet.
Santana har varit en kulturöppnare mellan hispanic- och det vita amerika. Kanske är din avoghet av samma art som de flesta vita upplever med Spike Lees filmer?
Lizard
och häftig
nej inte ens i närheten av häftig. jag är helt jättemycket ledsen för mina bestyr. hoppas att du kan förlåta mig ändå. jag är bara något lycklig när jag är full och borde skaffa hjälp för det trots att jag bara 20 år och inte borde ha problem med alkohol. god jul baby! !!
John Mayall & the Bluesbreakers...
Då får vi ju inte heller glömma Peter Greens Fleetwood Mac, som ju senare faktiskt blev världens bästa band - rent objektivt alltså.
Listan är varken komplett eller korekt. Men principen att de föds ur den ordningen är det inget fel på. Chaka hade en väldigt jazzig rockstil i början vill jag minnas och sen finns det en skivback full med andra som fyller ut utrymmet dem imellan. Davies sysslade inte med fusion förrän Hendrix slog igenom. Jag har i andra trådar (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=693714&postcount=75) utförligt beskrivit den processen. Och jag förstår din invändning - hon kom väl mest med för att beskriva komplexiteten i trädet.
Santana har varit en kulturöppnare mellan hispanic- och det vita amerika. Kanske är din avoghet av samma art som de flesta vita upplever med Spike Lees filmer?
Lizard
Det var just ordningen jag satte i halsen. Santana har jag egentligen inget att invända mot mer än att nästan all hans musik gör ont i mina öron. Det han dock ska ha en slev cred för är att han i Köpenhamn hade med sig Dennis Chambers och lät denne blåsa iväg publiken med ett tio minuter långt solo. Och Chambers kan sola... jisses.
Jag håller dock fast vid att det är galet att skriva någonting mellan Davis och Corea/Mahavishnu eftersom de är tillsammans med så många andra produkter av tiden de spelat med Davis. Varför Pink Floyd och Yes klämdes in vet jag inte och var också därför jag gnällde*.
Du kan ju förstås ha en poäng ifall du syftar endast till den tid då Miles Davis spelade ren fusion, då kan det ha varit först efter Hendrix. Jag skyller på min bristfälliga historiekunskap och att jag inte ens var född. Sen ber jag om ursäkt. Men ändå, Miles in the Sky och Bitches Brew var ju tydliga tecken på varthän det bar, och de kom väl ändå före Hendrix blev stor? Hmmm. jag blir fundersam.
Well, hur som helst. Förlåt mig. Var på dåligt humör igår och högg mer än nödvändigt. Jag besitter ju trots allt förmågan att fråga och få till stånd en diskussion utan att låta som en terrier med en inledning där meningen avslutas med det kaxigt flåsande "eller?".
Sätter på en nyligen släppt remaster på Steamin with the Miles Davis Quintet för att komma i stämning. Jag gillar Davis bättre innan Tutu med alla fåniga kostymer och ljud. Ahhh, Surrey with the Fringe on top borde alla börja annandagen med.
Hyvä Joulua!
Nilsjohan
2006-12-26, 12:34
o r k a
jag såg felet efter att jag postade *mini*
o r k a
jag såg felet efter att jag postade *mini*
Därför uppfanns edit-knappen.
Elvis hade hyffsad påverkan på musikvärlden.
Men även Nirvana är väl värda att nämnas här?
Tricklev
2006-12-26, 13:05
The pogues!
Nilsjohan
2006-12-26, 18:01
Därför uppfanns edit-knappen.
tidsbegränsningen på editeringen är lite för kort för att jag skall hinna *mini*
Mccartney
2006-12-26, 21:50
The Who var ett grymt bra Rockband!!!
Kul att se vad människor tycker och tänker om detta ämnet.
Tror väl nästan att Blues Männen/kvinnorna är väl dem som nästan påverkat musik branschen mest. Stones och Beatles influrerades mycket därifrån.
High1ander
2006-12-26, 22:46
Jag skulle lägga min röst på Led Zep, även om Queen är mitt favoritband.
Matte_Maiden
2006-12-26, 22:48
Bara jag som tycker att hela tråden känns aningen oseriös när trådskaparen förutsätter att alla tycker att Beatles har varit den största influensen. Jag säger absolut inte emot, det har jag inte kunskaper till, men känns liksom inte som en öppen diskussion då.
shut teh face
2006-12-27, 13:26
Dylan, Bowie. :hbang:
internethjälten
2006-12-27, 13:40
Hasselhof - jump in my car
Det är nog bättre att dela upp det i olika genrer..
Hiphop
A Tribe Called Quest
Public Enemy
2pac
ORD.
shut teh face
2006-12-27, 14:17
The only -hop thats good is the trip-hop
The only -hop thats good is the trip-hop
knappast. hip hop is life.
knappast. hip hop is life.
Hip hop är en musikgenre. Liv definieras inte alls så förstår du väl. Här kan du läsa lite mer om vad liv är: http://en.wikipedia.org/wiki/Life
Kai Tracid e ju den artist som haft störst inflytande på Country n Western-scenen iaf, hur det står till hos Hiphopparna vette fasiken, men skulle vilja påstå Public Enema och KRS-Two.
Hip hop är en musikgenre. Liv definieras inte alls så förstår du väl. Här kan du läsa lite mer om vad liv är: http://en.wikipedia.org/wiki/Life
För mig är det kanske definitionen på liv. Alla har inte samma syn på livet. :)
Kai Tracid e ju den artist som haft störst inflytande på Country n Western-scenen iaf, hur det står till hos Hiphopparna vette fasiken, men skulle vilja påstå Public Enema och KRS-Two.
Du menar Public Enemy och KRS-One? :D
heltzonicka
2006-12-27, 20:40
Dylan, ta Newportfestivalen 65 exempelvis. Given.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.