Visa fullständig version : Stora pepparkakor mjuknar
Jag har ett problem, jag köpte och dekorerade tre stycken stora pepparkakor för några dagar sen, sen dess har de legat i en tårtförpackning ovanför frysen (varmt). Men nu har de blivit lite halvmjuka, inte så farligt ännu, men definitivt inte knapriga längre.
Eftersom jag ska ge bort dem så skulle jag vara väldigt tacksam om det fanns något sätt att få dem torrare/knaprigare på. Ugn är tyvärr uteslutet p.g.a. dekorationerna.
Tack på förhand!
Lägg dem i frysen.
Knaprigare, ja, men bara temporärt. Eller hur skulle det funka?
vet inte om frysen är en sån bra ide eftersom de nog skulle bli ännu 'blötare'!
nånstans torrt och hyfsat varmt, i närheten av ett element kanske
om man fryser kakor så fryser väl vattnet ut? därför vissa kakor kan bli torrare när man har haft dom i frysen? nåt åt det håller iaf.. :) har jag för mig
Prova inte frysen, om inte annat så för att jag tror att dekorationen inte skulle bli särskilt mycket vackrare av det. Hur tät är förpackningen? Är den tät, prova byta till en som släpper in mer luft. Du kan också prova att lägga en bit mjukt bröd (helst någon smaklös sort, typ franska, så att kakorna inte tar smak/doft) i förpackningen tillsammans med kakorna; jag vet att man gör det med skorpor ibland, för att brödet skall suga åt sig ev. fukt (men jag har inte testat själv, så jag vet inte hur bra det fungerar).
Prova inte frysen, om inte annat så för att jag tror att dekorationen inte skulle bli särskilt mycket vackrare av det. Hur tät är förpackningen? Är den tät, prova byta till en som släpper in mer luft. Du kan också prova att lägga en bit mjukt bröd (helst någon smaklös sort, typ franska, så att kakorna inte tar smak/doft) i förpackningen tillsammans med kakorna; jag vet att man gör det med skorpor ibland, för att brödet skall suga åt sig ev. fukt (men jag har inte testat själv, så jag vet inte hur bra det fungerar).
Förpackningen är väldigt otät. Brödtipset var bra, kanske ska prova det, fast jag förstår inte hur en fuktig bit bröd skulle kunna suga upp mer vatten. fuktigt bröd blir ju torrt om man lämnar det framme.
Tack för tipsen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.