Visa fullständig version : Jävla coca cola
Jag blir lite störd på detta.
Varje år så pressar dem ut reklam om coca (ja mer än vanligt), dem försöker
verkligen få det till en jul dryck.
När skall dem fatta att vi svennar älskar vår julmust och den enda reaktionen vi får av denna reklamterror är att man aldrig mer vill handla deras smörja (ja ändå gör man det tillslut iaf).
BRÄNN BRÄNN BRÄNN !!!!!!!!!!!
...osv osv..
Bojkotta Coca Cola över jul.
Nilsjohan
2006-12-23, 02:29
/signed.
Coca-Cola är godare än must. :em:
har de inte redan fattat det efterssom de börjat producera "bjäre"
Vars är den där (/&I¤(#/# ban knappen.
:D
Det är ju inte bara i sverige som dom marknadsför "julcolan" så det är ju inte endast oss julmust drickande individer som reklamen riktar sig till.
Löjtnant Blank
2006-12-23, 02:31
Bjäre då?
Det är ju inte bara i sverige som dom marknadsför "julcolan" så det är ju inte endast oss julmust drickande individer som reklamen riktar sig till.
Bah, men jag vill inte ha reklamen i tvn(som jag fö inte betalar licencen till).
Bah, men jag vill inte ha reklamen i tvn(som jag fö inte betalar licencen till).
Nä vem vill ha reklam i tv, man vill se programet sen får det vara nog, men livet är hårt, man får inte alltid som man vill..
Arf Pingvin
2006-12-23, 02:48
Coca Cola är kung. De kan sluta göra reklam jag köper cola de gånger jag är sugen ändå. Givetvis dricker man julmust istället under julen.
internethjälten
2006-12-23, 03:10
Smaken är lite som baken, Coca Cola finns världen
över och det gör inte musten som är en påskdryck.
Coca Cola - Share the Christmas magic
Nilsjohan
2006-12-23, 03:20
Smaken är lite som baken, Coca Cola finns världen
över och det gör inte musten som är en påskdryck.
Coca Cola - Share the Christmas magic
Det är skillnad på påskmust och julmust (iallafall etiketten)
internethjälten
2006-12-23, 04:33
Det är skillnad på påskmust och julmust (iallafall etiketten)
Ja, det är olika lagringstid på dem.
Must är en dryck som i dagens Sverige finns i handeln kring jul och påsk, då under namnen Julmust och Påskmust (under resten av året heter den endast must). Harry och Robert Roberts står bakom musttillverkningen som startade år 1910 då de öppnade fabriken Roberts AB i Örebro. De olika musterna måste lagras olika länge för att få kallas det de gör. Vilken av dem som lagras längst är affärshemligheter, dock vet man att de lagras på ekfat. Den exakta aromen till must är också hemlighållen, men man får veta att must innehåller malt, humle, hemliga kryddor och smaktillsatser. Aromen skickas sedan ut till olika bryggerier för vidare tillverkning. Skillnaden mellan en öl och en must är att musten endast lagras till skillnad från ölen som får jäsa!
Jävla skittråd! Varför såg jag inte den här före jag vakna upp ensamm i min soffa! Coca cola är ju tjuven i det här dramat! *mini*
Nilsjohan
2006-12-23, 04:47
Must är en dryck som i dagens Sverige finns i handeln kring jul och påsk, då under namnen Julmust och Påskmust (under resten av året heter den endast must). Harry och Robert Roberts står bakom musttillverkningen som startade år 1910 då de öppnade fabriken Roberts AB i Örebro. De olika musterna måste lagras olika länge för att få kallas det de gör. Vilken av dem som lagras längst är affärshemligheter, dock vet man att de lagras på ekfat. Den exakta aromen till must är också hemlighållen, men man får veta att must innehåller malt, humle, hemliga kryddor och smaktillsatser. Aromen skickas sedan ut till olika bryggerier för vidare tillverkning. Skillnaden mellan en öl och en must är att musten endast lagras till skillnad från ölen som får jäsa!
Ok, men som jag förstår tråden så handlar den om julmust Vs coca cola. Du påstår i inlägg nr11 att must är en påskdryck *rolleyes*
Shakemynuts
2006-12-23, 05:08
Men faaaaan must är världens näst äckligaste ätbara/drickbara pryl. *cry*
Lax är värre.
Bronkitkorv
2006-12-23, 07:49
Cola är ju bara socker *grr27*
ja, de dom inte sålde till jul säljer dom till påsk med annan ettiket. för övrigt så är 6 månader för gammal julmust god, apotekaren light
Länge leve julmusten, död åt coca cola osv osv
Det enda som saknas är koffein i musten
internethjälten
2006-12-23, 10:01
Du påstår i inlägg nr11 att must är en påskdryck *rolleyes*
Ja. Grattis till din läskunnighet. God Jul. Etc. Kram.
internethjälten
2006-12-23, 10:02
Cola är ju bara socker *grr27*
Nej, endast 10.4 till 10.6 gram av 100gram, ca 10% alltså.
Bojkotta Coca Cola över jul.
...och en cm från herrns dator står en tömd Coca-Cola flaska... *whistle*
Challenge
2006-12-23, 10:29
Igår spenderade jag lite av min tid till att torka mitt klibbiga golv efter en tjejkompis som spillde ut en flaska coca cola på kvällen. *gah!* Så jag bangar inte på att bojkotta!
J.Saarela
2006-12-23, 10:43
...och en cm från herrns dator står en tömd Coca-Cola flaska... *whistle*
och intill sängen en tub Dixikola???WTF?*screwy*
och intill sängen en tub Dixikola???WTF?*screwy*
:D Nä-äää.... men ett inramat foto på nån snubbe som kallas för "herkan". *rolleyes*
Brooklyn
2006-12-23, 11:34
:furious: *grr27*
Julmust är ingen höjdare, det är absolut inte äckligt men cola är godare.
Jag har rätt till en åsikt !!1ONE!
Slartibartfast
2006-12-23, 11:38
Men det var ju coca cola som gjorde jultomten känd!
"Coca-Cola's advertising has had a significant impact on American culture, and is frequently credited with the "invention" of the modern image of Santa Claus as an old man in red-and-white garments; however, while the company did in fact start promoting this image in the 1930s in its winter advertising campaigns, it was already common before that." - wikipedia
Jag störde mig också på det senast jag såg cola-reklamen... sen, dessutom... behöver de marknadsföra drycken så mycket? De flesta i dagens i-länder vet nog vad coca cola är :smash:
Förövrigt är julmust och cola ungefär lika sliskigt, även om det är gott med lite av varje då och då :thumbup:
behöver de marknadsföra drycken så mycket? De flesta i dagens i-länder vet nog vad coca cola är :smash:
Du tror inte att coca cola har bättre koll på det där än vad du har?
Du tror inte att coca cola har bättre koll på det där än vad du har?NEJ!=!=?!
Du tror inte att coca cola har bättre koll på det där än vad du har?
Du menar alltså att coca-cola är ödkänt?
Du menar alltså att coca-cola är ödkänt?
Vafan spelar det för roll vad jag tror? Du menar alltså på fullaste allvar att du tror att du sitter på någon kunskap som coca cola inte sitter på?
Uppenbarligen har Johan_P inte utbildning eller färdigheter i marknadsföring
Vafan spelar det för roll vad jag tror? Du menar alltså på fullaste allvar att du tror att du sitter på någon kunskap som coca cola inte sitter på?
Haha, självklart inte. Du tror alltså att jag skrev att jag har bättre koll än dem själv på hur deras statestik är, på fullt allvar?
edit: för övrigt har jag inte påstått det, utan påstodd bara att de flesta vet nog vad coca-cola är... håller du inte med?
Tror ni på fullaste allvar att i-länderna hade vetat vad Coca-Cola var utan all denna marknadsföring vi sett genom åren?
Haha, självklart inte. Du tror alltså att jag skrev att jag har bättre koll än dem själv på hur deras statestik är, på fullt allvar?
edit: för övrigt har jag inte påstått det, utan påstodd bara att de flesta vet nog vad coca-cola är... håller du inte med?
http://forum.allsiemens.com/images/smiles/icon_blahblah.gif
Anledningen till att marknadsföra mat och dryck är ju för att konsumenterna ska bli sugna när de tittar på reklamen. Finns säkert många som blir sugna på ett glas coca cola när de ser reklamen, SÅ HÅLL KÄFTEN!
För övrigt tycker jag att julmusten är det bästa som hänt julbordet. Vad skulle man annars dricka? ett glas mjölk?
För övrigt tycker jag att julmusten är det bästa som hänt julbordet. Vad skulle man annars dricka? ett glas mjölk?
Självklart tar man sig ett glas mjölk, även då :)
mangemani
2006-12-23, 13:04
det är väl bara att inte köpa det samt skita i reklamen och dricka eran goda julmust då..vad är problemet:smash: :confused:
Pepparkakssmurfen
2006-12-23, 13:26
Julmust smakar skit!
CocaCola FTW!:hbang:
P.S God Jul
Deceiver85
2006-12-23, 13:31
Trots att Coca Cola inte alls är något "juligt" här i Sverige så är deras reklamfilm ruskigt amerikansk, kommersiell och det osar verkligen jul om den!
Trots att Coca Cola inte alls är något "juligt" här i Sverige så är deras reklamfilm ruskigt amerikansk, kommersiell och det osar verkligen jul om den!
Knivskarp iakttagelse.
Jävlar vad jag blev sugen på must nu då. Hoppas det finns på IKEA.
NiXPhoenix
2006-12-23, 14:41
Coca Colas-julreklam äger!
Ska spela in den och Mars-reklamen idag/imorgon har jag tänkt. Läste att det ska komma nån ny Coca Cola-reklam efter jul.
(ja, jag kan faktiskt spela in viss reklam. Om den är tillräckligt bra så.)
Nilsjohan
2006-12-23, 14:45
It´s a MUST
jontahontas
2006-12-23, 14:46
Jag dricker hellre julmust. Fast jag gillar coca-colas julreklam. Den är en del av min jul. :)
flenders
2006-12-23, 14:47
Jag dricker enbart Coca-Cola till jul. Jag kan inte tänka mig dricka Julmust, Påskmust eller vad de nu än finns för varaianter.
Jag har inte druckit någon julmust i år men sen så firar jag inte direkt jul heller.
shut teh face
2006-12-23, 15:01
:Virro
Must är en del av julen, det är inte det godaste jag vet men must är trots allt tradition. Cola är det inte imho.
Så jävla gott med en iskall burk-cola när man är nyvaken va.
Sheogorath
2006-12-23, 15:34
It´s a MUST
shut teh face
2006-12-23, 15:50
Så jävla gott med en iskall burk-cola när man är nyvaken va.
Menar du på fullast allvar, hur in i helvete. Helsike, fan, korkad, vaken, k?
Etc
/ Yankee från shuts dator svarar sig själv på fyllan
Menar du på fullast allvar, hur in i helvete. Helsike, fan, korkad, vaken, k?
Etc
/ Yankee från shuts dator svarar sig själv på fyllan
Men vafan :Virro :D
Hatar julmust, go coca cola!
Bjäre då?
Coca colas julmust Bjäre är helt fantastikst god tycker ja som ni vet :D
Vet Ni Att Det Är Kokain I Coca Cola?
shut teh face
2006-12-23, 15:58
Borde fixa fram orginalreceptet på coca cola och införliva det med lite kokain, knarklangar miljardär på ett år. *popcorn*
Nilsjohan
2006-12-23, 21:46
Ja. Grattis till din läskunnighet. God Jul. Etc. Kram.Grattis till din läsk-kunnighet. God Jul. Etc. PoK
Nilsjohan
2006-12-23, 22:00
Enligt businessweek rankas Coca-Cola som nummer ett på deras årliga "The 100 Top Brands"
Men under julen så är de inte nummer ett i Sverige, vilket måste vara en riktig nagel i ögat för dem.
http://img.aftonbladet.se/nyheter/0112/02/graf.jpg
Här är problemet inte varumärkeskännedom utan ett annat avgörande begrepp som inträder senare i varumärkeshierarkin; varumärkesinnebörd.
Varumärkesinnebörd (VI) betyder att varumärket, alltså alla de yttre signaler av en produkt, tjänst eller företag som vi kan uppfatta och ha en uppfattning om, ska kopplas med något. I Coca-Colas fall så är det jul. Inte att Coca-Cola finns.
Nu är dock problemet att vi inte dricker just Coca-Cola till julen utan vår egen julmust. Denna tradition vill Coca-Cola ändra på precis som de redan har bidragit till att Sockerdricka, Hallondricka, Svagdricka med flera av de allrasom vanligaste bordsdryckerna försvann från den då kringresande dricka-bilen(!) i takt med Coca-Colas globalisering.
Dåvarande Pripps (nuv. Carlsberg) var väl medvetna om svenskarnas vanor med julmust till jul och ville inte brygga Coca-Cola just till jul vilket Coca-Cola Corp. i Atlanta motsatte sig. Pripps envisades och då löstes avtalet med Pripps och Coca-Cola sköter numer sin tillverkning och distribution via egna kanaler.
Nu när vi vet detta så riskerar Coca-Cola att deras eftersträvade VI ersätts med en annan - att Coca-Cola vill sno julmusten (julen). Varumärket betyder för oss bara vad vi uppfattar och om du och jag uppfattar något negativt om en produkt så äger den en sådan negativ egenskap.
Den som gapar efter mycket....
......................................
Ref ovan från Nilsjohan: Buiseness Week's ranking är årlig och sker i samarbete med någon partner som Citibank t ex. Här ligger Coca-Cola stadigt förankrade i toppen sedan många år och lär inte bli rubbad bara för lite krångel med något skandinaviskt helgfirande.
Grafen däremot utrycker tydligt vad som gör att Coca-Cola ger sig ut med en sådan frenesi mot en, förmodligen, hopplös målsättning. I takt med att vi avdramatiserar julen och ritualerna kring den ("nej tack ingen skinka till mig och vi hoppar väl Kalle&Co i år..?") kan de däremot kanske köra in en kil?
God Jul till er alla från er egen
Lizard
"Visste du att det var en svensk som uppfann tomten? 1931 kom Haddon Sundblom med förslaget till Coca Cola’s julkampanj, han ritade en tjock, rundkindad och väldigt röd tomte med det stora vita skägget. I drygt trettio år så fortsatte han att rita nya tomtar varje år."
Coca Cola känns nästan mer juligt för mig än julmust. Och godare är det också. :thumbup:
Här är problemet inte varumärkeskännedom utan ett annat avgörande begrepp som inträder senare i varumärkeshierarkin; varumärkesinnebörd.
Varumärkesinnebörd (VI) betyder att varumärket, alltså alla de yttre signaler av en produkt, tjänst eller företag som vi kan uppfatta och ha en uppfattning om, ska kopplas med något. I Coca-Colas fall så är det jul. Inte att Coca-Cola finns.
Nu är dock problemet att vi inte dricker just Coca-Cola till julen utan vår egen julmust. Denna tradition vill Coca-Cola ändra på precis som de redan har bidragit till att Sockerdricka, Hallondricka, Svagdricka med flera av de allrasom vanligaste bordsdryckerna försvann från den då kringresande dricka-bilen(!) i takt med Coca-Colas globalisering.
Dåvarande Pripps (nuv. Carlsberg) var väl medvetna om svenskarnas vanor med julmust till jul och ville inte brygga Coca-Cola just till jul vilket Coca-Cola Corp. i Atlanta motsatte sig. Pripps envisades och då löstes avtalet med Pripps och Coca-Cola sköter numer sin tillverkning och distribution via egna kanaler.
Nu när vi vet detta så riskerar Coca-Cola att deras eftersträvade VI ersätts med en annan - att Coca-Cola vill sno julmusten (julen). Varumärket betyder för oss bara vad vi uppfattar och om du och jag uppfattar något negativt om en produkt så äger den en sådan negativ egenskap.
Den som gapar efter mycket....
......................................
Ref ovan från Nilsjohan: Buiseness Week's ranking är årlig och sker i samarbete med någon partner som Citibank t ex. Här ligger Coca-Cola stadigt förankrade i toppen sedan många år och lär inte bli rubbad bara för lite krångel med något skandinaviskt helgfirande.
Grafen däremot utrycker tydligt vad som gör att Coca-Cola ger sig ut med en sådan frenesi mot en, förmodligen, hopplös målsättning. I takt med att vi avdramatiserar julen och ritualerna kring den ("nej tack ingen skinka till mig och vi hoppar väl Kalle&Co i år..?") kan de däremot kanske köra in en kil?
God Jul till er alla från er egen
Lizard
Det där lät väldigt vettigt iofs. Förklarar varför de gör som de gör :)
Gaouwd jaoul! :)
HajduMan
2006-12-24, 01:00
indeed, på julen är det julmust eller julöl som gäller och julprotte
Pirre, vår rebel i cyberrymden. ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.