Visa fullständig version : Vad är upp med Sverige?!
Vad är det för fel med vårt samhälle egentligen? Det händer så jävla mycket skit hela tiden. Värdetransporter rånas hela tiden och det senaste jävlulskapet jag läst: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,960978,00.html
Hur fan kan sånt här få försikomma? Blir så förbannad. Satsa ännu mer pengar på polisen Reinfeldt så vi kan städa upp södra Sverige tillsammans när jag är färdigutbildad polis!
Seriöst så känns det jävligt trist att hela tiden mötas dom där löpsedlarna där något grovt brott begåtts igen.
Tricklev
2006-12-23, 01:27
Vad är upp?
Seriöst, vissa amerikanska slang ska inte översättas direkt till svenska, snälla.
Vad är upp?
Seriöst, vissa amerikanska slang ska inte översättas direkt till svenska, snälla.
Wörd
Tss klockrent uttryck, bara för att ni inte hänger på stureplan.
Problemet är inte för lite snutar, utan vad i helvete dom lägger pengarna på. Ta bort trafikpoliser och dylikt och sätt dom på viktigare saker. Effektivisera systemet så dom slipper sitta och skriva rapporter halva tiden av sin tjänst. Osv osv!
För övrigt orka ha en jävla polisstat med allt för mycket regler och restriktioner. Låt människan tänka fritt och resonera. Till slut kmr vi alla vara som robotar *grr*
Tss klockrent uttryck, bara för att ni inte hänger på stureplan.
http://www.varnpliktsnytt.se/artbilder/2430_0.jpg
:D
Problemet är inte för lite snutar, utan vad i helvete dom lägger pengarna på. Ta bort trafikpoliser och dylikt och sätt dom på viktigare saker. Effektivisera systemet så dom slipper sitta och skriva rapporter halva tiden av sin tjänst. Osv osv!
För övrigt orka ha en jävla polisstat med allt för mycket regler och restriktioner. Låt människan tänka fritt och resonera. Till slut kmr vi alla vara som robotar *grr*
Ta även bort andra saker som poliser inte ska syssla med, tex cykelstölder.
Jo visst vore det jättebra med anarki, om det vore för att det är döfött, men visst det är en fin tanke.
Vad är upp?
ord
jeanclaudevandamme9
2006-12-23, 04:23
Word.. (Ja, jag är en postsamlare bara för att kunna få mer respekt i detta forum)
tossefar
2006-12-23, 04:49
Word.. (Ja, jag är en postsamlare bara för att kunna få mer respekt i detta forum)
Poster räknas inte i allmänt.
Jag tror att skurkarna är av typen som inte firar jul.
Jo visst vore det jättebra med anarki, om det vore för att det är döfött, men visst det är en fin tanke.
Är det enda alternativet till polisstat anarki?
Fler snutar, döda alla hippies och bort med alla kommunister.
Det finns inget samband mellan jättemånga poliser och låg brottslighet. Inte heller några samband mellan hårda straff och låg brottslighet. Däremot kan man se samband mellan stora klasskillnader, djup segregation, konsumtionshysteri och konkurrens som orsaker till brottslighet. Det borde väl en blivande polis veta om?
Vad är det för fel med vårt samhälle egentligen?
[...]
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,960978,00.html
Hur fan kan sånt här få försikomma? Blir så förbannad.
Länken du postade, till tidningen du uppenbarligen läse, är ett mycket bra exempel på vad som är fel med "dagens samhälle"; Folk orkar inte tänka.
Vad är upp och ner, doktorn?
Självklart har det förändrats, men det är fortfarande mer brott i USA.
Som jag sagt tidigare, om alla fick den respekt de förtjänar och känna att de var en del av helheten och inte blev behandlade som andra klassens, placeringen av folk, segregeringen och klassskillnaderna som Allan redan tagit upp etc osv så hade vi haft mindre brott.
Man begår brott oftast när man ej är tillfreds med situationen, om folk var nöjda och glada hade det sett bättre ut i samhället.
Händer det ofta att socialbidragstagare i segregerade områden rånar värdetransporter?
Det finns inget samband mellan jättemånga poliser och låg brottslighet. Inte heller några samband mellan hårda straff och låg brottslighet. Däremot kan man se samband mellan stora klasskillnader, djup segregation, konsumtionshysteri och konkurrens som orsaker till brottslighet. Det borde väl en blivande polis veta om?
Vad underbart det kändes att du satte ord på det jag tänkte men inte lyckades formulera.
Larre: Jag tycker du ska säga så på intagningsintervjun..."Bort me trafikpolisen och annat tjafs...give me the hard stuff, jag ska rensa upp i hela söda Sverige"
pragmatist
2006-12-23, 10:59
Jo det gör det. Anledningen till att man inte ser något rakt statistiskt samband mellan antalet poliser och antalet brott är ju förstås att områden där brottsligheten är hög också tenderar ha många poliser som svar på brottsligheten, och då kan man lätt få intrycket att antalet poliser inte påverkar brotten. Man kan till och med få intrycket att fler poliser bidrar till brottslighet om man tänker på det sättet, vilket förstås inte stämmer. Anställer man fler poliser klaras fler brott upp vilket i sin tur innebär lägre brottslighet, det finns tydliga statistiska belägg för detta. Områden med många poliser och många brott skulle ha betydligt högre brottslighet om poliserna var färre.
Detsamma kan sägas om hårda straff, skärper man straffens längd och sätter fler brottslingar i fängelse så sjunker brottsligheten. Många av de skärpningar av straff som infördes i USA under 90-talet har haft tydlig statistisk effekt på brottsligheten, inte minst mycket hårdare regler för villkorlig frigivning och hårda obligatoriska straff för brott som involverar skjutvapen. På motsvarande sätt så gick den explosion av brottslighet man såg i USA på 60- och 70-talet hand i hand med mildare och kortare straff. Bland annat på grund av hårdare straff så har våldsbrottsligheten i USA nästan halverats sedan 80-talet - en ganska anmärkningsvärd utveckling. Jag vill inte påstå att hela den utvecklingen beror på förändringar i rättssystemet (det finns andra förklaringar också, t.ex. att det skulle vara en effekt av fria aborter och att många framtida brottslingar helt enkelt aldrig föddes på 70-talet och framåt) men en stor del beror på det. Ett bevis så gott som något att hårda straff fungerar.
Däremot kan jag hålla med dig om att de stora skillnaderna i brottslighet som man kan se mellan länder och regioner beror på socioekonomiska och kulturella faktorer. Man kan också säga att hårda straff är ett ganska dyrt sätt att försöka komma till rätta med brottsproblemen, USA:s rättssystem kostar ju en rund slant att hålla i drift.
Vill bara stillsamt påpeka att brottsligheten stiger i USA igen.
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1565527,00.html
"Not only did crime suddenly begin to rise in 2005, but the most violent crimes led the trend. Homicides shot up 3.4%. Robberies, 3.9%. Aggravated assaults, 1.8%. Hardest hit were not metropolises like New York City and Los Angeles but cities with populations between 400,000 and 1 million–such as Baltimore, Md.; Charlotte, N.C.; St. Louis, Mo.; and Oakland, Calif.–and this year looks to see similar rates of increase, if not worse."
Så var det med den saken
Så var det med den saken
Om börsen går uppåt, innebär det att den stiger varje dag?
Det finns många intressanta slutsatser att dra av den amerikanska kriminalpolitiken, både vad gäller förebyggande och genomförande. Allt är inte fel, långt ifrån, men det är intressant att se att brottsligheten stiger mest där man genomförde de hårdaste satsningarna - dvs i medelstora städer.
http://www.fbi.gov/page2/dec06/ucr_prelim121806.htm
http://www.latimes.com/news/nationworld/nation/la-na-crime19dec19,0,4399286.story?coll=la-home-headlines
Originally Posted by Yankeee
Om börsen går uppåt, innebär det att den stiger varje dag?
Det är två vitt skilda saker. Den ena förutsätter rörelse; den andra strävar ju faktiskt efter en konstant eller minskande nivå - äpplen och päron... etc
pragmatist
2006-12-23, 11:18
http://www.ojp.usdoj.gov/bjs/glance/race.gif
What 'bout the yellows, brownies and them redskins?
Got a chart for them too?
Det är två vitt skilda saker. Den ena förutsätter rörelse; den andra strävar ju faktiskt efter en konstant eller minskande nivå - äpplen och päron... etc
Att det förekommer avvikelser är helt naturligt. Det som är lagom skrattretande är att du tror att du kan peka ut en faktor och säga "lol jag sa ju att x inte fungerar" när det finns otaliga andra faktorer som spelar in.
pragmatist
2006-12-23, 11:24
Bättre graf:
http://www.ojp.usdoj.gov/bjs/glance/viort.gif
Angående det Allan nämnde:
According to the Federal Bureau of Investigation's Uniform Crime Reports,--
* The violent crime rate increased 1.3% from 2004 to 2005. From 1996 to 2005 the rate fell 26.3%.
* The property crime rate decreased 2.4% from 2004 to 2005. From 1996 to 2005, the rate fell 22.9%.
http://www.ojp.usdoj.gov/bjs/cvict.htm
Har vi inte konstant stigande brottslighet i Sverige så varför ta upp att de stiger i USA för första gången på 10 år?
Sedan 1973 har USAs befolkning vuxit med drygt 70 miljoner personer. Det betyder ju att kurvorna visar på en ökning av brottsligheten, eller i varje fall en åtskilligt lägre minskning under samma tid, eftersom det är åtskilliga fler tusentals personer det handlar om. år efter år.
Man talar om en sammanlagd minskning av den totala brottsligheten, men i det ligger också att ett antal olika brott - nerskräpning, kissa offentligt osv - inte längre är straffbelagda i olika stater.
Man har haft störst minskning i de största städerna, men där hade man ju också den största kriminaliteten, så det är en icke föraktlig del tjuvar och mördare kvar.
Ett vanligare sätt att mäta det på är hur försäkringsbolagens premier åker upp eller ner, och där kan man också se en ökning nu som återspeglas i länkarna jag la.
Vad man har gjort är att helt enkelt skyffla ihop ett par generationer kriminella och sätta dem i fängelse. Visst fick man en nedgång som - precis som insatta personer gissade - höll i sig ca 10 år. Därefter skulle en ny generation ta över, eftersom man inte åtgärdat de grundläggande problemen.
pragmatist
2006-12-23, 11:59
Lite annan rolig statistik som jag luskade fram:
Anmälda våldsbrott per 100,000 invånare i Sverige (källa: BRÅ)
1990: 612
1995: 751
2000: 855
2005: 1043
Förändring: +70.4%
Våldsbrott per 100,000 invånare i USA enligt National Crime Victimization Survey
1990: 4,400
1995: 4,610
2000: 2,740
2005: 2,100
Förändring: -47.7%
Notera att den svenska statistiken gäller anmälda brott och den amerikanska är gjord genom en survey (intervjubaserad, 134,000 personer). Eftersom långt ifrån alla brott polisanmäls så kan vi anta att de svenska siffrorna i själva verket är betydligt högre och att skillnaden i våldsbrottslighet mellan Sverige och USA inte är så stor som man vanligtvis tror.
Trenden är i alla fall ganska klar. USA har gjort något rätt, Sverige har gjort något fel.
Vad är det för fel med vårt samhälle egentligen? Det händer så jävla mycket skit hela tiden. Värdetransporter rånas hela tiden och det senaste jävlulskapet jag läst: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,960978,00.html
Hur fan kan sånt här få försikomma? Blir så förbannad. Satsa ännu mer pengar på polisen Reinfeldt så vi kan städa upp södra Sverige tillsammans när jag är färdigutbildad polis!
Seriöst så känns det jävligt trist att hela tiden mötas dom där löpsedlarna där något grovt brott begåtts igen.
det där är väl inget att gråta över, ta då istället upp alla sjuka idioter som oprovocerat sticker ner främlingar på gatan eller som våldtar och antastar barn.
Det säger väl sig självt att fler poliser borgar för en lägre brottslighet.
Hade det funnits fler poliser så hade insatstiderna kunnat minskats drastiskt, man hade kunnat hantera fler utryckningar samtidigt och dessutom patrullera mer aktivt på gatorna, det hade bidragit till bättre kontakt med allmänheten, högre andel lösta brott och säkerligen också brottsförebyggande effekt.
Alliansen har ju lovat 20 000 nya poliser inom en snar framtid(?), så vi får väl se om brottsligheten går upp eller ner om etablisemanget nu håller sina löften för en gångs skull.
Ni som vill slopa trafikpoliserna, jag antar att ni aldrig råkat ut för(eller kanske ens hört talas om) rattfyllon på våra vägar?
Handcuff
2006-12-23, 12:36
Det säger väl sig självt att fler poliser borgar för en lägre brottslighet.
Hade det funnits fler poliser så hade insatstiderna kunnat minskats drastiskt, man hade kunnat hantera fler utryckningar samtidigt och dessutom patrullera mer aktivt på gatorna, det hade bidragit till bättre kontakt med allmänheten, högre andel lösta brott och säkerligen också brottsförebyggande effekt.
Alliansen har ju lovat 20 000 nya poliser inom en snar framtid(?), så vi får väl se om brottsligheten går upp eller ner om etablisemanget nu håller sina löften för en gångs skull.
Ni som vill slopa trafikpoliserna, jag antar att ni aldrig råkat ut för(eller kanske ens hört talas om) rattfyllon på våra vägar?
3000st nya poliser, totalt 20 000st.
3000st nya poliser, totalt 20 000st.
Haha, my bad!
Var det inte i New York där de fick radikalt minskad brottslighet när de hade hårdare straff och mer poliser?
(observera att det är en fråga och inte ett personangrepp/eller annat valfritt lol)
Var det inte i New York där de fick radikalt minskad brottslighet när de hade hårdare straff och mer poliser?
(observera att det är en fråga och inte ett personangrepp/eller annat valfritt lol)
det stämmer fint
Sverige är väl det land i världen där det förekommer mest värdetransport rån eller nåt har jag hört. Det känns väldigt enkelt att göra det dom måste snabbt komma på något. De flesta sofistikerade brottslingar vet hur lätt det är att öppna boxen utan att pengarna färgas.
Polistransport/Vapenbemannad personal, vet inte men det finns inte resurser tyvärr att göra något känns det som. Ge föraren ett skjutvapen!
pragmatist
2006-12-23, 14:03
Våldsbrott i New York City / antalet anställda poliser
1980: 1,209,984 / 27,000
1990: 1,144,874 / 32,000
1995: 827,025 / 37,000
2000: 588,189 / 40,000
Också intressant:
http://www.ibo.nyc.ny.us/iboreports/crimerepf4.gif
Med undantag för Memphis och Baltimore kan man alltså se ett mycket klart samband mellan fler poliser och lägre brottslighet (eller i Washington DC:s fall, färre poliser och högre brottslighet).
http://www.ibo.nyc.ny.us/iboreports/crimerep.html
Rock'nRoll
2006-12-23, 14:06
Vad är upp?
+124235463453426256
Du tror fartkameror stoppar dem? Problemet med nollvisionen är att man spenderar miljonbelopp på att sätta dit skattebetalande svenssons som kör 10 km/h för snabbt. Det känns som en grov felprioritering när våldsmän och kriminella människor går fria på våra gator. Jag säger inte att nollvisionen är fel, jag konstaterar bara att man kanske bör se över sina prioriteringar.
Du tror fartkameror stoppar dem? Problemet med nollvisionen är att man spenderar miljonbelopp på att sätta dit skattebetalande svenssons som kör 10 km/h för snabbt. Det känns som en grov felprioritering när våldsmän och kriminella människor går fria på våra gator. Jag säger inte att nollvisionen är fel, jag konstaterar bara att man kanske bör se över sina prioriteringar.
Det finns väl inte en kotte som kan argumentera emot det
flenders
2006-12-23, 14:34
Jag trodde du syftade på http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,961013,00.html
jontahontas
2006-12-23, 14:41
Sverige är väl det land i världen där det förekommer mest värdetransport rån eller nåt har jag hört. Det känns väldigt enkelt att göra det dom måste snabbt komma på något. De flesta sofistikerade brottslingar vet hur lätt det är att öppna boxen utan att pengarna färgas.
Polistransport/Vapenbemannad personal, vet inte men det finns inte resurser tyvärr att göra något känns det som. Ge föraren ett skjutvapen!
Ja, eller nånting. Som det är nu är det ju komiskt.
Jag skulle föredra om man utvecklade ett nytt system där man inte åker omkring med en massa miljoner i en jävla bil (som dessutom knappt är beskyddad). Inte konstigt att det är vilda western, det är ju nästan att be om att bli rånad. Hur detta system ska se ut, ingen aning. Till att börja med kan man ju göra som du just sa, ge dom ett vapen ffs.
En annan sak - Södra Sverige? Det var ju i sthlm är det verkligen södra? :D
Dumleman
2006-12-23, 14:41
Anledningen till att högern så gärna ropar på förstärkt polis är att de vet att deras politik leder till mer utanförskap vilket är en bra grogrund för framtida brottslingar. Ingen föds till brottsling.
Det finns väl inte en kotte som kan argumentera emot det
Uppenbarligen finns det ju folk som hellre vill placera ut fartkameror över hela Sverige än ta sig an outredda brott.
Anledningen till att högern så gärna ropar på förstärkt polis är att de vet att deras politik leder till mer utanförskap vilket är en bra grogrund för framtida brottslingar. Ingen föds till brottsling.
Vi såg precis vad soussarnas politik har gjort för brottsligheten, du kanske ska vara tyst i en 20 år eller så och sedan uttala dig när du vet hur det har gått?
Jag har en fråga till allan. Varför tog inte övervakningskamerorna i kista c fast rånarna igår?
Jag har en fråga till allan. Varför tog inte övervakningskamerorna i kista c fast rånarna igår?
Va?
grabben i skogen
2006-12-23, 15:47
dessa jävla värdetransporter. när ska folk fatta att de ska gå över till kort istället.
shut teh face
2006-12-23, 16:09
Premiss 1 Allan tänker.
Premiss 2 Allan kom inte på något.
Logisk slutsats: Yankee är dum i huvudet.
:D
Va har fartkameror kontra rattfyllon med mitt inlägg att göra?
En fartkamera stoppar ingen, men poliskontroller gör.
Men jag kan hålla med om att fartkamerorna är onödiga på en del platser, men på olycksdrabbade sträckor ser jag inget negativt i det.
Dock tycker jag att om man ska placera ut fartkameror så borde man primärt sätta dem på 30- och 50-sträckor i tätbebyggda områden.
Va har fartkameror kontra rattfyllon med mitt inlägg att göra?
En fartkamera stoppar ingen, men poliskontroller gör.
Men jag kan hålla med om att fartkamerorna är onödiga på en del platser, men på olycksdrabbade sträckor ser jag inget negativt i det.
Dock tycker jag att om man ska placera ut fartkameror så borde man primärt sätta dem på 30- och 50-sträckor i tätbebyggda områden.
Jag tänkte främst på den nollvisions sattsningen som går ut på ökade poliskontroller(eller trafikpoliser) och fartkameror. Mitt resonomang gäller i båda fallen. Poliskontrollerna drabbar främst skattebetalandesvennsons som kör 10 km/h och jag ser inte att de är dessa vi egenteligen vill klämma åt, stanna för blåsning ser jag inget problem med. Jag tycker sänk hastigheten inne i staden, lämpligen 30 km/h, och öka den på motorvägarna.
Poliskontrollerna drabbar främst skattebetalandesvennsons som kör 10 km/h och jag ser inte att de är dessa vi egenteligen vill klämma åt, stanna för blåsning ser jag inget problem med. Jag tycker sänk hastigheten inne i staden, lämpligen 30 km/h, och öka den på motorvägarna.
Klart det drabbar svenssons, det är de som kör för fort. Det är klart vi vill åt dem *med*.
Klart det drabbar svenssons, det är de som kör för fort. Det är klart vi vill åt dem *med*.
Ja, men till vilket pris? jag anser att det krävs en prioritering där som är bättre än dagens. När yrkeskriminellas ärende läggs på hög för att vi ska ta agda som ligger 60 km/h på en 50 väg så känns något fel. Även om det är att dra det till det extrema.
Ja, men till vilket pris? jag anser att det krävs en prioritering där som är bättre än dagens. När yrkeskriminellas ärende läggs på hög för att vi ska ta agda som ligger 60 km/h på en 50 väg så känns något fel. Även om det är att dra det till det extrema.
Vilka siffror har du som underlag till detta?
Vilka siffror har du som underlag till detta?
http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&module_instance=8&id=45&statsType=170&statsCounty=La&Year=2005&type=0
Tittar vi på uppklarade brott (2005) så rör det sig om 32% av alla brott som begås(som har anmälts, får ju räkna med en del mörkertal på en del brott) som faktiskt reds ut. Tittar vi på rattfylleri så reds 96% av de brotten ut. Jag har inget emot att vi förebygger rattfylleri. Jag tror personligen inte fartkameror är lösningen på det, som vi förmodligen spenderat rätt så mycket pengar på. Jag tycker nollvisionen är en bra princip och idé men samtidigt undrar jag om dessa pengarna kanske kunde spenderas bättre; gå till att sätta dit grovt kriminella istället för "agda som körde blablabla". Jag förstår dock att det blir en belastning för samhället om folk envisas med att krocka och köra för snabbt.
Du tror seriöst att fartkamerorna sätts upp för att minska brottsligheten?
Nå, trafiksäkerhetsverket har inget uppdrag att hålla nere brottslighet. De pysslar med säkerhet. Man skulle alltså jobba med de här frågorna oavsett om det var kriminaliserat eller inte.
http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&module_instance=8&id=45&statsType=170&statsCounty=La&Year=2005&type=0
Tittar vi på uppklarade brott (2005) så rör det sig om 32% av alla brott som begås(som har anmälts, får ju räkna med en del mörkertal på en del brott) som faktiskt reds ut. Tittar vi på rattfylleri så reds 96% av de brotten ut. Jag har inget emot att vi förebygger rattfylleri. Jag tror personligen inte fartkameror är lösningen på det, som vi förmodligen spenderat rätt så mycket pengar på. Jag tycker nollvisionen är en bra princip och idé men samtidigt undrar jag om dessa pengarna kanske kunde spenderas bättre; gå till att sätta dit grovt kriminella istället för "agda som körde blablabla". Jag förstår dock att det blir en belastning för samhället om folk envisas med att krocka och köra för snabbt.
Jag pratar om pengar som läggs ner. Är det värre om en värdetransport blir rånad än om en rattfyllerist råkar köra på någon?
Hur som helst så är de siffrorna rätt meningslösa eftersom det är polisen som kontrollerar rattfyllerister, känns rätt självklart att de flesta fall reds upp då. I en misshandel är inte polisen inblandad (oftast).
Är det värre om en värdetransport blir rånad än om en rattfyllerist råkar köra på någon?
Jag vet inte vem som tycker vad men jag tycker det är en intressant fråga. Vad fasen är värst egentligen? En rattfyllo i en bilolycka där nån dör eller en rånad värdetransport? Jag tycker det första men det tycker säkert alla andra också.
Du tror seriöst att fartkamerorna sätts upp för att minska brottsligheten?
Nå, trafiksäkerhetsverket har inget uppdrag att hålla nere brottslighet. De pysslar med säkerhet. Man skulle alltså jobba med de här frågorna oavsett om det var kriminaliserat eller inte.
Vänta nu, är det inte olagligt att överskrida hastighetsgränsen - således ett brott? Jag får ju trots allt ett straff om jag bryter emot det. Det är ju dock en defintionsfråga. Hur som helst, visst skulle man arbeta med dessa frågor ändå, men det sätt man har valt att arbeta med det på kanske bör disskuteras. Jag är inte övertygad om att fartkameror is the way to go. Det gäller att prioritera spenderar du hellre pengar på att ta fast morbror arne som kör 10 km/h för fort eller för att förhindra annan brottslighet?
http://www.vv.se/filer/38408/livraddning_pagar.pdf
Sid 6.
I region Skåne spenderar man 1,8 miljarder för att minska trafikdödligheten. En snabb överblick säger oss att singelolyckor står för ca 1/3, alltså människor som kör ihjäl sig själva. Jag anser att om jag kör ihjäl mig själv får jag skylla mig själv, jag kan inte kräva att staten ska subentionera pengar för att jag ska köra korrekt(det måste jag ansvara för själv). Detta gäller så länge jag inte skadar någon annan, vilket singelolyckor innebär. Singelolyckor sker förmodligen i större utsträckning utanför staden. Således tycker inte jag att det är befogat att sätta upp hastighetskameror här, för om folk är så korkade att de kör ihjäl sig själv skulle de aldrig fått körkort från första början.
GCM olyckor och korsningsolyckor utgör tillsammans mer än 1/3 av alla olyckor, dessa typer av olyckor är förmodligen stadsrelaterade. Här borde man istället gå in för att sänka hastigheten till 30 km/h tycker jag, istället för att sätta upp en fartkamera på en 70 km/h väg med åker på båda sidorna. Vi har väll aldrig sett en fartkamera i staden har vi?Enda stället den skulle vara befogad.
Mötesolyckor förebyggs med största sannolikhet bäst med hjälp av bra räcken som skiljer vägarna åt, vilket saknas på många ställen. 70 km/h eller 80 km/h kommer inte göra speciellt stor skillnad i det här sammanhanget, krockar du i dessa hastigheterna är du död hur som(jag _förutsätter_ att de flesta som blir fotograferade av kameror inte kör 200 km/h vilket säkert skulle kunna bidra till att öka risken för en mötesolycka). Således är räcken kanske bättre än att sätta upp en fartkamera?
Det ena utesluter givetvis inte det andra, men det känns som att prioriteringen är lite skev. Jag må vara cynisk, men hela fartkamerakonceptet känns som att nu ska vi sätta dit någon som kör 6 km/h snabbt. Man kriminaliserar vanliga i övrigt skötsamma människor, för de är trots allt dessa som _troligtvis_ tillhör den majoritet som åker fast i fartkamerasystemet. I de sammanhangen där man har satt upp fartkameror gör inte 10km/h hit eller dit någon skillnad, krockar du så kommer du förmodligen dö. Sattsa istället på bättre vägar, mitträcken, poliskontroller, lägre hastighet i staden(ev. med fartkameror), lite högre på motorväg etc. etc.
God Jul!
Jag pratar om pengar som läggs ner. Är det värre om en värdetransport blir rånad än om en rattfyllerist råkar köra på någon?
Hur som helst så är de siffrorna rätt meningslösa eftersom det är polisen som kontrollerar rattfyllerister, känns rätt självklart att de flesta fall reds upp då. I en misshandel är inte polisen inblandad (oftast).
Det beror väll helt på utgången. Jag skulle vilja veta på vilket vis fartkamerorna hindrar rattfulla från att köra på någon? Faktum kvarstår att det läggs ner massa pengar på att sätta upp fartkameror för att "sätta dit" vanliga svennsons(läs= öka säkerheten för vanliga svenssons?) Som kanske annars kunnde gått till att försöka reda ut annan brottslighet, eller för den delen öka traffiksäkerheten på annatvis. Jag är helt enkelt inte övertygad om att det är välspenderade pengar, hänvisar till förgående post.
Folk som kör för fort ska inte prioriteras bort, satt fart gäller och de ska bötfällas allihop, helst per automatik via fartkameror överallt. (så slipper vi slösa poliser på sådant.
Folk som kör för fort ska inte prioriteras bort, satt fart gäller och de ska bötfällas allihop, helst per automatik via fartkameror överallt. (så slipper vi slösa poliser på sådant.
Du lägger alltså hellre ner miljonbelopp på att sätta upp fartkameror för att ta svenssons som kör 10 km/h snabbt, än att lägga de pengarna för att höja "uppklarade brotts procenten"? Jag håller med dig i grund och botten, men jag är beredd att fundera över om dessa pengarna kanske inte borde lagts för att komma åt t ex yrkeskriminella. Jag är inte heller säker på att fartkameror nödvändigtvis måste innebära att det blir säkrare att köra bil, hänvisning ovanstånde post. Oavsätt så tycker jag det är ett intressant fenomen att dissuktera. Vi får väll se om jag får bli rejält ägd av Trance och Allan idag som julklapp, risken finns ju att jag är helt ute och cyklar.
En annan sak - Södra Sverige? Det var ju i sthlm är det verkligen södra? :D
Allt nedanför jämtland = södra sverige för dom som inte visste.
Du lägger alltså hellre ner miljonbelopp på att sätta upp fartkameror för att ta svenssons som kör 10 km/h snabbt, än att lägga de pengarna för att höja "uppklarade brotts procenten"?.
Ser du inte hur otroligt lönsamt det är :)
Automatisk odiskutabel fakturering vore guld.
Kostnaden skulle tjänas in på nolltid.
Tänk även kameror som övervakade parkeringsplatser osv och automatiskt plockade fuskare :P
mangemani
2006-12-24, 09:32
"vad är upp":smash: :smash: :Virro
Om jag säger så här då - om man tog bort pengar från trafikpolisen skulle de inte kunna hamna hos knarkroteln eller hos våldet. De är öronmärkta för trafikinsatser, och gör en enorm nytta där. Man kan se det som polisens bidrag till sjukvården, vilket de själva gör, därför att det framförallt är ett förebyggande arbete. Det finns i själva verket en stor samhällelig vinst som måste räknas med. Om Agda 82 kör över sin kapacitet är hon en större fara för andra än om hon skulle snatta Allers på ICA, om man är lagd åt den sortens prioriteringar.
Allt nedanför jämtland = södra sverige för dom som inte visste.
Nästan.
Lite off, men jag känner mig tvingad att styra upp det här. Titta på kartan nedan. Dela upp vårt land i två lika stora delar - norra och södra. I vilken del hamnar Stockholm?
http://www.geringimmobilien.se/bild/sverige.gif
Om jag säger så här då - om man tog bort pengar från trafikpolisen skulle de inte kunna hamna hos knarkroteln eller hos våldet. De är öronmärkta för trafikinsatser, och gör en enorm nytta där. Man kan se det som polisens bidrag till sjukvården, vilket de själva gör, därför att det framförallt är ett förebyggande arbete. Det finns i själva verket en stor samhällelig vinst som måste räknas med. Om Agda 82 kör över sin kapacitet är hon en större fara för andra än om hon skulle snatta Allers på ICA, om man är lagd åt den sortens prioriteringar.
Jo så långt är jag med dig. Men om agda 82 kör över sin förmåga och kör ihjäl sig själv är det väll inget problem?För vi kan väll inte kräva av staten att de ser man inte kör ihjäl sig. Man har ett val hålla hastigheterna eller inte. Gör man det inte får man helt enkelt ta konsekvenserna av det. På de ställen man har fartkameror uppsatta så resulterar konsekvensen förmodligen i en singelolycka. Känns som om det vore mycket mer befogat med fartkameror i tättbebbyggt område och staden istället, där det är större sannolikhet att andra drabbas av agdas övermod. Jag är nu med på att de finns en viss summa pengar som ska till traffiksäkerheten, men jag har bara en stilla undran över om fartkameror på 70/90 vägar verkligen är en bra investering. Som tidigare nämts så utsluter inte det ena det andra.
Ser du inte hur otroligt lönsamt det är :)
Automatisk odiskutabel fakturering vore guld.
Kostnaden skulle tjänas in på nolltid.
Tänk även kameror som övervakade parkeringsplatser osv och automatiskt plockade fuskare :P
Vänta nu här. Vi kan ju sätta upp kameror vid övergångsställen och ta alla som går mot rödgubbe också. På dig låter det som ännu ett sätt att driva in pengar från annars skötsamma medborgare. För det är väll inte det vi kan tjäna på det pengamässigt som är intressant?Utan snarare säkerheten vi får ut av det och jag är som tidigare nämnts en aning skeptisk.
Vänta nu här. Vi kan ju sätta upp kameror vid övergångsställen och ta alla som går mot rödgubbe också. På dig låter det som ännu ett sätt att driva in pengar från annars skötsamma medborgare. För det är väll inte det vi kan tjäna på det pengamässigt som är intressant?Utan snarare säkerheten vi får ut av det och jag är som tidigare nämnts en aning skeptisk.
Fast att gå mot rött är inte olagligt, bara olämpligt - annars gillar jag ditt tänk.
Tänk dig att det skulle kunna bli miljardbelopp i böter varje år och polisen skulle kunna bli självförsörjande till viss del och istället anställa fler poliser!
I slutändan så om det finns kameror överallt så försvinner fartsyndare till stor del.
Fast att gå mot rött är inte olagligt, bara olämpligt - annars gillar jag ditt tänk.
Tänk dig att det skulle kunna bli miljardbelopp i böter varje år och polisen skulle kunna bli självförsörjande till viss del och istället anställa fler poliser!
I slutändan så om det finns kameror överallt så försvinner fartsyndare till stor del.
Det finns något som heter skatt som vi bygger statliga verksamheter på. Jag tycker absolut inte vi ska finansera dem med böter, särskilt inte från en majoritet som faktiskt betalar skatt. Jag säger det igen, det handlar inte om pengarna vi tjänar på det systemet (vi kan säkert hitta på massa roliga saker att övervaka och tjäna pengar på) utan säkerheten vi får ut. Jag tror helt enkelt att det vore bättra att placera dessa kameror i staden och för resterande pengar förbättre vägar, mitträcken, informera etc. Hade vi haft en onändlig summa pengar hade vi väll för all del kunnat sätta upp en fartkamera i varje gathörn. Det har vi inte och måste således prioritera (jag har motiverat vad jag anser vore vettigt) vad som skall göras med pengarna, det ena utesluter inte det andra.
Det finns något som heter skatt som vi bygger statliga verksamheter på. Jag tycker absolut inte vi ska finansera dem med böter, särskilt inte från en majoritet som faktiskt betalar skatt. Jag säger det igen, det handlar inte om pengarna vi tjänar på det systemet (vi kan säkert hitta på massa roliga saker att övervaka och tjäna pengar på) utan säkerheten vi får ut. Jag tror helt enkelt att det vore bättra att placera dessa kameror i staden och för resterande pengar förbättre vägar, mitträcken, informera etc. Hade vi haft en onändlig summa pengar hade vi väll för all del kunnat sätta upp en fartkamera i varje gathörn. Det har vi inte och måste således prioritera (jag har motiverat vad jag anser vore vettigt) vad som skall göras med pengarna, det ena utesluter inte det andra.
Javisst, Sverige har världens största skattetryck, dvs. andel skatt som står för BNP.
Böter är väl utmärkt att finansiera med, det går skitsnabbt och kommer tjäna in alla pengar det kommer kosta att sätta upp dem på varje gatuhörn och längs alla motorvägar.
Gärna lite fler HD kameror med motorer lite varstans på vägar i städerna med för att fångar upp fler ansikten.
(Länge leve storebror :D)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.