Visa fullständig version : Varför sämre bild med dvi än d-sub?
Mja, kopplar datorn till tvn från grafikkortet. Tidigare har jag använt mig av d-sub (vanligt skärmkabel), nu har jag bytt till dvi. Resultatet är sämre skärpa, eftersläpning och lägre upplösning (den vill bara köra 1280x720 (720p)) istället för 1366×768 som jag hade innan. Någon som vet något om detta? Bilden suger nu och dvi bör vara det bättre valet.
dvi bör vara det bättre valet.
Jo verkligen.
Hoppas inte samma händer när jag övergår till DVI på dataskärmen. Hoppas på betydligt bättre bild (simmighet)
Jo verkligen.
Hoppas inte samma händer när jag övergår till DVI på dataskärmen. Hoppas på betydligt bättre bild (simmighet)
På datorskärmen upplevde jag att bilden blev bättre när jag bytte. Tror dock att det strular nu för att datorn envisas med att köra någon jävla hd-standard som gör att det blir sämre. Verkar ju lamt att behöva byta tillbaka till dsub pga det.
christian
2006-12-22, 16:07
Kör du platt så blir ju kvaliteten sämre om du kör annan upplösning än den är gjord för. Varför det inte fungerar med DVI vet jag tyvärr inte. ;) Uppgradera drivisar?
Kör du platt så blir ju kvaliteten sämre om du kör annan upplösning än den är gjord för. Varför det inte fungerar med DVI vet jag tyvärr inte. ;) Uppgradera drivisar?
Ah, där sa du något. Försökte dock att lägga till 1366×768 manuellt, men den upplösningen var inte "valid". Får testa lite annat då.
Är du säker på att tvn klarar 1366x768 via dvi då?
Kan vara tvn det beror på.
Är det en HDTV? annars kan jag förstå att det blir bajs med HD-dvi-kabel.
christian
2006-12-22, 17:37
Provat powerstrip för att sätta upplösningen manuellt? Borde inte behövas tycker man om kortet stödjer upplösningen via D-Sub. :confused:
Är du säker på att tvn klarar 1366x768 via dvi då?
Kan vara tvn det beror på.
Icke säker på det, verkar dock skumt att den klarar det via d-sub men inte dvi?
Är det en HDTV? annars kan jag förstå att det blir bajs med HD-dvi-kabel.
Wannabe-hdtv. 720p.
Provat powerstrip för att sätta upplösningen manuellt? Borde inte behövas tycker man om kortet stödjer upplösningen via D-Sub. :confused:
Nepp, får väl leka lite ikväll :/
Most LCD monitors are able to inform the PC of their native resolution using Extended display identification data (EDID). Some liquid crystal display televisions however, especially with 1366 x 768 pixels, fail to provide their native resolution and only provide a set of lower resolutions, resulting in a less than picture perfect output.
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Native_resolution
A major limitation of EDID is that it cannot express the native resolutions of the most common wide screen flat panel displays and liquid crystal display televisions. The number of horizontal pixels must be a multiple of 8.
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Extended_display_identification_data
1366/8 = 170,75 dvs 1366 är ingen multipel av 8
1280/8 = 160,00 dvs 1280 är en multipel av 8
Får powerstrip att fungera som det ska. Men även om jag ställer in rätt upplösning 1366x768 så står det på tvn att den inte klarar av den upplösningen. Har även testat med 1360/1368, blir samma då. Fan så skumt att tvn klarar upplösningen med analog signal.
Får powerstrip att fungera som det ska. Men även om jag ställer in rätt upplösning 1366x768 så står det på tvn att den inte klarar av den upplösningen. Har även testat med 1360/1368, blir samma då. Fan så skumt att tvn klarar upplösningen med analog signal.
Det är det rätt vanligt problem. Sök på din tv på http://www.minhembio.com/forum/ så hittar du kanske lite info om vilka upplösningar som fungerar via dvi.
Det är det rätt vanligt problem. Sök på din tv på http://www.minhembio.com/forum/ så hittar du kanske lite info om vilka upplösningar som fungerar via dvi.
Har kollat men hittar inget, jag kör analog. Orkar inte lägga massa tid för något som kanske inte ens gör någon skillnad.
Har kollat men hittar inget, jag kör analog. Orkar inte lägga massa tid för något som kanske inte ens gör någon skillnad.För helvete Donkeee! Snart sitter du med en tjock-TV och säger att det var bättre förr.
Något mer seriöst:
Mitt grafikkort har upplösningen 1360x768 så det skulle kanske vara en lösning att skaffa ett kort som klarar den upplösningen.
1360 = 170 * 8 dvs en multipel av 8.
1360 är mycket nära 1366 och ger rimligtvis färre skalningsartefakter.
christian
2006-12-22, 21:34
För helvete Donkeee! Snart sitter du med en tjock-TV och säger att det var bättre förr.
Något mer seriöst:
Mitt grafikkort har upplösningen 1360x768 så det skulle kanske vara en lösning att skaffa ett kort som klarar den upplösningen.
...eller så gör man det enkelt för sig och kör powerstrip och pixelmappar.
Söker man runt lite så hittar man säkert någon som har pixelmappat TV:n innan och vilka inställningar man skall använda.
Har kollat men hittar inget, jag kör analog. Orkar inte lägga massa tid för något som kanske inte ens gör någon skillnad.
lol.
För helvete Donkeee! Snart sitter du med en tjock-TV och säger att det var bättre förr.
Något mer seriöst:
Haha, nej då. Bilden är klockren även med analog kabel.
Har 7800GT och det klarar av upplösningen. Det är tvn som inte kan visa 1360/1366/1668*768 från dvi.
...eller så gör man det enkelt för sig och kör powerstrip och pixelmappar.
Söker man runt lite så hittar man säkert någon som har pixelmappat TV:n innan och vilka inställningar man skall använda.
Satt i ett antal timmar igår och försökte med olika saker. Powerstrip fungerar, men tvn suger. Får väl kolla lite mer när jag ids.
christian
2006-12-23, 10:12
Haha, nej då. Bilden är klockren även med analog kabel.
Har 7800GT och det klarar av upplösningen. Det är tvn som inte kan visa 1360/1366/1668*768 från dvi.
Satt i ett antal timmar igår och försökte med olika saker. Powerstrip fungerar, men tvn suger. Får väl kolla lite mer när jag ids.
Här får du lite hjälp på vägen:
http://www.kylig.com/temp/tracking-and-phase.gif
Sätt denna som tile i bakgrundsbilden på TV:n när du justerar i Powerstrip, när du har nått rätt inställningar skall det inte finns några konstiga moirémönster.
Här får du lite hjälp på vägen:
http://www.kylig.com/temp/tracking-and-phase.gif
Sätt denna som tile i bakgrundsbilden på TV:n när du justerar i Powerstrip, när du har nått rätt inställningar skall det inte finns några konstiga moirémönster.
När jag väljer rätt(13**x768) upplösning på tvn står det bara "format not supported" eller motsv. En svart bild bara.
Eller menar du att man ska köra någon random upplösning som fungerar och sitta och testa tills det blir bra?
christian
2006-12-23, 10:18
När jag väljer rätt(13**x768) upplösning på tvn står det bara "format not supported" eller motsv. En svart bild bara.
Eller menar du att man ska köra någon random upplösning som fungerar och sitta och testa tills det blir bra?
Hmmm, är det ingen "bugg" i skärmen då? Har du googlat? Finns det firmwareuppgradering till den?
Annars kan du börja där du vet att skärmen klarar det och sen gå uppåt.
Eller så kör du D-sub, men där kan du fortfarande ha nytta av powerstrip och bilden.
Eller så lämnar du tillbaka skiten, det verkar ju vara fel på den. =)
Hmmm, är det ingen "bugg" i skärmen då? Har du googlat? Finns det firmwareuppgradering till den?
Annars kan du börja där du vet att skärmen klarar det och sen gå uppåt.
Eller så kör du D-sub, men där kan du fortfarande ha nytta av powerstrip och bilden.
Eller så lämnar du tillbaka skiten, det verkar ju vara fel på den. =)
Det är en bs-tv känner jag nu, orkar fan inte *gah!* Är absolut inte missnöjd med bilden hur som helst, men allt kan väl bli bättre.
Vad är det för TV? :)
http://www.minhembio.com/produkt/68553
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.