handdator

Visa fullständig version : Roaccutan eller Vitamin B5

kfg
2006-12-22, 14:07
sen ett halvår tillbaka eller så har jag fått problem med akne.
jag har försökt utesluta mjölk osv utan några märkbara förändringar.
har till och med provat stenålderskost (i en vecka bara visserligen, kanske krävs en längre period för att något ska märkas?).

basiron torkar ut min hud något förbannat trots återfuktning och gör den dessutom röd. för att inte tala om att det inte hjälper speciellt mkt.

så nu tänkte jag köra på antingen vitamin b5 eller roaccutan och undrar över eventuella för och nackdelar dem emellan.

b5 är såvitt jag förstått vattenlöslig och har ungefär samma effekt som roaccutan, dvs att torka ut huden (svagare)?

roaccutan å andra sidan kan ge ledproblem och långvarigt torr hud, läppar och slemhinnor. att behöva rocka återfuktande kräm och läppcerat 24/7 resten av sitt liv känns inte så roligt det heller. är b5 fritt från såna biverkningar?

tack på förhand.

alexsingh
2006-12-22, 14:10
vet inte om b5. men har själv använt roaccutan och det är rejäla krejjer. körde en kur på 3 mån. sen va saken biff. inte en finne sen dess. och före det hade jag hur mycket finnar som helst. man blir as torr och sen får man inte dricka alkohol under kuren. men annars märkte jag inga problem

kfg
2006-12-22, 14:17
ingen torrhet efter att kuren är slut alltså?
och torrheten under kuren gick att greja med återfuktande?

och en fråga till. roaccutan är något man måste få utskrivet av läkare, va?
så jag går till vårdcentralen och säger som det är helt enkelt?

alexsingh
2006-12-22, 14:20
ingen torrhet efter att kuren är slut alltså?
och torrheten under kuren gick att greja med återfuktande?

och en fråga till. roaccutan är något man måste få utskrivet av läkare, va?
så jag går till vårdcentralen och säger som det är helt enkelt?

jag var aaaaaaaas torr under kuren. speciellt runt läpparna. återfuktande funkar bra ja. sen blev det normalt efter kuren igen.

nej du måste gå till en hudspeciallist, läkemedlet står inte ens skrivet i patient-FASS. så dom har ingen aning om vad det ens är för något på vårdcentralen.

alexsingh
2006-12-22, 14:29
roaccutan verkar va farligare än jag trodde :P

http://www.akne.nu/roaccutan.php

kfg
2006-12-22, 14:42
mjo, snubblade precis över det här också
http://max001.proboards42.com/
och det var ord och inga visor. kanske b5 kan vara värt ett försök ändå.

b5-förespråkare, i summon thee!

Shakemynuts
2006-12-22, 14:57
Roaccutan kan man visst få hos läkare på vårdscentralen. Jag har en kompis som fick det där.
De ville inte ge honom det först, eftersom roaccutan kan va ganska farligt och sen så är det inte ovanligt att man får depressioner osv under kuren.

Vitamin b5 är 100% riskfritt men fungerar inte för alla. Kostar 250kr för 1 månads användning ungefär.

Edit: Samt att b5 bara fungerar under tiden man använder det, roaccutan tar ju bort finnar helt. Foräver.

alexsingh
2006-12-22, 15:01
Roaccutan kan man visst få hos läkare på vårdscentralen. Jag har en kompis som fick det där.

kanske det var en hud speciallist på vårdcentralen då. för när jag var där så visste inte ens läkaren att medicinen fanns. den stog inte ens med i patient-FASS

alexsingh
2006-12-22, 15:03
jag hade lätt kört på roaccutan.. hände inget med mej. vitamin b5 verkar vara en fjoll medicin som inte funkar (vet dock inget om saken) pluss att man måste använda den hela tiden.

Shakemynuts
2006-12-22, 15:06
Okej, eller så var kanske din läkare okunnig? :D

Vitamin b5 fungerar. Som sagt, dock bara under all den tid man använder det, inte fan pallar man käka världens äckligaste pulver 3ggr om dagen i många år.

alexsingh
2006-12-22, 15:08
Okej, eller så var kanske din läkare okunnig? :D

det var han säkert. eftersom han inte visste vad det var men även om han vetat det hade han inte fått skriva ut det.

alexsingh
2006-12-22, 15:10
Vitamin b5 fungerar. Som sagt, dock bara under all den tid man använder det, inte fan pallar man käka världens äckligaste pulver 3ggr om dagen i många år.

exakt min tanke. sånna där "käka i resten av ditt liv" (eller några år iofs i det här fallet) mediciner funkar inte i längden. man pallar inte hålla på i resten av sitt liv. ex regain

kfg
2006-12-22, 15:12
"inte fan pallar man käka världens äckligaste pulver 3ggr om dagen i många år."

haha. på det här forumet skulle folk dricka sin mormors blod för anabolism så pulverbiten är inga probs.

däremot förstår jag att du ätit både och eller? och b5 fungerar?

tror egentligen inte mina problem räknas som speciellt våldsamma, så det kanske är bättre att köra den säkra vägen.

alexsingh
2006-12-22, 15:14

haha. på det här forumet skulle folk dricka sin mormors blod för anabolism så pulverbiten är inga probs.

däremot förstår jag att du ätit både och eller? och b5 fungerar?

tror egentligen inte mina problem räknas som speciellt våldsamma, så det kanske är bättre att köra den säkra vägen.

inte en chans att du kommer få det då i sverige i alla fall. man måste typ få nån speciell licens för att få det nu för tiden.

jag fick hämta mina grejjer i estland :D dom är så jävla nojjiga med allt här i sverige

Shakemynuts
2006-12-22, 15:26

Ja men vad fan har vitamin b5 med anabolism att göra?

Ja jag har käkat b5 pulvret, det fungerar. Men så stor skillnad gjorde det inte på mig. Har dock sett folk som har fått samma resultat som om de skulle käkat roaccutan. Men så fort man missar en kur så ploppar det fram en finne eller två.

ManuelIT
2006-12-22, 15:29
roaccutan!

är inne på min 3e månad snart och har fått stora förbättringar samt att jag knappt har fått några biverkningar, e inte ens torr, bara mindre oljig i ansiktet. torrheten, ledont osv försvinner efter kuren som är på typ 3-4 månader? så lugnt värt att stå ut den tiden för att vara aknefri.

jag blev skitdålig i magen av B5, så jag sluta med det efter några veckor. sedan kommer du få hålla på att käka B5 tills du växer ur aknen (kan ta hur jävla lång tid som helst), vilket e jävligt opraktiskt för att inte tala om dyrt i längden. roaccutan ger ju i de flesta fall permanenta resultat efter kuren

Sniggel
2006-12-22, 16:21
Roaccutan funkar verkligen. Körde det i 9 månader och det var väldigt jobbiga biverkningar. Man får väga för- och nackdelar.
Bieffekter jag fick var:
Väldigt torr hud
Sår som varade och rann
Något nedstämd vissa dagar
...
Men jag tyckte det var värt det.
Jag är inte fri från Akne men det är som natt och dag om man jämför med hur jag såg ut före.
Det är 4-5 år sen jag tog det och finnarna har inte ökat i antal sen dess heller så effekten är bestående på mig iaf.

paddanboy
2006-12-22, 19:34
Brukar B5 jag, fungerar riktigt bra!

Tvivlar starkt på att det är riskfritt, känns verkligen inte så. Får inga bieffekter vad jag märker, bieffekterna skulle väl vara kostnaden på typ 200-250 per månad. Fast det är värt det. Sedan smaken är väl inte så kul.

Jag kommer nog fortsätta med B5 om inget bättre kommer.

Tycker huden i vissa fall blir lite konstig, torr och lite speciellt.

Shakemynuts
2006-12-22, 19:39
Vitamin b5 har 2st bieffekter. Huvudvärk och dålig i magen första 2 veckorna vid användning.
Har väl antagligen med o göra att man ska stoppa i sig ganska stora mängder den första veckan och då, den självklara, att kroppen inte är van.

mvda
2006-12-22, 21:12
Om du inte har mycket stora problem med aknen skulle jag inte köra en Roaccutan kur. Visst hjälper den, om man kör 1 eller fler kurer över en viss period tar det helt bort all aknen i 86% av fallen. Vanligaste biverkningen är torr hud och det var det enda jag fick på totalt 2 kurer för flera år sedan. Men det löser man enkelt med bra hudkrämer. Andra biverkningar är ovanligare om man sköter sig.

Problemet är de mer ovanliga biverkningarna som muskel och ledverk. Dessutom har det väl mer eller mindre konstaterats att det kan orsaka depression och tror till och med det finns sådana som begått självmord, vilket tros delvis bero på Roaccutan, rätta mig någon om jag har fel. Dessutom vet man inte riktigt vad som händer på riktigt lång sikt, till exempel hur mycket levern påfrestas under denna period och hur detta kan påverka den när man blir vuxen.

Men om du kör kuren, se till att hålla dig borta från alkohol helt! Inte värt att riskera att levern påfrestas mer än av roaccutanen. Men som sagt, roaccutan är inget som används om aknen inte är ett stort problem.

kfg
2006-12-23, 18:42
paddanboy:

Hur pass riktigt bra fungerar det? Alltså, hur pass stora problem har du och i vilken utsträckning tar b5 bort dessa? Är fortfarande lite i valet och kvalet och dessutom är allt stängt tills på onsdag ändå...

Ingen här som lägger ett par goda ord för stenålderskost i den här frågan? Känns som att det blivit snäppet värre sen jag lade ner den nämligen. Och basiron är tamigfan gift.

paddanboy
2006-12-24, 17:32
paddanboy:

Hur pass riktigt bra fungerar det? Alltså, hur pass stora problem har du och i vilken utsträckning tar b5 bort dessa? Är fortfarande lite i valet och kvalet och dessutom är allt stängt tills på onsdag ändå...

Ingen här som lägger ett par goda ord för stenålderskost i den här frågan? Känns som att det blivit snäppet värre sen jag lade ner den nämligen. Och basiron är tamigfan gift.

Ja det är riktigt bra.
Alltså nu börjar man bli bortskämd med hyn, så man kanske tycker inte det tar lika mycket. Visst det kommer finnar ibland, men det är knappast som förut ändå.

Jag kan se flera fördelar också att huden i ansiktet får "vila" upp sig efter år av finnar, fast som jag tidigare skrivit: huden blir lite speciell ändå, detta på grund av att porerna troligen slutar göra huden fet, den blir liksom lite platstig. Har börjat använda lite kräm för detta, typ hudlotion.

Ett annat tips som jag kör med: Jag använder microfiberdukar(för städ) och tvättar ansiktet med, det är inte bara skönt utan verkligen gör rent. Detta tillsammans med vatten(enbart) och dra i ansiktet. Går även använda på övriga kroppen. Jag tex använder microfiberdukar på hudbristningarna, "fadar" bort lite, kan säkert förebygga också.

paddanboy
2006-12-24, 17:33
Nå KOLLOELITEN, skadar B5 vitamin kroppen?

Kan överdosering av C-vitamin skada kroppen?

Philippp
2006-12-24, 18:37
Nå KOLLOELITEN, skadar B5 vitamin kroppen?

Kan överdosering av C-vitamin skada kroppen?

gigantisk mängd vitamin c kan typ orsaka cellskada

vitamin B5 och faror med det är okänt så vitt jag vet

paddanboy
2006-12-24, 23:39

Vad är gigantisk?

paddanboy
2006-12-24, 23:52

Letat ett tag på google, finner INGET som tyder på C-vitamin skulle vara farligt utan snarare tvärtom. Överskott går bara ut via urinet, jag skulle vilja ha mer bakgrund på dina påståenden.

Philippp
2006-12-25, 00:07
Letat ett tag på google, finner INGET som tyder på C-vitamin skulle vara farligt utan snarare tvärtom. Överskott går bara ut via urinet, jag skulle vilja ha mer bakgrund på dina påståenden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_C#High_dose_advocacy_arguments

t o m här på forumet hittade jag
stulet av king grub:
"The data presented here suggests that 400 IU/day of vitamin E will provide adequate protection but supplementing the diet with 1 g per day of vitamin C may promote cellular damage. However neither of these vitamins, either alone or in combination, will enhance exercise performance."

J Strength Cond Res. 2003 Nov;17(4):792-800.

"Among numerous reports concerning positive effect of vitamin C as antioxidant and free radicals scavenger, there are also those pointing at its potentially pernicious effect. Vitamin C, especially in the doses exceeding daily recommended dietary allowance may result in oxalate crystallization, formation of advanced glycation end products and even exert prooxidant effect."

Pol Merkuriusz Lek. 2005 Oct;19(112):600-3.