handdator

Visa fullständig version : En ätlig present

sissa
2006-12-21, 23:57
På juldan så ska jag till mamma och hade tänkt ha med mig nån ätlig present.
Gärna nåt juligt, men det måste inte vara.

Nån som har några tips och förslag på vad?
(Det behöver inte vara några avancerade grejor alls)

MacLeod
2006-12-22, 00:04
På juldan så ska jag till mamma och hade tänkt ha med mig nån ätlig present.
Gärna nåt juligt, men det måste inte vara.

(Det behöver inte vara några avancerade grejor alls)

En sockerkaka med saffran i, samt lite Marsalavin i botten.
Eller en tiramisu.

http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showDocument&lintDocumentID=2524

Slimfit
2006-12-22, 08:54
Måste bara tipsa om saffransbiscotti. Perfekt att fylla en glasburk med tätslutande lock, dra lite presentsnöre runt och sedan ge bort. Mycket uppskattat av alla jag gett det till i alla fall.

http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showRecipe&intChannelID=&lngRID=7032&tlfo=0

emmzan
2006-12-22, 10:05
Egenbakad vörtlimpa såklart :)

machine gun
2006-12-22, 11:54
Hemgjord chokladtryffel!

Me_Myself
2006-12-22, 12:04
Jag hade gjort ett par olika sorters julgodis och lagt i en fin burk.
Brukar göra och ta med på julafton. Det blir oftast knäck, ugglefras (cornflakes, russin med smält choklad så det blir bollar), nötter i smält choklad och negerbollar.
Jag har gett upp ischoklad för jag får det aldrig lika gott som dem från affären.

elan
2006-12-22, 12:36
Saffransbiscotti var den första tanken som döp upp i huvudet. Följ länken ovan till Tasteline, de brukar ha en egen liten avdelning för ätbara klappar så där går nog att få flera tips.

Ett år gjorde jag 10 olika sorters godis/praliner för att ge bort. Det tog en himla tid och blev en rätt kostsam historia men det var kul att göra dem och det blev uppskattade julklappar till 12 personer. På chokladsajten.se finns många trevliga recept.

z_bumbi
2006-12-22, 12:53

Köp en korg med frukt och välj då frukter som man kanske inte prövat tidigare, det finns ganska mycket frukter numera som de flesta aldrig har testat.

Gå till http://www.fruktogront.se/ och plocka lite fakta om varje frukt, dessa skriver du ut på ett snyggt papper och stoppar ner i korgen. Det är dels intressat att läsa lite om frukten men framför allt så är det mycket lättare att komma ihåg vilka frukter det var om man har det nedskrivet.

Vill man vara extra kreativ så lägger man till betygsrader så får alla sätta betyg på frukterna.

Detta är vad min mamma ska få på nyår i alla fall. :)

sissa
2006-12-22, 14:17
tusen tack alla!

vi får se vad det blir för gött sen! :)

(fortsätt gärna fyll på med med förslag förresten)

Zakath
2006-12-22, 14:30
Köp en/flera av de största odekorerade pepparkakorna på ett bageri och dekorera dem själv med något personligt till personen som ska få pepparkakan. Jag tror att det blir en lite annorlunda och personlig present. Jag har slått på stort och dekorerat tre stycken som ska bli presenter. :)

Smarties, silver/guldkulor av socker och karamellfärg (samt glasyr/kristyr) är vad som behövs för dekorationerna.

sissa
2006-12-22, 18:33
Fanken vad stressigt det blev plötsligt. Kom på att jag fick ju handla idag (har ingen lust att fara iväg till stan imorrn) så jag gick på en naturgodisaffär och köpte naturlakrits,torkade aprikoser,rostade och salta mandlar och yoghurt/fruktgodis

Sen bakar jag en saffransockerkaka så blir det något hembakat:)

Hann få massor med ideér, men som vanligt är man ute i sista stund. Well,well, det här duger nog gott!

Milia
2006-12-23, 09:32
Z-bumbi: skitbra tips! det där tror jag att jag ska göra och ta med till mitt jobb, som ett alternativ till alla eviga chokladaskar :p

sissa
2006-12-23, 21:07
Saffransbiscotti var den första tanken som döp upp i huvudet. Följ länken ovan till Tasteline, de brukar ha en egen liten avdelning för ätbara klappar så där går nog att få flera tips.

Var tvungen att baka dessa! Har aldrig smakat innan (varken med eller utan saffran)

Mycket trevliga! Lättbakat, gott och utmärkt att ge bort ju!