handdator

Visa fullständig version : Diabetes..

Emil_Larsson
2006-12-21, 18:02
Idag blev jag faktist rättså rädd.

Min morsa har haft diabetes i 4 år. Idag fick pappa besked om att HAN också har fått det. Vem kommer härnäst? jag eller?*mini*

Hur stor är risken att jag får diabetes och vilka faktorer är det som påverkar att man får det?

Tack på förhand.

Axmode
2006-12-21, 18:04
Gener och Kost tror jag. Om du har anlag för det i familjen kanske du får börja tänka dig för nu vad du äter osv.

Angel
2006-12-21, 18:06
anatar att dom har fått åldersdiabetes? typ 2?

Emil_Larsson
2006-12-21, 18:09
Gener och Kost tror jag. Om du har anlag för det i familjen kanske du får börja tänka dig för nu vad du äter osv.

Menar du att man ska äta nyttigt för att minska risken eller?
För isåfall ligger jag j-vligt illa till. :cheers: :nono:

Emil_Larsson
2006-12-21, 18:10
anatar att dom har fått åldersdiabetes? typ 2?

Japp båda har det diabetes typ 2.

Baha
2006-12-21, 18:15
jag har en diabetes mody-3 som är ärftlig, 50% chans mina barn får den, kul kul =/

alla mody diabesten e ju ärftlig tyvärr tydligen inte helt ovanligt heller men den har ju förr alltid blandats ihop med vanlig typ 1, så kan ju finnas ärftlighet i ngn form av typ 2 med

Axmode
2006-12-21, 18:15
Menar du att man ska äta nyttigt för att minska risken eller?
För isåfall ligger jag j-vligt illa till. :cheers: :nono:

Menar mer att man kanske inte ska se till och vara någon tjockis som lever på coola o pizza. Röra på sig lagom och äta någorlunda vettigt brukar vara ett bra steg för att hindra att få diabetes antar jag.

Emil_Larsson
2006-12-21, 18:21
Menar mer att man kanske inte ska se till och vara någon tjockis som lever på coola o pizza. Röra på sig lagom och äta någorlunda vettigt brukar vara ett bra steg för att hindra att få diabetes antar jag.

Jag äter en del pizza och dricker mycket dricka och sånt. Fast överviktig är jag nog inte. Men det spelar ingen roll eller? pizza och läsk är ju inte så nyttigt precis.

Emil_Larsson
2006-12-21, 18:21
jag har en diabetes mody-3 som är ärftlig, 50% chans mina barn får den, kul kul =/

alla mody diabesten e ju ärftlig tyvärr tydligen inte helt ovanligt heller men den har ju förr alltid blandats ihop med vanlig typ 1, så kan ju finnas ärftlighet i ngn form av typ 2 med

Ah ok. Usch det kan inte vara kul att ha diabetes alltså.

Baha
2006-12-21, 18:26

livet slutar inte för det, min har varit lättskött med som tur är, men jag skulle se det som en av de lindrigare sjukdomar man kan drabbas av med tanke på all skit man kan få.*spy*

dock tror jag inte du behöver oroa dig för ngt alls, din oro kommer förstöra ditt liv mer än ngn EVENTUELL framtida diabetes kommer.:)

Angel
2006-12-21, 18:56
sluta röka
gå ner i vikt/röra på sig mer
leva sundare
MOTION!!

Du kan själv börja förebygga, samt gå och kolla dina värden iom du ligger i en riskzon.

Mikal
2006-12-21, 19:09
livet slutar inte för det, min har varit lättskött med som tur är, men jag skulle se det som en av de lindrigare sjukdomar man kan drabbas av med tanke på all skit man kan få.*spy*

Jag vet inte om det är sådär görlindrigt.. man kan ju både bli blind och bli av med njurarna, plus att man inte läker särsklit snabbt nertill på kroppen, typ fötterna. När man har högt blodsocker kan tänderna fara lite illa också..
Men det händer ju inte i första taget och för att man ska råka ut för ovanstående behöver man ju sköta sej rätt dåligt^^

Baha
2006-12-21, 19:41
Jag vet inte om det är sådär görlindrigt.. man kan ju både bli blind och bli av med njurarna, plus att man inte läker särsklit snabbt nertill på kroppen, typ fötterna. När man har högt blodsocker kan tänderna fara lite illa också..
Men det händer ju inte i första taget och för att man ska råka ut för ovanstående behöver man ju sköta sej rätt dåligt^^

Inte lindrigt så, men sköter man sig så gott man kan kan man ju leva ett helt ok liv i det stora hela, kan som sagt bli mkt värre.

Axmode
2006-12-21, 19:53
Jag äter en del pizza och dricker mycket dricka och sånt. Fast överviktig är jag nog inte. Men det spelar ingen roll eller? pizza och läsk är ju inte så nyttigt precis.

Klart man kan äta pizza och så. Sålänge man har en sund livsstil överlag så är det ju ett steg mot att undvika diabetes.

Mikal
2006-12-21, 20:16
Inte lindrigt så, men sköter man sig så gott man kan kan man ju leva ett helt ok liv i det stora hela, kan som sagt bli mkt värre.

Jo, självklart. Jag har haft typ 1 diabetes i 3 år ungefär nu, och det funkar ganska bra. Mitt långtidsvärde är väl inte det bästa men jag kan ju leva ett normalt liv ändå, bara det att man tänker lite annorlunda iom mat och såntdär.

Sverker
2006-12-21, 20:32

Ingen skillnad tror jag:D

Skall man undvika diabetes typ 2 så är ju träning och normalvikt det absolut viktigast.