Visa fullständig version : En plan. Eller något.
Vill_veta
2006-12-21, 11:48
Jag är en kille på 16 år. Har tränat sen första september tills nu (cirka 3,7) månader eller något. Jag började på 64 kg och har gått upp till 68,5 kilo.Har funderat lite på vad jag vill, och är det rimligt för mig att gå upp 1 kg per månad för att ligga på 80 kilo om ett år. Sen deffa ner mig till kanske 74 kilo ( ett kilo per månad fram till sommarn). :D
Som det ser ut nu har det inte varit någon oroande fettökning, det har varit en liten, men inte sån att jag tycker att jag ökat för mycket i fett.
Kan jag deffa vid den åldern nästa år (17) ?
Ja, det tycker jag att du kan göra om du vill :)
pragmatist
2006-12-21, 12:10
Ett kilo per månad är lite väl långsamt sätt att deffa på om du frågar mig. Det är nästan svårt att ligga på ett så litet underskott att man bara går ned ett kilo i månaden, det är lätt hänt att ett så litet underskott helt enkelt inte märks. Dessutom så slösar du ju med värdefull tid att bygga muskler om du deffar mer långsamt än nödvändigt. :D
Ett halvt kilos viktnedgång i veckan tycker jag själv är en lagom målsättning. 6 kilo ska man då klara av på tre månader utan större problem. Förmodligen kommer du då gå ned lite mer de första två veckorna och lite mindre på slutet.
Ett tips är också att inte snöa in på några speciella viktsiffror, att du ska gå ned ett visst antal kilo etc - låt spegeln och midjemåttet avgöra när du ska sluta ligga på överskott och när du har deffat klart. Man kan felbedöma hur mycket (eller lite) man behöver gå ned för att se bra ut.
Vill_veta
2006-12-21, 14:56
tack för svaret pragmatist, stämmer nog rätt bra. Stannar när det väl känns bäst (viktmässigt och utseendemässigt). Och angående deffen så läser jag på mer antar jag, när det närmar sig :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.