Logga in

Visa fullständig version : Forts. på kyrktråden

IATOAON
2006-12-21, 09:41
Enligt:
http://www.svd.se/dynamiskt/idag/did_14302545.asp

döps 68% av alla barn som föds i Sverige, däremot är det enbart 36% som konfirmerar sig!

För mig bekräftar det vansinnet i att man döper av "tradition" och därmed ser till att ens barn blir medlemmar i kyrkan när uppenbarligen enbart 36% i en ålder då de själv kan bestämma väljer att bekräfta sin eventuella tro. (lägg därtill det stora antalet som enbart konfirmerar sig för presenternas skull)

Kurash
2006-12-21, 09:44
Hur många av de 36% som konfirmerar sig gör det av tradition/för att föräldrarna vill och hur många gör det för att bejaka sin tro på Gud och för att stanna i Svenska kyrkan?

sunkan
2006-12-21, 09:55
att tro att barnen konfirmerar sig för att visa sin tro på gud är lååångt från sanningen

Angel
2006-12-21, 09:57
men släpp de nångång.

Jag konfimerade mig INTE men är idag väldigt troende....

Trance
2006-12-21, 10:27
men släpp de nångång.

Vem skall de släppa?

PowPow
2006-12-21, 10:39
Hur många av de 36% som konfirmerar sig gör det av tradition/för att föräldrarna vill och hur många gör det för att bejaka sin tro på Gud och för att stanna i Svenska kyrkan?

+ hår många gör det för att ro in lite presenter?

Kurash
2006-12-21, 10:56
men släpp de nångång.

Men då valde du iallafall själv. Du blev inte påtvingad någonting som du i efterhand måste avsäga dig.

Timme
2006-12-21, 11:04
Jag tycker också att barndop inte är rätt. Döpa sig tycker jag man ska göra när man själv tagit beslutet att göra det.

Trance
2006-12-21, 11:22
Egentligen är det hemskt att föräldrar får uppfostra barn.

Angel
2006-12-21, 11:51
Vadå inga tonåringar blir väl påtvingade att konfimera sig? Jag hade en taskig period i mitt liv då så jag sa att nej jag vill inte konfimera mig.

Dock funderar jag på att göra det nu, det går som vuxen va?

Angel
2006-12-21, 11:54
dessutom e det väl inte skadligt att tonåringarna får komma ifrån CS-spelandet/hänga i centrum några timmar för att läsa religion,prata existensiella frågor, åka på något läger, få lite nya vänner??

Kurash
2006-12-21, 11:58
dessutom e det väl inte skadligt att tonåringarna får komma ifrån CS-spelandet/hänga i centrum några timmar för att läsa religion,prata existensiella frågor, åka på något läger, få lite nya vänner??

Absolut inte. Det är bara ett dåligt sätt att göra det på. Locka med presenter och traditioner för att vinna medlemmar till Svenska Kyrkan. Religion läser man i skolan, då får man dessutom ta del av alla religioner. Förhoppningsvis talar man om existensiella frågor i skolan också, och då kanske ur ett mer neutralt perspektiv. Vill man träffa vänner finns det sommarkollo.

jwzrd
2006-12-21, 12:00

Men varför finns bara de alternativen i din värld? Att sen tillskriva gud som orsak till sin existens är så långt ifrån existensiella frågor man bara kan komma.

Angel
2006-12-21, 12:07
Absolut inte. Det är bara ett dåligt sätt att göra det på. Locka med presenter och traditioner för att vinna medlemmar till Svenska Kyrkan. Religion läser man i skolan, då får man dessutom ta del av alla religioner. Förhoppningsvis talar man om existensiella frågor i skolan också, och då kanske ur ett mer neutralt perspektiv. Vill man träffa vänner finns det sommarkollo.

men det e ju inte kyrkan som ger prestenterna?

Nu har ja ju inte konfimerat mig, men när jag var mindre var jag med i någon kristen grupp som träffades 1gång i veckan och även lite läger, och det enda som hade med Gud att göra där var 1 bön vid måltiden, resten var bara fotboll, tjejsnacksgrupper osv osv, sådant som tonåringar behöver prata om. Så ja tycker alla ungdommar som VILL ska få konfimera sig, annars e det ju bara att säga nej.

Tolkia
2006-12-21, 12:42
Absolut inte. Det är bara ett dåligt sätt att göra det på. Locka med presenter och traditioner för att vinna medlemmar till Svenska Kyrkan.
Men kära snälla. Hur ofta lockar KYRKAN med presenter för att ungdomar skall konfirmera sig? De presenter jag fick i samband med att min konfirmation kom i alla fall från mamma, pappa och mormor (alla konfirmander fick en bibel under konfirmationstiden, men den bör nog snarare ses som arbetsmaterial än som en muta - svårt att muta med något mottagaren inte vill ha dessutom).

Jag tycker uppriktigt sagt inte ett dugg synd om de ungdomar som, enligt vad vissa vill låta påskina, "tvångsrekryteras" genom konfirmation; om det är synd om dem är det möjligt för att de har en så konstig relation till sina föräldrar att de inte kan/vågar säga att de inte vill. Samma sak med barndop; det är inga som helst problem att gå ut kyrkan långt innan de flesta svenskar tjänar några pengar att betala kyrkoskatt med om det är vad som är problemet. Om problemet är att man tycker att dopet/konfirmationen sätter en outplånlig fläck på ens själ/jag/identitet som man som icke troende vuxen inte kan leva med tycker jag att man skall ta sig en funderare på om man inte överreagerar liiiiiite. Det är i alla fall ett VÄLDIGT religöst tänkesätt för att vara icke troende.

Däremot kan man ju diskutera poängen med att låta döpa sitt barn om man själv inte är ett dugg intresserad av religionen och guden/gudarna/whatever i vilkens/vilkas namn man döper det.

Kurash
2006-12-21, 12:47
Men kära snälla. Hur ofta lockar KYRKAN med presenter för att ungdomar skall konfirmera sig? De presenter jag fick i samband med att min konfirmation kom i alla fall från mamma, pappa och mormor (alla konfirmander fick en bibel under konfirmationstiden, men den bör nog snarare ses som arbetsmaterial än som en muta - svårt att muta med något mottagaren inte vill ha dessutom).

Jag tycker uppriktigt sagt inte ett dugg synd om de ungdomar som, enligt vad vissa vill låta påskina, "tvångsrekryteras" genom konfirmation; om det är synd om dem är det möjligt för att de har en så konstig relation till sina föräldrar att de inte kan/vågar säga att de inte vill. Samma sak med barndop; det är inga som helst problem att gå ut kyrkan långt innan de flesta svenskar tjänar några pengar att betala kyrkoskatt med om det är vad som är problemet. Om problemet är att man tycker att dopet/konfirmationen sätter en outplånlig fläck på ens själ/jag/identitet som man som icke troende vuxen inte kan leva med tycker jag att man skall ta sig en funderare på om man inte överreagerar liiiiiite. Det är i alla fall ett VÄLDIGT religöst tänkesätt för att vara icke troende.

Däremot kan man ju diskutera poängen med att låta döpa sitt barn om man själv inte är ett dugg intresserad av religionen och guden/gudarna/whatever i vilkens/vilkas namn man döper det.

Var säger jag att kyrkan lockar med presenter? Det är väl föräldrarna som gör? Som iofs oftast är medlemmar i kyrkan.

Kurash
2006-12-21, 12:59

Man kan alltså likna det vid en klubb/prenumeration/medlemsskap där första paketet är gratis och man sedan får ett paket i månaden och betalar 129kr för detta tills man väljer att hoppa av. Förstår inte var du får alla dina ideér om mitt VÄLDIGA religiösa tankesätt ifrån, jag tycker helt enkelt det är fel att folk ska behöva göra aktiva val för att avsluta något dom inte tackat ja till. Och att sedan anklaga ungdomarna för att ha en konstig relation till sina föräldrar bara för att dom är sugna på den där guldkedjan dom kommer få efter en vecka på läger är ju helt befängt. Jag var den enda i klassen som inte konfirmerade mig, men precis som alla andra så trodde inte jag heller på Gud. Ungarna vet precis vad dom vill, dom säger det också. Dvs presenter. Sen om föräldrarna väljer att tro att deras barn kommer bli guddfruktiga av processen så är dom bara naiva.

jwzrd
2006-12-21, 13:08
Man kan alltså likna det vid en klubb/prenumeration/medlemsskap där första paketet är gratis och man sedan får ett paket i månaden och betalar 129kr för detta tills man väljer att hoppa av. Förstår inte var du får alla dina ideér om mitt VÄLDIGA religiösa tankesätt ifrån, jag tycker helt enkelt det är fel att folk ska behöva göra aktiva val för att avsluta något dom inte tackat ja till. Och att sedan anklaga ungdomarna för att ha en konstig relation till sina föräldrar bara för att dom är sugna på den där guldkedjan dom kommer få efter en vecka på läger är ju helt befängt. Jag var den enda i klassen som inte konfirmerade mig, men precis som alla andra så trodde inte jag heller på Gud. Ungarna vet precis vad dom vill, dom säger det också. Dvs presenter. Sen om föräldrarna väljer att tro att deras barn kommer bli guddfruktiga av processen så är dom bara naiva.

Grejen är att varken dop eller konfirmation har med någon gudatro att göra för de allra flesta föräldrar heller skulle jag tro. Det är en kulturellt betingad tradition. Kanske tänker många att de ska få lära sig saker om landets religion också, vad vet jag.

Men jag håller ändå med dig om principen för medlemsskapet i kyrkan. Det borde vara något man får brev om när man blir myndig t ex. "Tjena Plucke, vi i den kyrkliga gemenskapen undrar om du vill... osv osv".

jontahontas
2006-12-21, 13:14
Jag har konfirmerat mig och döptes i samma veva. Jag var inte troende och kan inte säga att jag är det nu heller. Men jag fick ut väldigt mycket av det ändå. Än en gång, man behöver inte tro på teismen fullt ut för att uppskatta dess värde. Vi fick på avslutningen i grupper om 2-4 tala om olika centrala delar av kristendomen, jag och en till pratade om kärlek. Det var mycket fint.

Jag och de kompisar jag gick med började dock för att vi inte hade något att göra på onsdagar och att vi fick gratis mackor, ingen annan anledning.

Tolkia
2006-12-21, 14:52
Var säger jag att kyrkan lockar med presenter? Det är väl föräldrarna som gör? Som iofs oftast är medlemmar i kyrkan.
Här, ser det ut som (men éfter vad du skriver nu antar jag att det var en ren felsyftning):
Locka med presenter och traditioner för att vinna medlemmar till Svenska Kyrkan.
Sen om föräldrarna väljer att tro att deras barn kommer bli guddfruktiga av processen så är dom bara naiva.
Om du ser det myckna döpandet av småbarn i Sverige som ett resultat av kyrkans enträgna mission eller aktiva "värvningsförsök" från djupt troende föräldrar måste jag nog be dig att komma tillbaks ut i verkligheten. Detsamma gäller andra argumentatörer, t.ex. trådskaparen själv. Hur många av de föräldrar i Sverige idag som döper sina barn gör det för att de själva är djupt troende och önskar att barnen skall bli detsamma? Hur många som gifter sig i kyrkan gör det av religiösa skäl och inte för att det är romantiskt, "en tradition" och en tjusig lokal att vara i? Hur många som låter sig begravas kyrkligt gör det av religösa skäl? Det är i och för sig smickrande att ni har så höga tankar om Svenska Kyrkans makt, men det är rätt långt från verkligheten. Vem som är naiv kan diskuteras, m.a.o.
Man kan alltså likna det vid en klubb/prenumeration/medlemsskap där första paketet är gratis och man sedan får ett paket i månaden och betalar 129kr för detta tills man väljer att hoppa av.
Ja och nej. Faktum är att det är dopet som är medlemsgrundande (konfirmationen är bara en "bekräftelse" av dopet i tanken, medlemskapet upphör inte om man inte konfirmerar sig), och det innebär, överfört till prenumerationsanalogin att man börjar betala från start.
Och att sedan anklaga ungdomarna för att ha en konstig relation till sina föräldrar bara för att dom är sugna på den där guldkedjan dom kommer få efter en vecka på läger är ju helt befängt (...) Ungarna vet precis vad dom vill, dom säger det också. Dvs presenter.
Om man som tonårsförälder inte kan ta att ens barn inte vill konfirmera sig, utan måste ta till mutor, alternativt om man som tonåring inte kan säga till sina föräldrar att man inte vill konfirmera sig, ja, då tycker jag att man har en konstig relation. Precis som man har en ganska konstig relation om man inte kan ta att ens barn inte vill spela fotboll, gå i den kommunala musikskolan, läsa en "finare" gymnasielinje etc. Om man som tonåring VÄLJER att konfirmera sig för att få presenter tycker jag inte att man kan komma och klaga, då har man ju varit med och gjort dealen. Det blir ju som att gå med i bokklubben och sedan klaga på att man måste betala för böckerna. Det skall dock återigen påpekas att kyrkoskatten (om det är den du avser med din prenumerationsanalogi) inte är något man betalar innan man har en inkomst att betala den med, det är alltså inte så att någon ovetande fjortis blir pungslagen av den Onda Kyrkan(tm). När det gäller det ekonomiska måste jag också flika in att jag tycker att man gott kan betala om man vill ha kyrkans tjänster typ vid vigsel och begravning, som trevlig lokal att samla "krisgrupper" i (det förekommer ju) osv.

Ungdomar i fjorton-femtonårsåldern (som är den vanligaste konfirmationsåldern i Sverige) brukar vara rätt så bra på att tala om vad de vill/inte vill i andra fall, så jag vet inte varför vi skall anta att de är något slagas viljelösa offer i just konfirmationsfrågan?

Själv undrar jag ju varför man vill låta döpa sina barn in i en religion man inte egentligen anses sig tillhöra, låta sig vigas av en präst i en kyrka man egentligen inte gillar, låta sig begravas av samma präst osv.? Det finns vad jag vet borgerliga alternativ till samtliga. Men det är ju vars och ens egna val.

IATOAON
2006-12-21, 15:09
Om du ser det myckna döpandet av småbarn i Sverige som ett resultat av kyrkans enträgna mission eller aktiva "värvningsförsök" från djupt troende föräldrar måste jag nog be dig att komma tillbaks ut i verkligheten. Detsamma gäller andra argumentatörer, t.ex. trådskaparen själv. Hur många av de föräldrar i Sverige idag som döper sina barn gör det för att de själva är djupt troende och önskar att barnen skall bli detsamma? Hur många som gifter sig i kyrkan gör det av religiösa skäl och inte för att det är romantiskt, "en tradition" och en tjusig lokal att vara i? Hur många som låter sig begravas kyrkligt gör det av religösa skäl? Det är i och för sig smickrande att ni har så höga tankar om Svenska Kyrkans makt, men det är rätt långt från verkligheten. Vem som är naiv kan diskuteras, m.a.o.

Ja och nej. Faktum är att det är dopet som är medlemsgrundande (konfirmationen är bara en "bekräftelse" av dopet i tanken, medlemskapet upphör inte om man inte konfirmerar sig), och det innebär, överfört till prenumerationsanalogin att man börjar betala från start.

Själv undrar jag ju varför man vill låta döpa sina barn in i en religion man inte egentligen anses sig tillhöra, låta sig vigas av en präst i en kyrka man egentligen inte gillar, låta sig begravas av samma präst osv.? Det finns vad jag vet borgerliga alternativ till samtliga. Men det är ju vars och ens egna val.
Antingen är jag väldigt dålig på att uttrycka mig skriftligt eller så har du bara skumläst mina inlägg. Det är ju exakt det du skriver om som jag själv ifrågasätter. Samma anledningar är grunden till min irritation av det stora engagemanget i kyrkan fast tron inte är skälet till handlingarna. Vill nästan sträcka mig så långt att jag tycker det är respektlöst mot de som väl är troende att missbruka deras "ritualer".
Är man inte troende så ut ur kyrkan helt enkelt!

Tolkia
2006-12-21, 15:20
Antingen är jag väldigt dålig på att uttrycka mig skriftligt eller så har du bara skumläst mina inlägg. Det är ju exakt det du skriver om som jag själv ifrågasätter. Samma anledningar är grunden till min irritation av det stora engagemanget i kyrkan fast tron inte är skälet till handlingarna. Vill nästan sträcka mig så långt att jag tycker det är respektlöst mot de som väl är troende att missbruka deras "ritualer".
Är man inte troende så ut ur kyrkan helt enkelt!
Jag fick uppfattningen att vi ifrågasatte det lite från var sitt håll, men jag får erkänna att jag nog var lite färgad av din lätt agitatoriska tonläge i den förra tråden på liknande tema (jag skulle t.ex. inte prata om "det stora engagemanget i kyrkan" eftersom jag vet hur stort det är i praktiken, men jag vet inte om det helt enkelt är det stora antalet medlemmar du syftar på?). Sedan kan jag ju fortfarande tycka att folk får göra som de vill, det är inte min uppgift, varken som troende eller som icke troende, att kommendera dem att göra det jag tycker verkar mest lämpligt.

IATOAON
2006-12-21, 15:33
Jag fick uppfattningen att vi ifrågasatte det lite från var sitt håll, men jag får erkänna att jag nog var lite färgad av din lätt agitatoriska tonläge i den förra tråden på liknande tema (jag skulle t.ex. inte prata om "det stora engagemanget i kyrkan" eftersom jag vet hur stort det är i praktiken, men jag vet inte om det helt enkelt är det stora antalet medlemmar du syftar på?). Sedan kan jag ju fortfarande tycka att folk får göra som de vill, det är inte min uppgift, varken som troende eller som icke troende, att kommendera dem att göra det jag tycker verkar mest lämpligt.
Jag syftar på det väldigt stora medlemsantalet som jag vet till en absolut majoritet är inaktiva eller rentav icke troende. Syftar även på att folk av tradition själv går genom kristna ritualer eller tvingar andra (dop tex)

Vill inte påverka någon att tro eller inte, mitt syfte har hela tiden varit att uppmuntra folk välja mer aktivt.