handdator

Visa fullständig version : Du är inte fet - du har fel sorts bakterier!

Lizard
2006-12-21, 00:41
Ny häpnadsväckande upptäckt presenteras idag i tidningen Nature:

The obese are often blamed for their own corpulence. But perhaps, just perhaps, some of the blame should be placed on another type of organism entirely: bacteria.

Researchers have shown that the intestines of obese people are swimming with a different make-up of microbes compared with those of slim people. And this microbial population could actually be helping them gain weight: bugs taken from an obese mouse and transplanted into another animal's intestine made the animals gain more fat than normal.

Klicka på bilden för att komma till originalartikeln:
http://www.nature.com/news/2006/061218/images/061218-6.jpg (http://www.nature.com/news/2006/061218/full/061218-6.html)

Lizard

Mental
2006-12-21, 00:44
Undrar hur bakterien gör för att få människan den bor i att lasta in sådana mängder mat? De feta jag umgås med äter nämligen mycket och onyttigt. snacka om mäktig bakterie!

Eddie Vedder
2006-12-21, 06:01
Framgick de huruvida människor som lättare blir feta har högre grad av dessa bakterier redan från början lr att dom har utvecklats i takt me att personen gått upp?
Dom minskade ju iaf när dom bantade.

Eddie Vedder
2006-12-21, 06:04
Haha, en sekund efter inlägget kom svaret på nyheterna. Dom har alltså utvecklat dessa bakterier i takt med att övervikten utvecklats.

Så nu kan man ju skylla på både "generna som ger mej lägre ämnesomsättning än alla andra" men även på "bakterierna i min mage som gör att min kropp tar upp mer kalorier".
Alltid skönt för oss människor att ha nånting annat som vi kan skuldbelägga.

TylerDurden84
2006-12-21, 08:19
Det vore väl i såna fall mer rätt att säga: Pga att jag har ätit mig fet är mitt bakteriesystem i tarmen ut balans, därför har jag lättare att bli ännu fetare...

Eddie Vedder
2006-12-21, 08:38
Det vore väl i såna fall mer rätt att säga: Pga att jag har ätit mig fet är mitt bakteriesystem i tarmen ut balans, därför har jag lättare att bli ännu fetare...
Jo självklart vore de rätt att säga så. De jag menar e ju att folk ofta har en tendens att lägga ansvaret på nåt annat, oavsett om de gäller varför man är tjock lr nåt annat som man i regel faktiskt har makten att förändra. Men en person som säger sådär har ju självinsikten att övervikten e självförvållad, vilket jag dock menar att många inte gärna vill inse.

TylerDurden84
2006-12-21, 09:03
Jo självklart vore de rätt att säga så. De jag menar e ju att folk ofta har en tendens att lägga ansvaret på nåt annat, oavsett om de gäller varför man är tjock lr nåt annat som man i regel faktiskt har makten att förändra. Men en person som säger sådär har ju självinsikten att övervikten e självförvållad, vilket jag dock menar att många inte gärna vill inse.

Då kan ju säga vad som helst, typ att jag var tungen att äta en tårta och 20 kakor för jag var på kalas, men då ljuger man bara. Skyller man på sina kassa bakterier i tarmen är det som att erkänna att det är självförvållat pga dåliga kostvanor (om nu denna råttstudien är sann).

mini
2006-12-21, 13:27
Var det utrett vad som var orsak och vad som var verkan? Jag hörde bara att man inte visste, men jag måste ha missat något antar jag.

LeftRight
2006-12-21, 15:01
OOOOOOFAN!

och jag som trodde det var förhållandet mellan intagna kalorier och använda kalorier som gjorde att folk blev feta! Där ser man *whatever*

Diana
2006-12-21, 17:49
Happ, bara att räkna sekunderna innan dussinet nya matvarumärken alá smalbakteriepreppat ploppar upp likt pengakåta svampar i den lönnfeta svenska myllan. *popcorn* :D

Ogillar verkligen när sånthär skrivs om i tidningar på det viset det ofta skrivs. *screwy* Min spontana(dock ej 100%igt pålästa... :D) åsikt är att jag har jävla svårt att tro att det här bakteriefenomenet har ens i närheten av så stor skuld i dagens fetma epidemi som man lätt kan, och väldigt många faktiskt lär, få för sej när det skrivs som det gör. Det är ju väldigt lätt att se att feta människor nästintill alltid har, medvetet eller omedvetet, en helt annan tröst-relation till mat än smala.

Sverker
2006-12-21, 20:23
Bakterier som bryter ned de kostfibrer vi äter och bildar energigivande näringsämnen ( korta fettsyror ? ) som vi tar upp:confused:

Det kan inte bli många kalorier per dag. Stämmer resonemanget så ska vi äta mindre av de gelbildande kostfibrerna.

z_bumbi
2006-12-21, 20:47
Bakterier som bryter ned de kostfibrer vi äter och bildar energigivande näringsämnen ( korta fettsyror ? ) som vi tar upp:confused:

Det kan inte bli många kalorier per dag. Stämmer resonemanget så ska vi äta mindre av de gelbildande kostfibrerna.

Ca 2 kcal/g fibrer om jag kommer ihåg rätt. Det kan vara inräknat den energi som bakterierna använder för själva jobbet men jag har letat av och till i tre veckor nu utan att hitta just den studien så ta det här med en stor nypa salt.

Apos78
2006-12-21, 21:31
så vid ett intag av runt 30 gram fiber så blir den extra energin....60 kcal. Är nog sällan den största bidragande orsaken till övervikt.

Max
2006-12-21, 22:03
Folk som äter stor andel fibrer är ju sällan feta av andra skäl.