handdator

Visa fullständig version : Steka räkor med skalen på? SVARA SNABBT!

Achryl
2006-12-19, 23:34
Okej, behöver snabbt svar nu få räkorna är på tining.
Har hört av en polare att man kan steka räkorna med skalen på. Hur gör man lättast för att få dem rätt? hur mycket olja, i kastrull med lock eller stekpanna, kryddning osv

sissa
2006-12-19, 23:43
Varför steka med skalen på? Låter ju bara opraktiskt. Då får man ju skala de när de är varma. Aj.

Men,men. Stek de hastigt i stekpanna på hög värme. De ska ej stekas länge för då blir de sega och trista. chili,vitlök,persilja, spiskummin,lite citronsaft tycker jag är gott. Men jag vet ju inte vad du har i kryddskåpet.-)

Achryl
2006-12-20, 00:25
Varför steka med skalen på? Låter ju bara opraktiskt. Då får man ju skala de när de är varma. Aj.

Men,men. Stek de hastigt i stekpanna på hög värme. De ska ej stekas länge för då blir de sega och trista. chili,vitlök,persilja, spiskummin,lite citronsaft tycker jag är gott. Men jag vet ju inte vad du har i kryddskåpet.-)

Nej grejjen var att äta dom med skalet med. Stekte dom hur som helst och det gick bra, dom blev ganska krispiga! Saltade lite för mycket dock, men rekommenderar det. Stekte i kastrull med en hel del rapsolja i några minuter.

kahn
2006-12-20, 18:50
Åt ni räkorna med skalen på? Med huvud, ben och allt... *spy*

Kwon
2006-12-21, 12:12
Jag har då ALDRIG stekt räkor med skalet på.

Finns aptitligare och mer välsmakande sätt att tillaga dom på.

Men vill man ha det där krispiga/knapriga så...

Hur smakade det? :D

Krille 87
2006-12-29, 14:40
Jag har då ALDRIG stekt räkor med skalet på.

Finns aptitligare och mer välsmakande sätt att tillaga dom på.

Men vill man ha det där krispiga/knapriga så...

Hur smakade det? :D

Haha, tror inte det var skalet som var krispigt iofs ;)