Logga in

Visa fullständig version : matris och determinant

alexsingh
2006-12-19, 20:09
frågan är helt enkelt. Vad är det för skillnad mellan en determinant och en matris. Man räknar ju på dom med samma räkneregler och så.

jakke
2006-12-19, 20:12
Va.
En determenant är defentivt inte samma sak som en matris....
Oj

alexsingh
2006-12-19, 20:13
Va.
En determenant är defentivt inte samma sak som en matris....
Oj

men vad är skillnaden så? sitter här o räknar på dom båda. men det verkar ju vara samma räkneregler som gäller för båda:confused:

Chris
2006-12-19, 20:14
Om determinanten = 0 så har väl matrisekvationen precis ingen lösningen eller oändligt många. Det är väl bara det man har den till?

Sen att dom ser likadana ut är väl skitsamma. Jag brukar rita determinanter inom || och matriser inom (), så helt lika är dom inte :D

alexsingh
2006-12-19, 20:15
aa jo den skillnaden har jag oxå fattat, fast jäkligt lika verkar dom vara

Chris
2006-12-19, 20:18
Menade inte matrisekvation, utan ekvationssystem. :)

alexsingh
2006-12-19, 20:19
aah jag med :)

Zakath
2006-12-19, 20:22
en determinant är ett tal

en matris är ett system av tal

man kan ganska enkelt räkna ut determinanten för en matris (oftast)

alexsingh
2006-12-19, 20:26
en determinant är ett tal

en matris är ett system av tal

man kan ganska enkelt räkna ut determinanten för en matris (oftast)

vad säger det här talet om matrisen?

Vastrix
2006-12-19, 20:29

Om determinanten = 0 så har väl matrisekvationen precis ingen lösningen eller oändligt många. Det är väl bara det man har den till?

/V.

alexsingh
2006-12-19, 20:30
/V.

aa jo fast något mer, om determinanten inte är = 0 då?

Chris
2006-12-19, 20:32
Då har ekvationssystemet precis en lösning.

Zakath
2006-12-19, 20:33

http://en.wikipedia.org/wiki/Determinant

alexsingh
2006-12-19, 20:34
Då har ekvationssystemet precis en lösning.

intressant.. ingår nog iofs inte i kursen som jag läser

någon som går/gick teknisk fysik?

jakke
2006-12-19, 20:53

Nej, går IT men vi har läst mer matte än dom, och samläser väldigt mkt med deras "data inriktning".
Det är väl inte helt samma räkneregler mellan det. och matriser heller.

jesuz
2006-12-19, 20:55

*Räcker upp handen* :)

alexsingh
2006-12-19, 20:57
*Räcker upp handen* :)

kth? vilken årskurs?

alexsingh
2006-12-19, 20:58
Nej, går IT men vi har läst mer matte än dom, och samläser väldigt mkt med deras "data inriktning".
Det är väl inte helt samma räkneregler mellan det. och matriser heller.

vad är det för skillnad då?

jesuz
2006-12-19, 20:58
kth? vilket år?

KTH, andra året (F-05)
Du?

alexsingh
2006-12-19, 20:59
KTH, öppen ingång första året.. villl gå tek fysik :P

jesuz
2006-12-19, 21:00
KTH, öppen ingång första året.. villl gå tek fysik :P

Ah, oki :)
Tenta imorrn dock...borde inte sitta och surfa här. En del kvar att lära in :D

Lycka till iaf!

alexsingh
2006-12-19, 21:00
Ah, oki :)
Tenta imorrn dock...borde inte sitta och surfa här. En del kvar att lära in :D

Lycka till iaf!

jo jag med, tack

jesuz
2006-12-19, 21:10
Kom på en egenskap hos determinanten som ingen nämnt hittills.

Geometriskt sett så är determinantens värde, beroende på dimension, antingen arean (två dimensioner - 2x2-matris) av det parallellogram som vektorerna (som bygger upp matrisen vars determinant du beräknar) spänner upp eller volymen av den parallellepiped (3 dimensioner - 3x3-matris) som de spänner upp.

I högre dimensioner är det svårare att tänka sig det geometriskt ;)

Chris
2006-12-19, 21:34
vad är det för skillnad då?

En skillnad är väl att om du byter plats på två rader i en determinant (av någon anledning) så byter determinanten teckan. Har för mig det finns fler såna där regler, som jag inte kan. *whistle*

Noodles
2006-12-19, 22:29
En skillnad är väl att om du byter plats på två rader i en determinant (av någon anledning) så byter determinanten teckan. Har för mig det finns fler såna där regler, som jag inte kan. *whistle*

Nu har jag inte läst determinantreglerna på ett tag men är inte en determinant en skalär? I så fall är det lite svårt att byta plats på två rader. Du kanske syftar på att en matris har samma determinant även om du byter plats på raderna?

Zakath
2006-12-19, 22:42
Nu har jag inte läst determinantreglerna på ett tag men är inte en determinant en skalär? I så fall är det lite svårt att byta plats på två rader. Du kanske syftar på att en matris har samma determinant även om du byter plats på raderna?

determinanten byter tecken när du gör ett radbyte i en matris, rätt?

Muskelbyggaren
2006-12-19, 22:44
Nästan, om du skiftar plats på två värden i en matris blir den nya matrisens determinant lika med den negerade determinanten för den ursprungliga.

Till trådskaparen: Determinant och matris är två helt olika saker. Definitionen av en determinant är att det är ett tal associerat till varje kvadratisk matris, eller en funktion av matrisen. Vad är det för kurs du läser förresten?

SWETiger
2006-12-19, 22:46
En matris är oftast en representation av ett ekvationssystems koefficienter

A*X=Y där A är koefficientmatrisen och vektorn X är en vektor innehållande de gemensamma variablerna, Y är en vektor innehållande de skalära "resterna".

En determinant är i princip en beteckning på en operation du kan utföra på en kvadratisk matris som liknar en gausselimination där du memorerar vad du multiplicerat varje rad med för att åstadkomma en etta på diagonalen.

Noodles
2006-12-19, 22:47
determinanten byter tecken när du gör ett radbyte i en matris, rätt?

Nästan, om du skiftar plats på två värden i en matris blir den nya matrisens determinant lika med den negerade determinanten för den ursprungliga.

Ber om ursäkt. Jag skyller på att det är ett par år sedan jag nötte det där. Nu får jag en flashback till formeln för determinanter där antalet radbyten avgör tecknet.

Linjär algebra är kul. Tyvärr blev det den del av matten jag fick tillämpa minst i min inriktning.

alexsingh
2006-12-19, 23:02

Till trådskaparen: Determinant och matris är två helt olika saker. Definitionen av en determinant är att det är ett tal associerat till varje kvadratisk matris, eller en funktion av matrisen. Vad är det för kurs du läser förresten?

5B1142 Envariabelanalys och linjär algebra på kth

Muskelbyggaren
2006-12-19, 23:11
5B1142 Envariabelanalys och linjär algebra på kth
Ingår inte determinanter i er linjär algebra-kurs? Mycket märkligt.

alexsingh
2006-12-19, 23:40
Ingår inte determinanter i er linjär algebra-kurs? Mycket märkligt.

jo det ingår att man ska kunna räkna med dom. men inte vad dom har för praktisk betydelse.

The_RobRoy
2006-12-20, 00:24
Determinanter dyker upp i många sammanhang, t.ex. som den så kallade funktionaldeterminanten a.k.a. Jacobianen, som har det partiella derivatorna i sig vid ett variabelbyte.

Jacobianen ger då skalningsfaktorn som variabelbytet ger.

Determinanter används t.ex. också till att räkna ut egenvärden för en matris A genom att beräkna det(A-kI) = 0

där k är en konstant och I är enhetsmatrisen (1or på diagonalen).

Finns fler användningsområden, men det kanske kan räcka :)

Går teknisk fysik i linköping, 4e året

Jakke, it läser mer matte än tekn fysik?? Sen närdå?