Visa fullständig version : Vegetarisk julmat!
Jag är den ända vegetarianen i min familj och har inte en susning om vad jag ska göra på julbordet! Tips?
Mina släktingar vill att jag ska fixa nått vegetariskt och nyttigt på julbordet, för dom tycker jag är så bra på det, men jag har idestopp...
Gärna nått gott bröd med och varmrätter!
Jag är den ända vegetarianen i min familj och har inte en susning om vad jag ska göra på julbordet! Tips?
Mina släktingar vill att jag ska fixa nått vegetariskt och nyttigt på julbordet, för dom tycker jag är så bra på det, men jag har idestopp...
Gärna nått gott bröd med och varmrätter!
veg "köttbullar", veg korv, tror det finns veg julskinka också.
veg "köttbullar", veg korv, tror det finns veg julskinka också.
dom "gourme" tror jag dom heter. från hälsans kök eller nått sånt har ganska goda köttbullar. gul å grön pappförpackning
silltofu om man gillar det? Lägg in naturell tofu i sillkryddor
Morotslåda eller någon slags paj tror jag blir perfekt som vegetarisk julmat.
många recept för veg julmat
http://www.vegerian.se/
http://www.vegomums.com/tema.php?temaid=61
machine gun
2006-12-19, 20:16
Vi brukar alltid ha en massa vegetarisk mat på julbordet eftersom vi är två vegetarianer i släkten. Brukar bli hemmagjorda veg"kött"bullar, aubergine inlagd som sill, finska lådor (morot, kålrot) och lite annat smått och gott. Även en del saker som kanske inte helt och hållet är likt traditionell julmat.
På www.vegan.nu finns det massor med recept. Jag har även ett häfte från Djurens rätt här hemma nånstans med vegojulmat, de recepten finns säkert på nätet nånstans också. Om jag hittar det så kan jag posta några recept här :)
Vi brukar göra vegetarisk "janson" (mer som en potatisgratäng, med grovriven potatis, stekt svamp, matlagningsgrädde och ost på, blir sjukt god iallafall, jag gillade inte jansson), sen typ quornbullar och vegkorv. Sen gör vi ibland nån god paj och mamma brukar göra morotslåda. Sen med sallad och bröd och nån potatis kanske så brukar jag vara mer än nöjd. Min mamma brukar göra ett jättegott fikonbröd som är supergott med bluecheese på, har dock iten receptet på det...
Kolla på tasteline, där finns säkert massor bra recept.
Finns säkert tusen bröd med russin, valnötter och diverse kryddor i, men morsans hembakade i juletider är något utöver det vanliga. Leta efter ett sånt recept. Ät med vanlig "jul"-ost på :thumbup: Köttätare bör testa att äta det med skinka och senap.
Semiramis
2006-12-20, 14:46
Vi brukar göra Janssons Frestelse med soltorkade torra tomater istället för sill, blir hur gott som helst och uppskattas också av köttätarna. Cous-cous med saffran och quorn (om man äter ägg) är också gott.
Dessa julbollar är standard hos oss!
Antal portioner
ca 30 st
Ingredienser
300 g naturell tofu
2 dl hasselnötter + cashewnötter
1 röd chilifrukt
1 lök
ca ½ dl vetemjöl
2 msk vatten
½ tsk vitpeppar
1 tsk örtsalt
Gör så här:
Mosa tofun, finhacka löken och chilin och rör ihop detta. Mal nötterna och blanda detta och kryddorna med tofumassan. Tillsätt sedan mjöl och vatten och blanda tills massan håller ihop rätt bra. Forma till biffar eller bollar och stek tills de får fin färg. De kan även friteras till de verkar genomvärmda och spröda.
daggermoon
2006-12-21, 14:41
Falafel är gott, och lätt att göra om man köper falafelmix. Annars som tidigare föreslagits vegetariskt 'sill' på antingen tofu eller aubergin.
annars rödkålssallader med russin och nötter, ungsostade rotsaker med apelsin-nejlika-kanel-marinad, savojdolmar med svamp,bulgur å färskost fyllning, saffransquinoa, kikärssallad med citron/kardemumma/mandariner, "julqourn" (qournstrimlor kokade i julkorvs-kryddor.. kryddpeppar, lagerblad, buljong mm.), inlagda sojagrytbitar, honungsglaserade brysselkål med valnötter och grönkål.. finns såå mycket smarr :D!
machine gun
2006-12-21, 18:18
Dessa julbollar är standard hos oss!
Antal portioner
ca 30 st
Ingredienser
300 g naturell tofu
2 dl hasselnötter + cashewnötter
1 röd chilifrukt
1 lök
ca ½ dl vetemjöl
2 msk vatten
½ tsk vitpeppar
1 tsk örtsalt
Gör så här:
Mosa tofun, finhacka löken och chilin och rör ihop detta. Mal nötterna och blanda detta och kryddorna med tofumassan. Tillsätt sedan mjöl och vatten och blanda tills massan håller ihop rätt bra. Forma till biffar eller bollar och stek tills de får fin färg. De kan även friteras till de verkar genomvärmda och spröda.
Mmmm... det där måste jag testa! *drool*
vildängel
2006-12-22, 21:38
Grönkålssallad med frukt och nötter. Mängderna får man bestämma själv, det ska vara mest grönkål, men ta inte för lite frukt.
Förväll grönkålen en minut, skär bort "stammen" och strimla resten. Blanda med apelsin och rött äpple i bitar, samt delade hasselnötskärnor. Gör sen generöst med dressing på olja, pressad apelsin, flytande honung och lite salt och peppar. Blanda runt och låt sen salladen gärna stå under press över natten, eller iaf några timmar. Det blir kanongott och jättesaftigt! :eating:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.