handdator

Visa fullständig version : Helsingborg

1986
2006-12-18, 15:38
Jag fick precis veta att jag har kommit in på en utbildning i Helsingborg.
Jag vet absolut ingenting om staden...

Hjelp.
Skriv vad ni tycker om staden.

puss och tack

Sebbe_H
2006-12-18, 15:42
Trevlig stad med sköna människor, brukar vara där på somrarna när helsingborgsfestivalen är.

Noodles
2006-12-18, 16:34
Det finns en färja till Danmark.

Henke Larsson bodde i Helsingborg men han tröttnade och flyttade till Manchester.

Jense
2006-12-18, 17:37
I helsingborg återfinnes ca 700,000,000 olika punkter

Besök alla så har du ditt livsverk

Olsson
2006-12-18, 17:50
Jag är uppväxt i Helsingborg, bor och pluggar här på Campus nu. Ganska trevlig stad. Studentlivet är ju inte att jämföra med Lund, Uppsala o dyligt, men det finns ett uteställe för endast studenter med fest varje torsdag och det har allt från 100-300 besökare / kväll. Lördagar arrangeras sittningar o fester där för det mesta. Vill du komma in i studentlivet så bosätt dig på ett studenthem. Jag rekomenderar Bryggaregatan.

Vad ska du läsa för något?

Fråga vad du vill veta, så kan jag nog ge svar.

1986
2006-12-18, 18:11
Jag är uppväxt i Helsingborg, bor och pluggar här på Campus nu. Ganska trevlig stad. Studentlivet är ju inte att jämföra med Lund, Uppsala o dyligt, men det finns ett uteställe för endast studenter med fest varje torsdag och det har allt från 100-300 besökare / kväll. Lördagar arrangeras sittningar o fester där för det mesta. Vill du komma in i studentlivet så bosätt dig på ett studenthem. Jag rekomenderar Bryggaregatan.

Vad ska du läsa för något?

Fråga vad du vill veta, så kan jag nog ge svar.

Jag har kommit in på socionomutbildningen..
Är det svårt att få bostad då? Det är ju ganska akut just nu isåfall :)

I övrigt så kommer jag inte på något speciellt just nu, får återkomma. Bostad är ju som sagt viktigast..

prime^
2006-12-18, 18:22
Färjan till danmark är det bästa med Helsingborg på sommrarna. Över med färgan, bli lagom full. Tillbaka och festa i Helsingborg! :hbang:

LSR
2006-12-18, 18:25
Classic Gym i Helsingborg är ett bra gym som jag kan rekomendera!

PowPow
2006-12-18, 19:11
Färjan till danmark är det bästa med Helsingborg på sommrarna. Över med färgan, bli lagom full. Tillbaka och festa i Helsingborg! :hbang:

*host*
SKa man ändå ut och åka så hade jag tagit bussen till Malmö och gjort en liknande kväll därifrån.

prime^
2006-12-18, 19:30
*host*
SKa man ändå ut och åka så hade jag tagit bussen till Malmö och gjort en liknande kväll därifrån.

Nu bor jag precis utanför Malmö därför är Helsingborg mycket roligare för min del :D

Shakemynuts
2006-12-18, 19:56
Helsingborg suger.
Skånska tjejer är ju nice. Pratar läckert :naughty: (på killar låter det hemskt)
Men that´s it.

Srednq
2006-12-18, 20:26
Helsingborg suger.
Skånska tjejer är ju nice. Pratar läckert :naughty: (på killar låter det hemskt)
Men that´s it.

kom hid å saj de jevla ålarens so ska ja å frögen lett pryla dig med trätollorna ti du grinar blo din forbannade fobekk!

kan nån norrlänning översätta de tro? haha

(detta var ett svar på inlägget och inget hot. bara så ingen missuppfattar)

Alm
2006-12-18, 21:00
Helsingborg är grymt.
Sweet sommarstad, alltid liv i centrum året om.

PowPow
2006-12-18, 21:21
Nu bor jag precis utanför Malmö därför är Helsingborg mycket roligare för min del :D

What? Jag skulle välja Malmö och Köpenhamn framför Helsingborg och Helsingör varje dag.

Men variation är ju aldrig fel. Och sen får man ju åka båt på sträckan Helsingborg-Helsingör. Det kan ju vara trevligt :)

Noodles
2006-12-19, 07:46
alltid liv i centrum året om.

Har vi sett samma stad? På sommaren må det vara mycket folk i rörelse men övriga året verkar alla gå i ide eller hänga på Knutpunkten och Väla centrum. När jag gick genom centrum i somras undrade jag var allt folk kom ifrån och var de var övriga året.

chidde
2006-12-19, 09:54
socionomutbildning?!

gör så, gå dit första dan... visa att du finns¨
anmäl ett byte ett par dagar efter till service management

då kommer det bli du och en annan kille (som du förmodligen kommer bli polare med) och resten av klassen kommer bestå av heta brudar

Stoltz
2006-12-19, 10:12
Härlig stad - Ibland lite stela folk, men det hittar man överallt.
Där finns nog en del nybyggda studentbostäder du kan söka efter. (Jag vet tyvärr inte vilka det är som hyr ut dem)

Alm
2006-12-19, 10:16
Har vi sett samma stad? På sommaren må det vara mycket folk i rörelse men övriga året verkar alla gå i ide eller hänga på Knutpunkten och Väla centrum. När jag gick genom centrum i somras undrade jag var allt folk kom ifrån och var de var övriga året.

Tror du förväxlar Halmstad med Helsingborg.
Där kan man gå på huvudgatan i centrala Halmstad höst/vintertid utan att se en människa ^-^.

Jag bor i Helsingborg, så jag vet.

Olsson
2006-12-19, 12:20
socionomutbildning?!

då kommer det bli du och en annan kille (som du förmodligen kommer bli polare med) och resten av klassen kommer bestå av heta brudar

Det finns lika mkt tjejer på socionom...

För studentboende så kolla här http://www.ch.lu.se/index.php?id=52

RassK
2006-12-19, 12:43
Akta dig för 042-UNIT (http://bubblare.se/042_unit/)!

Noodles
2006-12-19, 12:47
Tror du förväxlar Halmstad med Helsingborg.
Där kan man gå på huvudgatan i centrala Halmstad höst/vintertid utan att se en människa ^-^.

Jag bor i Helsingborg, så jag vet.

Nä. Det måste ha varit Helsingborg. Folk pratade skånska och jag mötte inte Per Gessle.

Gabbe
2006-12-19, 14:49

HAHA :laugh:

Shakemynuts
2006-12-19, 15:09
kom hid å saj de jevla ålarens so ska ja å frögen lett pryla dig med trätollorna ti du grinar blo din forbannade fobekk!

kan nån norrlänning översätta de tro? haha

(detta var ett svar på inlägget och inget hot. bara så ingen missuppfattar)

Nu är jag förvisso från Stockholm och bara varit här uppe i 4 månader. Men jag fattar lika lite för det! :D

Snafu
2006-12-19, 15:13
socionomutbildning?!

Håller med ovanstående talare, socionomutbildningen består av mammor, moralnissar och kommunister. Jäkligt tradiga människor samt att utbildningen inte direkt leder till några schyssta jobb i allmänhet (stor konkurrens om de få jobb som faktiskt finns). Bytt program snabbt satan.

RassK
2006-12-19, 15:40
Vad blir man som socionom?

PowPow
2006-12-19, 15:47
Nu är jag förvisso från Stockholm och bara varit här uppe i 4 månader. Men jag fattar lika lite för det! :D

Kom hit och säg det (ditt) jävla ålrens (<-- det som blir över när man rensat ål :D ) så ska jag och fröken lätt pryla dig med trätofflorna tills du grinar blod, din förbannade fubick

Är fubick skånska?

Philippp
2006-12-19, 15:55
vad är fubick?
i skåne uttalar vi någonting fobeck typ, vetefan om det är samma sak som fubick dock lol

PowPow
2006-12-19, 15:56
vad är fubick?
i skåne uttalar vi någonting fobeck typ, vetefan om det är samma sak som fubick dock lol

Fubick. Typ som en skum person. "Vilken jävla fubick!". Det har jag hört från väldigt många personer väldigt många gånger. Fobeck har jag aldrig hört dock. Kanske fubick på bondskånska?

Edit: Born and raised in Malmö

PowPow
2006-12-19, 15:58
Vad blir man som socionom?

Socionom.

axlpxl
2006-12-19, 17:27
Fubick. Typ som en skum person. "Vilken jävla fubick!". Det har jag hört från väldigt många personer väldigt många gånger. Fobeck har jag aldrig hört dock. Kanske fubick på bondskånska?

Edit: Born and raised in Malmö
Fubick håller i Trelleborg med.

För övrigt studerar jag också i HBG och bor på ett av studenthemmen. Dom hyrs ut av Helsingborgshem och info finns på deras hemsida. Bryggaregatan är att rekomendera, nybyggt 2004 och jävligt fint. Dessutom är det kolotätt på Bryggaregatan :D

Johan_P
2006-12-19, 17:31
Helsingborg ftw! :thumbup:

Haha, fin video på "042-Unit" :D

1986
2006-12-19, 17:54
Håller med ovanstående talare, socionomutbildningen består av mammor, moralnissar och kommunister. Jäkligt tradiga människor samt att utbildningen inte direkt leder till några schyssta jobb i allmänhet (stor konkurrens om de få jobb som faktiskt finns). Bytt program snabbt satan.

mycket som talar emot mig hör jag.

ser ut som en nazist, avskyr kristen moral, tycker bara om mammor om de är snygga osv.

PowPow
2006-12-19, 19:20

.. Sa killen med uppknäppt skjorta på dansgolvet *rolleyes* ;)

Så kul när folk förutsätter att utbildning av alla görs med utgångspunkt i något annat än vad de senare vill jobba med.

Om socionomutbildning är det som krävs för önskade senare jobb så är det klart man ska läsa det.

samsam
2006-12-19, 21:00
Helsingbord är en bra stad bara du inte är rasist."*whatever*"
Fin video btw.

Snafu
2006-12-20, 00:41
.. Sa killen med uppknäppt skjorta på dansgolvet *rolleyes* ;)

Så kul när folk förutsätter att utbildning av alla görs med utgångspunkt i något annat än vad de senare vill jobba med.

Om socionomutbildning är det som krävs för önskade senare jobb så är det klart man ska läsa det.
Jag strippade ju för helvete! Kommunister, mammor gör inte sånt. Nämen allvarligt, jag tycker killen bör läsa nåt annat. Okey om man har jobbat inom de vanliga socionomområdena och vill vidareutbilda sig, men att gå direkt till socionom från gymnasiet känns som att köpa grisen i säcken.

RassK
2006-12-20, 01:36
Socionom.

Vad innebär det att vara Socionom?

MacLeod
2006-12-20, 01:50

Det innebär att man sitter på en säker sits till låg lön, men gott om jobb.

PowPow
2006-12-20, 02:01

socialtjänst, ungdomsvård, kurator, kriminalvård, personalkonsult. Många som läser det gör det som ett första steg på vägen till att bli psykiatriker eller psykolog.

PowPow
2006-12-20, 02:02
Det innebär att man sitter på en säker sits till låg lön, men gott om jobb.

Skulle snarare påstå att det finns relativt gott om lågavlönade, men få högavlönade (om än de högavlönade finns. Eller man kanske ska säga bättre avlönade. Allt är ju relativt.). Med stor betoning på "relativt". Deras arbetsmarknad verkar inte vara lika säker som den var för några år sedan.

PowPow
2006-12-20, 02:03
Jag strippade ju för helvete! Kommunister, mammor gör inte sånt. Nämen allvarligt, jag tycker killen bör läsa nåt annat. Okey om man har jobbat inom de vanliga socionomområdena och vill vidareutbilda sig, men att gå direkt till socionom från gymnasiet känns som att köpa grisen i säcken.

Jag tycker att det beror på vad killen vill bli och hur han vill utbilda sig. Vill han bli något som socionomutbildningen kan leda till så ska han såklart läsa den. Jag skulle aldrig läsa den, men det beror ju klart på att jag inte vill arbeta med något av det utbildningen har direktkoppling till.

Edit: Att du strippade är ingen ursäkt. Bara en anledning.

eleni
2006-12-21, 12:16
Classic Gym i Helsingborg är ett bra gym som jag kan rekomendera!

Var ligger det nånstans?

Pudzianovski
2006-12-21, 13:06
socialtjänst, ungdomsvård, kurator, kriminalvård, personalkonsult. Många som läser det gör det som ett första steg på vägen till att bli psykiatriker eller psykolog.

Psykolog är en egen utbildning. Däremot kan du bli Psykoterapeut efter avslutad socionomutbildning eller efter avslutad psykologutb.

Srednq
2006-12-21, 19:04
Var ligger det nånstans?

Classic Gym - Helsingborg
Tel. 042-21 73 73
Söderg. 109, 25227 HELSINGBORG

http://gulasidorna.eniro.se/query?what=yp&search_word=classic+gym&district_code=29&district_name=Helsingborg&filter=&match_comp=&match_street=&zipcode=&area=&phone_number=&advanced=&hpp=&ax=

samma gata som filmstaden (bio)

mathor
2007-03-13, 22:58

Adnon, Besnik, Meti, Lulzim, Doni, Schkelzen och alla mina brodrar hälsar att muckar någon med dig, muckar han med mig.

6d03AoF-y9Q

HajduMan
2007-03-14, 20:25
en kul grej e att det e min polares lillebror som e med i 042-unit hahaha :D
Paul den första i videon, tuffa grabbar :D

Helsingborg är en bra stad på sommaren, bra stränder och bra uteliv, kanske lite väl mycket bråk men men...