Visa fullständig version : GI på ostriskakor?
Jag tycker att de smaksatta riskakorna (ost- , gräddfil- , kantarellriskakor) är så underbart goda. När jag ska festa till det med lite snacks så brukar jag äta dessa istället för tex ostbågar eller chips. Nu är frågan vad GI-index är på dessa riskakor. Det borde ju vara lägre än vanliga riskakor eftersom fetthalten är relativt hög (typ 18g/100g). Men det kanske ändå är alldeles för högt? Någon som vet? :eating:
Riskakor är klart bättre än chips och ostbagar.
Vanliga riskakor har relativt högt GI, 117 och det är nog som du säger, fettet fran osten sänker det nog litegrann. Tror inte att det gör sa stor skillnad i slutändan. Hör nog fortfarande till de "snabbare".
En annan variant kan vara Digestive eller Havrekex, vilka även har ett lite lägre GI värde (runt 80).
:eating: :eating:
Blev lite shockad över det höga värdet pa rotfruker som morötter, kolrot, rödbeta...
:eek:
King Grub
2003-02-15, 16:01
Men det krävs ganska mycket kålrot för att det skall ge någon effekt på blodsockret ändå. Det blir mycket kålrot om du skall få i dig 50 gram kolhydrater från det. För att inte tala om vattenmelon, t ex. Jättehögt GI, men man får väl äta flera kilo för att se någon effekt.
Ondjultomte
2003-02-15, 18:20
precis som king säger så kan man lätt glömma bort att det är per 50 gram kolhydrater från livsmedelet som man mäter på, så oftast är det ingenfara med nån riskaka hit å dit, eller morötter :)
Originally posted by Ondjultomte
precis som king säger så kan man lätt glömma bort att det är per 50 gram kolhydrater från livsmedelet som man mäter på, så oftast är det ingenfara med nån riskaka hit å dit, eller morötter :)
riskaka hit och dit? Jag vill gärna mumsa upp hela paketet när jag väl börjat :D
Ondjultomte
2003-02-16, 10:32
Okay :) Extremt frosseri är en helt annan sak ;) hehe
Originally posted by Nate
riskaka hit och dit? Jag vill gärna mumsa upp hela paketet när jag väl börjat :D
Precis!!!! Ett paket är ju ingenting för en godissugen kolhydratmissbrukare :D :thumbup:
äta riskakor är ju som att äta luft. Tar ju fem paket innan man känner sig nöjd...
Ondjultomte
2003-02-16, 14:14
å nöjd är mätt eller? ... heh :D
näe, ska man äta sig mätt på riskakor så får man hålla på lääääänge:eating:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.