handdator

Visa fullständig version : Tips på platt-tv?

hultman
2006-12-17, 18:45
Nu är det jul igen, och jag funderar på att köpa en ny tv. Är det lcd så ska den vara minst 37", och är det plasma så ska det vara 42". Jag har ganska dåligt med deg, så priset får inte överstiga 14.000 spänn. (helst billigare)

Någon som kan tipsa om en bra och prisvärd rackare?

Prankie
2006-12-17, 21:03
Jag fick just hem min Fujitsu Siemens 40" LCD-TV Myrica VQ40-1. Fast jag har inte några att tidigare erfarenhet av LCD tv så hitties är jag fortfarande lite imponerad varje gång jag använder den. Ljudet känns lite burkig, men jag använder hemmabio då tv har coaxial utgång så.

Fettecke
2006-12-17, 21:09
detta verkar vara bra skit enligt folk.

http://prisjakt.se/produkt.php?e=30201

flenders
2006-12-17, 21:11
detta verkar vara bra skit enligt folk.

http://prisjakt.se/produkt.php?e=30201Känns inte så lönt att köpa något som inte är HD-ready.

Lepras
2006-12-17, 21:39
vad menas med Hd ready?

Johan_P
2006-12-17, 21:42
vad menas med Hd ready?

Det innebär att TVn är redo att använda den nya HD-tekniken. HD innebär bättre bild, än det äldre formatet som de flesta fortfarande kör med.

Inom några år (?) kommer HD-TV vara standard, förhoppningsvis :)

flenders
2006-12-17, 21:45
Det analoga nätet håller på att släckas för att övergå helt till HD. Det kommer komma filmer med högre upplösning, tv-sändningar kommer vara mer detaljerade. Detta är något som verkligen håller på att ske. Det analoga nätet har redan börjat släckas i delar av Sverige. Dessutom så säljs det knappt tvs som inte är redo för det nya formatet längre. Känns inte lönt at satsa på gårdagens teknik för komma undan med fyra tusen kronor.

coxie
2006-12-17, 21:51
Känns inte så lönt att köpa något som inte är HD-ready.

QFT, inte en chans att du ska köpa en tv utan minst 720p.

Polaren köpte den här för ett par månader sedan och den känns verkligen prisvärd, iom din budget så är det ju inte lönt att kolla 1080 maskiner:

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=LG42PM1MA

coxie
2006-12-17, 21:52
Det analoga nätet håller på att släckas för att övergå helt till HD. Det kommer komma filmer med högre upplösning, tv-sändningar kommer vara mer detaljerade. Detta är något som verkligen håller på att ske. Det analoga nätet har redan börjat släckas i delar av Sverige. Dessutom så säljs det knappt tvs som inte är redo för det nya formatet längre. Känns inte lönt at satsa på gårdagens teknik för komma undan med fyra tusen kronor.

Glöm inte att även DVD kommer ersättas av HDDVD/blu-ray under de kommande åren så allt nytt material kommer vara minst 720p.

Lillgrabben
2006-12-17, 22:00
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SHALC37GE1E

Vi har en sån tv som i länken ovan. Köpte den här i stan för några tusen billigare än hos datorbutiken.com.

Den klarar full HD, 1080p, har dubbla HDMI ingångar, inbyggd boxermottagare osv.

Mycket, mycket nöjd!

coxie
2006-12-17, 22:13
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SHALC37GE1E

Vi har en sån tv som i länken ovan. Köpte den här i stan för några tusen billigare än hos datorbutiken.com.

Den klarar full HD, 1080p, har dubbla HDMI ingångar, inbyggd boxermottagare osv.

Mycket, mycket nöjd!

Har precis samma tv, och är grymt nöjd. Köpte min på technistore där den var något billigare än datorbutiken.

http://www.technistore.se/index.php?referrer=completeprodinfo.php&headdirid=5&id=297&name=LC-37GE1E&tablename=lcdtv

Dock var det ju några tusen över hans budget :/

Denstillasittande
2006-12-17, 22:29
Här har du ett forum som kan kanske tipsa lite också, http://www.minhembio.com/forum/

hultman
2006-12-17, 22:48
Ja, den var lite dyrare än jag har råd med, tyvärr. Allting är bättre än min nuvarande TV (en gammal panasonic 28"), så jag blir nog nöjd så länge TV:n är billig och med acceptabel kvalitet :D

boinnk
2006-12-17, 23:09

För att övergå helt till digital menar du nog, HD kommer det nog att dröja innan alla sändningar är (tyvärr).

NiXPhoenix
2006-12-17, 23:19
För att övergå helt till digital menar du nog, HD kommer det nog att dröja innan alla sändningar är (tyvärr).

Precis, HD kommer dröja väldigt länge innan det kommer på bred front.
Enda som sänder är fortfarande Canal Digital, och det är fortfarande på ett ganska tidigt stadium.

boinnk
2006-12-17, 23:23
Precis, HD kommer dröja väldigt länge innan det kommer på bred front.
Enda som sänder är fortfarande Canal Digital, och det är fortfarande på ett ganska tidigt stadium.

Japp, funderar på att skaffa det där 10 spänns-erbjudandet dom har nu när jag har köpt ny tv (från Tyskland, sparade 4000 .- om någon undrar :D).

Lillgrabben
2006-12-17, 23:30
Japp, funderar på att skaffa det där 10 spänns-erbjudandet dom har nu när jag har köpt ny tv (från Tyskland, sparade 4000 .- om någon undrar :D).

För att kunna ta 10 krs-erbjudandet måste du dessutom ha abbonemang på familjepaketet ( via parabol) så priset blir inte riktigt lika bra. Kostar då alltså minst 199 kr / månad.

Fördelen som jag ser med den nya Canal Digitalboxen är att den ansluts via HDMI-ingången & att man sålunda slipper få en omvandling till analog signal i onödan. Om inte annat borde en "obruten" digital kedja även kunna ge bättre bild på de nuvarande kanalerna än den tidigare generationen boxar ( som alla omvandlar den digitala signalen till en analog dito).

NiXPhoenix
2006-12-17, 23:32

Det kostar väl dock 5-6000 totalt under 2 år om man läser det finstilta. *whistle*
Men samtidigt så kostar i princip all digital-tv och man vill verkligen ha det till en bra tv.

coxie
2006-12-17, 23:37
Jo det är svårt att få tag på HD-material i sverige om man inte vill tanka, vill man tanka så finns "allt"

pragmatist
2006-12-18, 01:56
Smaken är som baken, gå till en affär där du kan jämföra dem bredvid varandra för vad som är snyggt enligt somliga kan vara överdriven skärpa/kontrast enligt någon annan o.s.v.

Skulle jag själv köpa plasma för under 14,000:- idag skulle jag titta på Panasonic TH-42PV60E, Hitachi 42PD8600, LG 42PC1R, Philips 42PF5331 och Samsung PS-42E71H. Hitachin är förmodligen favorit, jag tycker mycket om deras ALIS-paneler.

För egen del gillar jag inte stora LCD-skärmar så jag ska nog inte rekommendera någon, men som sagt, smaken är olika.

PopEye2
2006-12-18, 02:30
LG 47LB2RF verkar jävligt intressant, har sett den själv i butik också.

Bronkitkorv
2006-12-18, 09:42
Jag tror att hd tvn blir lika stort som digitalradio.

Shakemynuts
2006-12-18, 10:05
Orka tv-tittande överhuvudtaget! Feta tv apparater ska användas till dvd och tvspel! :D

Denstillasittande
2006-12-18, 11:26
Orka tv-tittande överhuvudtaget! Feta tv apparater ska användas till dvd och tvspel! :D

Precis därför köper man en LCD tv :)

Shakemynuts
2006-12-18, 11:37
Precis därför köper man en LCD tv :)

Nää, plasma! :D
Plasma is the shit enligt mig! Tycker att en nice Pioneer plasma tv för 12-14 000kr är mer nice än en LCD i samma prisklass.

z_bumbi
2006-12-18, 11:45
Jag tror att hd tvn blir lika stort som digitalradio.

Chansen finns då ingen av de större tv-kanalerna har hoppat på det hela plus att alla som inte har en specialintresse troligtvis inte köper nya digitalboxar efter att redan har hostat upp pengar för vanliga.

Att blålaser-DVD skulle slå stort tvivlar jag ännu mer på iofs.

Denstillasittande
2006-12-18, 12:37
Chansen finns då ingen av de större tv-kanalerna har hoppat på det hela plus att alla som inte har en specialintresse troligtvis inte köper nya digitalboxar efter att redan har hostat upp pengar för vanliga.

Att blålaser-DVD skulle slå stort tvivlar jag ännu mer på iofs.

HD tv kommer bli standard, ungefär 23% av Sveriges befolkning blir ju tvunga att köpa boxer för de analoga nätet kommer släckas och de ska vara helt släckt 2008. Japan har redan haft hdtv sedan 1990 löjligt att vi ligger så långt efter.
Canal+ kommer sända sina sportsändningar i HD format under 2007 så nog kommer det alltid :)

raZmus
2006-12-18, 12:53
Jag har en 1080p-skärm som jag har tänkt att sälja, det är en LCD på 42" och jag säljer den eftersom jag jobbar på annan ort och tycker nog inte det är så motiverat att ha den stående hemma :)

Någon som är intresserad att köpa? (hoppas det är ok att skriva detta här :S)

Det är en sån här fining: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=121621&searchtime=

z_bumbi
2006-12-18, 13:01
HD tv kommer bli standard, ungefär 23% av Sveriges befolkning blir ju tvunga att köpa boxer för de analoga nätet kommer släckas och de ska vara helt släckt 2008. Japan har redan haft hdtv sedan 1990 löjligt att vi ligger så långt efter.
Canal+ kommer sända sina sportsändningar i HD format under 2007 så nog kommer det alltid :)

Analoga nätet är ju redan borta på de flesta håll, det är därför folk redan har köpt boxar men var jag vet ska inte HD-tv bli någon standard?

NiXPhoenix
2006-12-18, 13:17
Analoga nätet är ju redan borta på de flesta håll, det är därför folk redan har köpt boxar men var jag vet ska inte HD-tv bli någon standard?

Njä, det kanske är sant i och för sig men klart det blir stort på sikt.
Att blu-ray eller hd-dvd slår igenom är ganska självklart, vem vill inte ha något som är bättre? Det kommer bara ta ett tag, men så är det med alla teknikskiften.

Denstillasittande
2006-12-18, 13:20

Tänkte lite fel när jag svarade på ditt inlägg. Men jag tror absolut det kommer bli de. Priserna kommer ju sjunka hela tiden och när allt tv-matriel har ersatt har jag svårt att tro att tv tillverkarna forsätter tillverka skärmar med sämre upplösning än vad som sänds på tv.

Shakemynuts
2006-12-18, 13:21

Om analoga nätet försvinner och man måste ha HDready TV eller hdbox (vet ej om det fungerar?)
Om jag då har en vanlig tv och ingen hdbox, betyder det att jag slipper whine från Radiotjänst?

Jag KAN se på tv och för att jag har ett antennuttag i min bostad måste jag betala tvavgift, änfast jag inte ens äger en antennsladd och inte sett på tv på 4 månader.

NiXPhoenix
2006-12-18, 13:24
Om analoga nätet försvinner och man måste ha HDready TV eller hdbox (vet ej om det fungerar?)
Om jag då har en vanlig tv och ingen hdbox, betyder det att jag slipper whine från Radiotjänst?

.

Nej, du måste ha en digitalbox om du tidigare tagit emot signalen via antenn (tänk ettan, tvåan, fyran), HDTV är så klart också digitalt men har högre upplösning. Det är en mer avancerad form av digital-tv helt enkelt.

Lillgrabben
2006-12-18, 13:26

Jag KAN se på tv och för att jag har ett antennuttag i min bostad måste jag betala tvavgift, änfast jag inte ens äger en antennsladd och inte sett på tv på 4 månader.

Nej, du slipper nog inte radiotjänt ändå. Åtminstone inte med dagens regler.

Det räcker - i deras ögon - att du har en tv, en radio hemma eller i bilen, en video eller ett tvkort i datorn etc för att du ska vara tvungen att pröjsa. Om du inte kan se spelar nog mindre roll.

hasse36
2006-12-18, 13:33
Något jag saknar i varje diskussion om platta TV-apparater, är det uppenbara faktum att bildkvaliteten är avsevärt sämre jämfört med en bildrörs-TV.

Denstillasittande
2006-12-18, 13:49
Något jag saknar i varje diskussion om platta TV-apparater, är det uppenbara faktum att bildkvaliteten är avsevärt sämre jämfört med en bildrörs-TV.

Men det beror ju oftast på det gamla analoga matar ut för dålig upplösning, fast nu börjar väldigt mycket hd matriel bli tillgängligt. Blir ännu mera när de släckt det gamla systemet helt.

zirak
2006-12-18, 13:55

Hasse... Än en gång så stoppar du skägget i galen tunna. *slap*

coxie
2006-12-18, 14:02

Inte en chans att en film i 720p eller 1080p har sämre bildkvalite än en dvd på en bildrörs-TV. Tvärtom det är mycket bättre bild på Platt-TVn.

z_bumbi
2006-12-18, 14:22
Att blu-ray eller hd-dvd slår igenom är ganska självklart, vem vill inte ha något som är bättre? Det kommer bara ta ett tag, men så är det med alla teknikskiften.

Har du, eller har haft, en blålaser-cd-spelare hemma? Den är bättre än en rödlaser men det var inte så många som skaffade sådana i alla fall. I det fallet så sprang tekniken iväg mycket fortare än någon kunde tro.

Blålaser-dvd är inget riktigt nytt i teknikväg, dels har de funnits ett tag (Proffsmodeller) och dels är det bara en trimmad DVD så de som går igång på det senaste i teknikväg kanske inte riktigt tänder till. Att man släpper två olika standarder underlättar inte heller.

Sen kan lika gärna bli så att man använder ett annat lagrignsmedia för att lagra filmer, 50 G är inte så extremt mycket idag och om ett till två år kommer det om utvecklingstakten fortsätter något så när på samma sätt vara ännu mindre.

Yankeee
2006-12-18, 14:39

Sluta roida nu. Koppla din bildrörstv till datorn eller annan digital källa och jämför.

Pellefant
2006-12-18, 14:41
Själv ska jag fynda en 29 tummare för 500-1000 kr, många säljer ut dem nu när de ska ha platt-tv. :)

hasse36
2006-12-18, 15:27
Inte en chans att en film i 720p eller 1080p har sämre bildkvalite än en dvd på en bildrörs-TV.Va?:confused:

Pez
2006-12-18, 15:31
Va?:confused:

Äsch Hasse.. det är bara ännu en av dom där ungdomarna som likställer "nytt" med "bäst" istället för att fundera på om det verkligen stämmer [pah reehkteet].

Jag kör då hellre med bildrör tills det blir gångbart att ens ha en (äkta) HD-TV.
Det kommer ta ett par år.. minst.

hasse36
2006-12-18, 15:54
Sluta roida nu. Koppla din bildrörstv till datorn eller annan digital källa och jämför.Det mesta jag har sett har varit digitalt. TV eller DVD.

Men din reaktion är mycket vanlig när man kritiserar platt-TV. Argumenten går ut på att man skall göra något annat än att "titta på TV" - dvs kolla på TV-utsändningar eller DVD-filmer med PAL 576 linjers vertikal upplösning.

Yankeee
2006-12-18, 15:57
Men din reaktion är mycket vanlig när man kritiserar platt-TV. Argumenten går ut på att man skall göra något annat än att "titta på TV" - dvs kolla på TV-utsändningar eller DVD-filmer med PAL 576 linjers vertikal upplösning.

Jag kan hålla med dig om att bild från analoga nätet ofta suger på platt-tv. Från andra källor är det däremot inget att snacka om. Jag tittar i princip bara (98%) på dvd-r alt hdtv-r från min dator och på den fronten är bildrör flera klasser sämre.

zirak
2006-12-18, 16:03
Det mesta jag har sett har varit digitalt. TV eller DVD.

Men vem idag sitter bara och glor på tv på tv'n? *gah!*

hasse36
2006-12-18, 16:25
Men vem idag sitter bara och glor på tv på tv'n? *gah!*Alla vi som inte är beredda att betala 15000 kr för en monitor till datorn.

Yankeee
2006-12-18, 16:26
Alla vi som inte är beredda att betala 15000 kr för en monitor till datorn.

Sousse.

zirak
2006-12-18, 16:34
Alla vi som inte är beredda att betala 15000 kr för en monitor till datorn.

Men ändå sitter du och säger att det gamla är bättre bara för att du inte vill /kan /vågar skaffa ny teknik. :smash:

NiXPhoenix
2006-12-18, 16:53
Tycker det ligger mycket i det Hasse säger.

Men vem idag sitter bara och glor på tv på tv'n? *gah!*

Det är nog många som just gör det, tittar på tv med sin tv.
Med digital-tv så blir ju bildkvalitén mer som den ska på en platt-tv, grejen är bara att många kör med 4:3-utsändningar som de visar i fullskärm på sin platt-tv i WS-format. Helt uppfuckade proportioner blir följden, detta var ett ännu större problem med bildrörstvs i widescreen-format då digital-tv och 16:9-källor inte var lika vanligt då.

... Jag tittar i princip bara (98%) på dvd-r alt hdtv-r från min dator och på den fronten är bildrör flera klasser sämre.

Tror det är en ganska få som gör som du, även om det bland många är ganska utbrett med nedladdning av tv-serier så ser de flesta det på sin dator.

Själv ska jag fynda en 29 tummare för 500-1000 kr, många säljer ut dem nu när de ska ha platt-tv. :)

Låter som en mycket bra idé!

Denstillasittande
2006-12-18, 18:06
Här har de gjort ett test och sammanställt lite fakta om LCD och Plasma skärmar. http://www.plasma-lcd-fakta.se/home/
Intressant läsning.

Shakemynuts
2006-12-18, 18:08
Tror ändå inte många här inne betalar radiotjänst hehe.
Men jag har iallafall tyckt ett tag nu att de inte är berättigade att ta betalt som dom gör. Av alla. Liksom, jag tittar inte på tv och jag lyssnar inte på radio. Det var snart ett halvår sen.
Jag har min tv till dvd och tvspel och jag äger ingen radio.. Eller en bil.
Och de tar ju betalt för att alla har 1an 2an och 4an.
Det är många som inte tittar på dom kanalerna.

Iallafall. Jag hade tänkt köpa en tv. Antagligen en LCD eftersom jag inte har plats för en 42 tums plasma då det inte är tillräckligt långt mellan väggarna i mitt studentrum.

Kan jag få några rekommendationer på nå tuffa 26-32 tums lcd? Helst LG då jag vet att de är både prisvärda och har bra kvalla. :)

zirak
2006-12-18, 22:09
Hur många sitter inte idag med hundratals kort tagna med digitalkamera? Underbart att visa på en plasma. Tankade tv-serier, högupplöst DVD, nya spelkonsoler m.m. m.m. listan går säkert göra lång med varför en platt tv är bättre ur kvalitetssynpunkt. Att som hasse86 argumentera att vanlig bildrörs tv duger för Agda 76's behov, så är det bäst för alla. Nej jag säger som javatomten "fäll ner pungen och landa".

Baan
2006-12-18, 22:15
Jag kan hålla med dig om att bild från analoga nätet ofta suger på platt-tv. Från andra källor är det däremot inget att snacka om. Jag tittar i princip bara (98%) på dvd-r alt hdtv-r från min dator och på den fronten är bildrör flera klasser sämre.

Ja, men den gode Hasse är ingen tjuv till skillnad från dig!!!!1

hasse36
2006-12-18, 22:55
Hur många sitter inte idag med hundratals kort...Ah, ljusbilder med föredrag. I sanning ett underbart kvällsfördriv. *popcorn*

zirak
2006-12-19, 08:38
Ja, men den gode Hasse är ingen tjuv till skillnad från dig!!!!1

Och du vet att bingolottohasse betalar sin tv lisense och att yankee inte betalar för det han streamar?

Nä tacka vet jag häst och vagn, ny teknik skrämmer och måste vara :devil: avkomma.

Yip_man
2006-12-19, 09:43
Att analogt material alltid blir sämre på en plasma stämmer inte. För några år sedan kunde inte en bra plasma matcha en bra crt tv.

Det är dock andra tider nu, t.ex pannasionic pv600 & pioneer pdp-427x/a/d piskar min pannasonic th32pf10 i alla avseende utom möjligen analog tv.

Då är detta en av de bästa "tjock" tv de någonsin tillverkat jag köpte tv:n för ca 8år sedan för inköpspriset 18900:-. De övriga fördelarana med plasman överväger dock den marginellt sämmre bilden på analogt material.

Anledningen till att jag byter är att jag vill ha större & bättre bild och möjligen en tv som ser bättre ut på tv bänken.