handdator

Visa fullständig version : Blodsockerfall

Helena B
2006-12-15, 13:19
Det är så att jag två dagar i rad har råkat ut för blodsockerfall efter träningen. Igår tog det en timme efter att jag hade druckit min gainer efter träningen och idag fick jag det 10 min efter träningen men innan jag hade hunnit ta min gainer. Jag förstår inte varför jag får det? Idag tog jag en gainer innan passet och tränade i 60 min, jag tycker inte att jag borde få blodsockerfall då. Vad kan man göra för att undvika det?

jwzrd
2006-12-15, 13:21
Vad menar du med blodsockerfall? Har du diabetes?

Helena B
2006-12-15, 13:27
Vad menar du med blodsockerfall? Har du diabetes?

Heter det inte så? Det var en på gymmet som sa att det kallas så. Jag får som en "måillaattack" och blir helt svag och skakig i kroppen.

grabben i skogen
2006-12-15, 13:31
äter du ingen vettig mat innan du tränar?

Helena B
2006-12-15, 13:33
äter du ingen vettig mat innan du tränar?

Klart jag gör, mellan 1,5 -2 h innan.

laettja
2006-12-15, 13:41
Snacka med en läkare så att du inte har diabetes eller något annat otrevligt.

pragmatist
2006-12-15, 13:50
Icke-fastande hypoglykemi är inget sjukdomssymptom så diabetes behöver du nog inte oroa dig för (tror jag...). Troligare förklaring är att magsäcken töms för fort.

jwzrd
2006-12-15, 13:51
Icke-fastande hypoglykemi är inget sjukdomssymptom så diabetes behöver du nog inte oroa dig för (tror jag...). Troligare förklaring är att magsäcken töms för fort.

Varför skulle hon bli knäsvag och darrig i knäna av att magen töms fort?

machine gun
2006-12-15, 13:53
Folk är olika känsliga för hypoglykemi (lågt blodsocker), vissa känner inte av det alls, medan andra får klassiska sk "blodsockerfall" med skakningar, illamående och yrsel. Vissa blir dock bara lite sura och griniga alt blir slöa vid låga blodglukosnivåer och får inte samma obehagskänslor. Jag är själv ganska känslig för detta och kan därför inte hoppa över en måltid hursomhelst. Upplever även att jag känner av det extra väl efter träning, varför jag snabbt måste ha i mig kolisar och relativt snabbt därefter få i mig riktig mat.

När man har diabetes typ II, handlar det snarare om att man har för höga blodglukosnivåer.

Har du dock aldrig fått blodsockerfall förut tycker jag att du ska uppsöka en läkare. Bara för säkerhets skull.

sissa
2006-12-15, 14:00
Det kanske är blodtrycksfall du får?
(För jag tror inte det har något med blodsocker att göra iaf)

L-Sami
2006-12-15, 14:03
Prova drick gainer under träningen också.

Helena B
2006-12-15, 14:03

Så kanske det heter :) Vad kan man göra åt det då?

machine gun
2006-12-15, 14:06

Blodtrycksfall brukar man ju få om man vanligtvis har lågt blodtryck (vanligt bland kvinnor) och t.ex. reser sig hastigt från liggande. Man brukar känna att det svartnar för ögonen och snurrar i skallen, men det brukar dock gå över på några sekunder. Blodsockerfall känns igen på att det försvinner när man äter.

Helena B
2006-12-15, 14:06
Prova drick gainer under träningen också.

Tycker inte det ska behövas (man ska väl kunna styrketräna utan att försöka vara optimal) och jag vill inte göra det under cardiopassen.

machine gun: Jo visst vore det bra att kolla upp det men det kanske bara är något tillfälligt. Ska avvakta lite och se om jag får det imorgon oxå.

Helena B
2006-12-15, 14:07
Blodtrycksfall brukar man ju få om man vanligtvis har lågt blodtryck (vanligt bland kvinnor) och t.ex. reser sig hastigt från liggande. Man brukar känna att det svartnar för ögonen och snurrar i skallen, men det brukar dock gå över på några sekunder. Blodsockerfall känns igen på att det försvinner när man äter.

Jo men det stämmer, det går över ganska snabbt när jag äter något.

L-Sami
2006-12-15, 14:17
Tycker inte det ska behövas (man ska väl kunna styrketräna utan att försöka vara optimal) och jag vill inte göra det under cardiopassen.

machine gun: Jo visst vore det bra att kolla upp det men det kanske bara är något tillfälligt. Ska avvakta lite och se om jag får det imorgon oxå.

Ja, men tänkte mest på blodsocker nivåerna hålls uppe bättre om du dricker gainer under passet. Även ökad prestation som lär inte vara negativt :)

machine gun
2006-12-15, 14:18

Jag tror absolut inte att det är någon fara. Brukar du få det annars ibland också? Har du varit sjuk nyligen eller kanske bytt träningsform?

sissa
2006-12-15, 14:20

Oki. Jag har själv lite lågt blodtryck och minns när jag slutade röka (då får man tillfälligt lägre blodtryck. och blodsocker också kanske?) att jag fick såna där känslor. Hursomhelst; Jag överlåter frågan till de som vet :)

Steinisig
2006-12-15, 15:53
Jag tycker det låter som lågt blodsocker. Om jag var du skulle jag som L-Sami säger äta eller dricka någonting under passen också för att undvika dessa obehagskänslor efter passen. Det kan ju räcka med att du istället för vatten dricker någonting som innehåller lite snabba kolhydrater, typ en sportdryck.

Annars gör du ju precis rätt som äter/dricker direkt efter träning. Se till att det du äter/dricker efter träningen både innehåller protein och snabba kolhydrater så din återhämtning blir maximal och blodsockret snabbt stabiliserat. Efter detta "återhämtningsmål" ska du helst äta en ordentlig måltid inom en timme igen.

Har du problem med dessa blodsockerfall även på dagarna när du inte tränar; börja med små och täta mellanmål (kanske varannan timme eller så), gärna proteinrika.

Prova detta. Om du fortsätter att få illamåendeattacker osv, så skulle jag ringa 08320100 (sjukvårdsupplysningen) och se vad de säger.

Lycka till.

Helena B
2006-12-15, 18:46
Ja, men tänkte mest på blodsocker nivåerna hålls uppe bättre om du dricker gainer under passet. Även ökad prestation som lär inte vara negativt :)

Under styrketräningen kan jag iofs göra det, men det blir svårare med cardion.

machine gun: Hoppas verkligen inte det, jag och läkare går inte riktigt ihop. Nej jag har aldrig haft så här grova blodsockerfall som gör att jag knappt kan stå på benen, så man blir ju lite orolig.

Steinisig: Jag har inga andra problem med blodsockerfall, annat än jag kan bli trött om jag inte äter (jag äter iaf var tredje timme annars blir jag hungrig).

Tack för svaren allihopa :)

machine gun
2006-12-15, 18:54
Det är ganska ovanligt att man får blodsockerfall under träningspass, speciellt cardio. Se till att ha kolisarna redo direkt efter passet bara så går det säkert bra.

Helena B
2006-12-15, 19:53
Det är ganska ovanligt att man får blodsockerfall under träningspass, speciellt cardio. Se till att ha kolisarna redo direkt efter passet bara så går det säkert bra.

Igår körde jag ett spinningpass och tog en gainer efter, men råkade ändå 1 h senare precis innan middagen var klar ut för ett blodsockerfall. Det har aldrig varit några problem förut, förstår inte varför kroppen reagerar som den gör nu.

Trance
2006-12-15, 19:54
En gång fick jag blodsockerfall och skrapade knät. :(

Helena B
2006-12-15, 20:02
En gång fick jag blodsockerfall och skrapade knät. :(

Stackare :(

Hittade något intressant när jag sökte på blodsockerfall och det är att det kan orsakas av roserot (en teori) och det är ett kosttillskott som jag har börjat med den här veckan. Kanske dags att sluta med det då?

pragmatist
2006-12-15, 20:52
Varför skulle hon bli knäsvag och darrig i knäna av att magen töms fort?

Insulinspik när mycket socker kommer ut i blodet samtidigt. Det är ett problem som vanligtvis drabbar folk som genomgått magoperationer (gastric bypass etc), men kan drabba andra också (i mild form).

Lösningen är att äta mer fiber och komplexa kolhydrater.

Lizard
2006-12-16, 01:53
Mitokondrierna står med öppna spjäll när du tränar. Gainern du häller i dig svingar upp insulinet. Gainersvepet sugs in så det står härliga till och kroppen är tack vare den rejält i gasen och ber om mer. I plasma finns inget kvar och du pular runt fullt övertygad om att "detta borde räcka". Icke sa Nicke - mitokondrierna är som fågelungar och tycks aldrig bli mätta. "Detta var smaskens och vi vill ha mer" säger de. Inte heller kan de räkna utan tycker att för mycket är bättre än vad som borde vara lagom. När näringen uteblir, men inte näringsomvandlingen, så blir det väääldigt ont om socker till bollen. Voilá! Du känner dig skakig och svimsig.

Lösningen: Ät fast föda eller/och små portioner som ger dig tillgång till näring under den tid det tar för kroppen att få mitokondrierna att hålla flabben (3-5h).

Lizard

Bronkitkorv
2006-12-16, 10:16
1,5-2 timmar innan träning tycker jag verkar som en lång tid speciellt om du tränar länge och styrketränar först och cardio efter. Har du haft detta problem innan du började med rosenrot ?
Om inte så är det troligen det som orsakar det hela annars får du väl äta mer och /eller närmare inpå träningen.

sugarcube
2006-12-16, 10:27
Lönar sig alltid att checka efter om man lagt till ngt tillskott tex, för även vanliga vitaminer/mineraler kan ha olika biverkningar beroende på doser o vad man kan tänkas vara känslig för. Alltså om man drabbas av ngt "oförklarligt", kolla upp vad du stoppar i dig, spec om du precis börjat med någe nytt tillskott.

Ngn som kännt av några konstigheter med ALA? (har genom åren kommit på att jag är ganska känslig för vissa tillskott, vet aldrig vilket innan jag provar... så om det är ngn som har erfarenhet av ALA, posta gärna, kanske i en ny tråd då)

Helena B
2006-12-16, 13:20
Mitokondrierna står med öppna spjäll när du tränar. Gainern du häller i dig svingar upp insulinet. Gainersvepet sugs in så det står härliga till och kroppen är tack vare den rejält i gasen och ber om mer. I plasma finns inget kvar och du pular runt fullt övertygad om att "detta borde räcka". Icke sa Nicke - mitokondrierna är som fågelungar och tycks aldrig bli mätta. "Detta var smaskens och vi vill ha mer" säger de. Inte heller kan de räkna utan tycker att för mycket är bättre än vad som borde vara lagom. När näringen uteblir, men inte näringsomvandlingen, så blir det väääldigt ont om socker till bollen. Voilá! Du känner dig skakig och svimsig.

Lösningen: Ät fast föda eller/och små portioner som ger dig tillgång till näring under den tid det tar för kroppen att få mitokondrierna att hålla flabben (3-5h).

Lizard

Du menar alltså att jag bör äta under hela träningen? Men om jag avstår från gainern innan styrkan och istället äter ett mål mat 1 h innan då svingar jag inte upp insulinet och borde inte heller få ett blodsockerfall?

Bronkitkorv: Jag delar upp mina pass, kör styrka och cardio för sig så mina pass bli aldrig längre än 75 min. Just den här veckan har jag tagit rosenrot mer regelbundet än förut. Om jag ska köra cardio vill jag äta 2 h innan, annars har jag lätt att få håll.

sugarcube: Det låter vettigt för jag har just den här veckan börjat med en rad olika kosttillskott som jag äter regelbundet. Idag har jag struntat i det för att se om det blir någon skillnad.

Lizard
2006-12-16, 19:41
[QUOTE=Helena B;1970399]Du menar alltså att jag bör äta under hela träningen? Men om jag avstår från gainern innan styrkan och istället äter ett mål mat 1 h innan då svingar jag inte upp insulinet och borde inte heller få ett blodsockerfall?

Jag gör att du missförstår mig och du gör det hela svårare än det är: Ät mer i täta intervaller efter träningen eftersom din ämnesomsättning står på högvarv och gainern lagras in på något tiotal minuter (även de påföljande målen lagras in i hög utsträckning varför det kan vara idé att äta fler mål tätt på varandra). Det är tack vare det kvarvarande insulinet och de relativt öppna blodkärlen, men den efter träningen sänkta hjärtverksamheten som du upplever det du gör. Gissar dessutom på att du håller energinegativ balans?

Lizard

Helena B
2006-12-16, 22:40
[QUOTE=Helena B;1970399]Du menar alltså att jag bör äta under hela träningen? Men om jag avstår från gainern innan styrkan och istället äter ett mål mat 1 h innan då svingar jag inte upp insulinet och borde inte heller få ett blodsockerfall?

Jag gör att du missförstår mig och du gör det hela svårare än det är: Ät mer i täta intervaller efter träningen eftersom din ämnesomsättning står på högvarv och gainern lagras in på något tiotal minuter (även de påföljande målen lagras in i hög utsträckning varför det kan vara idé att äta fler mål tätt på varandra). Det är tack vare det kvarvarande insulinet och de relativt öppna blodkärlen, men den efter träningen sänkta hjärtverksamheten som du upplever det du gör. Gissar dessutom på att du håller energinegativ balans?

Lizard

Okej då är jag med, ska testa att äta oftare efter träningen. Ja jag ligger på ett energiunderskott, har det något med blodsockerfallen att göra?

Dnepr
2006-12-16, 23:31
Kan kanske finnas nåt samband då det finnns mindre kalorier i omlopp och det ökar nog risken. Ät bara regelbundet och gärna då kolhydrater av det långsamma slaget ( det gör inte saken sämre) så får man hoppas att du få slut på det här.

YTS
2006-12-17, 01:37
[QUOTE=Lizard;1971106]

Okej då är jag med, ska testa att äta oftare efter träningen. Ja jag ligger på ett energiunderskott, har det något med blodsockerfallen att göra?

Helena. Jag har också problem med blodsockerfall, men för mig kan de komma närsomhelst inom två dygn efter träningen. Vad jag kommit fram till är att träningen sätter ner min aptit, så att jag inte äter tillräckligt de två första dygnen efter träningen. Först på tredje dygnet återvänder aptiten och kroppen kompenserar då de två föregående dagarnas låga energiintag med rejäl aptit.

Det pratas mycket om hur viktigt det är att äta direkt efter träningspasset och timmarna efteråt, men man glömmer att det behövs kolhydrater de närmaste två dygnen efter ett rejält styrketräningspass, eftersom musklerna bygger upp sina glykogendepåer under dessa två dygn. Enligt vad jag märkt på mig själv är det därför ingen god idé att hålla igen på maten de två närmsta dygnen efter ett rejält styrketräningspass.

Eftersom aptiten sviker mig de två närmsta dygnen efter passet är det viktigt att hålla koll på hur mycket energi och kolhydrat jag stoppar i mig, genom att försöka schemma lägga måltider. Enligt min högst egna erfarenhet har jag kommit fram till att jag behöver ca 6 kg kolhydrat per kg kroppsvikt och dygn, de två närmsta dygnen efter träningen. Tränar jag två dar i rad behöver jag ännu mera.

machine gun
2006-12-17, 10:34
Det är väl inte så ofta man har mer än två vilodagar i rad? Dessutom kan det ju bli knepigt att alltid äta extra mkt två dagar efter träning om man nu deffar. Optimal påfyllnad av glykogendepåer kan man nog tyvärr inte räkna med under deff eftersom kroppen förbrukar all energi man petar i den. Då är det kanske bättre att äta lite, men ofta för att åtminstone försöka undvika blodsockerfallen.

YTS
2006-12-17, 18:48
Det är väl inte så ofta man har mer än två vilodagar i rad? Dessutom kan det ju bli knepigt att alltid äta extra mkt två dagar efter träning om man nu deffar. Optimal påfyllnad av glykogendepåer kan man nog tyvärr inte räkna med under deff eftersom kroppen förbrukar all energi man petar i den. Då är det kanske bättre att äta lite, men ofta för att åtminstone försöka undvika blodsockerfallen.

Min erfarenhet är att det inte hjälper att äta lite och ofta för att undvika blodsockerfall under dessa två dagar, man behöver helt enkelt kolhydraterna. Har man det så, vilket jag vet inte gäller alla, så kanske man skall fråga sig - Vill jag vara trådsmal eller vill jag må bra?

machine gun
2006-12-17, 23:06
Min erfarenhet är att det inte hjälper att äta lite och ofta för att undvika blodsockerfall under dessa två dagar, man behöver helt enkelt kolhydraterna. Har man det så, vilket jag vet inte gäller alla, så kanske man skall fråga sig - Vill jag vara trådsmal eller vill jag må bra?

Jo, det är klart. Jag tänkte mest att det verkar knepigt när man tränar sådär 6 dagar i veckan. Vilka är då de två dagarna efter träning? :D Fast tränar man så mkt ska man iofs aldrig kompromissa med kolhydraterna enligt min mening, bättre att dra ner lite måttligt på fettet isf, om man nu nödvändigtvis måste dra ner på något. Folk har ju iofs en tendens att prioritera knasigt värre ibland. Jag menar, de flesta brukar ju kunna gå ner rätt bra i vikt bara av att sluta dricka alkohol..

Jag har också en del problem med blodsockerfall, men bara om jag slarvar med maten och då främst kolisarna. Så jag vet vad du menar där.

kampsporttjej
2006-12-23, 19:04
lizard, grymt bra svar där! (om mitokondrier och negativ energibalans)
har själv funderat massor på det där med blodsockerfall, men aldrig hittat något bra svar...

jag kan även uppleva att om man redan fått dessa blodsockerfall-
symptom så kommer man känna av ett obehag resten av dagen
-trots att man äter en måltid/måltider för att få upp blodsockret.
man repar sig aldrig riktigt efter "fallet".
är det liksom inte mat på minuten så är "det kört",
då blir det i sin tur omöjligt att hålla en negativ energibalans.
kanske är det sådana här blodsockerkänsligapersoner
som defenitivt inte ska dra ner på (långsamma)kolhydrater?

Lizard
2006-12-23, 19:22
lizard, grymt bra svar där! (om mitokondrier och negativ energibalans)
har själv funderat massor på det där med blodsockerfall, men aldrig hittat något bra svar...

Äsch! Men i alla fall; när du har tränat - gainer eller ej - så har dina blodkärls fyllts ut och blivit kvarlämnade i uppumpat tillstånd ända ut i de minsta som kallas kapillärer. Blodvätskan, å andra sidan, (röda/vita&plasma) är densamma. Glukagon och kortisol (som uppstår av träningen) bidrar till att få ned hjärtats arbetsstryck dvs blodtrycket sjunker. Föreställ dig att du suttit en god stund i bastun och sedan reser dig upp; inte ovanligt att folk tuppar av i duschen. Samma sak när du tränat; du har stora "rör" men ingent tryck i dem, om dur förstår hur jag menar? Känslan av obehag och svimning är nära förestående och är en indikation på att kroppen behöver vila.

Men, och nu kommer det roliga, kastar du dig i en isvak efter bastun eller kyler ned kroppen efter träningen med en kall dusch uteblir ofta fenomenet. Samma effekt uppstår om du äter då maten och insulinet bidrar till en höjning av trycket som hjärtat arbetar med.

Lizard

YTS
2006-12-24, 13:57

Samma gäller för mig, har blodsockret redan sjunkit, så tar det lång tid innan jag återhämtar mig. Det bästa för mig är att äta rejält med kolhydrater och därefter lägga mig ner och vila 2-3 timmar, sen brukar jag känna mig okey igen.