Logga in

Visa fullständig version : Fråga angående kontaktlinser. (silikonlinser)

Ozma
2006-12-14, 15:36
Funderar på att byta de linser jag har nu mot silikonlinser,eftersom dom ska vara väldigt mycket bekvämare, enda skillnaden är ju då materialet, och diametern, har 14,5 på mina nuvarande och det är 14,0 på silikonlinserna, annars är det exakt samma baskurva,axel,styrka mm. Gör det verkligen något att diametern är lite mindre ? har haft linser som haft mindre diameter än dom ja har nu, och att det blir silikonbaserade istället bör väl funka ? har inte lust o gå till optikern o kolla om det verkligen inte behövs eftersom det kostar..

bubbe
2006-12-14, 15:38
Funderar på att byta de linser jag har nu mot silikonlinser,eftersom dom ska vara väldigt mycket bekvämare, enda skillnaden är ju då materialet, och diametern, har 14,5 på mina nuvarande och det är 14,0 på silikonlinserna, annars är det exakt samma baskurva,axel,styrka mm. Gör det verkligen något att diametern är lite mindre ? har haft linser som haft mindre diameter än dom ja har nu, och att det blir silikonbaserade istället bör väl funka ? har inte lust o gå till optikern o kolla om det verkligen inte behövs eftersom det kostar..

Har fått uppfattningen att det kan vara lite olika beroende på märke också, jag testade byta mot ett par andra men dessa funkade inte alls lika bra (klibbade ofta ihop, vek sig, eller ramlade ur) trots att värderna var exakt lika.

Kurash
2006-12-14, 15:43
När jag bytte till silikonlinser fick jag göra ett inkörningsprov hos optikern över 2 veckor. Dom kontrollerade med en veckas mellanrum hur ögonen mådde. Vissa klarar tydligen inte av silikonlinser. Vet inte om det är just silikonet eller det faktum att man sover med dom en månad. Jag rekommenderar att du köper första paret hos en optiker.
F.ö så är det väldigt bekvämt.

Nate
2006-12-14, 15:57
Silikonlinserna är tjockare och obekvämare enligt min erfarenhet. Bytte för ungefär en månad sedan och jag saknar mina gamla lite. Känns som att man har tefatstjocka linser i ögonen första timmarna efter att man satt in dom.

Däremot vet jag inte ifall en 0.5 strlskillnad spelar någon roll. Med för liten diameter så känner jag av linserna mer iaf... Hade mindre diameter på mina första par linser och det var hemskt! Minns dock inte hur stor storleksskillnaden var.

Spiffy
2006-12-14, 16:35
Hade silikonlinser i en månad ungefär. Fungerade inte alls bra. Kändes konstant att man hade linser på sig, blev väldigt känslig mot ljus och vind vilket gjorde att jag gick runt och kisade hela tiden.
Vilken storlek jag hade vet jag inte iofs. Men jag gick in till optikern och sa att jag ville ha min gamla sort tillbaka.