Visa fullständig version : Den senaste tidens utveckling av operativsystemet Windows
Den senaste tidens utveckling ser ut på det sättet att microsoft när som helst kommer att lansera sitt nya operativsystem Windows Vista. Den logiska utvecklingen är att mer eller mindre alla datoranvändare kommer att ha detta på sina hårddiskar inom en period av 2-3 år. Men vad är det egentligen för reel utveckling vi talar om med övergången XP till Vista? Är det någon som faktiskt vet?
Steget mellan Windows 98/ME till 2000/XP var för mig stort, det var första gången jag faktiskt hade ett relativt stabilt operativsystem på min dator. Datorn gick att använda utan några större problem och sedan kring milleniumskiftet har jag haft ett problemfritt datorägande (mjukvarumässigt) förutom några små skumma buggar.
Vad är det vi egentligen får av att gå över till Vista? Nu känns det som vi får ett upphottat XP med ett snyggare skin. Direct x 10 kanske vi inte ska glömma men det kunde lika gärna kommit till XP vad jag förstått, enda anledningen att de endast släpps till Vista är att det nya operativsystemet ska sälja.
Vad för nya genombrott förväntar ni er med det nya operativsystemet? Något negativt? Är alla utveckling av godo? Kommer vår produktivitet vid burken öka med 500%?
Högre strömförbrukning p g a hårdvaran som lär följa Vistas högre krav :)
Dumleman
2006-12-13, 23:34
Syftet med Vista är först och främst att ms ska tjäna mera pengar i andra hand kommer att användarna ska bli mer produktiva. Jag får lite känsla av att "Ok nu slutar vi att utveckla system x och släpper ett nytt system y så om ni ska vara med så måste ni köpa vårt nya system y".
Den senaste tidens utveckling ser ut på det sättet att microsoft när som helst kommer att lansera sitt nya operativsystem Windows Vista. Den logiska utvecklingen är att mer eller mindre alla datoranvändare kommer att ha detta på sina hårddiskar inom en period av 2-3 år. Men vad är det egentligen för reel utveckling vi talar om med övergången XP till Vista? Är det någon som faktiskt vet?
Steget mellan Windows 98/ME till 2000/XP var för mig stort, det var första gången jag faktiskt hade ett relativt stabilt operativsystem på min dator. Datorn gick att använda utan några större problem och sedan kring milleniumskiftet har jag haft ett problemfritt datorägande (mjukvarumässigt) förutom några små skumma buggar.
Vad är det vi egentligen får av att gå över till Vista? Nu känns det som vi får ett upphottat XP med ett snyggare skin. Direct x 10 kanske vi inte ska glömma men det kunde lika gärna kommit till XP vad jag förstått, enda anledningen att de endast släpps till Vista är att det nya operativsystemet ska sälja.
Vad för nya genombrott förväntar ni er med det nya operativsystemet? Något negativt? Är alla utveckling av godo? Kommer vår produktivitet vid burken öka med 500%?
Säkerheten är ju bättre med att program inte automatiskt kör i admin mode utan man måste köra en variant av sudo från linux om det krävs. Borde ju minska virusspridning lite i alla fall. Flesta kommer väl stänga av det dock och vara inloggade som admin och sedan gnälla över virus.
Väldigt bra sök som används till det mesta.
ADS är fortfarande kvar. Är ingen större expert på vad fördelarna är att behålla det, men nackdelarna är uppenbara.
Syftet med Vista är först och främst att ms ska tjäna mera pengar i andra hand kommer att användarna ska bli mer produktiva. Jag får lite känsla av att "Ok nu slutar vi att utveckla system x och släpper ett nytt system y så om ni ska vara med så måste ni köpa vårt nya system y".
Är du tvingad att köpa det?
Är du tvingad att köpa det?
DirectX 10 kommer inte till XP så vitt jag vet. Spelnirdar lär vilja göra det.
Det är också som nämnt lite bättre säkerhetstänk vad jag förstått, så där är det förhoppningsvis inget att förlora heller.
edit: jag tror det är nämnt tidigare iaf.
DirectX 10 kommer inte till XP så vitt jag vet. Spelnirdar lär vilja göra det.
Ja det är väl sant, men jag menar han säger ju att det inte är en förbättring. DirectX 10 är ju en klar förbättring för de som spelar t.ex. ;)
Själv kommer jag nog vänta ett bra tag, skall testa lite alternativa operativssystem samt köra vidare med XP. Sedan får man se när man byter.
Den senaste tidens utveckling ser ut på det sättet att microsoft när som helst kommer att lansera sitt nya operativsystem Windows Vista.
Är inte det släppt för ganska länge sedan nu?
Fungerar all mjukvara som är till för xp i vista?
Och vad fanken är skillnaden på alla versionerna? Bullet, vision, game pack? huh?
Fungerar all mjukvara som är till för xp i vista?
Början av 2007 var det visst final release skulle släppas officiellt.
Och här står det om de olika versionerna:
http://www.microsoft.com/sverige/windowsvista/getready/editions/default.mspx
Jag har kört det i lite över en månad nu. Det är strålande. Söken är underbar, du kan söka i allt. Startmenyn är riktigt bra, du kan starta program genom att skriva deras namn så söker den snabbt fram dom och sen trycker du bara på enter.
Säkerhetstänkadet är nästan vettigt, då man inte jobbar som admin för en gångs skull, något som windows har sugit pung på för evigt. Ganska många nya program, bl.a. photo gallery, media center och lite sånt smått och gott.
NY PAINTVERSION.
Jävligt stabilt, känns riktigt snabbt på min dator (den är iofs modern) och gränsnsittet är lättarbetat. När jag är i skolan där dom kör xp saknar man en del funktioner. Helt klart värt att installera. Tycker jag.
Ska tilläggas att jag inte alls gillar windows egentligen, hade mycket hellre kört linux om det funkat med min skolgång.
Den senaste tidens utveckling ser ut på det sättet att microsoft när som helst kommer att lansera sitt nya operativsystem Windows Vista.Uhm, det är väl färdigt sedan en dryg månad tillbaka och officiellt klart sedan ett par veckor?Den logiska utvecklingen är att mer eller mindre alla datoranvändare kommer att ha detta på sina hårddiskar inom en period av 2-3 år. Men vad är det egentligen för reel utveckling vi talar om med övergången XP till Vista? Är det någon som faktiskt vet?De förbättrar väl allt möjligt, eller bygger vidare, inbyggd sökfunktion, flashigare gui, stöd för småprogramsomliggerochserfulaut, bättre minneshantering, säkrare, enklare att administrera centralt, .. Direct X 10, ...Steget mellan Windows 98/ME till 2000/XP var för mig stort, det var första gången jag faktiskt hade ett relativt stabilt operativsystem på min dator. Datorn gick att använda utan några större problem och sedan kring milleniumskiftet har jag haft ett problemfritt datorägande (mjukvarumässigt) förutom några små skumma buggar.Mitt windows är sönderknullat av vistatemat, en del fönster visar inget innehåll typ antivirs popupfönster och testsaken för att se vad som duger till vad i datorn för vista, att alt-tabba från kasst skriva program kan låsa hela datorn, quake buggar också sönder den, program får fortfarande sno fokus och vara allmänt skitstöriga typ skype, varningen efter att man har laddat ner uppdateringar hetsar fortfarande var 10e minut och snor fokus, osv... Så problemfritt vet jag inte.Vad är det vi egentligen får av att gå över till Vista? Nu känns det som vi får ett upphottat XP med ett snyggare skin. Direct x 10 kanske vi inte ska glömma men det kunde lika gärna kommit till XP vad jag förstått, enda anledningen att de endast släpps till Vista är att det nya operativsystemet ska sälja.Klart det inte är ett helt nytt os utan en inkrementiell utveckling, ingen tvingar dig ju att köpa det heller.Vad för nya genombrott förväntar ni er med det nya operativsystemet? Något negativt? Är alla utveckling av godo? Kommer vår produktivitet vid burken öka med 500%?(Varför skriver jag här istället för att se på simpsons?)
Något säkrare, antagligen bättre stöd för 64-bit maskiner, bättre stöd för mer minne, smidigare sökfunktion a la os x och något snyggare... och så dx 10 som sagt.
Det negativa är väl att minnesbehovet är större, och kanske även det av grafikkort, speciellt om man vill köra aero 3d men det måste man ju inte.
Ska bli kul att se vad de hemliga funktionerna i Leopard (nästa versions OS X) är.
DirectX 10 kommer inte till XP så vitt jag vet. Spelnirdar lär vilja göra det.Vilken nyhet att folk som vill köra de nyaste spelen får köpa ny program- och hårdvara?
Fungerar all mjukvara som är till för xp i vista?Jo, men inte så du kan köpa det tror jag. Vet inte om du kanske kan få en ny dator levererad med det.
Nej.
Och vad fanken är skillnaden på alla versionerna? Bullet, vision, game pack? huh?http://www.extremetech.com/article2/0,1697,2068721,00.asp
Ladd... err.. köp Ultimate så slipper du fundera ;D
Jo, men inte så du kan köpa det tror jag. Vet inte om du kanske kan få en ny dator levererad med det.
Nej.
Att inte alla program och spel funkar i vista är ju en stoooooor nackdel.
Jag har kört det i lite över en månad nu. Det är strålande. Söken är underbar, du kan söka i allt. Startmenyn är riktigt bra, du kan starta program genom att skriva deras namn så söker den snabbt fram dom och sen trycker du bara på enter.
Säkerhetstänkadet är nästan vettigt, då man inte jobbar som admin för en gångs skull, något som windows har sugit pung på för evigt. Ganska många nya program, bl.a. photo gallery, media center och lite sånt smått och gott.
NY PAINTVERSION.
Jävligt stabilt, känns riktigt snabbt på min dator (den är iofs modern) och gränsnsittet är lättarbetat. När jag är i skolan där dom kör xp saknar man en del funktioner. Helt klart värt att installera. Tycker jag.
Ska tilläggas att jag inte alls gillar windows egentligen, hade mycket hellre kört linux om det funkat med min skolgång.Microsoft själva säger ju dock att det inte är färdigt och en o annan verkar ju ha problem med det, men så är det väl jämt, med SP1 eller kanske tom SP2 lär det ju bli bättre.
Sökfunktionen och smidigt sätt att starta program finns till OS X också, det senare som tillägg via quicksilver, men grymt smidigt är det.
http://static.flickr.com/103/266030395_324c42b1be.jpg (http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=266030395&size=l)
http://static.flickr.com/109/266030393_c2afd70ccd.jpg (http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=266030393&size=l)
Att inte alla program och spel funkar i vista är ju en stoooooor nackdel.Lär ju komma nya versioner så snart oset är lite vanligare.
Bättre mixer:
http://createdigitalmusic.com/2006/12/06/vista-audio-improvement-details-for-consumers-at-least/
Jag antar att Windows Sideshow är den där extradisplayen på laptops o dylikt?
http://www.istartedsomething.com/20061212/windows-sideshow-screencast/
NiXPhoenix
2006-12-14, 15:13
Ingen som nämnt allt antipiratgrejs i form av DRM m.m.?
Tror det finns stor risk för att man inte kommer kunna spela sin musik/se sina filmer om fem år om man bara följer strömmen och kör MS-operativ och hårdvara full med DRM-funktioner.
Ingen som nämnt allt antipiratgrejs i form av DRM m.m.?
Tror det finns stor risk för att man inte kommer kunna spela sin musik/se sina filmer om fem år om man bara följer strömmen och kör MS-operativ och hårdvara full med DRM-funktioner.DRM-joxet har du ju i XP med om du uppgraderar mediaplayer, och om du nu vill konsumera skyddat material har du ju inget val, antingen accepterar du drm och tar del av det eller så accepterar du det inte och får vara utan. Så bara för att Vista har stöd för det måste du ju inte konsumera skyddat material, även om det kanske känns mer lönt att försöka skydda det när fler personer har stöd för att använda det.
Om det är skydd mot att kopiera operativsystemet eller allmänt emot piratkopiering i alla former så ser jag väl inget fel med det och de får väl försöka skydda sina produkter bäst de vill.
Så gör inte det då, men lycka till att hitta material utan när alla andra börjar. Men visst, om ingen accepterade det så, men Svenssons har ju ingen koll o kommer ju inte bry sig.
OS X har ju också stöd för TPM och använder ju DRM-skyddad musik för iTunesstore. Går det ens att köpa musik utan DRM? Går ju knappt att köpa DVD-filmer som inte är skyddade iaf, även om skyddet i det fallet råkar vara knäckt.
Och som sagt, frågan är om man vill ha ett OS utan stöd för det när det leder till att man inte kan använda allt material?
Hoho, jag är inte på något sätt anti-microsoft eller anti-vista, men det här var ett roligt filmklipp :)
http://www.youtube.com/watch?v=MDNuq94Zg_8&eurl=
Hoho, jag är inte på något sätt anti-microsoft eller anti-vista, men det här var ett roligt filmklipp :)
http://www.youtube.com/watch?v=MDNuq94Zg_8&eurl=
Jag är inte heller emot PC eller MS men huj vilken déja vû. Precis som när Mac hade utvecklat Windows och MS snott det/döpt det.
Mac har alltid haft en stark utvecklingsavdelning, IBM, senare PC och Microsoft har alltid haft en stark marknadsavdelning *rolleyes*
Jag är inte heller emot PC eller MS men huj vilken déja vû. Precis som när Mac hade utvecklat Windows och MS snott det/döpt det.
Mac har alltid haft en stark utvecklingsavdelning, IBM, senare PC och Microsoft har alltid haft en stark marknadsavdelning *rolleyes*
Mac har aldrig utvecklat windows. Sedan lite name dropping:
xerox
unix
enlightment desktop
Hur mycket mer kramar vista ur processorn? Eller snor den bara mer minne än XP?
Mac har aldrig utvecklat windows. Sedan lite name dropping:
xerox
unix
enlightment desktop
Jo det är mycket möjligt att du fyller i mina kunskapsluckor i persondatorns historia. Jag har ett stort gap mellan C64 (mid 80's) och Pentium (mid 90's).
Det var i alla fall inte Microsoft som utvecklade systemet med dropplister och fönster *rolleyes* :cheers:
Jo det är mycket möjligt att du fyller i mina kunskapsluckor i persondatorns historia. Jag har ett stort gap mellan C64 (mid 80's) och Pentium (mid 90's).
Det var i alla fall inte Microsoft som utvecklade systemet med dropplister och fönster *rolleyes* :cheers:
Ja. de första var xerox. Sedan kopierade Mac dem och MS följde efter. Det blev en naturlig utveckling så som världen fungerar. För övrigt så skrotade ju mac sitt operativssystem och byggde om det med en bsd-kärna om jag minns helt rätt. Så hela grunden är "snodd". Även deras grafiska gränssnitt är inte alltid så jäkla innovativa som folk tror, mycket fanns tidigare implementerat i någon form i t.ex. open source-världen. De är även minst lika hårda som MS när det gäller att skydda sina varumärken och har du något som liknar mac för mycket så stämmer de hej vilt. Att det skall funka på annat än mac samt bakåtkompatibilitet är ju en annan sak som är kass.
Nu skall inte folk ta detta på fel sätt. Det jag har sett av Mac så verkar det vara ett linux(genomtänkt grund) med jäkligt smarta funktioner och grafiskt gränssnitt. Säkert en grym dator. Men folk får fan lugna sig i sitt hyllande av Mac som nästa jesus och att de typ uppfann allt som existerar själva.
heltzonicka
2006-12-16, 00:41
Det enda jag märkte vid bytet från windows millenium - > win xp var att "blåskärmen" som hängde datorn försvann och att startknappen blev grön.
Sen gillar jag inte macintosh (stavning) musar med endast en knapp det verkar jobbigt.
Trance,
Jag menar inte heller att Mac skulle vara bättre, då hade jag haft en. Tvärtom har jag alltid tyckt de är lite lätt ologiska i gränssnittet.
Däremot så minns jag när de släppte Mac OS. Det var en stor grej på så sätt att för första gången så fanns det en persondator med genomtänkt operativsystem och någotsånär fungerande gränssnitt. Vad det gäller videon han postade så var det glasklart, Microsoft fortsätter den bana de slog in för 10 år sedan och snor rakt av från dem.
Det är jobbigt - tro mig. Iaf i början men jag antar att man vänjer sig. Dock tycker jag att det måste vara opraktiskt oavsett vad man gör. Man har ju stor nytta av scroll, högerklick osv på PC-mus så det är klart överlägset anser jag.
Mac Hallelulja! :)
Seriöst så är Mac/Apple en fågel Fenix ur Xerox avsomnade och nedlagda datorutveckling där bl a Job's fick idén till just Mac/Apple.
Tidigare i tråden nämndes MS egna idé om att övergången från Win2000 till XP skulle generera inkomster via arbetsbesparing men enligt en omfattande studie (McKinsey(?)) så har den rationaliseringseffekten helt uteblivit. I stället har andra kostnader tillkommit som en hejjans massa support och utbildningar. Där dök den.
Det känns onekligen som Mac har kopplat ett foot-lock på MS - i synnerhet om man ser på YouTube-klippet som finns i tråden.
Lizard
Seriöst så är Mac/Apple en fågel Fenix ur Xerox avsomnade och nedlagda datorutveckling där bl a Job's fick idén till just Mac/Apple.
Tidigare i tråden nämndes MS egna idé om att övergången från Win2000 till XP skulle generera inkomster via arbetsbesparing men enligt en omfattande studie (McKinsey(?)) så har den rationaliseringseffekten helt uteblivit. I stället har andra kostnader tillkommit som en hejjans massa support och utbildningar. Där dök den.
Det känns onekligen som Mac har kopplat ett foot-lock på MS - i synnerhet om man ser på YouTube-klippet som finns i tråden.
Lizard
Nja, det vettifan. Folk verkar ju uppskatta bättre produktivitet (det är det man argumenterar för i Macs fall har jag för mig), men då många bara leker med datorn så blir ju ändå MS OS ganska givna för väldgit många.
Övergången till XP tycker jag verkar vara motiverad.
Vista hoppar jag kanske över, byter åtminstone inte förrän SP3 kommer eller nåt *rolleyes*
Microsoft blåser ju upp lanseringen hårt, men frågan är om det inte rör sig om ett mellansystem.
Nja, det vettifan. Folk verkar ju uppskatta bättre produktivitet (det är det man argumenterar för i Macs fall har jag för mig), men då många bara leker med datorn så blir ju ändå MS OS ganska givna för väldgit många.
Uppskattar gör de nog - men resultaten har alltså inte bara uteblivit utan blivit negativa. Argumentet med högre produktivitet med XP var det som MS använde för sina bundles dvs företagens skifte till XP på arbetstagarnas datorer.
Lizard
Lizard
Mac har fortfarande en väldigt låg procent och det vore grymt tragiskt om Mac blev större. Ett företag som är så hårt med att enbart använda Mac-hårdvara och DRM vore inte roligt att ha som majoritet.
Sedan kanske man inte skall gnälla om övergångar. Mac släpper ju nya operativssystem oftare än windows och dödar typ all bakåtkompatibilitet. Så kan man ju också göra antar jag.
Uppskattar gör de nog - men resultaten har alltså inte bara uteblivit utan blivit negativa. Argumentet med högre produktivitet med XP var det som MS använde för sina bundles dvs företagens skifte till XP på arbetstagarnas datorer.
Lizard
Sedan beror det vem man litar på. Om man följt med ett tag och tittat på server sidan och slaget mellan windows 2003 server och linux så ser man hur mycket FUD det finns från båda sidor.
Sedan beror det vem man litar på. Om man följt med ett tag och tittat på server sidan och slaget mellan windows 2003 server och linux så ser man hur mycket FUD det finns från båda sidor.
Vet inget om serversidan. Där kan du slå i mig vad som helst. Det jag tittat på är försäljnings- och intjäningsvolymer. Kort och gott så tilltar användandet av Apple-datorer rent generellt (med bättre marginaler). De kommer inte att kunna överglänsa försäljningsiffrorna för de de tre stora: IBM; Dell och Compaq så du behöver inte oroa dig. Men de knaprar. Synonymt kan man även avläsa att Sony's Vaio-datorer skär genom konsumentleden och vänder sig till en snarlik, men inte lika radikal, målgrupp som Apple. Den grå lådan är en, idag, dödfödd produkt och just nu skruvas det på alla håll och kanter för att inte tappa till de båda designer-uppstickarna.
Lizard
Vet inget om serversidan. Där kan du slå i mig vad som helst. Det jag tittat på är försäljnings- och intjäningsvolymer. Kort och gott så tilltar användandet av Apple-datorer rent generellt (med bättre marginaler). De kommer inte att kunna överglänsa försäljningsiffrorna för de de tre stora: IBM; Dell och Compaq så du behöver inte oroa dig. Men de knaprar. Synonymt kan man även avläsa att Sony's Vaio-datorer skär genom konsumentleden och vänder sig till en snarlik, men inte lika radikal, målgrupp som Apple. Den grå lådan är en, idag, dödfödd produkt och just nu skruvas det på alla håll och kanter för att inte tappa till de båda designer-uppstickarna.
Lizard
Jo, Apple är en dator som riktar sig till en speciell målgrupp. Är man ute efter prestanda, spel eller gillar allt med datorer så köper man ingen dator. Men ser man datorn som en helhet, som en tv. Då är säkert apple ett bra alternativ, man kan göra de mest grundläggande saker utmärkt och det tänks mycket på design. Jag vänder mig bara mot det att många ser det som en självklarhet att Mac är bättre än allt annat. Det finns t.ex. ingen anledning att köra mac på kontor. Om man skall byta från Windows så byter man förhoppningsvis till en Linux-distro som ubuntu och kör open office.
Jo, Apple är en dator som riktar sig till en speciell målgrupp. Är man ute efter prestanda, spel eller gillar allt med datorer så köper man ingen dator. Men ser man datorn som en helhet, som en tv. Då är säkert apple ett bra alternativ, man kan göra de mest grundläggande saker utmärkt och det tänks mycket på design. Jag vänder mig bara mot det att många ser det som en självklarhet att Mac är bättre än allt annat. Det finns t.ex. ingen anledning att köra mac på kontor. Om man skall byta från Windows så byter man förhoppningsvis till en Linux-distro som ubuntu och kör open office.
"man kan göra de mest grundläggande saker utmärkt"
Kul att höra från någon som knappt kan spela kort på datorn men trots det väljer windows för ändamålet. Moste kuna späla kort11
"man kan göra de mest grundläggande saker utmärkt"
Kul att höra från någon som knappt kan spela kort på datorn men trots det väljer windows för ändamålet. Moste kuna späla kort11
Ja, grundläggande saker som att skriva, lyssna på musik, surfa etc. Om man är mer datorintresserad och vill t.ex. spela, uppgradera hårdvara, kunna köra både .net och java, uhm spela MUD som jag gjorde förr(finns väl klienter till mac men de är inte bra).
Bli inte så förolämpad bara för jag tycker Mac är sämre för mina behov.
Ja, grundläggande saker som att skriva, lyssna på musik, surfa etc. Om man är mer datorintresserad och vill t.ex. spela, uppgradera hårdvara, kunna köra både .net och java, uhm spela MUD som jag gjorde förr(finns väl klienter till mac men de är inte bra).
Bli inte så förolämpad bara för jag tycker Mac är sämre för mina behov.
Alltså... det finns ingenting jag gör på min Mac som jag inte gör på de Windows-datorer jag även använder. Just datorintresset har du dock rätt i, de som gillar att öppna och stänga datorn och sitta och skruva på inställningar snarare än att skapa saker, de behöver givetvis en Riktig Dator(tm).
Det du pysslar med är FUD. Lika pinsamt som allt annat du skriver i ämnen du inte har koll på.
EDIT: Däremot borde till och med DU känna till Mono-projektet.
Alltså... det finns ingenting jag gör på min Mac som jag inte gör på de Windows-datorer jag även använder. Just datorintresset har du dock rätt i, de som gillar att öppna och stänga datorn och sitta och skruva på inställningar snarare än att skapa saker, de behöver givetvis en Riktig Dator(tm).
Det du pysslar med är FUD. Lika pinsamt som allt annat du skriver i ämnen du inte har koll på.
EDIT: Däremot borde till och med DU känna till Mono-projektet.
Japp, jag känner till mono och vet att de inte har full kompatibilitet än. Grymt projekt men de är ju av naturliga själ alltid ett steg efter och har som sagt inte stöd för vissa saker jag använder i jobbet och kanske vill testa hemma.
Spelutbudet är begränsat på mac(Spelar inte så stor roll för mig, men spelar väl någon gång om året och då är det roligt om det funkar. WoW har de ju, det är trevligt).
Mud-klienterna är inte lika bra på mac.
Prestandan är sämre på mac om man lägger lika mycket pengar.
Mer än så behöver jag inte för att inte välja mac just nu om det inte är något jag missar totalt. Då skulle jag nog hellre välja ubuntu som jag skrev. Den klarar väl också allt mac klarar.
Japp, jag känner till mono och vet att de inte har full kompatibilitet än. Grymt projekt men de är ju av naturliga själ alltid ett steg efter och har som sagt inte stöd för vissa saker jag använder i jobbet och kanske vill testa hemma.
Spelutbudet är begränsat på mac(Spelar inte så stor roll för mig, men spelar väl någon gång om året och då är det roligt om det funkar. WoW har de ju, det är trevligt).
Mud-klienterna är inte lika bra på mac.
Prestandan är sämre på mac om man lägger lika mycket pengar.
Mer än så behöver jag inte för att inte välja mac just nu om det inte är något jag missar totalt. Då skulle jag nog hellre välja ubuntu som jag skrev. Den klarar väl också allt mac klarar.
Vilket är anledningen till att man inte använder .NET från början eftersom man då knyter sig till Msft. Det du vill kalla en nackdel för Mac är i själva verket en nackdel med din utvecklingsmiljö. Så vad du ville säga om din Java och .NET-del av ditt inlägg en bit upp är bara FUD.
Vilket är anledningen till att man inte använder .NET från början eftersom man då knyter sig till Msft. Det du vill kalla en nackdel för Mac är i själva verket en nackdel med din utvecklingsmiljö. Så vad du ville säga om din Java och .NET-del av ditt inlägg en bit upp är bara FUD.
Ja, .NET har flera nackdelar. På samma sätt som OS X är bundet till en dator från Mac, också en stor nackdel. Men vad jag menar är att världen ser ut som den gör och jag tycker .NET är trevligt och det används faktiskt en hel del nu. Java är ju bra med det har ju också problem.
Java är som Windows, enorma bibliotek och har problem med att ta med all bakåtkompatibilitet hela tiden. .NET är som OS X, nytt och häftigare men inte lika många funktioner samt begränsat till en plattform.
Ja, .NET har flera nackdelar. På samma sätt som OS X är bundet till en dator från Mac, också en stor nackdel. Men vad jag menar är att världen ser ut som den gör och jag tycker .NET är trevligt och det används faktiskt en hel del nu. Java är ju bra med det har ju också problem.
Java är som Windows, enorma bibliotek och har problem med att ta med all bakåtkompatibilitet hela tiden. .NET är som OS X, nytt och häftigare men inte lika många funktioner samt begränsat till en plattform.
Dator från Apple och inte för att OS X har begränsningen utan för att Apple kräver den. Windows kan inte köras på PowerPC-datorer heller, kallar du det för en nackdel Windows har?
Nu skiftar du dock samtalet till att bli ett om .NET vs OS X och de går förvisso att jämföra på olika plan men det blir svårt att undvika att hamna i ett äpplen-och-päron-läge.
Du glömmer en annan sak också, det är applikationerna som är det som är intressant att jämföra. Varefter fler inser att OS X är coolt och smidigare att jobba med så kommer tillverkare att se till att deras appar fungerar där också. (Förutom alla som skriver nya saker till Mac för att vara först).
Du glömmer en annan sak också, det är applikationerna som är det som är intressant att jämföra. Varefter fler inser att OS X är coolt och smidigare att jobba med så kommer tillverkare att se till att deras appar fungerar där också. (Förutom alla som skriver nya saker till Mac för att vara först).
Sant. Jag ser framför allt Mac vinna mark på bärbara, där kan de säkert vinna stor mark och då följer applikationerna. Stationära så saknar tyvärr fortfarande spelen, så det är lite catch 22 på det eftersom man inte gör spel då det saknas stationära. Företagen är ju som alltid svåra att ändra på och jag ser inte direkt varför de skulle gå över till Mac.
Personligen så skulle jag tycka det vore väldigt synd om Mac blev väldigt stora då det är illa nog att Microsoft har sådan dominans på mjukvara, men om mac skulle vara lika stora skulle samma kontroll vara på både mjukvara och hårdvara.
Men sund konkurrens är ju alltid bra då det tvingar företagen att bli bättre. Se på ie6, stackars utvecklarna fick ju inte ens jobba med annat än buggfixar men tack vare Firefox så fick de börja jobba igen med nya funktioner. De skickade ju till och med en tårta till utvecklingsteamet på Firefox till deras 2.0 release. Så jag har inget emot Mac i sig, bara emot folk som säger att Mac är bättre för den är...snygg. Säg säkerhet, applikationer eller vad som helst. Bara inte snygg.
Spel kommer nog aldrig att komma i lika stora utsträckning till Mac, spelare kommer alltid att behöva möjligheten att köpa billiga rackel-datorer med mycket kräm för nästa nya jättetitel. Folk köper Mac för att de är snyggare, funkar bättre och för att de kan göra samma saker ändå.
*gah!*
Fler än jag har nästan börjat gråta av att försöka hitta filer i Vista: http://windowsvistablog.com/blogs/windowsvista/pages/advanced-search-techniques.aspx (Läs kommentarerna.)
Jag kan inte ens söka efter filer som innehåller en exakt fras utan att få upp falska alternativ. Hur har ni löst problemet? Tips på små gratisprogram med basala sökfunktioner?
*gah!*
Fler än jag har nästan börjat gråta av att försöka hitta filer i Vista: http://windowsvistablog.com/blogs/windowsvista/pages/advanced-search-techniques.aspx (Läs kommentarerna.)
Jag kan inte ens söka efter filer som innehåller en exakt fras utan att få upp falska alternativ. Hur har ni löst problemet? Tips på små gratisprogram med basala sökfunktioner?
Testat google desktop search? Jag söker inte så mycket men när det händer brukar jag ofta köra på title: green day om jag nu vill ha upp filer med mp3 i namnet. Men det vet du förmodligen om.
Testat google desktop search? Jag söker inte så mycket men när det händer brukar jag ofta köra på title: green day om jag nu vill ha upp filer med mp3 i namnet. Men det vet du förmodligen om.
Google desktop search kanske man skulle prova. Kan man få det att behandla t.ex. .h eller .cpp-filer som vilka textfiler som helst?
Egentligen skulle jag vara nöjd med XP-s sökfunktion. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.