handdator

Visa fullständig version : Blir man dum av sötningsmedel?

Glen
2006-12-13, 16:07
God kväll på er

Detta brukar dyka upp ibland i samband med diskussioner om aspartam och andra sötningsmedel, alltså att det förrutom att öka cancerrisken gör att man blir dummare. Någon som kan utveckla detta lite? Hur har man undersökt detta? På vilket/vilka sätt blir man "dummare"? Vad är det för mängder sötningsmedel vi pratar om? är det samma som för förhöjd cancerrisk eller lägre?

/Glen

King Grub
2006-12-13, 16:11
Aspartam förändrar enzymaktivitet i hjärnan hos råttor och försämrar deras minne och förmåga att hitta i labyrinter.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=15159141&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

Även människans hjärnceller påverkas vid höga doser. Om det går att översätta på intag in vivo går inte att säga.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16129618&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

SPACEJAM
2006-12-13, 16:13
Hur är det med sucralose?

Glen
2006-12-13, 16:16
Aspartam förändrar enzymaktivitet i hjärnan hos råttor och försämrar deras minne och förmåga att hitta i labyrinter.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=15159141&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

Även människans hjärnceller påverkas vid höga doser. Om det går att översätta på intag in vivo går inte att säga.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16129618&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

Tack och bock!

King Grub
2006-12-13, 16:21
Hur är det med sucralose?

Inga effekter på inlärningsförmåga och minna kända. Sukralos kan trigga migrän, det är väl den värsta kända bieffekten.

King Grub
2012-04-18, 10:25
Previous studies have linked aspartame consumption to impaired retention of learned behavior in rodents. Prenatal exposure to aspartame has also been shown to impair odor-associative learning in guinea pigs; and recently, aspartame-fed hyperlipidemic zebrafish exhibited weight gain, hyperglycemia and acute swimming defects. We therefore investigated the effects of chronic lifetime exposure to aspartame, commencing in utero, on changes in blood glucose parameters, spatial learning and memory in C57BL/6J mice. Morris Water Maze (MWM) testing was used to assess learning and memory, and a random-fed insulin tolerance test was performed to assess glucose homeostasis. Pearson correlation analysis was used to investigate the associations between body characteristics and MWM performance outcome variables. At 17 weeks of age, male aspartame-fed mice exhibited weight gain, elevated fasting glucose levels and decreased insulin sensitivity compared to controls (P<0.05). Females were less affected, but had significantly raised fasting glucose levels. During spatial learning trials in the MWM (acquisition training), the escape latencies of male aspartame-fed mice were consistently higher than controls, indicative of learning impairment. Thigmotactic behavior and time spent floating directionless was increased in aspartame mice, who also spent less time searching in the target quadrant of the maze (P<0.05). Spatial learning of female aspartame-fed mice was not significantly different from controls. Reference memory during a probe test was affected in both genders, with the aspartame-fed mice spending significantly less time searching for the former location of the platform. Interestingly, the extent of visceral fat deposition correlated positively with non-spatial search strategies such as floating and thigmotaxis, and negatively with time spent in the target quadrant and swimming across the location of the escape platform. These data suggest that lifetime exposure to aspartame, commencing in utero, may affect spatial cognition and glucose homeostasis in C57BL/6J mice, particularly in males.

PLoS One. 2012;7(4):e31570. Gender dimorphism in aspartame-induced impairment of spatial cognition and insulin sensitivity.

Spartansk
2012-04-18, 10:27
Hoppsan, jag har minne som en genomsnittlig 114-åring och kan inte hitta i min egen jackficka. Ska nog satsa på "unflavoured" vassleprotein i fortsättningen.

Tiefensee
2012-04-18, 20:34
God kväll på er

Detta brukar dyka upp ibland i samband med diskussioner om aspartam och andra sötningsmedel, alltså att det förrutom att öka cancerrisken gör att man blir dummare. Någon som kan utveckla detta lite? Hur har man undersökt detta? På vilket/vilka sätt blir man "dummare"? Vad är det för mängder sötningsmedel vi pratar om? är det samma som för förhöjd cancerrisk eller lägre?

/Glen

Aspartam är inte cancerogent.

johanhej
2012-04-18, 21:29
Grub, säger denna studie något om hur aspartam kan hänföras till människor, eller är det endast applicerbart för möss?

Hemi
2012-04-18, 21:43
En fördel att använda möss är att det går att få fram ett gäng som är nästan exakt likadana. Att testa människor med ett urval av typen "Vi lät 15 otränade individer göra såhär och 15 andra otränade individer göra sådär" har ett extremt lågt bevisvärde då de fortfarande är olika individer i första hand. Så möss skall inte förringas i studier.

Det är viktigt för/undomar barn med ännu inte utvecklade hjärnor som bör akta sig.

Oddish
2012-04-18, 22:51
Det är viktigt för/undomar barn med ännu inte utvecklade hjärnor som bör akta sig.

Det har jag aldrig hört förut. Du har inte möjligtvis någon källa på att sötningsmedel hämmar utvecklingen av barn och ungdomars hjärnor?

Spartansk
2012-04-18, 23:42
Det har jag aldrig hört förut. Du har inte möjligtvis någon källa på att sötningsmedel hämmar utvecklingen av barn och ungdomars hjärnor?

Jag tror han menade att ämnen som kan vara farliga för hjärnan, är extra farliga för hjärnor som ännu inte är så utvcklade.

Hemi
2012-04-19, 00:54
Det lät lite tillspetsat, mitt språk är horribelt. Nej inte sötnimngsmedel om det rör sig om mer naturliga ämnen.

Spartansk, just det. Det är som med amning, man är känslig som liten, bröstmjölksubstitut är inte lika bra då amning är bättre för just hjärnan.

Som vuxen tål man mycket mer och man kan göra som man vill men att hålla utkik på forskningen skadar inte.

Sverker
2012-04-19, 17:02
Funderade på hur mycket aspartam de stackars mössen fick i försöken:
http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0031570

50 mg / kg kroppsvikt ligger över ADI men inte så mycket. Stora konsumenter av aspartam bör kanske fundera, med brakslappen att möss inte är mäniskor.
Själv läser jag att det är koncentrationen av aspartam i blodet som avgör ifall aspartamet vandrar över blodhjärn-barriären och skador eller försämrad inlärning.

bollio
2012-04-19, 17:45
Förutsatt att kosten ligger konstant så måste man också jämföra effekterna av aspartam (och andra sötningsmedel) vs socker.
I slutändan tror jag nog att sötningsmedel vinner.

TheIsh
2012-04-19, 18:15
Hoppsan, jag har minne som en genomsnittlig 114-åring och kan inte hitta i min egen jackficka. Ska nog satsa på "unflavoured" vassleprotein i fortsättningen.

FX har ju med stevia i nu. Den är någon tjuga dyrare, men kanske värt det?

Silencer
2012-04-19, 22:09
Är effekten reversibel? Dvs återställs man när man slutar med sötningsmedel?

Spartansk
2012-04-19, 23:53
FX har ju med stevia i nu. Den är någon tjuga dyrare, men kanske värt det?

Tack för tipset! Kanske är värt det, ja.

Sverker
2012-04-20, 15:37
Är effekten reversibel? Dvs återställs man när man slutar med sötningsmedel?

Du antar rakt av att effekten finns där ?

Själv är jag försiktig och sitter lugnt i båten. Antar att effekten är beroende på koncentrationen av aspartam i blodet och jag TROR att mäniskor är duktiga ( bättre än möss ) på att spjälka aspartam.

Alltså att effekten inte är accumulerande utan att skadorna kommer vi hög konsumtion.

Malone
2012-04-21, 00:08
Du antar rakt av att effekten finns där ?

Själv är jag försiktig och sitter lugnt i båten. Antar att effekten är beroende på koncentrationen av aspartam i blodet och jag TROR att mäniskor är duktiga ( bättre än möss ) på att spjälka aspartam.

Alltså att effekten inte är accumulerande utan att skadorna kommer vi hög konsumtion.

Vad är en hög konsumtion? I vilka livsmedel finns aspartam förutom i lightläsk och tuggummin? Finns det tuggummin utan aspartam?

Sverker
2012-04-21, 06:35
ADI verkar ligga kring 40 eller 50 mg / kg kroppsvikt, beroende på ifall du bor i europa eller i USA. Motsvarar ett par liter lightläsk.

Mössen fick 50 - 55 mg / kg kroppsvikt.

Jag har räknat på mängderna aspartam i proteinpulver och mängderna verkar ligga kring 200 mg / 100 gram pulver.

Aspartam hittar du i de flesta lightprodukterna som saft, sylt, glass, fruktyoughurt mm. Mängderna i tuggummit måste bli försvinnande små.

Uppskattar vi så väger ett sockrat tuggumi 3 - 4 gram ( sackaros ). Aspartam är 200 ggr sötare än socker så rimligen bör mängderna aspartam i ett tuggumi hamna kring 20 mg. En siffra tagen med en stor skopa salt:em: