Visa fullständig version : Magrutor - recept?
anders_87@ht
2006-12-13, 15:49
hej! jag är ny här på kolozzeum och är rätt oerfaren när det gäller kost. jag vill (som de flesta) ha så synliga magrutor som möjligt men är rätt dålig när det gäller att sköta min kost. jag både styrke- och konditionstränar och när jag tränar mage så kör jag med belastning för ökad volym. synlig muskelatur runt buken handlar ju inte bara om volymen utan också om underhudsfettet. så som jag har förstått det så bör man ha en fettsnål diet i kombination med styrke- och konditionsträning. enligt tallriksmodellen så bör man få i sig ungefär 55% kolhydrater, 30% fett och 15% protein - gäller detta även för personer som tränar? bör man sänka fettintaget genom att ta magrare alternativ (så som lättmjölk, kyckling osv) och ersätta det med protein eller kolhydrater för synlig muskelatur runt buken? vad händer om man får i sig för mycket kolhydrater? omvandlas det då till fett och gör muskelaturen mindre synlig?
ursäkta alla dumma frågor :em:
Här har du recepted på magrutor: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Kolhydrater omvandlas inte till fett, de lagras som muskelglykogen. Kolhydrater ger dig energi till att träna. Fett lagras alltid, under alla omständigheter, som just kroppsfett och det kan som du säger vara en bra idé att skära ner på fettet i kosten, men om du konstant ersätter fettet med likvärdig energimängd protein eller kolhydrat så kommer du gå +/- 0 på kalaset i slutändan ändå.
...det har ställts LÅNGT mycket dummare frågor förrut :)
Kolhydrater kan omvandlas till fett om de inte behövs någon annanstans.
JusupWilkosz
2006-12-14, 14:48
Imponerande magmuskler är ingenting man kan trolla fram på någon månad genom att äta trolldeg och undvika pasta.
Nej imponerande magmuskler tar lång tid att bygga, många hårda knäböjjspass, många hårda basövningar.... intensiva magpass någon gång per vecka kombinerat med ordentligt nyttiga mål mat.
Kanske, kanske kan du komma tillbaka om några år och rekommendera samma medicin för magmuskler efter du upplevt detta uppoffrande.
Receptet är TÅLAMOD!
Sant. Men valde att utesluta den delen då dom oftast behövs när någon försöker gå ner i vikt :)
.... men det har inget med viktupp/ned gång.
King Grub
2006-12-14, 21:50
Det är klart det har, eftersom de novo lipogenes är starkt förknippad med överätning.
Det är klart det har, eftersom de novo lipogenes är starkt förknippad med överätning.
kcal in > kcal ut ? :confused: :confused:
King Grub
2006-12-14, 21:59
Ja. Och hur stor de novo lipogenes åstadkommer du på energiunderskott? I
kcal in > kcal ut ? :confused: :confused:
Ja det gäller fortfarande, jag tror att de novo lipogenes uppstår av överätning av kolhydrater och endast ett litet intag av fett..
På något sätt ökar det fettinlagringen (på överskott?!?)
Fast jag är osäker och det är nog en ganska stor chans att jag svamlar :)
Ja. Och hur stor de novo lipogenes åstadkommer du på energiunderskott? I
Inte för jag har en susning om vad det är, men kan man alltså gå upp i vikt på kcal underskott?
King Grub
2006-12-14, 22:04
Nej, det är just det. Det betyder nybildning av fett från andra substrat än fett, t ex kolhydrat. Sker det i någon betydande utsträckning, överäter man. Och därmed kan man inte påstå att "det har inget med viktupp/ned gång" att göra.
Vi tar ett extremexempel för att illustrera:
Vi säger att du ligger på energibalans varje dygn.
Så får du för dig att börja äta ett kvällsmål bestående av ett halvt kilo strösocker direkt ut påsen varje dag.
Kommer kolhydrat att omvandlas till och lagras som kroppsfett? Ja.
Kommer du att gå upp i vikt? Ja.
Alltså har kolhydrats ev omvandling till fett att göra med viktpåverkan. :) Liksom all annan energi. Du kanske menade "det gör ingen skillnad varifrån energin kommer", och då stämmer det.
......
Grub hann svara...
Sant. Men valde att utesluta den delen då dom oftast behövs när någon försöker gå ner i vikt :)
Enligt din logik så kan man utesluta allt fett ur kosten och äta hur mycket kolhydrater som helst under en deff.
Lyckat. :)
Nej, det är just det. Det betyder nybildning av fett från andra substrat än fett, t ex kolhydrat. Sker det i någon betydande utsträckning, överäter man. Och därmed kan man inte påstå att "det har inget med viktupp/ned gång" att göra.
Vi tar ett extremexempel för att illustrera:
Vi säger att du ligger på energibalans varje dygn.
Så får du för dig att börja äta ett kvällsmål bestående av ett halvt kilo strösocker direkt ut påsen varje dag.
Kommer kolhydrat att omvandlas till och lagras som kroppsfett? Ja.
Kommer du att gå upp i vikt? Ja.
Alltså har kolhydrats ev omvandling till fett att göra med viktpåverkan. :) Liksom all annan energi. Du kanske menade "det gör ingen skillnad varifrån energin kommer", och då stämmer det.
En dum fråga till *cry* :smash:
Men om jag ligger på energibalans, och sedan äter halv kilo strösocker då ligger jag ju på energiplus?
King Grub
2006-12-15, 13:03
Exakt. Då går du upp i vikt, till stor del av nybilding av fett från kolhydrat. Och då kan du ju inte säga "det har inget med viktupp/ned gång" att göra.
Winerbröd och Coca Cola någon?:D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.