Visa fullständig version : Personlig tränare - Utbildning
Scratch89
2006-12-13, 14:22
Hej. Jag blir mer och mer sugen på att bli personlig tränare, en sån som t.om Arne respekterar. ;)
Jag har hittat en sida som jag tycker verkar vara seriös, http://www.pt-school.com/index.asp
Är det någon här som gått där, eller vet vad det är för ställe? Det står ju att det är den enda licensen som gäller (hur och var förstår jag inte riktigt), men om det stämmer är det ju guld. Dock får man hitta ett sätt att punga ut med 30 000 till utbildningen.
Så, är det bra eller anus? Duger denna utbildning? Jag hade då tänkt att ta två steg (eller ja, tre med preprandutbildningen)
/Mathias
Du gav precis upp ett av dina mål iom länken till pt-school. :D
Scratch89
2006-12-13, 14:35
Så PT-school är inte att rekommendera? Jag är helt grön inom det här området; vad är det som rekommenderas då? Varför fungerar inte PT-school?
ugly_kid
2006-12-13, 14:40
Att det skulle vara den enda licensen som gäller är skitsnack.
Den utbildningen är bra på så sätt att många okunniga gymägare gärna anställer nån som gått där, men du lär dig samma saker på någon av dom andra utbildningarna, kanske tillockmed mer på vissa andra billigare alternativ.
eandersson
2006-12-14, 06:45
Jaschå? Jag har en vän som gick den utbildningen för några månader sedan. Han klagade inte. Har även för mig att Body listade en del PT-utbildningar och den placerade sig högt upp om jag inte minns fel. Så den utbildningen verkar ju hetast. Så du får gärna förtydliga dig lite mer :)
Scratch89
2006-12-14, 08:19
Nå? Nån som har bra förslag? Eller ja, bättre förslag än PT? Det härliga med PTschool är att det är så kort tid, bara ett par veckor, sen är man klar. Hej då högskola, känns det som. :thumbup:
Jaschå? Jag har en vän som gick den utbildningen för några månader sedan. Han klagade inte. Har även för mig att Body listade en del PT-utbildningar och den placerade sig högt upp om jag inte minns fel. Så den utbildningen verkar ju hetast. Så du får gärna förtydliga dig lite mer :)
en sån som t.om Arne respekterar. ;)
Tog mig friheten att svara istället för Pezt.
Tog mig friheten att svara istället för Pezt.
What she said. :)
Nå? Nån som har bra förslag? Eller ja, bättre förslag än PT? Det härliga med PTschool är att det är så kort tid, bara ett par veckor, sen är man klar. Hej då högskola, känns det som. :thumbup:
En bra början är att skaffa dig en gedigen och solid egen träningserfarenhet innan du tror dig kapabel till att träna andra.
Vad är det i PT-schools utbildning (bortsett från ett löjligt högt pris) som gör att den inte håller måttet? Och vad är det som gör Arnes, uppenbarligen, överlägsen?
Scratch89
2006-12-14, 09:35
En bra början är att skaffa dig en gedigen och solid egen träningserfarenhet innan du tror dig kapabel till att träna andra.
Jodå, träningserfarenhet får man ju varje dag, och hoppas att jag kommer lära mig nya saker hela tiden. Att testa olika träningsmetoder är väl det som är högst upp på listan just nu; högset, lågset, högreps, lågreps osv.
Men finns det någon bättre PT-utbildare än PT-School? Varför hatar Arne dem?
Scratch89
2006-12-14, 09:36
Vad är det i PT-schools utbildning (bortsett från ett löjligt högt pris) som gör att den inte håller måttet? Och vad är det som gör Arnes, uppenbarligen, överlägsen?
+1
Tricklev
2006-12-14, 09:51
Har ni inte läst allt snack om planka under fötterna, latsdrag bakom nacken osv?
PT verkar dock vara "teh thing" om man vill få anställning, eftersom många kedjor/okunniga verkar villja ha dom.
PT-Schools utbildning är bra, inget större snack om saken egentligen. Problemet är dock när det gäller PTs, oavsett utbildning, att de ofta tror sig vara fullärda efter en 9-dagars kurs och då blir det ofta fel i slutändan.
För att dom är fjollor och inte tycker som Arne tycker?
Äh, kör på med PT-School, Berg är en satans trevlig snubbe och utbildningen har överlag gott rykte gymägare, och är nog den som gäller när det kommer till möjligheter att få jobb efteråt. Tro som sagt inte att du kan allt om allt efter ett par veckors utbildning bara.
Har ni inte läst allt snack om planka under fötterna, latsdrag bakom nacken osv?
Nej, jag har inte läst PT Schools träningskompendier. :)
Om det nu är ett problem att personliga tränares kunskaper ofta lämnar en del övrigt att önska, varför då inte uppmuntra personer med genuint intresse för träning att utbilda sig och rekommendera några kunskapsvägar man anser bra istället för att hacka per default? Jag har ju svårt att se varför det skulle vara sämre att jobba som PT än med något annat serviceyrke, så länge det finns efterfrågan, givet att man är intresserad och kan sin sak?
PT-Schools utbildning är bra, inget större snack om saken egentligen. Problemet är dock när det gäller PTs, oavsett utbildning, att de ofta tror sig vara fullärda efter en 9-dagars kurs och då blir det ofta fel i slutändan.
Det härliga med PTschool är att det är så kort tid, bara ett par veckor, sen är man klar. Hej då högskola, känns det som. :thumbup:
Jag kan inte uttala mig om PT-schools utbildning relativt till andra utbildare då jag varken gått deras eller nån annans utbildning, men Williams kommentar säger allt. I kombination med Scratch89s inlägg som stämmer in rätt jävla klockrent på Williams observation.
Jag vill inte regna på nåns parad, men att som nybakad tränande tro att man kan gå in och styra i andras träning är inte så genomtänkt. Först ska man nog lära sig vad träning för en själv innebär, sen kanske man kan applicera kunskapen på andra. En sak många verkar glömma är även att en stor del av den kunskapen kan man inte läsa sig till, det handlar uteslutande om erfarenhet, learn by doing sas.
Sen är jobbet som PT inte vad många tror.. bara för att man gillar att gå på gymmet och träna betyder inte det att man passar för att jobba som PT eller att det ens skulle vara ett yrkesval man trivs med. Tvärtom - att jobba med sin hobby kan vara förödande.
Scratch89 - du har tränat i.. ett par år? Och är 17 år gammal?
Testa att söka jobb på gym, jobba som instruktör, receptionist etc till en början för att se om det är för dig. Om det passar dig att jobba inom branschen. Samt framförallt - skaffa dig lite erfarenhet, riktig sådan - den som faktiskt tar tid. Då menar jag inte att det räcker med att testa olika träningsscheman/upplägg ett par veckor i stöten. Riktig erfarenhet kommer av att faktiskt stöta och blöta, att anstränga sig och gå på nitar, "blod, svett och tårar" om man ska dra till med en klyscha.
Jag kan ju inte säga nåt om just din ev. fallenhet för yrket Scratch89, men jag tycker att du ska tänka igenom det hela lite mer, för din egen skull. :)
Sen vill jag lägga till att jag förstår att mina inlägg kan uppfattas som "hackande", men det var snarare intern humor samt tidsbrist som gav att jag skrev och postade inlägg som antagligen hade behövts utvecklas ytterligare. Jag hoppas att detta inlägg ger en större inblick i hur jag tänkte/tänker. :)
Sen är jobbet som PT inte vad många tror ... bara för att man gillar att gå på gymmet och träna betyder inte det att man passar för att jobba som PT eller att det ens skulle vara ett yrkesval man trivs med.
Detta kan nog faktiskt inte betonas tillräckligt - det gäller i och för sig de flesta yrken, men ändå.
PT verkar dock vara "teh thing" om man vill få anställning, eftersom många kedjor/okunniga verkar villja ha dom.
För att dom är fjollor och inte tycker som Arne tycker?
Äh, kör på med PT-School, Berg är en satans trevlig snubbe och utbildningen har överlag gott rykte gymägare, och är nog den som gäller när det kommer till möjligheter att få jobb efteråt. Tro som sagt inte att du kan allt om allt efter ett par veckors utbildning bara.
Jag tror nog att PT-School ger en bra/adekvat utbildning (högt pris för kort tid dock) förutsatt elevens intresse och erfarenhet.
Sen ska man ha i åtanke att utbildningen i sig troligtvis mer inriktar sig på att lära dess deltagare att träna motionärer i stil med Gerd 57 år som vill "må bättre" och Hasse 43 år som lider av en mild whiplash än Lars 29 år, aspirerande AF-tävlande och Stina 23 år, bodybuilder.
Dvs träning som är "riskfri", som är till för att stärka och förbättra hälsan hos relativt otränade individer.
Inte att packa på sig maximalt med muskler på kortast tid möjligt..
Scratch89
2006-12-14, 12:23
Jag kan inte uttala mig om PT-schools utbildning relativt till andra utbildare då jag varken gått deras eller nån annans utbildning, men Williams kommentar säger allt. I kombination med Scratch89s inlägg som stämmer in rätt jävla klockrent på Williams observation.
Jag vill inte regna på nåns parad, men att som nybakad tränande tro att man kan gå in och styra i andras träning är inte så genomtänkt. Först ska man nog lära sig vad träning för en själv innebär, sen kanske man kan applicera kunskapen på andra. En sak många verkar glömma är även att en stor del av den kunskapen kan man inte läsa sig till, det handlar uteslutande om erfarenhet, learn by doing sas.
Sen är jobbet som PT inte vad många tror.. bara för att man gillar att gå på gymmet och träna betyder inte det att man passar för att jobba som PT eller att det ens skulle vara ett yrkesval man trivs med. Tvärtom - att jobba med sin hobby kan vara förödande.
Scratch89 - du har tränat i.. ett par år? Och är 17 år gammal?
Testa att söka jobb på gym, jobba som instruktör, receptionist etc till en början för att se om det är för dig. Om det passar dig att jobba inom branschen. Samt framförallt - skaffa dig lite erfarenhet, riktig sådan - den som faktiskt tar tid. Då menar jag inte att det räcker med att testa olika träningsscheman/upplägg ett par veckor i stöten. Riktig erfarenhet kommer av att faktiskt stöta och blöta, att anstränga sig och gå på nitar, "blod, svett och tårar" om man ska dra till med en klyscha.
Jag kan ju inte säga nåt om just din ev. fallenhet för yrket Scratch89, men jag tycker att du ska tänka igenom det hela lite mer, för din egen skull. :)
Sen vill jag lägga till att jag förstår att mina inlägg kan uppfattas som "hackande", men det var snarare intern humor samt tidsbrist som gav att jag skrev och postade inlägg som antagligen hade behövts utvecklas ytterligare. Jag hoppas att detta inlägg ger en större inblick i hur jag tänkte/tänker. :)
Det inlägget du citerade var iofs lite ironiskt. ;)
Jag förstår vad du menar, och det var ett bra inlägg. Självklart kommer jag inte att söka utbildningen imorgon eller så, jag går ju fortfarande sista året på gymnasiet, och jag kommer troligen att behöva få arbeta i ett år om jag ska ha råd med utbildningen.
Om jag har tur så kommer jag att få helg/lov/sommar-jobb på mitt gym som just involverar instruktör- och ståikassa-jobb, så att jag har den sociala kompetensen där, vilket är vad PT-jobbet handlar om i grund och botten.
Anledningen till att jag tycker det verkar vara intressant är att högskola tar fem år, men att man inte får något certifikat för att man faktiskt kan sina saker. Ett diplom som säger att man gått hälso/kost/träningsprogrammet på Göteborgs universitet väger ju inte lika tungt som ett certifikat från PT-School.
Detta innebär då att jag kommer ha ungefär 5 års träningserfarenhet när jag väl söker dit, det är väl ändå inte för lite, om man har haft en målsättning med det hela tiden?
Sen håller jag även med Tolkia, "varför inte uppmuntra personer med genuint intresse för träning att utbilda sig och rekommendera några kunskapsvägar man anser bra istället för att hacka per default?", även fast jag inte anser att du hackar. :)
Anledningen till att jag tycker det verkar vara intressant är att högskola tar fem år, men att man inte får något certifikat för att man faktiskt kan sina saker. Ett diplom som säger att man gått hälso/kost/träningsprogrammet på Göteborgs universitet väger ju inte lika tungt som ett certifikat från PT-School.
Nåja. Det där är ju bara nåt du fått för dig. En 5-årig högskoleutbildning slår nog högre än PT-School 2 veckor ska du se. :)
Det inlägget du citerade var iofs lite ironiskt. ;)
Jag förstår vad du menar, och det var ett bra inlägg. Självklart kommer jag inte att söka utbildningen imorgon eller så, jag går ju fortfarande sista året på gymnasiet, och jag kommer troligen att behöva få arbeta i ett år om jag ska ha råd med utbildningen.
Om jag har tur så kommer jag att få helg/lov/sommar-jobb på mitt gym som just involverar instruktör- och ståikassa-jobb, så att jag har den sociala kompetensen där, vilket är vad PT-jobbet handlar om i grund och botten.
Detta innebär då att jag kommer ha ungefär 5 års träningserfarenhet när jag väl söker dit, det är väl ändå inte för lite, om man har haft en målsättning med det hela tiden?
Sen håller jag även med Tolkia, "varför inte uppmuntra personer med genuint intresse för träning att utbilda sig och rekommendera några kunskapsvägar man anser bra istället för att hacka per default?", även fast jag inte anser att du hackar. :)
Jag vet inte om du tänkte efter innan du skrev detta men förklara för mig vilken sorts människor som föredrar en två veckors kurs över en 5-årig universitetsutbildning?
Scratch89
2006-12-14, 13:34
Nåja. Det där är ju bara nåt du fått för dig. En 5-årig högskoleutbildning slår nog högre än PT-School 2 veckor ska du se. :)
Det finns ju dock ingen PT-högskola. Dietistlinjen handlar ju bara om mat, och idrottslinjer som finns handlar om ledarskap, som idrottslärare t.ex.
Scratch89
2006-12-14, 13:35
Jag vet inte om du tänkte efter innan du skrev detta men förklara för mig vilken sorts människor som föredrar en två veckors kurs över en 5-årig universitetsutbildning?
Se mitt inlägg ovan. Jag har iallafall inte hittat någon PT-högskola.
Kanske för att PT är glorifierade vaktmästare. Vad skulle kurserna egentligen gå ut på? 5 poäng i hur man instruerar en tant i 3 kilos hantlar samtidigt som man parallelt lär kör 5 poäng i magmaskin: så funkar det. Projektarbete på 10 poäng kan handla om hur man använder en motionscykel.
Nu vill jag inte vara nedvärderande, men jag menar bara att det inte behövs inte riktigt någon längre utbildning. Vilket är bra eftersom det var så du ville ha det.
Scratch89
2006-12-14, 13:50
Kanske för att PT är glorifierade vaktmästare. Vad skulle kurserna egentligen gå ut på? 5 poäng i hur man instruerar en tant i 3 kilos hantlar samtidigt som man parallelt lär kör 5 poäng i magmaskin: så funkar det. Projektarbete på 10 poäng kan handla om hur man använder en motionscykel.
Nu vill jag inte vara nedvärderande, men jag menar bara att det inte behövs inte riktigt någon längre utbildning. Vilket är bra eftersom det var så du ville ha det.
Mja, jag vill ha en utbildning som lär mig och som faktiskt kan användas för att bevisa att jag har kunskapen. Jag hade först tittat på ett program på Göteborgs universitet, http://utbkat.gu.se/utbildning/utb/PUKOSK.html , men där verkar man knappt få ett diplom på att man gått där, och då känns det lite som att man slösat bort sin tid. Även fast man KAN, så kan man inte BEVISA att man kan.
Mja, jag vill ha en utbildning som lär mig och som faktiskt kan användas för att bevisa att jag har kunskapen. Jag hade först tittat på ett program på Göteborgs universitet, http://utbkat.gu.se/utbildning/utb/PUKOSK.html , men där verkar man knappt få ett diplom på att man gått där, och då känns det lite som att man slösat bort sin tid. Även fast man KAN, så kan man inte BEVISA att man kan.
Du kan ju faktiskt jobba som PT(förutsatt att du får jobb, kan ju vara bra att ha kontakt med något gym innan du börjar utbildningen) och sedan vidareutbilda dig när du känner dig sugen på att fördjupa dina kunskaper.
Scratch89
2006-12-14, 13:54
Du kan ju faktiskt jobba som PT(förutsatt att du får jobb, kan ju vara bra att ha kontakt med något gym innan du börjar utbildningen) och sedan vidareutbilda dig när du känner dig sugen på att fördjupa dina kunskaper.
Om de nu vill anställa någon som inte har ett diplom. Men det är klart, jag är tillräckligt trevlig och kompetent på mitt gym nu t.ex, så sen är det väl bara att sticka ut foten. Tycker ändå att det kan vara intressant, kul och spännande att utbilda sig inom området.
Om de nu vill anställa någon som inte har ett diplom. Men det är klart, jag är tillräckligt trevlig och kompetent på mitt gym nu t.ex, så sen är det väl bara att sticka ut foten. Tycker ändå att det kan vara intressant, kul och spännande att utbilda sig inom området.
Jag menar att gå PT-skola på några månader(om du får vibbar att du kan jobba som det) och sedan arbeta med det tills du eventuellt blir sugen att fördjupa dig inom något område. Då kan du plugga på högskola.
Du fär väl skraddarsy en utbildning själv, plocka anatomikurser, dietistkurser, ledarskapskurser (säkerligen till stor nytta när man ska pusha folk) och andra kurser som kan verka bra.
Corpobal
2006-12-14, 16:08
Betala 30.000 för att lära sig pressövningar utan dorsalflexering, att knäna exploderar av böj under parallellt samt att axlarna invalidiseras av drag bakom nacken. Vad säger PT-school första gången dom blir beskyllda för att ha orsakat någon olycklig att ha tappat 100 kg skivstång i ansiktet?
Arne Persson
2006-12-14, 16:42
Vem f-n har sagt det? Att min skulle varit överlägsen???
Arne Persson
2006-12-14, 16:49
Jodå, träningserfarenhet får man ju varje dag, och hoppas att jag kommer lära mig nya saker hela tiden. Att testa olika träningsmetoder är väl det som är högst upp på listan just nu; högset, lågset, högreps, lågreps osv.
Arne hatar inte dem, han tycker bara att det är beklämmande när vissa individer med absolut ingen träningsbakgrund inbillar sig att dom är fullärda PT-Nissar -or efter några dagars utbildning. Sedan delar jag absolut inte synen på hur vissa övningar skall utföras, vilket torde vara ganska känt vid det här laget.:)
Arne Persson
2006-12-14, 16:52
Betala 30.000 för att lära sig pressövningar utan dorsalflexering, att knäna exploderar av böj under parallellt samt att axlarna invalidiseras av drag bakom nacken. Vad säger PT-school första gången dom blir beskyllda för att ha orsakat någon olycklig att ha tappat 100 kg skivstång i ansiktet?
It's probably "the cutting edge" science.... och det kostar att ta del av dessa nya revolutionerande hemligheter.;)
Sedan delar jag absolut inte synen på hur vissa övningar skall utföras, vilket torde vara ganska känt vid det här laget.:)
Är det du eller PT-school som lär ut hantelpress liggande på medicinboll? Jag ser alltid en PT köra den med sina adepter på mitt gym och jag är lika fascinerad varje gång. Det måste ju ligga någon tanke bakom idén. Vad missar jag när jag använder en bänk i stället?
Förmodligen är det en ganska bra övning för bålstabilitet (och kroppsbalans överhuvudtaget) i första hand (beror ju förstås på vilken nivå utövaren är på) och i andra hand en övning för framsida överkropp.
Man får inget diplom när man gått x antal år på högskolan men man får en eller flera examen plus ett utbildningsbevis där samtliga kurser man har läst står utsatta. Har man valt lämpliga kurser så rockar det röver av vilken PT-utbildning som helst vad gäller kunskaper om hur kroppen funger.
Sen finns det vissa träningsanläggningar/kedjor som hellre ser att man gått en 7-9 dagars kurs än har en examen från högskolan men det säger nog lite mer om hur de kedjorna/träningsanläggningarna tänker.
Vilken utbildning man väljer inom personligtränarcirkusen beror i mycket på vad man vill jobba på för gym, CMS = The Academy, SATS = SAFE (PT-schoolfunkar men uppmaningen är att läsa SAFE), World Class = WorldClass egen utbildning osv.
Vill man kompletera med aerobicsutbildningar så är t ex the academy "bättre" än många andra då de har samma grundutbilning och sen plockar man vidareutbildningar så man slipper läsa om samma saker återigen.
Arne Persson
2006-12-14, 18:06
Förmodligen är det en ganska bra övning för bålstabilitet (och kroppsbalans överhuvudtaget) i första hand (beror ju förstås på vilken nivå utövaren är på) och i andra hand en övning för framsida överkropp.
En helt jävla livsfarlig övning om det skulle vara fel (tex material/tillverkningsfel) på bollen. Tänk om det skulle hända med tex ett par 40 kgs hantlar?
Arne Persson
2006-12-14, 18:09
Man får inget diplom när man gått x antal år på högskolan men man får en eller flera examen plus ett utbildningsbevis där samtliga kurser man har läst står utsatta. Har man valt lämpliga kurser så rockar det röver av vilken PT-utbildning som helst vad gäller kunskaper om hur kroppen funger.
Sen finns det vissa träningsanläggningar/kedjor som hellre ser att man gått en 7-9 dagars kurs än har en examen från högskolan men det säger nog lite mer om hur de kedjorna/träningsanläggningarna tänker.
Vilken utbildning man väljer inom personligtränarcirkusen beror i mycket på vad man vill jobba på för gym, CMS = The Academy, SATS = SAFE (PT-schoolfunkar men uppmaningen är att läsa SAFE), World Class = WorldClass egen utbildning osv.
Vill man kompletera med aerobicsutbildningar så är t ex the academy "bättre" än många andra då de har samma grundutbilning och sen plockar man vidareutbildningar så man slipper läsa om samma saker återigen.
Tack gode gud att man är en PT-obildad fritänkande stackare?:D
Så, Arne, vad säger du om knäböj på balansboll? :D
Otto GROV
2006-12-14, 18:27
nån som vet nått om utbildningen... Biomedicin - inriktning fysisk träning...
på högskoilan i halmstad..
60poäng tror ja den ligger på, Verkar ju va väldigt intrisant om man vill jobba som instruktör eller liknande...
Arne Persson
2006-12-14, 18:45
Så, Arne, vad säger du om knäböj på balansboll? :D
Ännu ett utlopp av desperata jänkare som (Paul Chek et. al ) Att hitta på nya häftiga saker att göra kosing på! Ha ha!
Ännu ett utlopp av desperata jänkare som (Paul Chek et. al ) Att hitta på nya häftiga saker att göra kosing på! Ha ha!
Så det är inget du lär ut på dina kurser? :banned
Verkar faktiskt som en hyffsat livsfarlig övning. :D
En helt jävla livsfarlig övning om det skulle vara fel (tex material/tillverkningsfel) på bollen. Tänk om det skulle hända med tex ett par 40 kgs hantlar?
Haha. Det var ungefär som jag trodde då. Balansera på bollar lär man sig inte hos Arne. :D
Arne Persson
2006-12-14, 19:34
Haha. Det var ungefär som jag trodde då. Balansera på bollar lär man sig inte hos Arne. :D
Inte innan solen har slocknat i alla fall.
nån som vet nått om utbildningen... Biomedicin - inriktning fysisk träning...
på högskoilan i halmstad..
60poäng tror ja den ligger på, Verkar ju va väldigt intrisant om man vill jobba som instruktör eller liknande...
Ja, jag har läst delar av den som fristående kurser. Anatomikursen som jag läst nu under hösten har varit helt ok, träningsläran som jag läste i våras var väl sisådär. Den kursen var några övningar som var ok plus ett arbete, gav kanske inte jätte mycket på det stora hela.
Men själva programmet verkar helt ok. Finns även som 120p-program också har jag för mig, då får man välja de sista 60p fritt bland skolanskurser.
Nu talar du i nattmössan. Både du och jag ser ju hur eliten gör på gymet vars namn vi inte nämner.
Man säljer sina tjänster svindyrt till antingen en kändis eller en finnig tonåring. Sen agerar man världens dyraste repräknare i ca tio pass samt klämmer dem på musklerna efter varje träff och säger: "Det syns att du börjat träna".
Nu är det antagligen inte dom som använder just 40 kgs hantlarna som utför den övningen mest frekvent
Nu talar du i nattmössan. Både du och jag ser ju hur eliten gör på gymet vars namn vi inte nämner.
Man säljer sina tjänster svindyrt till antingen en kändis eller en finnig tonåring. Sen agerar man världens dyraste repräknare i ca tio pass samt klämmer dem på musklerna efter varje träff och säger: "Det syns att du börjat träna".
Nu tycker jag att du generaliserar.. ;)
.. det finns iofs inget roligare än att se en person som de senaste veckorna stått i TV-rutan och pratat om ondska i samhället, köra hantellyft på en fit-ball. Det är ONDSKA om något. :D
Hvaaaa?? skall man inte ha planka under fötterna när man kör latsdrag bakom nacken?
Det säger iaf min PT att man ska..
/Nucce
Tricklev
2006-12-14, 23:13
Hvaaaa?? skall man inte ha planka under fötterna när man kör latsdrag bakom nacken?
Det säger iaf min PT att man ska..
/Nucce
Ja, jag har faktiskt en stor planka under fötterna när jag kör den, når inte ner till golvet annars. :D
Ja, jag har faktiskt en stor planka under fötterna när jag kör den, når inte ner till golvet annars. :D
:laugh: :laugh: hehehahahhha forlåt jag garvade nästan ihjäl mig.......
/Nucce
the_PL_man
2006-12-14, 23:50
Hmmm, Westside använde den ett tag...
/the_PL_man
Är det du eller PT-school som lär ut hantelpress liggande på medicinboll? Jag ser alltid en PT köra den med sina adepter på mitt gym och jag är lika fascinerad varje gång. Det måste ju ligga någon tanke bakom idén. Vad missar jag när jag använder en bänk i stället?
the_PL_man
2006-12-14, 23:52
Vad händer om repet/vajern går av när man kör lats osv?
Livet är farligt Arne. Det farligaste man gör på morgon är att gå ur sängen....
/the_PL_man
Nu tycker jag att du generaliserar.. ;)
.. det finns iofs inget roligare än att se en person som de senaste veckorna stått i TV-rutan och pratat om ondska i samhället, köra hantellyft på en fit-ball. Det är ONDSKA om något. :D
Men hur man än gör med bolljäveln, så tränar du upp bålstabiliteten.
Sen kan jag hålla med Arne (vågar man annat?) att man inte bör ha tunga hantlar, och det är ju precis därför ingen någonsin kör tungt med boll.
Problemet med bolljäveln är att det ser fruktansvärt löjligt ut.
Jag är van med att se ut som en crackhora, kämpa hårt med låga vikter pga skador, samtidigt som folk kollar snett för att man blir röd i ansiktet,svettas och ger ifrån sig ljud. Det kan jag ta, men att göra det på boll är en jävla skillnad.
Nu var det inte den långhåriga Pt´n som fick mig att ändra min inställning till bollen, både han o bollen är fortfarande ett irritationsmoment.
Det var först när jag såg Johan Oldenmark, behandla bollen som sin enda vän, som jag fick respekt för den. Tack Johan.
Arne Persson
2006-12-15, 01:51
Vad händer om repet/vajern går av när man kör lats osv?
Livet är farligt Arne. Det farligaste man gör på morgon är att gå ur sängen....
/the_PL_man
Skall inte behöva gå av om man sköter och servar redskapen regelbundet! No way! Annars kan ju vad som helst hända....
the_PL_man
2006-12-15, 08:50
"En helt jävla livsfarlig övning om det skulle vara fel (tex material/tillverkningsfel) på XXXXXX." Eller hur?
Spelar bara djävulens advokat här.
All träning innebär att ta en kalkylerad risk, sen får var & avgöra risk vs gain för respektive övning. Själv skulle jag vara tveksam till tunga hantelpressar på boll.
mvh
the_PL_man
Skall inte behöva gå av om man sköter och servar redskapen regelbundet! No way! Annars kan ju vad som helst hända....
"En helt jävla livsfarlig övning om det skulle vara fel (tex material/tillverkningsfel) på XXXXXX." Eller hur?
Spelar bara djävulens advokat här.
All träning innebär att ta en kalkylerad risk, sen får var & avgöra risk vs gain för respektive övning. Själv skulle jag vara tveksam till tunga hantelpressar på boll.
mvh
the_PL_man
Men som sagt, det är ingen Pt (eller sjukgymnast för den delen) som undervisar bollövningar med tunga hantlar.
Det handlar ju om att få in balans.
Scratch89
2006-12-15, 11:25
För att bumpa lite, tror ni detta är ett bra program för att ge kött på benen?
http://utbkat.gu.se/utbildning/utb/PUKOSK.html
För att bumpa lite, tror ni detta är ett bra program för att ge kött på benen?
http://utbkat.gu.se/utbildning/utb/PUKOSK.html
Om du läser in en fil. kand i kostvetenskap kan du nog få andra jobb än pt...
Scratch89
2006-12-17, 15:50
Om du läser in en fil. kand i kostvetenskap kan du nog få andra jobb än pt...
Så det väger tyngre menar du? Jag har ingen aning om vad diverse examen väger ute i den vida världen.
gleipner
2007-01-11, 16:22
Har han fått jobb som PT nu? Är väldigt intresserad av att få veta för jag funderar på att utbilda mig till PT där jag med. Frågan är om man vågar...för jag vet inte hur lätt/svårt det är att få jobb som PT och därtill kostar deras utb 30 papp...
/tacksam för svar
dyxeldoff
2008-06-23, 10:36
någon som vet om man i regel måste jobba som gruppass ledare när man är PT
för sådant skit lockar inte mig.
någon som vet om man i regel måste jobba som gruppass ledare när man är PT
för sådant skit lockar inte mig.
Det torde variera från anläggning till anläggning. Dock kan det hända att du behöver jobba lite på din attityd till sådant du inte själv sysslar med, alt. ditt vokabulär, innan du söker jobb.
Scratch89
2008-06-23, 22:09
"Är det nån som vet om man måste jobba med tjockisar om man vill bli dietist? Jag vill mest glida runt och ge kostråd åt brudar med stora lökar."
"Är det nån som vet om man måste jobba med tjockisar om man vill bli dietist? Jag vill mest glida runt och ge kostråd åt brudar med stora lökar."
Hur har det gått? Börjat på en PT-utbildning?
Scratch89
2008-06-23, 22:16
Hur har det gått? Börjat på en PT-utbildning?
http://www.mhm.gu.se/utbildning/program/kost_friskvard/
http://www.studentum.se/Kost_och_friskvaardsprogrammet_20622.htm
Mycket brudar. :cool:
http://www.mhm.gu.se/utbildning/program/kost_friskvard/
http://www.studentum.se/Kost_och_friskvaardsprogrammet_20622.htm
Mycket brudar. :cool:
Wtf, detta var ju helt plötsligt väldigt intressant... Inte pga brudarna, men jag har hela tiden tappat lusten att plugga både teologi och psykologi genom utbildningsstudier pga att jag troligen inte kommer arbeta med dem. Kanske borde ta mig en allvarligare funderare på detta.
Scratch89
2008-06-24, 18:44
Wtf, detta var ju helt plötsligt väldigt intressant... Inte pga brudarna, men jag har hela tiden tappat lusten att plugga både teologi och psykologi genom utbildningsstudier pga att jag troligen inte kommer arbeta med dem. Kanske borde ta mig en allvarligare funderare på detta.
Du får dock tänka på att kost och hälsa har blivit det nya "jag vill jobba med media!"-knycket, som Trance så fint uttryckte det. Förbered dig att gå med många nötter som egentligen inte har något vidare intresse eller talang, men som går där för att de fick bra på högskoleprovet. Antar att det är så överallt iofs.
Du får dock tänka på att kost och hälsa har blivit det nya "jag vill jobba med media!"-knycket, som Trance så fint uttryckte det. Förbered dig att gå med många nötter som egentligen inte har något vidare intresse eller talang, men som går där för att de fick bra på högskoleprovet. Antar att det är så överallt iofs.
Så är det överallt har jag märkt ;) Men det blir först om några år i så fall.
OT
Apropå fjollbollar så exploderade en sådan nyligen på det gym jag frekventerar. Nu var jag tyvärr inte där och kunde se spektaklet.
Människan klarade sig som tur var utan några skador, men det bevisar onekligen att dessa bollar borde förbjudas.
Jag och träningspolaren snackade lite med personalen om möjligheten att utöka hantelracken, och fick då till svar att vi kanske skulle testa hantelpress på boll. Och då undrar jag. Skall det vara så? Va?
Finns väl för bövelen bättre och säkrare sätt att träna upp sin bålstabilitet än att riskera ryggen vid ett eventuellt fall då bolljäveln havererar.
Oj sicken gammal tråd. :P Såg jag nu..
Scratch89
2008-06-25, 21:33
Rätt så OT, men jag förstår inte heller själva grejen med bollen. Vadå funktionell träning? Hur funktionellt är det att stå/lligga på en bolljävel och utföra övningar med betydligt lägre vikter och högre skaderisk?
Som jag har förstått det är bollen tänkt för balans- och stabilitetsträning. Jag ogillar uttrycket "funktionell träning" eftersom det inte betyder något om man inte har specificerat vad man menar med "funktionell" (typ funktionellt för vad?), men jag tycker själv att bollen är bra för det jag använder den till (rehab av diskbråcksrygg, balansträning). Sedan är jag tveksam till vissa mer extrema övningar, typ knäböj på boll och liknande, om man inte behöver det för att man är akrobat eller något.
Ang. skaderisken så är det ju inte precis så att det aldrig hänt att någon skadat sig vid andra former av styrketräning, t.ex. p.g.a. utrustningshaveri.
Scratch89
2008-06-26, 17:35
Att använda bollen till det den är till för, t.ex sådana övningar som du beskriver, är inget fel, utan snarare bra. Det är när stollar får för sig att börja blanda in riktiga byggarövningar som det blir knepigt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.