handdator

Visa fullständig version : Optimera kost för 57-åring?

Cerberus
2006-12-12, 21:03
Har för mig att äldre behövde vissa aminosyror mer för proteinsyntes(lr öka den?). Eftersom jag e en sån yngling själv så tänkte ja hjälpa farsan lite o vad han kan öka mängd av.

Vad jag uppfattat av honom äter han en ganska proteinrik kost(minst 90-120g från från bara pulver + protein från vanlig mat), ganska mycket kolhydrater och fett så energi-intaget tror ja inte det e ngt strul på.

Kan fria aminosyror va nåt för honom? BCAA? Leucin? Dricka malto/druvsocker + proteinpulver under eller före styrkepasset?

Han vill också öka rejält i bröstmusklerna(han e inte nöjd me dom) men han envisas me o jämt köra hantelpressar där hans psyke inte riktigt pallar med(plus att han har lite problem me underarmarna). Då föreslog ja att han skulle köra hammerpress-maskinen ett tag(för bänkpress kräver samma psyke typ) eftersom han kan lägga på rejält med vikter utan att bli rädd för att krossa sig själv eller slita av armarna. Därmed öka i styrka där å därmed orka med mer i hantelpressar.
Vad tror ni om det?

Farsan har typ styrketränat lika länge som jag(lite mer än två år) men har varit löpare förr i tiden.

King Grub
2006-12-12, 21:31
57 år kanske låter gammalt för en 17-åring, men det är det inte i sammanhanget. Han har inte nått någon ålder där några andra näringsmässiga regler gäller för honom än för dig. Ju äldre man blir, desto bättre blir snabbt protein som proteinkälla, även som måltidsprotein, men vid 57 är det helt vanlig mat som gäller, precis som för dig. Han återhämtar sig inte lika fort som för 30 år sedan och det är främst det som han måste ta hänsyn till, lyssna på kroppen och tillåta sig vila tillräckligt mellan passen.

Cerberus
2006-12-12, 21:35
57 år kanske låter gammalt för en 17-åring, men det är det inte i sammanhanget. Han har inte nått någon ålder där några andra näringsmässiga regler gäller för honom än för dig. Ju äldre man blir, desto bättre blir snabbt protein som proteinkälla, även som måltidsprotein, men vid 57 är det helt vanlig mat som gäller, precis som för dig. Han återhämtar sig inte lika fort som för 30 år sedan och det är främst det som han måste ta hänsyn till, lyssna på kroppen och tillåta sig vila tillräckligt mellan passen.

ok! :)

jag e dock 21, men jag förstår vad du menar :D

läste i ngn studie från pubmed(hittar den inte nu dock) där farsan räknades som "gammal".

AJO
2006-12-12, 21:35

Vilken är den viktigaste anledning till att återhämtningen går långsammare?

King Grub
2006-12-12, 21:56
Hormonella faktorer och en minskning av mitokondriskt DNA och mRNA. Hög ålder innebär en defekt reglering av makrofagfunktion i muskulaturen, både i vila och som svar på träning, vilket innebär mindre kapacitet för hypertrofi.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/81/5/953

http://www.jacn.org/cgi/content/full/23/suppl_6/601S