Logga in

Visa fullständig version : BCAA och esa pro

mangemani
2006-12-12, 16:42
eftersom esapro verkar vara ett hopplöst fall att få tag i just nu och jag hade tänkt att beställa,så måste jag fråga:
vad är skillnaden mellan BCAA kapslar och esapro?
det är ju i stort sätt samma i BCAA och esapro(lite mer i esapro),men får BCAA samma effekt som esapro om man tar det på tom mage osv?

King Grub
2006-12-12, 16:51
BCAA är dom tre grenade aminosyrorna. Dom är också essentiella, men du får inte dom övriga essentiella med ett BCAA-tillskott.

mangemani
2006-12-12, 17:37
BCAA är dom tre grenade aminosyrorna. Dom är också essentiella, men du får inte dom övriga essentiella med ett BCAA-tillskott.

ok,men det har samma effekt som esapro då eller?

Baan
2006-12-12, 17:39
snor trådne lite, när kommer esapro går att inhandla via kolozzeum?

mangemani
2006-12-12, 17:42
sno tråden du bara,för den frågan har jag också funderat över.

EiseltUK
2006-12-12, 17:42

Testa att äta enbart BCAA eller enbart EsaPro i 4 månader så får du se! :D

EiseltUK
2006-12-12, 17:44
Vi får in den sista råvaran till EsaPro under denna vecka. Hoppas på att vi har produkten leveransklar i slutet av veckan alt början på nästa.

King Grub
2006-12-12, 17:56

Högst osannolikt.

Ekonom
2006-12-13, 06:49
Men BCAA ger väl både förhöjd pro-synt., lägre muskelbrytning om de tas direkt före eller efter träning väl?

King Grub
2006-12-13, 08:51
BCAA under och efter styrketräning ökar mTOR, p70 S6-kinas och S6-fosforylation jämfört med placebo (där man ser en partiell fosforylation av p70 S6-kinas utan att aktivera enzymet och en minskning av Akt-fosforylation) , men samma toppning av proteinsyntesen som vid en balanserad EAA-komposition har man väl inte uppmätt?

William
2006-12-13, 09:05
BCAA under och efter styrketräning ökar mTOR, p70 S6-kinas och S6-fosforylation jämfört med placebo (där man ser en partiell fosforylation av p70 S6-kinas utan att aktivera enzymet och en minskning av Akt-fosforylation) , men samma toppning av proteinsyntesen som vid en balanserad EAA-komposition har man väl inte uppmätt?

Mig veterligen finns inga studier i dagsläget där man direkt mätt proteinsyntesen i samband med intag av BCAA. Men det lär dyka upp snart om det inte redan är på gång.

Ekonom
2006-12-13, 10:29
BCAA under och efter styrketräning ökar mTOR, p70 S6-kinas och S6-fosforylation jämfört med placebo (där man ser en partiell fosforylation av p70 S6-kinas utan att aktivera enzymet och en minskning av Akt-fosforylation) ?

Ja precis! *screwy* hade det på tungan men km inte på det!*whistle*
nån klocka i mitt bakhuvud säger mig att det ovanstående = aktiverar muskeluppbyggnad???

Vet du vilka doser det handlar om?

Är det "markant"

men samma toppning av proteinsyntesen som vid en balanserad EAA-komposition har man väl inte uppmätt?

hehe det har jag ingen aning om.. Men det uppreglerar väl iaf proteinsyntesen om än inte lika kraftfullt som vid alla EAA eller?

Xealswe
2006-12-13, 12:20
Varför tar man egentligen EAA och BCAA? Räcker det inte med proteinpulvret?det är väl dessutom mycket billigare?

Eller är det bara en fråga om att vara så optimal som möjligt under diet och minska energiintaget?

TylerDurden84
2006-12-14, 20:58
Varför tar man egentligen EAA och BCAA? Räcker det inte med proteinpulvret?det är väl dessutom mycket billigare?

Är du säker på att proteinpulver är så mycket billigare än EAA (Typ EsaPro) per DOS?

Eller är det bara en fråga om att vara så optimal som möjligt under diet och minska energiintaget?

Det innehåller mindre energi per dos än vassle ja, så man skulle kan säga att det är bra under deff + att det stimulerar proteinsyntesen mer än vassle i samband med styrketräning.

Xealswe
2006-12-14, 21:01
Är du säker på att proteinpulver är så mycket billigare än EAA (Typ EsaPro) per DOS?

Det innehåller mindre energi per dos än vassle ja, så man skulle kan säga att det är bra under deff + att det stimulerar proteinsyntesen mer än vassle i samband med styrketräning.

Ingen aning om det är billigare, men vad jag märkt har allt i kapselform varit dyrare än sin pulvervariant

Tack för svaret med att proteinsyntesen stimuleras bättre med EAA än vassle :) Det visste jag ej

Är det inte bra att använda EAA under bulk med? Ta 2 kapslar före träning och därefter en vassle+kolhydrat drink efter?

mangemani
2006-12-14, 21:04
esa pro ÄR i pulverform,just for the record;)

King Grub
2006-12-14, 21:08
Är det inte bra att använda EAA under bulk med? Ta 2 kapslar före träning och därefter en vassle+kolhydrat drink efter?

EAA ger större effekt än vassleprotein, både före och efter träning, både på deff och bulk. Om det kan översättas i X gram extra muskelmassa över en viss mätperiod för en kroppsbyggare som ändå täcker sitt energi- och proteinbehov är svårare att säga.

Dr Nick
2006-12-14, 21:21
EAA ger större effekt än vassleprotein, både före och efter träning, både på deff och bulk. Om det kan översättas i X gram extra muskelmassa över en viss mätperiod för en kroppsbyggare som ändå täcker sitt energi- och proteinbehov är svårare att säga.

Hur kan man då säga att esapro ger bättre effekt säkert?
Stimulerar det proteinsyntesen mer så borde det ju bygga mer muskler?

King Grub
2006-12-14, 21:23
Det ger en akut och snabbt övergående toppning av proteinsyntesen vid intag, men proteinsyntesen är som mest förhöjd 12-24 h efter passet, och alla kroppsbyggare får mer av alla aminosyror som behövs för maximal proteinsyntes över dygnet. Det borde innebära något extra gram muskelmassa per månad, men det finns inga bevis för det på sikt. Tittar man bara på ett enstaka träningsdygn verkar EAA-intagstoppen läggas till den pågående proteinsyntesen utan att någon nedreglering sker någon annanstans, men då har inte undersökningarna studerat proteinnedbrytningen eller tillåtit ett adekvat energiintag träningsdagen.

Xealswe
2006-12-15, 12:26
Med andra ord " To be continued" =)

Ulf A Big
2006-12-19, 09:05

Är det samma studie du använder den här?

http://ajpendo.physiology.org/cgi/reprint/281/2/E365

King Grub
2006-12-19, 09:15
Inte direkt, utan

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/136/1/269S

och

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/287/1/E1