handdator

Visa fullständig version : Bygga på kolhydrater?

Jacky
2006-12-12, 09:31
Hej!

Självklart behöver kroppen protein för att utveckla musklerna, men jag har för mig att grub lade en post om att kolhydrater också bygger?

Antag att jag intar 1g protein/kg kroppsvikt och resten fett och kolhydrater. Kan det blir några muskler på det (träning i samband med detta såklart), överskott 200-500 kcal?

King Grub
2006-12-12, 09:41
Kan det blir några muskler på det

Ja, det kan det, men antagligen inte lika bra resultat som om du hade ökat proteinmängden till kanske 1.6-1.8 gram per kilo och dygn. Ett högt energiintag innebär dock ett lägre behov av protein.

Kolhydrat har ingen speciell effekt på muskeluppbyggnaden (proteinsyntesen), men däremot har protein och kolhydrat ungefär lika stor effekt på proteinnedbrytningen, och det är där kolhydraternas effekt på proteinbalansen ses.

Jacky
2006-12-12, 13:12
Ja, det kan det, men antagligen inte lika bra resultat som om du hade ökat proteinmängden till kanske 1.6-1.8 gram per kilo och dygn. Ett högt energiintag innebär dock ett lägre behov av protein.

Kolhydrat har ingen speciell effekt på muskeluppbyggnaden (proteinsyntesen), men däremot har protein och kolhydrat ungefär lika stor effekt på proteinnedbrytningen, och det är där kolhydraternas effekt på proteinbalansen ses.

Tack!