Visa fullständig version : Negativa effekter vid keto?
Lite frågor..
Det sägs ju att man kan hålla på med en ketodiet väldigt länge, men jag undrar om det inte kan bli negativa effekter i form av vitamin, mineral (och kanske fiberbrist)? Vad händer med blodkärl osv om man länge äter dåligt fett?:confused: Även om man tex har bra njurar(lever) från början, kan man skada dem?
Räcker det med laddningsdagar för att undvika negativa effekter? Jag menar, det KÄNNS ju inte direkt lika hälsosamt att leva på bacon och grädde som på saker med näring i? (ja, nån näring finns det väl där också - men ni förstår förhoppningsvis..).
Efter en ketodiet, hur reagear kroppen då? Lagrar in massor med vatten/fett eller kan man avbryta en keto utan "men"?
Hoppas någon vet!
:thumbup:
Jag har inte testat Keto-diet, men jag antar att det är ett måste att man äter ordentligt med vitamin/mineral-tillskott så man inte får brister i kroppen. Kolhydrat-rik mat (typ frukt och grönsaker) är annars guld värt för kroppen då den innehåller så mycket nyttigheter, men skippar man det måste man kompensera sig med extra-tillskott istället.
Frågan är väl hur lätt kroppen har för att ta upp dessa näringsämnen, jag har en inbillning om att alla ämnen är bäst i sin naturliga form..
Men det här med blodkärl och mättat fett osv då? Tarmfunktioner? Njurar?
Är keto helt oskadligt för friska människor? Även under lång period?
Och vad händer i kroppen när man börjar äta som tidigare igen? viktuppgång? av vad?
Nyyyfiken! :) Hoppas, hoppas någon vet massor..
:bow:
Emptiness
2003-02-14, 12:51
Då man använder fettet som energi på ketodiet så tycker inte jag att det borde bli någon negativ effekt av att äta mycket mättat fett. Detta är vad jag tror ivarje fall.
När det gäller magen så funkar den kasst på ketodiet såvida man inte får i sig fibrer men fibrer kan man hitta i t ex spenat och linfrö där det inte är eller är väldigt lite kolhydrater.
När det gäller dina andra frågor så vet jag inte men det finns ju personer som hållt på med diverse low-carb dieter länge och verkar må bra av det.
Du kan kolla på detta hyfsat stora forumet med personer som kör aktinson vilket är en low carb diet för personer som inte tränar och ej har någon uppladdningsdag en gång i veckan. Ganska många människor där som hållt på en lång tid och verkar må bra men dom ser det mer som en ny livstid och inte som en tillfällig diet tycker jag.
http://www.lowcarbeating.com/fhome.asp
hmm e de bara min mage som inte mår dåligt av keto diet??
äter inte värst mycke fibrer heller...
Dock är det mcyek viktigt med vitamintillskott!!!!
Emptiness
2003-02-14, 13:44
Originally posted by 200sx
hmm e de bara min mage som inte mår dåligt av keto diet??
äter inte värst mycke fibrer heller...
Dock är det mcyek viktigt med vitamintillskott!!!!
Under högfettsdagarna fungerar allt prima i magen även om jag är utan fibrer men sen när uppladdningen kommer så blir magen helt upp och ner vänd, får spendera mycket tid på toaletten dagen efter uppladdningen om jag misskött den biten med fibrer :)
Min mage kajkar ihop totalt nu under keton, har försökt steka omeletter med kruskakli och linfrön i och allt möjligt men den pallar inte fet mat så himla bra... jag är en 90% kolhydratsmänniska annars.
för mej funkar de oxå helt problemfritt under högfett och kolisdagar,,förutm den första timme under kolisuppladdning,,shit ja trodde ja skulle döö:D hahah men va fan de ere värt!
ja märkte att grejjer som ja förrut va tokig i typ mackor me messmör på smakade inte alls lika gott av nån anledning,,skumt,, de enda som smakade himmelskt va choklad!! men de göre ju iförsej allti,,man fick ju värsta energikicken,känner på mej att morrondagens styrkepass kommer gå skiiitbra!:bpump:
ang. negativa effekter har ja inte hört om nåra,,bara för dem som har dåliga njurar o sånt,,o sen kanske de int e så värst nyttig o käka massa mättat fett om man e äldra otränad stillasittande osv,,ser oxå de här mer som en livvstil o definitivt nått ja kommer hålla mej till loänge,,tycker verkligen inte de känns som en diet,,en diet förknippar ja me ständig hunger o tråånande efter sött,,,man får aldri blodsockerfall eller blir typ irriterad ellr nåt för att man e hungrig,,osså fins de sååå mkt gott man kan käka! de e ju oxå så mkt lättare att få i sej mkt protte me den här "dieten" eftersom man käkar så mkt kött o de hjälper iaf träningen skitmkt för mejj.
de blir ju inga negativa effekter efteråt eftersom kroppen ställer om sej på bara nån dag till vanlig kost,,dem ja snackat me tycker de lättare håller sin vikt efter de gått på keto,,hara nått me isulinresistens o göra,,inte en aaning,
ätardar e iaf uunderbara!:eating:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.