Visa fullständig version : Keto eller lågfettdieter...vad funkar för dig?
Jag undrar vem som provat både keto diet och diet med lågt fettintag för att kunan avgöra vad som fungerat bäst på dig. Berätta lite vad du upplever för skillnad, fördelar och nackdelar med de båda uppläggen.
Jag har testat många olika dieter genom åren, men aldrig riktigt provat en keto diet fullt ut. Så det vore kul att höra från någon som provat båda varianterna.
Provat keto mer än 1 år, provade lågfett en lång period också.
Keto= tappar rätt så mycket "ork" och motivation. Svårt att ha en varrierande kost.
Lågfett= lite och välja mellan där också, tråkigt och alltför mycket tänkande kring "hur mycket fett innehåller det här".
Båda begränsar ens livstil så att man tappar lusten efter ett tag. Bästa är att köra på "ät bra, synda lagom och träna". Att äta mindre än vad man förbrukar är enklare och mindre besvärligt än både keto och lågfett.
pragmatist
2006-12-12, 01:16
Jag tycker "isocaloric" fungerar bäst, d.v.s. ungefär lika mycket energi från protein, fett och kolhydrater.
Jag har provat lågkolhydrat kost ett par veckor(gjort det vid två olika tillfällen också) och tyckte inte alls om det. Huvudet blev lite segare och mindre vätska i musklerna gjorde ju inte direkt att jag såg vackrare ut heller.
Högt proteinintag men lite normalare kolhydratsnivåer funkade bättre.
Bäst tycker jag det har funkat att ligga ganska högt i kolhydrater, kanske 1-1.5g protein/kg-kroppsvikt och sen "fylla på" med fett vissa dagar. Sen när jag började hamna lågt i kalorier så gäller lite mer protein och mindre kolhydrater(framförallt kanske för att det blir lättare att hålla sig mätt då).
Lågt fett har jag provat "ofrivilligt", dvs. utan att tänka på det så har fettintaget ibland hamnat väldigt lågt. Vad jag märkt är att när jag börjat äta mer fett igen mådde jag snart mycket bättre. Så fett verkar också rätt viktigt, fast jag tycker ändå att jag kan gå ganska lågt utan att märka någon skillnad.
Jag går inte på diet, men om jag får i mig minst 1,5g fett/kg kroppsvikt mår jag suuuuuuuuuuperduper bra! Blir så glad så glad. Blir inte fet heller. Äter både protein och kolisar ......
Jag tror att kroppen behöver alla komponenter. Bättre att skära ner en viss % på alla delar tror jag..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.