Visa fullständig version : Lära sig spela gitarr - Page 2
Första, lite mer basics finns på denna länk
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=50839&highlight=Gitarr
Detta är då fortsättningstråden hade jag tänkt, då jag själv behöver lite hjälp.
Men även för andra som vill ställa frågor såklart!
Jag skulle vilja ha lite tips på olika skalor osv. Man kan börja spela, jag har suttit med några st. Men blir så förvirrad då det finns så många att jag inte vet vilken/vilka jag ska börja med... Så aldrig varit seriös med detta, men måste förbättra mig nu!:)
Även lite tips på andra viktiga saker alla kanske inte tänker på när dom spelar gitarr som kan förbättra spelandet är välkomna!:)
Google på jonisk, dorisk, frygisk etc så får du nog en massa tips på hur du kan använda dessa i olika sammanhang (över vilka progressioner etc)
Vet inte riktigt om du vill hålla på och spela "solon" ("jävla solobög", ksmb citat?) eller om du vill kompa ditt eget sjönsjungande. Om det senare så rekomenderar jag att träna på olika fingerpickingtekniker. Det blir mycket roligare att spela då tycker jag.
Ahh, fuck... Försökte spela in en liten sweeping guide men datan stängde ner sig hela tiden. (den är dum). Lär dig att sweepa om du inte kan det redan, rätt fräckt =) Du får nöja dig med lite youtube istället..
Detta var de skummaste sweepar jag någonsin sett.. Låter rätt tufft efter ett tag dock då man blir påmind om gamla datorspel eller nåt. Inga sweeps jag skulle lägga in i ett solo dock, inte irad i.a.f. =)
http://www.youtube.com/watch?v=nEbKBxV6eaY&mode=related&search=
Kanske inte så superclean denna heller men mycket sweeping i.a.f.
http://www.youtube.com/watch?v=VgAP-kNVTNU&mode=related&search=
Lite OT, men här är lite roliga dubbningar ni säkert redan sett.
John Petrucci
1 http://www.youtube.com/watch?v=hywld4xFHiM
2 http://www.youtube.com/watch?v=evTTHS9hwvU
3 http://www.youtube.com/watch?v=_pJ1ccnC1GI
4 http://www.youtube.com/watch?v=SKMYeXkYcgs
Yngwie Malmsteen
1 http://www.youtube.com/watch?v=XnSo0Qa_cA0
2 http://www.youtube.com/watch?v=p_tuLEmWccM&mode=related&search=
Lägg upp det strukturerat och lär dig de 12 durskalorna och dess "modes" (som ngn tidigare skrev). Då får du en helsikes massa på köpet o lär dig tänka i tonart. Googla på music theory och modes. Det är förvirrande i början men det har man igen.
Sen har du ju blues och pentan men det har du kanske koll på.
Denna bild är för stor för att visas här i forumet, gjorde så medvetet så du kan klippa o klistra i bilden bäst du vill sen. i.a.f. Här har du flera skalor samlade på samma papper.
http://medlem.spray.se/mackietao/skalor.jpg
Köp en bok. Internet i all ära, men när det kommer till musikteori så är det mycket smidigare med en bok, anser jag.
Thx för alla tips!:thumbup:
Ska börja köra skalor nu, hade några st på datorn redan till GP.
Hur har ni gjort när ni börjat köra skalor, alltså hur har ni bestämt vilka ni ska börja med? Tagit på måfå?
http://www.youtube.com/watch?v=3mbx03mP5eg&NR
http://www.youtube.com/watch?v=3mbx03mP5eg&NR
Oh thx!
Sådana videos är mycket bra!
Så basicly, Sweeping är när man tar varje ton för sig? Man kan t.ex. köra Sweep på ett vanligt ackord, säg D-Ackord?
Oh thx!
Sådana videos är mycket bra!
Så basicly, Sweeping är när man tar varje ton för sig? Man kan t.ex. köra Sweep på ett vanligt ackord, säg D-Ackord?
ja, fast tar du t.ex. det "vanligaste" D ackordet så får du med en öppen sträng och det blir inte lika lätt att få den strängen att sluta låta med en gång eftersom det rör sig om rätt små marginaler då man sweepar. I.a.f. om man sweepar snabbt.
-------2------- Vanligt D ackord i sweeping TAB.
-----3---3-----
---2-------2---
-0-----------0-
----------------
----------------
Istället för att sweepa sådär kan man då ta bort den lösa strängen och spela så här istället:
---------2-5-2--------- den mörkaste tonen nr 5 på A strängen är också ett
-------3-------3------- D. Så då börjar man också på grundtonen. Beror ju
-----2-----------2----- lite på hur många toner man ska ha och hur det
---4---------------4--- passar in i låten också. Men denna är rätt lätt
-5-------------------5- och bra att öva på tycker jag. Man kan ju modifiera
----------------------- bäst man vill. Men du har fattat rätt i.a.f. :)
Thx för alla tips!:thumbup:
Ska börja köra skalor nu, hade några st på datorn redan till GP.
Hur har ni gjort när ni börjat köra skalor, alltså hur har ni bestämt vilka ni ska börja med? Tagit på måfå?
Det finns sju stycken "main modes", dvs skalor som man bör kunna. De förhåller sig till varandra på ett visst sätt. Du lär dig en, och lär dig sedan hur de andra förhåller sig till den.
Börja med Ionian (major) och Aeolian (minor). Lär dig sedan Lydian, Mixolydian, Dorian, Phrygian och Locrian genom att se hur de skiljer sig från Ionian och Aeolian. Sen lär du dig hur man bygger ackord med dessa.
Mr Burns: Jo precis! Thx for da info!:)
Loke: Tack för informativt svar för mig! Kan typ 2 st av de skalorna du nämde, vet inte vilka!:D Men ska fortsätta lära mig de andra med!:)
Skalor är jobbiga =)
Dels att det finns en 10st~ man vill kunna och sedan memorera 5st olika lägen på varje också. Men det är grymt att kunna om man jammar mycket.
Bara lira covers eller bara komponera så klarar man sig utan dem. Kan väl dock underlätta om man kan dem, speciellt om man ska komponera jazz :P
Henry, vad lirar du för musik?
Henry, vad lirar du för musik?
Metal främst nu, har precis joinat ett band nu i helgen!:)
Därför jag vill bli bättre nu, märkte att jag hade problem med vissa saker i deras låtar som inte satt riktigt där de skulle!
Har själv spelat i 15 år men haft en lång paus och håller på nu igen.
Här kan ni se min nivå på gitarr, mellannivå. http://www.myspace.com/chaanmusic
Men annars håller jag på med mjuk death metal just nu.
Genren på klippen e meditativt experimentell, ingenting som kommer bli mer än de e troligen. Tappingen e väl lite datamaskinsaktig :)
Jag tänker mig att som noob så böjar man slå in skalorna och det var också vad jag gjorde första åren men kan inte påstå att jag lärde mig mer än hälften av vad jag gav mig på. Men provade dem i alla fall, joniska osv samt olika durskalor. Sedan släppte jag det litegrann och spelade mest covers och jammae som ensam gitarist eller hade eventuellt en sologitarrist med.
Jammar gärna i min ensamhet på E-mollskalan eller den spansk-arabiska, kommer inte på vad den heter nu, helst i E, sedan bluesskalan och om man lattjar lite emellan dem så kommer det bli kul. Allt enligt mig. Typexempel jag spelar mollskalan och byter ut en ton eller penta och varvar med den arabiska. Har inga exempel på det, endast som hemmajam.
Men du Henry e ju inte noob så inte lätt att ge bra råd. Dock tycker jag - som någon anan skrev - att sweeping i arpeggio kanske inte är det första man tänker på om man ska sola i ett band, utan snarare då som Malmsteen i så fall som bygger helt på solon. Vilket e ganska tråkigt att lyssna på i längden.
Men här finns en rolig tapping-gitarrist som också gör hel-låts-solon. Han tog förövrigt kontakt med mig på MySpace, för dem som inte e övertygade om detta musiknätverks förträfflighet.
http://www.myspace.com/shaneshred titta på videon där han sitter md en gitarr lite ner till vänster, fick inte fram youtube-taggen
Tubade fram honom. Sweepar inte. Ingen tapping här heller utan gnuggar på traditionellt. Kul låt och framförande.
6HF1ugAHXi0
Chaan: Nej, egentligen ska jag inte sola! Utan jag har Sång/komp nu i bandet!
Aldrig varit inne på att lira lead, gillar att sjunga o lira komp.
Men vill ju såklart utveckla mig iaf, bara för att man inte ska sola så behöver man ju vara bra för det:)
Ska se om jag får tillåtelse att lägga ut någon sång här, dom har några instrumentala låtar inspelade.
Även om man inte ska sola i bandet så är väl ändå soloträning det roligaste man kan göra =) Är man skillad i sådant så brukar vanliga riff inte bli så svåra sen. :P Fast det bästa är nog att lära en massa låtar och inte bara enstaka riff som det lätt blir. Spela mycket i band, det som gör att man utvecklas mycket, tycker jag i.a.f. Sedan får man ju inte glömma hur det ser ut.
Spelar man snyggt men ser ut som skit på scen tycker folk inte om det. Men öser man på ett fint sätt ja då kan man spela skitdåligt och folk diggar det ändå, typ.. =) Så det är bara öva ståendes och gå omkring medan man lirar. Samt headbanga o sånt :D
Jag har en skada i höger underarm... Så jag hann bara spela gitarr i 2 år innan det sket sig. Detta klipp är från efter jag skadade mig, spelade inte så bra då och blev bara sämre för varje vecka som gick. Har inte blivit av med skadan trots det har gått 5-6 år nu. Tyvärr... Men i.a.f. för folk som gillar att lyssna på andras musik. http://medlem.spray.se/mackietao/Anna.mp3
http://medlem.spray.se/mackietao/Anna.mp3
Av någon anledning så kan man inte klicka på denna länk och få det att funka.. P.g.a. Url taggen i forumet.. Men kopiera länkadressen bara och klistra in i nytt fönster.
Chaan: Nej, egentligen ska jag inte sola! Utan jag har Sång/komp nu i bandet!
Aldrig varit inne på att lira lead, gillar att sjunga o lira komp.
Men vill ju såklart utveckla mig iaf, bara för att man inte ska sola så behöver man ju vara bra för det:)
Jamma jamma jamma själv o med andra. Utgå från ett eller ett par ackord - ej barré - utan på lös bräda och harva på upp och ned släpp upp strängar, hamra på, riffa på detta en eller flera strängar ur ackordet. Du får upp rytm- och melodikänsla, fingerfärdighet och koordination.
Jag kan svära på att 90% av rocklåtarna i världen kommer till på det här sättet.
Själv satte jag mig och gjorde råmaterialet (text sång och riff/ackord) till en och en halv låt efter förra inlägget. Nånting säger mig att den första låten blev riktigt bra.
Att kunna skalor och att veta hur man använder dom är bra, men det är minst lika viktigt att INTE använda dom. Många låtar går inte efter någon skala alls (ta typ Master of Puppets, där använder man ALLA toner den låga E-oktaven), så även fast skalor är jävligt bra för att typ improvisera fram solon osv så är det också bra att kunna tänka "utanför" skalorna.
Annars skulle jag öva på tremolopicking (riktigt jävla snabbt spelande), galopperande (i brist på bättre ord)...
Skriver mer sen, måste åka nu!
Många låtar går inte efter någon skala alls (ta typ Master of Puppets, där använder man ALLA toner den låga E-oktaven)
Kromatisk, slap.
Sorry, kunde inte låta bli ;)
Att kunna skalor och att veta hur man använder dom är bra, men det är minst lika viktigt att INTE använda dom. Många låtar går inte efter någon skala alls (ta typ Master of Puppets, där använder man ALLA toner den låga E-oktaven), så även fast skalor är jävligt bra för att typ improvisera fram solon osv så är det också bra att kunna tänka "utanför" skalorna.
Annars skulle jag öva på tremolopicking (riktigt jävla snabbt spelande), galopperande (i brist på bättre ord)...
Skriver mer sen, måste åka nu!
Tremolopicking? Vad exakt menas?
Lite dålig på vad saker o ting heter när det kommer till guran...:em: Även fast jag kan iaf litegranna så vet jag ofta inte ens vad det heter som jag spelar!:D
Edit till förra inlägget:
Jag skulle vilja främst kunna riffa väldigt bra med, då det är komp jag kommer köra nu framöver främst!
Är detta något som kan hjälpa till att förbättra riffandet?
Vad annat finns det för övningar om är till för att förbättra riffandet? Är det bara att öva på massa olika låtar, eller finns det övningar som är speciellt gjorda för detta?
Vad annat finns det för övningar om är till för att förbättra riffandet?
Ungefär som jag skrev, riffa upp och ned på mollskalan (företrädesvis) på lös sträng samt första 2-3 banden och lägg in dubbelsträngar med kvint (möjligen någon kvart). Lite coola rytmer på det så har du snabbt ett riff ;)
När man e van kan det ta 10sek att göra ett bra riff, eller ett dåligt för den delen.
Ungefär som jag skrev, riffa upp och ned på mollskalan (företrädesvis) på lös sträng samt första 2-3 banden och lägg in dubbelsträngar med kvint (möjligen någon kvart). Lite coola rytmer på det så har du snabbt ett riff ;)
När man e van kan det ta 10sek att göra ett bra riff, eller ett dåligt för den delen.
Hehe, vad betyder kvint?:D
Hehe, vad betyder kvint?:D
Femte tonen i en skala. Ett kvintackord är alltså typ C5, innebärande att det är ett vanligt rockackord, vilket bli på guran:
3 bandet, tjockaste strängen, 5 bandet, näst tjockaste strängen.
Tremolopicking? Vad exakt menas?
Lite dålig på vad saker o ting heter när det kommer till guran...:em: Även fast jag kan iaf litegranna så vet jag ofta inte ens vad det heter som jag spelar!:D
Tror iaf att det heter tremolo-picking... Var lite stressad när jag skrev *whistle*
Det är när man spelar typ... Skitsnabbt. I brist på andra ord. Om låten går i fyrtakt slår du an typ tjocka E-strängen minst 16ggr. Tänk typ vad Slayer gör i många av sina låtar, ligger och tokmatar på E-strängen.
Tror iaf att det heter tremolo-picking... Var lite stressad när jag skrev *whistle*
Det är när man spelar typ... Skitsnabbt. I brist på andra ord. Om låten går i fyrtakt slår du an typ tjocka E-strängen minst 16ggr. Tänk typ vad Slayer gör i många av sina låtar, ligger och tokmatar på E-strängen.
Tror du har rätt om begreppet, tekniskt.
Men man skulle nog inte kalla Slayer-riffande för tremolo. Snarare 32-delar.. fast tremolo brukar vara 32-delar så att säga. Det gamla hårdrocksgänget jag kommer ifrån brukade kalla det "speeda"
Yeah då vet jag, det kan jag väl hyffsat!
Men måste bli "starkare" på det, dvs klarar inte riktigt att hålla ut känner jag ibland... Så ska nöta på det med, så jag inte får kramp efter ett tag.
har förövrigt också börjat med lite sweeping nu, samt ska lära mej lite mer licks o dylikt!
Känns kul att det faktiskt går lite framåt, har stått still i utveklingen i nått/några år då jag aldrig övat på sådana grejer!:)
Yeah då vet jag, det kan jag väl hyffsat!
Men måste bli "starkare" på det, dvs klarar inte riktigt att hålla ut känner jag ibland... Så ska nöta på det med, så jag inte får kramp efter ett tag.
Citerar Temuera Morrison i Once were warriors "Too much muzzles too little speed"
Det där med licks har jag aldrig hajat grejen med..
Har du hört World Eater (Boltthrower) inte är det licks mellan hackandet???
Spela bara Kreator - Tormentor om och om igen, eller tja kan ju slänga in Flag of Hate också, så blir man bra på att kompa.
Att lära sig kyrkotonarterna en för sig verkar krångligt tycker jag. Lättare att lära sig vad som skiljer dem åt (Typ att frygisk har sänkt tvåa jämfört med naturlig moll)
+1 Kreator e perfekt att börja med för den som vill få upp farten ;)
Man kan ta tabulaturen från nästan vilket större thrashband som helst och fördjupa sig rejält i och sedan upptäcka att man inte hann lära sig ett skit förrän låten e slut. Själv körde jag Battery som 16-åring tex
Det värsta var att jag hade kompisar som satte sådana låtar på en gång.
OK ska kolla på Kreator! :)
Chaan: Det var samma här faktiskt, för typ 3 år sedan lirade jag med en polare, o vi skulle testa Battery. Jag hade problem med takten medans polaren satte det klockrent utan problem!:D
OK ska kolla på Kreator! :)
Ah det var inget skämt alltså.
Själv kommer man ju ur den ironiska generationen och kan fan inte skilja på ironi och allvar.
Nej jag tycker inte du ska leta efter en demo från 1984.
Chaan: Det var samma här faktiskt, för typ 3 år sedan lirade jag med en polare, o vi skulle testa Battery. Jag hade problem med takten medans polaren satte det klockrent utan problem!:D
Det e alltså 32-delstrioler i 180 i riffet på den men du menar att du satte det asså. Åhå :eek:
Ah det var inget skämt alltså.
Själv kommer man ju ur den ironiska generationen och kan fan inte skilja på ironi och allvar.
Nej jag tycker inte du ska leta efter en demo från 1984.
Det e alltså 32-delstrioler i 180 i riffet på den men du menar att du satte det asså. Åhå :eek:
Hehe nej nej, jag skämtade inte när jag sa att jag skulle kolla på de:)
Skämtade ni när ni sa att jag skulle kolla på dem?:D
Jaa battery sätter jag, just den takten är väl inga problem... Däremot om man ska lägga till t.ex. något nedåtslag någonstans, bara för att göra det lite svårare, så blir det plötsligt problem för mig... osv.
Edit: Nu vet jag inte riktigt vad som var ironi, eller inte i ditt inlägg...
Skämtade ni när ni sa att jag skulle kolla på dem?:D
Edit: Nu vet jag inte riktigt vad som var ironi, eller inte i ditt inlägg...
Jo i princip så tycker jag man ska börja med något som ligger något UNDER ens egen maxfart om man ska öva. Sedan kan man ju öka farten när man satt grunderna.
Jaa battery sätter jag,
Du gör det alltså.
Mina tre års gymnasiematte säger mig att de spelar 3-4 trioler per sekund i den. Men vadå säger du deså. Kanske ska prova då.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.