Logga in

Visa fullständig version : En vegetarians påståenden

Loka
2006-12-10, 15:13
Har en arbetskollega som är vegetarian och ofta pratar om andras mat i lunchrummet (om dom har kött/fisk i lådan), inte på ett negativt sätt utan mer berättar hur mycket mark det tar och producera kött osv.
Hursomhelst så har han sagt några grejer som fått mig att fundera om det verkligen stämmer. Första påståendet är att en vuxen människa inte kan ta åt sig proteinet från mjölk!? Han menar att man tappar förmågan att göra det när man slutar amma.
Andra påståendet är att det finns steroider och antibiotika i kött som man äter eftersom djuren har fått det för att bli större och friskare.

Stämmer detta?

Vore kul att höra om någon mer hade hört liknande påståenden. :)

regus
2006-12-10, 15:30
Har en arbetskollega som är vegetarian och ofta pratar om andras mat i lunchrummet (om dom har kött/fisk i lådan), inte på ett negativt sätt utan mer berättar hur mycket mark det tar och producera kött osv.
Hursomhelst så har han sagt några grejer som fått mig att fundera om det verkligen stämmer. Första påståendet är att en vuxen människa inte kan ta åt sig proteinet från mjölk!? Han menar att man tappar förmågan att göra det när man slutar amma.
Andra påståendet är att det finns steroider och antibiotika i kött som man äter eftersom djuren har fått det för att bli större och friskare.

Du kan ta upp mjölkprotein.

Det med steorider i kött har jag svårt att tänka mig, men jag vågar inte säga att det inte finns.

King Grub
2006-12-10, 15:38
Inom EU har all antibiotika förbjudits som fodertillsats sedan 1 januari 2006. Sedan 2006 är det därför förbjudet att använda antibiotika i tillväxtbefrämjande syfte inom EU.

I Sverige har det varit förbjudet även tidigare.

Inom EU är det förbjudet att använda hormoner, eller andra ämnen med hormonell verkan, i syfte att stimulera tillväxt och produktivitet hos livsmedelsproducerande djur.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=9820

Torsk_ole
2006-12-10, 16:34
Det med hormoner finns väl i USA? En kompis påstod iaf att vissa djur får tillväxthormon och lite av det finns kvar sedan i köttet.

Men i sverige*screwy*

aliquis
2006-12-10, 16:45
Lite antibiotika skulle väl kunna finnas om djuret har varit sjukt men det kanske försvinner med tiden och man kanske inte slaktar sjuka djur till människoföda så det kanske inte heller gäller i Sverige.

Men resten är väl bullshit som sagt.

Sverker
2006-12-10, 18:32
Det finns karensdagar efter medicinsk behandling. Djuren måste gå ett antal dygn innan de får mjölkas eller slaktas. Alltså minimal risk att få i sig något veterinär medicinskt.