Visa fullständig version : När windows levereras på egen partion med en ny dator - Hur ska man hantera det?
Jag har precis köpt en ny bärbar HP nx7400 som funkar fint men jag har ett problem. Windowsinstallationen leveras inte med cd-skiva utan den kommer på en backuppartion med ett enormt bloatat windows. Det handlar om en massa sharewareprogram och drivrutiner för hp-funktioner som inte ens stöds av datorn. Lyckligtvis har jag fått det mesta och nu rullar det på fint.
I nuläget har jag behållit backuppartionen då jag behöver en fungerande windowsinstallation men saken är den att den tar nästan upp 9 gb! Det är över 10% av den totala hårddiskstorleken för en backup av ett jäkla operativsystem jag knappt använder. Jag har testat att installera windows med en home-xp-(laglig)-skiva men jag får bara bluescreen of death när den laddar in alla drivrutiner. Den fastnar på någon pci-tjosan. En vanlig cd-installation verkar vara uteslutet.
Om jag tar bort partionen kommer jag troligtvis aldrig mer lyckas installera windows igen utan profensionell hjälp ($) men behåller jag den förlorar jag 9 gb utrymme som jag verkligen behöver.
Någon som har varit med om något liknande? Hur har ni löst det? Hjälp? Några ideer?
Tack på förhand.
Jag har precis köpt en ny bärbar HP nx7400 som funkar fint men jag har ett problem. Windowsinstallationen leveras inte med cd-skiva utan den kommer på en backuppartion med ett enormt bloatat windows. Det handlar om en massa sharewareprogram och drivrutiner för hp-funktioner som inte ens stöds av datorn. Lyckligtvis har jag fått det mesta och nu rullar det på fint.
I nuläget har jag behållit backuppartionen då jag behöver en fungerande windowsinstallation men saken är den att den tar nästan upp 9 gb! Det är över 10% av den totala hårddiskstorleken för en backup av ett jäkla operativsystem jag knappt använder. Jag har testat att installera windows med en home-xp-(laglig)-skiva men jag får bara bluescreen of death när den laddar in alla drivrutiner. Den fastnar på någon pci-tjosan. En vanlig cd-installation verkar vara uteslutet.
Om jag tar bort partionen kommer jag troligtvis aldrig mer lyckas installera windows igen utan profensionell hjälp ($) men behåller jag den förlorar jag 9 gb utrymme som jag verkligen behöver.
Någon som har varit med om något liknande? Hur har ni löst det? Hjälp? Några ideer?
Tack på förhand.
Mjooo, ja e då HP tekniker :)
Om ja inte har helt fel så ..
Sen så kan du rensa din backuppartition och se glad ut :D ..
Men du måste självfallet göra recoveryskivan först.
Marcus
När du slutförde installationen (konfigurationen) så vill väll datorn att du gör en recovery skiva ??
Isåfall så är det enkelt, ta och avinstallera det du inte vill ha, sedan så gör du din recoveryskiva.
Smart, det ska testas. Återkommer om allt går åt helvete.
En sak till. Har du hört talas om mitt fel med windowsinstallationen förut? Kan det vara SATA-drivisarna som är problemet? Jag har hört att vissa fått problem med dem då de måste installeras via diskett... Självklart leveraras dagens datorer utan diskettenhet. Någon tanke?
Varför den kraschar när du lägger till drivrutinerna vet jag inte, men keyn du har borde fungera med random xp-skiva av samma version. Fråga HP istället för oss, de som är så efterblivna. Hade gärna blivit av med skiten på systers nx6110 också, men jag har inte orkat installera om den, hon ville ändå inte köra OS X ;D
En sak till. Har du hört talas om mitt fel med windowsinstallationen förut? Kan det vara SATA-drivisarna som är problemet? Jag har hört att vissa fått problem med dem då de måste installeras via diskett... Självklart leveraras dagens datorer utan diskettenhet. Någon tanke?Går säkert att göra ett USB-minne med samma innehåll som disketten och boota via USB.. antar jag.
För fan, bara formatera om, partionera som du vill och installera windows igen.
Hur du ska installera windows XP och få allt som du vill utan att få med
en windows skiva i köpet för du lista ut själv....
Jag har inte hört om ditt problem innan..
att datorn hänger sig eller crashar vid installation av ny drivis är kanske ingen nyhet i datorvärlden. Om den nya inte är av rätt version/typ så kan ju skit hända.
Kolla på HP.se efter nya bios'ar eller drivisar.
Det jag gjort med mina HP bärbara firma pc's är att jag stoppat in en vanlig XP pro å gjort en ny installation.
Dock bör man se till att ha alla drivisar på en skiva innan man gör det ;) ..
Inga problem att boota på ett USB minen, ja gör det varje dag. Bara att göra den bootbar !!!
M
Hah! Jag är med om samma problem som thomast just nu. Blev lite snopen.
Hade ju redan formaterat så det var lite surt. Dödläge?
Efterblivet av leverantörerna att bara skicka med en bloatcd istället för en normal xpskiva och en skiva med drivrutiner.
Fråga dem.
Ni kör med en XP SP2 också? Kanske inte går så bra med releaseskivan av XP.
Annars får ni väl laga med någon linuxdist/os x/.. ;D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.