handdator

Visa fullständig version : Torka ananas hemma!

HeartDM
2006-12-06, 13:05
Hej!
Jag försökte mig på sökfuntionen men fann inte särskilt mycket användbart. Det jag skulle vilja veta är ifall någon dörute gett sig på att torka frukt hemma och så i synnerlighet ananas?

Jag jag började på kaloriunderskott åt jag konsums torkade ananaser varje dag men eftersom jag vet bättre nu har jag slutat med det. Tyvärr har jag stora abstinensproblem och därför skulle jag vlija ge mig på att torka frukt själv. Krävs det en speciell maskin eller kan man använda sin ugn? Hur bör jag gå tillväga? Dela gärna med er av er expertis!

Mental
2006-12-06, 13:20
Dina inlägg är lite jobbiga att läsa, men jag ska ge mig på att hjälpa dig i alla fall.

Torka i ugnen på 50g c under natten, gärna med luckan på glänt för att få ut fukten. Jag torkar på galler så att luften kommer åt under det jag vill torka med. Sen är det bara att prova sig fram

HeartDM
2006-12-06, 18:53
Tack för svaret Mental:D

Mental
2006-12-06, 20:38
Tack för svaret Mental:D

Mycket bättre :p nu kan tilloch med en närsynt kråka som jag läsa!

Ananas som är så söt får man nog torka rätt länge, det är ganska lätt att kolla när den är klar, den skall vara läderaktig i konsistensen och det ska inte gå att pressa någon saft ur den. Ananas och papaya blir inte knaprigt som tex banan, men ack så gott.

Jag brukar torka skivade jordgubbar, blir så gott i mûslin

Fed up
2006-12-06, 20:54

Ananas som är så söt får man nog torka rätt länge, det är ganska lätt att kolla när den är klar, den skall vara läderaktig i konsistensen och det ska inte gå att pressa någon saft ur den. Ananas och papaya blir inte knaprigt som tex banan, men ack så gott.

Droppa det nåt? bakpapper längst ner i ugnen kanske?

På möllan kan man köpa ananas för bara 10 kronor styck (vilket jag tror är sjukt billigt för detar 18 för en på willys som ju brukar vara ganska billigt), brukar köpa och äta som den är, så himla gott, men torkad är också toppen! Har inte tänkt på att man kan torka själv...

HeartDM
2006-12-06, 22:33

Haha, det är ju bra det!:)

Precis, ananas är oerhört sött men tillsätter du ändå något? Detta må låta galet, men en sådan som jag som älskar allt som är sött, funderade på att kasnke kan man tillsätta sötningsmedel innan man torkar?

Åhh! Jordgubbar! Det ska defintivt prövas på!

HeartDM
2006-12-06, 22:35
Droppa det nåt? bakpapper längst ner i ugnen kanske?

På möllan kan man köpa ananas för bara 10 kronor styck (vilket jag tror är sjukt billigt för detar 18 för en på willys som ju brukar vara ganska billigt), brukar köpa och äta som den är, så himla gott, men torkad är också toppen! Har inte tänkt på att man kan torka själv...

Problemet just nu är väl att man inte kan få tag på färsk ananas? Eller har jag fel?

De som är i burk, ligger antagligen i någonslags sockerlösning antar jag. *gah!* Attans! Färsk ananas som är så förbannat god.

Fed up
2006-12-06, 22:39
Problemet just nu är väl att man inte kan få tag på färsk ananas? Eller har jag fel?

De som är i burk, ligger antagligen i någonslags sockerlösning antar jag. *gah!* Attans! Färsk ananas som är så förbannat god.

Inte? Jag köpte för ån vecka sen och såg i affären i söndags? Börjar säsongen ta slut nu? man borde kanske köpa på sig ett par iståfall och torka?

FreCKo
2006-12-06, 22:54
tycker att det dykt upp mer ananas i affären nu under hösten... Dom är väl ungefär som typ mandariner, växer på sommaren och skördas på vintern? Iaf SVENSK sommar och SVENSK vinter, på södra halvklotet är det ju tvärtom, och det kanske är där dom växer...

Pellefant
2006-12-06, 22:58
Brukar köpa stora 3 kg burkar osötat ananas på Willys 2 kg ananas+1 liter juice, för 26 kr. (ananas i bitar)

Juicen brukar jag hälla i en tillbringare, den är jättegod, samt lägga ananasen i ca 10 matlådor, fryser in de flesta.

coxie
2006-12-07, 18:52
men det går väl inte att torka inlagd? Så vätskefylld som den blir borde ju nästan allt försvinna vid torkning.