Visa fullständig version : optimalt kaloriplus?
mACKANNN
2006-12-06, 12:30
Att kaloriplus är bästa förutsättningen för att bygga muskler de vet jag,
men vad är de optimala kaloripluset man bör ligga på? finns de ens ngt optimalt?
Nej det finns det inte.
Individuellt och beroende på hur stor man vill bli och hur mycket fett man kan acceptera att lägga på sig.
Testa dig fram till en nivå du tycker passar dig bäst!
pragmatist
2006-12-06, 13:20
Ju större överskott desto större positiv effekt på proteinbalansen, men också mer fettökning. Det är inget linjärt samband och dessutom reagerar folk olika på överätning (beror också i hög grad på vilket utgångsläge man har), så det är i praktiken väldigt svårt att specificera någon optimal siffra.
Men så mycket kan jag säga att väldigt små överskott (100-200 kcal) inte brukar märkas.
Glöm dessutom inte bort att om man ökar sitt energiintag kommer man förmodligen bli piggare och röra på sig mer och därmed öka sin energiförbrukning. Kaloriplus gör ju även att man orkar köra tyngre och mer på gymmet vilket också ökar energiförbrukningen. Så om man tidigare legat på +-0 och räknat ut sitt energibehov, så kommer man säkerligen ha ett större energibehov efter man ökat sitt energiintag pga omställningarna det gör.
Det omvända gäller vid deff då man blir seg och helst inte vill göra allt för mycket jobbiga saker
Eddie Vedder
2006-12-06, 17:12
Att kaloriplus är bästa förutsättningen för att bygga muskler de vet jag,
men vad är de optimala kaloripluset man bör ligga på? finns de ens ngt optimalt?
Som många fler här redan nämnt så finns de inget "optimalt" kaloriöverskott, även om 500 kalorier per dag brukar va nån generell rekommendation för va som är tillräckligt anabolt utan att man ska "feta till sej" för mycke i onödan.
Nå du bör veta e oxå att även om kaloriöverskott e en förutsättning för muskelltillväxt så betyder ju inte de att "maten bygger kroppen", allt för slitsam träning å fuskande me vila kan leda till att du lägger på dej fett av kaloriöverskottet men ändå sliter på musklerna.
De e nåt jag har egna dåliga erfarenheter ifrån, jag trodde att sålänge jag åt mycke så klarade kroppen i stort sett av allt å att kalorikvantitet va de enda väsentliga å kalorikvalitet spelade mindre roll. Så att bara käka en massa, skita i vad å sen fuska me vilan leder inte till några resultat alls.:(
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.