handdator

Visa fullständig version : Kvinna överlevde fall på 300 m

Löjtnant Blank
2006-12-06, 11:16
Men dog på sjukhuset. Kan det verkligen stämma? Hur är det möjligt att överleva ett fritt fall på 300 m?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,948350,00.html.link

Snake
2006-12-06, 11:19
Men dog på sjukhuset. Kan det verkligen stämma? Hur är det möjligt att överleva ett fritt fall på 300 m?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,948350,00.html.link

Vad jag vet så är det folk som överlevt fall när inte fallskärmen vecklat ut sig också (skydiving). Dom har haft sån tur att grenar från träden dämpat fallet. Grenar är iofs lite mjukare än berg, men ändå...

Mental
2006-12-06, 11:19
Fins ju folk som hoppat fallskärm utan fallskärm och överlevt, vi snackar fall på tusentals meter.

AlexGBG
2006-12-06, 11:20
missminner jag mig inte så var det väl nån flygvärdinna som överlevde fritt fall från kring 10 000meter?

Löjtnant Blank
2006-12-06, 11:29
missminner jag mig inte så var det väl nån flygvärdinna som överlevde fritt fall från kring 10 000meter?
Jag hatar att behöva skriva det, men... källa, tack.

Deceiver85
2006-12-06, 11:30
ska stämma, ja.

AlexGBG
2006-12-06, 11:30
Jag hatar att behöva skriva det, men... källa, tack.

jag är själv tveksam ;) men jag har för mig att det var guinnes rekordbok..

hur som hellst, tror inte hastigheten ökar nånting efter 100 meter fritt fall ens så det är ju lika imponerande båda två

Deceiver85
2006-12-06, 11:31
ska stämma, ja.
http://en.wikipedia.org/wiki/Free-fall

"Vesna Vulović, a flight attendant from Yugoslavia, survived a fall from 10,160 m (33,330 ft) when the DC-9 airplane she was traveling in blew up over Srbská Kamenice, Czechoslovakia, on January 26, 1972. She remained strapped into her flight attendant's seat in the tail section of the plane, which remained attached to the washrooms. The assembly struck the snow-covered flank of a mountain. A terrorist bomb was thought to be the cause. Vulović broke both legs and was temporarily paralyzed from the waist down. No other passengers survived."

Slartibartfast
2006-12-06, 11:32

Det stämmer, men då var hon inne i bakdelen på ett flygplan.

Löjtnant Blank
2006-12-06, 11:34
Här hittade jag en artikel om en fallskärmshoppare som överlevde ett fall på 3 350 m, men hon hade en outvecklad fallskärm (som dämpade fallet en aning), plus att hon "studsade" på några kraftledningar.

http://www.smh.com.au/articles/2004/08/24/1093246492885.html?from=storyrhs

Grisen
2006-12-06, 11:35

"Vesna Vulović, a flight attendant from Yugoslavia, survived a fall from 10,160 m (33,330 ft) when the DC-9 airplane she was traveling in blew up over Srbská Kamenice, Czechoslovakia, on January 26, 1972. She remained strapped into her flight attendant's seat in the tail section of the plane, which remained attached to the washrooms. The assembly struck the snow-covered flank of a mountain. A terrorist bomb was thought to be the cause. Vulović broke both legs and was temporarily paralyzed from the waist down. No other passengers survived."

Ha ha, sjukt!

Tricklev
2006-12-06, 11:59
*popcorn* Här hittade jag en artikel om en fallskärmshoppare som överlevde ett fall på 3 350 m, men hon hade en outvecklad fallskärm (som dämpade fallet en aning), plus att hon "studsade" på några kraftledningar.

http://www.smh.com.au/articles/2004/08/24/1093246492885.html?from=storyrhs

Studsade låter så roligt i detta fallet (hoho!).

Godnatt Kolo! *popcorn*

Griip
2006-12-06, 12:09
Efter 40-80 meters fritt fall så har du redan nått topphastighet så ett fall från 10 000m är inte värre än att ett från 40-80m, vad det nu exakt var kommer jag ej ihåg. Därför det är så farligt att hoppa i tex vatten ifrån "bara" 40m(inte många som överlever ett sånt fall).

Mental
2006-12-06, 12:13
Efter 40-80 meters fritt fall så har du redan nått topphastighet så ett fall från 10 000m är inte värre än att ett från 40-80m, vad det nu exakt var kommer jag ej ihåg. Därför det är så farligt att hoppa i tex vatten ifrån "bara" 40m(inte många som överlever ett sånt fall).

Njae, efter en falltid på 3 sek har du uppnått halva din Terminal velocity. efter 15sek fall är du uppe i 99% av terminal velocity.

Svedberg
2006-12-06, 12:17
At least three airmen survived free falls of around 20,000 ft (6,000 m) without a parachute in the Second World War; Lt. I.M. Chisov was a Russian bomber pilot, Sgt. Alan Magee was an American gunner on a B-17, and Sgt. Nicholas Alkemade was a British gunner on a Lancaster bomber. It is estimated that a person free falling in the "box" position reaches a terminal velocity of around 120 mph (200 km/h) after a fall of just 1,000 ft (300 m), so the additional 19,000 ft (5,700 m) doesn't make these falls that much more dangerous, apart from the lack of oxygen at high altitude. All three men lost consciousness during their falls, and two of them landed on terrain covered in deep snow, which was probably a significant factor in the survivability of the falls.

Det var lite coolt också.

Men jag kan omöjligt tro att nån överlever ett FRITT fall på över 300m ner i en klippa, det torde bli en blöt fläck.

MasterChief
2006-12-06, 12:22
Men jag kan omöjligt tro att nån överlever ett FRITT fall på över 300m ner i en klippa, det torde bli en blöt fläck.

http://www.adiumxtras.com/images/pictures/chuck_norris_random_fact_generator_6_3957_2224_ima ge_2578.jpg

Svedberg
2006-12-06, 13:08
Ok då, han kan...kanske vin diesel också

Löjtnant Blank
2006-12-06, 13:32
Precis dit jag ville komma.

Liten Men Fet
2006-12-06, 14:02
Sen är det ju en direkt felaktigthet att hon överlevde fallet. Hon dog på sjukhus av skadorna hon fick vid fallet.

Man borde stämma aftonhoran för en sådan direkt felaktigt rubrik och för dom anhöriga förmodligen väldigt upprörande.
Jävla idioter.

Det finns dom som överlevt fall från höga höjder men chansen att överleva är försumbar. Precis som det i gulaglägrena i sovjet avrättades 1000-tals personer med nackskott och det fanns enstaka dokumenterade fall då offret inte avlidigt förrens vid det fjärde skottet.

hultman
2006-12-06, 14:05
Sen är det ju en direkt felaktigthet att hon överlevde fallet. Hon dog på sjukhus av skadorna hon fick vid fallet.

Man borde stämma aftonhoran för en sådan direkt felaktigt rubrik och för dom anhöriga förmodligen väldigt upprörande.
Jävla idioter.

Det finns dom som överlevt fall från höga höjder men chansen att överleva är försumbar. Precis som det i gulaglägrena i sovjet avrättades 1000-tals personer med nackskott och det fanns enstaka dokumenterade fall då offret inte avlidigt förrens vid det fjärde skottet.

Liten_men_fet överlevde dödshotet från ilskeln kolomedlem, men dog av kiss i munnen ett år senare? :D

Tricklev
2006-12-06, 14:08
"24åringen överlevde mordförsök med pistol, dog på sjukhuset av skadorna."

27åring arresterad för mordförsök. :MrT:

Baan
2006-12-06, 15:17

Jag hörde talas om det där för länge sen i Jugoslavien, så förmodligen ligger det en del sanning i det hela. Exakt höjd kan ju vara överdriven såklart.

Math
2006-12-06, 15:25
Njae, efter en falltid på 3 sek har du uppnått halva din Terminal velocity. efter 15sek fall är du uppe i 99% av terminal velocity.

Källa på det?
Är det inte så att luftmotståndet blir så stort vid en viss hastighet att det kvittar om man faller 3 eller 15 sekunder?

Emil_Larsson
2006-12-06, 15:29
Borde man inte dö av trycket uppe i luften? eller är jag ute och cyklar nu?

Oj såg att någon redan skrivit det nu :D

Emil_Larsson
2006-12-06, 15:32
Iofs, jag har överlevt ett fall från 3 meter rakt på huvudet så why not :D ;)

Liten Men Fet
2006-12-06, 15:43
Liten_men_fet överlevde dödshotet från ilskeln kolomedlem, men dog av kiss i munnen ett år senare? :D

Ja det kan ju vara sant om det är två icke relaterade händelser.
Om dödshotet i sig bestod av att den arga kolomedlemen kissade i munnen på liten men fet som därvid ådrog sig en otäck sjukdom som han avled av ett år senare så dog ju liten men fet av "dödshotet".

Kvinna överlevde fall på 300 m men dog på sjukhus pga av full kirurg så är det inte fallet som dödar henne.

Om man kastar ut en katt från 5:e våningen så slår den sig värre än om man kastar ut den från 10:e våningen.
Det hänger på att när katten accelrerar mot marken suger det i magen och då blir den rädd och rullar ihop sig till en boll. När accelrationen avstannar slappnar katten av och fäller ut sina ben åt olika håll och då ökar luftmotståndet och farten bromsas in. Därför har den en lägre hastighet när den slår i backen när den blivit utkastad från 10:e våningen än när den blivit utkastad från 5:e då den precis hunnit uppnå maxhastighet och inte hinner slappna av innan den träffar marken.

Våningarna stämmer nog inte på pricken men principen borde funka. Läste det i illustrerad vetenskap eller nåt sånt och man får tro på det om man vill.

regus
2006-12-06, 15:52
Det stod inte i artikeln att hon föll helt fritt.

"plötsligt trampade snett på en avsats och störtade ned längs bergssidan."
"Kvinnan föll 300 meter innan hon till sist slog i en klippa."

Hon kanske rulla/studsa ner för bergsidan, för att sedan stanna på klippan. Det är inte allt för många bergssluttningar som är helt vertikala.

Skulle hon ramla fritt och slå i berg borde hon bli tomatjuice.

regus
2006-12-06, 15:56
Källa på det?
Är det inte så att luftmotståndet blir så stort vid en viss hastighet att det kvittar om man faller 3 eller 15 sekunder?

Skulle inte tro det, det finns en tävlingsgren som heter speed skidiving, där det går ut på att falla helt fritt så snabbt som möjligt.

"SPEED SKYDIVING
Att i fritt fall dyka med huvudet före och uppnå högsta möjliga genomsnittshastighet mellan 2700 och 1700 meters höjd. Dom snabbaste i världscupen 2001 tävlade i hastigheter mellan 440 och 475 km/t. Uthoppshöjd 4000 meter. Endast ordinarie fallskärmsutrustning, inga extra vikter, är tillåten i tävling. "

Vad är maxhastigheten för en fallande kropp?

Apos78
2006-12-06, 16:23
http://www.aerospaceweb.org/question/aerodynamics/q0243.shtml

Fartman
2006-12-06, 16:30
Det stod inte i artikeln att hon föll helt fritt.

"plötsligt trampade snett på en avsats och störtade ned längs bergssidan."
"Kvinnan föll 300 meter innan hon till sist slog i en klippa."

Hon kanske rulla/studsa ner för bergsidan, för att sedan stanna på klippan. Det är inte allt för många bergssluttningar som är helt vertikala.

Skulle hon ramla fritt och slå i berg borde hon bli tomatjuice.

Exakt, är förvånad att ingen nämnt det tidigare i tråden. Det lär INTE vara 300m fritt fall.

Löjtnant Blank
2006-12-06, 18:49
http://www.aerospaceweb.org/question/aerodynamics/q0243.shtml
Den där dokumentären såg jag på Discovery. Det ser så jävla läskigt ut när han kliver rakt ut i tomma intet och börjar falla 30 000 m.

Apos78
2006-12-06, 19:23
Såg den också, man hinner fundera en del under tiden man faller :)

RösböJunior
2006-12-09, 20:01
det programmet såg jag med!
en normal människa kommer som mest upp i ca 195 km/h fritt fall i atmosfären.
tex från 10 000 meter flygplan
eller 3 tusen meter...

den där snubben tog sig upp i stratosfären (?) som är i stort sätt vaccum.
då han likt rymden hamnade i "fritt-fall" & kom upp i överljudshastighet.

men jag har hört en människa föll från ett flygplan oxå ca några kilometrar upp och landade i snö och överlevde! typ lite brutna ben. seriöst
tänk nu!
om man faller från sån enorm höjd (det tar juh tid)

visst borde man kunna "styra" lite gran med armar,ben och har man tur landa tex i ett berg som har en bran sluttning med snö å man träffar snön i några graders vinkel och "dämpas" upp farten för att sedanbara rulla i snön?

eller hamna jäms med ett vattenfall ? :D på något vis

Blaine
2006-12-09, 21:56
Att överleva en flgykrasch är inte särskilt vanligt om planet störtat ner i marken. Spädbarn brukar dock ha en tendens att överleva osannolika fall. Det beror säkerligen på dess flexibla skelett och leder samt dess ringa storlek.

HookersUnited
2006-12-09, 22:07
9MkB6NkQscI

Löjtnant Blank
2006-12-10, 22:46
Hyfsat långt frifall...

Liten Men Fet
2006-12-10, 23:11
Skulle inte tro det, det finns en tävlingsgren som heter speed skidiving, där det går ut på att falla helt fritt så snabbt som möjligt.

"SPEED SKYDIVING
Att i fritt fall dyka med huvudet före och uppnå högsta möjliga genomsnittshastighet mellan 2700 och 1700 meters höjd. Dom snabbaste i världscupen 2001 tävlade i hastigheter mellan 440 och 475 km/t. Uthoppshöjd 4000 meter. Endast ordinarie fallskärmsutrustning, inga extra vikter, är tillåten i tävling. "

Vad är maxhastigheten för en fallande kropp?

Sen är det en väldigt skillnad på en kropp som sprattlar på vägen ner och nån som dyker med huvudet först med en specielt utformad dräkt för att det ska gå så fort som möjligt.

Svedberg
2006-12-10, 23:13
Nått som jag började fundera på, borde det inte bli lite farligt just när man kommer in i "luften" igen när han hoppar sådär högt upp? Fast det är väl knappast som att slå in i en vägg så var det plötsligt normal atmosfär.

Baan
2006-12-10, 23:21
Sen är det en väldigt skillnad på en kropp som sprattlar på vägen ner och nån som dyker med huvudet först med en specielt utformad dräkt för att det ska gå så fort som möjligt.

Det handlar nog mer om att man dyker med mindre luftmostånd än att man har en dräkt som håller värmen (eller vad tanken nu är) på sig.

Nilsjohan
2006-12-10, 23:42
Att hon var vid liv behöver inte betyda så mkt, hon var troligen GCS3 då räddningpersonal nådde fram till henne, samt att hon måste haft en stor mängd multipla frakturer och skador på inre vitala organ

Liten Men Fet
2006-12-10, 23:43
Det handlar nog mer om att man dyker med mindre luftmostånd än att man har en dräkt som håller värmen (eller vad tanken nu är) på sig.

Men i "vanlig" höghastighetsdykning så vill man ju naturligvis inte ha en massa löst tyk som fladdrar och bromsar farten. Naturligtvis.
Sen så är säkert kläderna designade så att dom även är varma..

Jense
2006-12-11, 00:04
Men i "vanlig" höghastighetsdykning så vill man ju naturligvis inte ha en massa löst tyk som fladdrar och bromsar farten. Naturligtvis.
Sen så är säkert kläderna designade så att dom även är varma..

Jag vet att Helly hansen gör jackor specifikt för ungdomar som ska ta sitt liv via ganska kalla fria fall

Liten Men Fet
2006-12-11, 00:39
Jag vet att Helly hansen gör jackor specifikt för ungdomar som ska ta sitt liv via ganska kalla fria fall

Dom gör också stora tumvantar vilket försvårar för mindre bemedlade att använda tangentbord och därmed sänker antalet onödiga inlägg på byggarforum...
:smash:

Jense
2006-12-11, 00:58
Dom gör också stora tumvantar vilket försvårar för mindre bemedlade att använda tangentbord och därmed sänker antalet onödiga inlägg på byggarforum...
:smash:

Ja, du borde köpa sånna.

Liten Men Fet
2006-12-11, 12:58
Ja, du borde köpa sånna.

Vadå vill du ha dom i julklapp?
Nä jag ska sluta spamma, det här kan jag diskutera med kompisarna som hoppar fallskärm.

Yankeee
2006-12-22, 18:16
http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_14315157.asp

Nilsjohan
2006-12-22, 18:20
http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_14315157.asp
Han hade kamera på hjälmen. Den filmen kommer sälja