handdator

Visa fullständig version : Hur mycket kostar granen?

MacLeod
2006-12-05, 00:37
Tänkte köpa gran snart, i Sthlm. Jag antar att det är dyrare här, än i resten av Sverige? Jag återkommer med pris när jag köpt den.
Jag vill ha en tjock,hög och ståtlig sak. Lutar åt kungsgranen, eller heter det silvergran?

Vad kostar den hos er?

regus
2006-12-05, 00:38
Vad kostar den hos er?

100-200 kr.

Johanna
2006-12-05, 00:45
Tror jag brukar betala runt 300 kr.

Lepras
2006-12-05, 01:11
5700:-

Dumleman
2006-12-05, 01:17
WTF 300 spänn för en gran?! :Virro Antar att de är grymt snygga då, nån som kan ta kort??

Mental
2006-12-05, 01:18
Haha när man var liten knodd så var man med farsan ut i skogen och stal en gran på det gamla hederliga sättet, Men sen när vi blev äldre så blev det plastgran. Synd. för de luktar inte lika gott.

Tror granarna brukar vara svindyra här, runt 400sek.

MacLeod
2006-12-05, 02:09
Haha när man var liten knodd så var man med farsan ut i skogen och stal en gran på det gamla hederliga sättet, Men sen när vi blev äldre så blev det plastgran. Synd. för de luktar inte lika gott.

Tror granarna brukar vara svindyra här, runt 400sek.

Det verkar som att alla någon gång har varit med sin far eller kanske farfar, och just snott en gran. Jag fattade aldrig att man snodde grannen, men undrade alltid varför man skulle åka så långt bort från där man bodde.
Sen frågade jag farsan varför vi inte använde motorsågen, samt varför vi skulle ta ned den när det var så mörkt.
"Det är bäst så bara" fick jag till svar.

MacLeod
2006-12-05, 02:10
Tror jag brukar betala runt 300 kr.

Kom just på att granen inte är så jävla frekvent i nedre Skåne, kanske är dyrare där än resterande Sverige?

PowPow
2006-12-05, 02:14
Kom just på att granen inte är så jävla frekvent i nedre Skåne, kanske är dyrare där än resterande Sverige?

Har ingen koll på granpriserna i resten sverige, men jag har för mig att mina föräldrar betalat drygt 500 senaste åren. Men då har det varit för otroligt fina, och stora, kungsgranar (eller silvergranar, whatever the difference is).

Edit: I Malmö.

pragmatist
2006-12-05, 02:16
C:a 300:- för en vanlig gran, 500:- för en kungsgran. Silvergran/blågran, troligen mer. Går kanske att hitta billigare om man letar lite.

MacLeod
2006-12-05, 02:23
Kan det vara så att granfacket har gått ihop till ett enhetspris?
Jag har för mig att tabloidblaskorna brukade har tabeller över billigaste granarna förr. Men nu verkar det bara handla om HDTV, och Linda Rosings 9e utvik.

Johanna
2006-12-05, 02:36

Vet faktiskt inte om det har något med saken att göra... ska kanske tilläga att på grund av platsbrist i lägenheten köper jag rätt små (ca 150 cm höga) kungsgranar. Större är nog dyrare. Värt varenda krona, älskar julgranar.

Nilsjohan
2006-12-05, 03:11
http://www.skogssverige.se/skog/julgran.cfm

Fullt med tips om hur du optimerar din julgran

z_bumbi
2006-12-05, 07:02

Dealerskedjan går via skåne så det kan inte vara så stor prisskillnad, i alla fall om man ska köpa en sådan där ful silverhistoria.

Cilia
2006-12-05, 07:50
fast många granar kommer ju ifrån Danmark så dom kan väl dumpa ett par stycken i Skåneland på vägen upp?

Jag tror du får betala mer för en stor gran inne i stan.
Om du vill ha en sån där hög som är minst 3 meter så kommer du nog upp i minst 500 kr antagligen mer. Har du bill och kan ta dig utanför tullarna så minskar priset drastiskt.

Sen tycker inte jag att kungsgranar är lika fina som dom klassiska men det där är ju en smakfråga. Å andra sidan så barrar inte kungsgranar på samma sätt.

s_himself
2006-12-05, 08:27
betalade förra året 180:- för en riktigt fin kungsgran!

mini
2006-12-05, 08:30
Har du bill och kan ta dig utanför tullarna så minskar priset drastiskt.

MacLeod, utanför tullarna? Bah. Förstör inte illusionen. MacLeod köper sin julgran i Östermalmshallen. Basta.

MacLeod
2006-12-05, 09:53
MacLeod, utanför tullarna? Bah. Förstör inte illusionen. MacLeod köper sin julgran i Östermalmshallen. Basta.

Sluta bygga illusioner. Det finns inga granar i Östermalmshallen!

MacLeod
2006-12-05, 09:59
fast många granar kommer ju ifrån Danmark så dom kan väl dumpa ett par stycken i Skåneland på vägen upp?

Jag tror du får betala mer för en stor gran inne i stan.
Om du vill ha en sån där hög som är minst 3 meter så kommer du nog upp i minst 500 kr antagligen mer. Har du bill och kan ta dig utanför tullarna så minskar priset drastiskt.

Sen tycker inte jag att kungsgranar är lika fina som dom klassiska men det där är ju en smakfråga. Å andra sidan så barrar inte kungsgranar på samma sätt.

Jag trodde kungsgranen var en vanlig gran, fast tätare och inte lika spretigt ful? Eller är det tjockare grenar?
Jag köpte förbannat mycket kulor igår, och 15 nya blockljus i olika storlekar. Idag ska jag köpa 2 nya julstjärnor,nejlikor och kanelstänger.
I år ska det lukta jul ut i trapphuset!

babbett
2006-12-05, 11:27
Tänkte köpa gran snart, i Sthlm. Jag antar att det är dyrare här, än i resten av Sverige? Jag återkommer med pris när jag köpt den.
Jag vill ha en tjock,hög och ståtlig sak. Lutar åt kungsgranen, eller heter det silvergran?

Vad kostar den hos er?

Jag fällde några granar innan lunch....vet inte om det är något att ha men jag sparade toppen ifall någon ville ha julgran.
Bara att komma och kolla ;)

Edit: det är inga Kungsgranar eller vad ni nu kallar dom, det är "vanliga" granar..

babbett
2006-12-05, 11:33

Om Kungsgran är vad jag tror (alltså en annan och ädlare familj som inte barrar och inte sticks) så håller jag med Cilia. Dom har ofta glesare mellan varje grenkrans och blir för kala efter min smak. En vanlig gran som växt på mager mark är mycket snyggare! :thumbup:
Att vanlig gran barrar är också veldigt beroende på var den kommer ifrån. Granar från Danmark är ofta huggna flera veckor (utan problem 5-6 veckor) innan jul...klart den barrar då.
Är det en färsk gran börjar den inte barra innan det är dags att slänga ut den ändå.
Sen om det är en mycket kall förjulsvinter barrar dom ofta mera sedan chocken över temp. skillnaden blir för stor.

Jense
2006-12-05, 15:05
500 spänn något brukar det väl kosta, men då är det bra grankvallité

NiXPhoenix
2006-12-05, 16:03
http://www.skogssverige.se/skog/julgran.cfm

Fullt med tips om hur du optimerar din julgran

Ska kollas in!

Norr om Stockholm så brukar man få betala 350 och uppåt för en hyfsad Kungsgran.

Skulle helst vilja ha en riktig Kalle-Anka-gran, det kanske är mer åt sorten vanlig gran fast inte brukar de granar som finns till försäljning se ut så...

MacLeod
2006-12-05, 17:02
Det verkar svårt det här. Vilken gran är tätast nu då?

aliquis
2006-12-05, 23:53
Granar kostar väl gratis när man stjäl dem som sagt.

Sebbe_H
2006-12-05, 23:56
10 spänn per år gissningsvis, plastgran är guutt

tossefar
2006-12-06, 02:16
10 spänn per år gissningsvis, plastgran är guutt

Ja, bor man i husvagn så är det optimalt för imagen.

Förra året kostade trädet 500 kr, det var en kungsgran. Är kanske billigare om man är ute i bättre tid.

Cilia
2006-12-06, 08:04
Jag trodde kungsgranen var en vanlig gran, fast tätare och inte lika spretigt ful? Eller är det tjockare grenar?
Jag köpte förbannat mycket kulor igår, och 15 nya blockljus i olika storlekar. Idag ska jag köpa 2 nya julstjärnor,nejlikor och kanelstänger.
I år ska det lukta jul ut i trapphuset!
nej, kungsgran är en annan sorts gran. Den har större och grövre barr och så är den mer silverfärgad än den vanliga granen. Många tycker den är finare (den är def dyrare) men det tycker inte jag och den stora nackdelen är att den inte luktar/doftar. En stor anledning till att ha gran är ju att man får en sån trevlig doft hemma.

Du är ju värsta mysfarbrorn. Tänk på vad det gör med din image på kollo ffs. Själv köpte jag en liten behållare med kanelessense i England i somras som jag tänkte skvätta på min gigantiska kanelstång inhandlad i Paris för några år sedan och vips så är det jul i vårt hus.

Cilia
2006-12-06, 08:05
Jag fällde några granar innan lunch....vet inte om det är något att ha men jag sparade toppen ifall någon ville ha julgran.
Bara att komma och kolla ;.

Hur stora är granarna?
Jag ska ut till dina hoods på lördag och antagligen införskaffa gran också.

MacLeod
2006-12-06, 14:43
nej, kungsgran är en annan sorts gran. Den har större och grövre barr och så är den mer silverfärgad än den vanliga granen. Många tycker den är finare (den är def dyrare) men det tycker inte jag och den stora nackdelen är att den inte luktar/doftar. En stor anledning till att ha gran är ju att man får en sån trevlig doft hemma.

Du är ju värsta mysfarbrorn. Tänk på vad det gör med din image på kollo ffs. Själv köpte jag en liten behållare med kanelessense i England i somras som jag tänkte skvätta på min gigantiska kanelstång inhandlad i Paris för några år sedan och vips så är det jul i vårt hus.

Jag är inte så brydd över min image här, haha.
Jag krossade kanelstänger i en mortel igår, skivade upp apelsiner som jag la i ugnen tillsammans med nejlikor. Nu liggger allt i en svart skål, ser hur grymt ut som helst, samt luktar riktigt juligt.
Så en vanlig gran luktar mer? Jag har hört att det finns granlukt på sprayburk annars.

Cilia
2006-12-06, 14:45
Så en vanlig gran luktar mer? Jag har hört att det finns granlukt på sprayburk annars.
Tror annars det finns på biltema som du kan hänga i fönstret.

Löjtnant Blank
2006-12-06, 14:49
Tror annars det finns på biltema som du kan hänga i fönstret.
http://www.offroadklub.sk/images/wunderbaum.gif

Sebbe_H
2006-12-06, 16:29
Ja, bor man i husvagn så är det optimalt för imagen.

Förra året kostade trädet 500 kr, det var en kungsgran. Är kanske billigare om man är ute i bättre tid.

Ja eller om man är allergisk:)