handdator

Visa fullständig version : Tråd för dina djupa tankar och funderingar.

regus
2006-12-05, 00:17
Skriv ner era djupa tankar om livet, samhället, livet i allmänt osv.
Kul att.

För den som sitter och är filosofiskt i fyllan eller bara för mänskor som grubblar över något.

Baan
2006-12-05, 00:18
Jag gillar inte tanken att försvinna när min kropp ger upp! :(

regus
2006-12-05, 00:20
Baan: Nej det har jag också tänkt på, därför ska jag bli troende när jag ligger på dödsbädden så jag får dö lugn.

Varför gör människor saker som dom vet är fel?
Vad är det för fel på människor*gah!*

Baan
2006-12-05, 00:21
Baan: Nej det har jag också tänkt på, därför ska jag bli troende när jag ligger på dödsbädden så jag får dö lugn.

Tror dom flesta vänder sig lite till religion när dom blir äldre, eller ja en del iaf. Även om man tror så är det ju ett problem att man egentligen inte vet, ja om man är någorlunda öppen så inser man det iaf.

regus
2006-12-05, 00:23
Tror dom flesta vänder sig lite till religion när dom blir äldre, eller ja en del iaf. Även om man tror så är det ju ett problem att man egentligen inte vet, ja om man är någorlunda öppen så inser man det iaf.

Tänk dig själv att icke existera. Det är skumt.

Baan
2006-12-05, 00:24
Tänk dig sjävl att icke existera. Det är skumt.

Exakt är det det som är problemet. På något sätt stör det en djävla mycket alltså :( . Lustiga är att innan så någonstanns föreställde jag mig aldrig det som ett alternativ, möjlgitvis att man var någon sorts ande som flöt runt i rymden och kikade på saker och ting, fast utan kropp då :)

Dnepr
2006-12-05, 00:25
Bra tråd. Så att folk kan få skriva fritt vad som rör sig i deras tankar.

regus
2006-12-05, 00:28
Exakt är det det som är problemet. På något sätt stör det en djävla mycket alltså :( . Lustiga är att innan så någonstanns föreställde jag mig aldrig det som ett alternativ, möjlgitvis att man var någon sorts ande som flöt runt i rymden och kikade på saker och ting, fast utan kropp då :)

Det har jag också tänkt på, men tänk dig att du flyter runt i rymden och kollar på saker. Hur länge då? i en evighet, finns det ens en evighet?

Fast det mest konstiga är att vi kan skapa liv. Skapa existens utifrån intet. Existens som kommer upphöra.

Nej jag är inte hög:)

Baan
2006-12-05, 00:30
Det har jag också tänkt på, men tänk dig att du flyter runt i rymden och kollar på saker. Hur länge då? i en evighet, finns det ens en evighet?

Fast det mest konstiga är att vi kan skapa liv. Skapa existens utifrån intet. Existens som kommer upphöra.

Nej jag är inte hög:)

Det är inget mystiskt egentligen, och inget är från intet så nej, det finns inga hål i vetenskapen egentligen där man kan skrika "MEN KLART SOM FAN DET FINNS EN GUD". Tyvärr :(

regus
2006-12-05, 00:32
Det är inget mystiskt egentligen, och inget är från intet så nej, det finns inga hål i vetenskapen egentligen där man kan skrika "MEN KLART SOM FAN DET FINNS EN GUD". Tyvärr :(

Det finns ännu hål i vetenskapen, men frågan är; Är man tillräckligt naiv för att hävda guds existens som förklaring.

Trance
2006-12-05, 00:35
Boobies!

regus
2006-12-05, 00:36
Jag kom och tänka på en sak. Vad fanns innan Big Bang?

Dnepr
2006-12-05, 00:37
Då fanns det bara lite hasch under en bänk i Marocko.

L-Sami
2006-12-05, 00:39
Jag tänker oftast på att nån har skrivit mitt liv, som i en bok. Mitt liv blev skriven, men någonting förändrades. Jag ändrade skriften i det hela. Som att personen som har huvudrollen i en bok, hoppar plötsligt ut till en annan bok och skriver själv sin bok i den nya boken. Allting är bara risker, och personen tar emot riskerna en efter en.

Det känns ibland att jag har ingen koll vad jag är på väg. Tänker ibland om jag skulle ändå stannat i ursprungliga boken. Då hade jag inte behövt oroa mig för så mycket saker. För mycket oro finns hos mig för tillfället. Onödigt? Ja, det kan man påstå.

Jag kan aldrig vara orofri, jag försöker bli det men lyckas alltid hitta nåt att oroa mig över. Jag tror att mitt liv är alldeles för lätt, därför blir små saker oftast stora i mina tankar.

Skönt att skriva lite :)

regus
2006-12-05, 00:43
Jag kan aldrig vara orofri, jag försöker bli det men lyckas alltid hitta nåt att oroa mig över. Jag tror att mitt liv är alldeles för lätt, därför blir små saker oftast stora i mina tankar.

Skönt att skriva lite :)

Du kanske ska se saker i ett större perspektiv? hur kan man vara arg/bekymmrad över reklampausen, en missad buss, eller andra skitproblem när några tusen dör av svält varje dag.

Eller helt enkelt sluta bry dig.
Om man skiter i allt blir man inte så besviken när allt skiter sig.

L-Sami
2006-12-05, 00:45
Du kanske ska se saker i ett större perspektiv? hur kan man vara arg/bekymmrad över reklampausen, en missad buss, eller andra skitproblem när några tusen dör av svält varje dag.

Eller helt enkelt sluta bry dig.
Om man skiter i allt blir man inte så besviken när allt skiter sig.

Se saker i större perspektiv låter bra :)

men att skita i allt är nog inte så bra vad blir man då när man skiter i allt. Kastar man inte bort sina förmågor och potential då?

Trance
2006-12-05, 00:48
Om universum kollapsar in i en singularitet, betyder det att jag har sex med alla i hela världen samtidigt?

Är det fel att se världen genom en dimma av alkohol?

Är det fel att inte bry sig om att folk dör?

Är helikoptern den ultimata underhållningen?

regus
2006-12-05, 00:48
men att skita i allt är nog inte så bra vad blir man då när man skiter i allt. Kastar man inte bort sina förmågor och potential då?

Ja, stor risk för det. Men det skiter man ju i eftersom man skiter i allt.
Det blev lite Tyler i fightclub mentalitet över den..

regus
2006-12-05, 00:49
Om universum kollapsar in i en singularitet, betyder det att jag har sex med alla i hela världen samtidigt?

Är det fel att se världen genom en dimma av alkohol?

Är det fel att inte bry sig om att folk dör?

Nej

Ja

Nej

JA!!!!

L-Sami
2006-12-05, 00:49
Ja, stor risk för det. Men det skiter man ju i eftersom man skiter i allt.
Det blev lite Tyler i fightclub mentalitet över den..

För mig skulle skita i allt vara bara att ge upp. Någonting som jag inte tillåter mig själv.

Hur är Tyler mentalitet? Skita i allt? Har inte sett Fightclub

Dnepr
2006-12-05, 00:50
Se saker i större perspektiv låter bra :)

Klart att du inte ska skita i allt, för vad fan vore livet värt då.

mangemani
2006-12-05, 00:51
när man var yngre så hade man 1000 tals tankar som gick åt alla håll och kanter och inte en enda gick åt det håll som dom egentligen skulle åt.
men nu,när man är äldre och har insett att allt blir sååå mycket enklare och smidigare om man slutar bry sej om allt och alla som ej har nån betydelse i ens liv,så har mitt huvud äntligen fått ro.

så,för att summera,jag har ej några tankar eller funderingar.
kan väl sträcka mej till att säga att jag har lite tankar kring deffen,men det är bara deff nojja tankar.
sen har man ju givetvis "privata" tankar(det har ju alla),men dom delar jag självklart inte med mej till er här.

Trance
2006-12-05, 00:51
För mig skulle skita i allt vara bara att ge upp. Någonting som jag inte tillåter mig själv.

Jag tycker du skall sätta på lite Eye of the Tiger.

L-Sami
2006-12-05, 00:54
Jag tycker du skall sätta på lite Eye of the Tiger.

Jag är eye of the tiger :D . Tror att jag behöver använda det mer, vet bara inte hur? . En del används till träningen, men det räcker inte.

regus
2006-12-05, 00:54
Efter moget övervägande ska man nog inte skita i allt.

Det bästa är nog att lära sig vad man kan strunta i, och lära sig var som behövs hållas i hårt..

L-Sami
2006-12-05, 00:55
Efter moget övervägande ska man nog inte skita i allt.

Det bästa är nog att lära sig vad man kan strunta i, och lära sig var som behövs hållas i hårt..

Det är ju logiskt för en frisk människa att göra så :)

Trance
2006-12-05, 00:56
Eller så kan ni döda grannen och försöka komma undan på bästa sätt. Jag menar, varför inte?

regus
2006-12-05, 00:56
Jag är eye of the tiger :D . Tror att jag behöver använda det mer, vet bara inte hur? . En del används till träningen, men det räcker inte.

Vet man inte hur man använder "eye of the tiger" är man inte eye of the tiger*slap*.

Det handlar inte om att använda eye of the tiger mer, det kan man inte. Skulle man kunna använda eye of the tiger mer än sitt förra eye of the tiger använde man inte eye of the tiger först.

Edit: eye of the tigereye of the tigereye of the tigereye of the tigereye of the tigereye of the tiger,,
Tyckte det behövdes några till..

L-Sami
2006-12-05, 00:58
Vet man inte hur man använder "eye of the tiger" är man inte eye of the tiger*slap*.

Det handlar inte om att använda eye of the tiger mer, det kan man inte. Skulle man kunna använda eye of the tiger mer än sitt förra eye of the tiger använde man inte eye of the tiger först.

Då måste det vara nåt annat än eye of the tiger, men är det möjligt att man har haft eye of the tiger men den har typ fallit av?

regus
2006-12-05, 01:01
Då måste det vara nåt annat än eye of the tiger, men är det möjligt att man har haft eye of the tiger men den har typ fallit av?

Helt klart.

Sonny.
2006-12-05, 01:03
Allt kan ju falla av. Men det behöver inte vara så även om du tror det!
Galenskap är en dygd. Och en hederssak!

L-Sami
2006-12-05, 01:03
Helt klart.

Då måste det ha varit att jag har haft det förut, och tror fortfarande att jag har det och vill att jag har det men ändå saknas det nu.

Angel
2006-12-05, 01:11
http://stupidgirl.blogg.se/images/love_it_11__1154899038.jpg

Löjtnant Blank
2006-12-05, 01:22
Jag har prov imorgon. Jag känner mig alltid hyper kvällen innan prov, därför kan jag inte gå och lägga mig.

Dumleman
2006-12-05, 01:25
Har du försökt tracea några telefonnummer på sistone?

Cerberus
2006-12-05, 01:27
Jag önskar jag innerst inne var riktigt, riktigt lycklig.

PowPow
2006-12-05, 01:51
Jag har prov imorgon. Jag känner mig alltid hyper kvällen innan prov, därför kan jag inte gå och lägga mig.

+1. Att jag sov till 3 idag lär ju inte hjälpa. Kommer somna vid 5 tiden för att gå upp och skriva tenta kl 8 *gah!*

Är kladdkaka bara en eufemism? Menar folk egentligen haschkaka?

Isabella
2006-12-05, 05:04
Jag gillar inte tanken att försvinna när min kropp ger upp! :(

allt är bättre på den andra sidan, så tänker jag då känns det lite lättare..

Lepras
2006-12-05, 05:41
jaga har sömnproblem...har inte somnat än,,3 dagen på raken jag somnar runt 5-6..usch :(

carlsm
2006-12-05, 08:56
Jag funderar på om jag måste "prata med nån", kostar 4-600:-/h. läste jag så det går inte. Mår skit, gjorde ett par tester som indikerade depression. Så då undrar jag vilken SSRI-medicin (lyckopiller) jag kan tänkas använda och hur jag ska få tid och ork till att försöka fixa en sån kur, vilka biverkningar jag kommer få osv osv osv. Nåt måste göras helt klart. Bläääh.

Nina L
2006-12-05, 09:07
Hur vet man om man är en god eller en ond människa? Existerar osjälviska handlingar? Är man en god människa när man är snäll, eller är man bara feg? Vari ligger värdet i att vara god?

Om en människa systematisk för sin närmsta bakom ljuset under en lång tid, innebär det att personen saknar förmågan till att handla utan att ha en dold agenda där allt handlar om att skaffa sig själv fördelar?

Varför vill vissa människor inte prata om eller tänka på sina problem när andra väljer att vältra sig i dem. Vilket är bäst? Varför? Hur blev det så?

sissa
2006-12-05, 09:26
Hur känner andra inför sina liv? Är de stolta över vem de är, vad de byggt, eller ser de bara ett risigt och fult bygge och undrar om det öht är värt att fortsätta?

Är det gott att leva?
Är smärta inte farligt?

Har jag rätt att vara lycklig?

jwzrd
2006-12-05, 09:28
Universums oändlighet rubbar mina cirklar på riktigt.

Emselie
2006-12-05, 09:38
Varför skjuter man upp saker trots att man vet att man kommer att ångra sigt djupt när det är försent?

knazcandy
2006-12-05, 09:38
Riktigt låg just nu. Efter alla om och men "bestämde" vi oss för att bli ett par. Jag ställde krav, utan strul och lögner. Trodde han ville vara seriös men upptäckte imorse, att alla komplimanger han säger till mig, säger han även till andra. Visste att han var medlem på datingsajter, så gick in och blev medlem för att läsa vad han skrivit till andra. Det visade sig att det flirtades för fullt, med 18-19åringar*mini* (han är 27). Så jävla besviken, inte första chansen jag gett honom.

Nu måste jag stå emot.

Nina L
2006-12-05, 10:52
Ni som sabbar tråden är härmed på min hatlista. PM:a mig med era innerligaste ursäkter.

Trance
2006-12-05, 11:01
Hur vet man om man är en god eller en ond människa? Existerar osjälviska handlingar? Är man en god människa när man är snäll, eller är man bara feg? Vari ligger värdet i att vara god?

Finns inte objektivt god eller ond. Beror på vad man menar med osjälviska. Snäll är även det ett relativt begrepp. Värdet ligger i att förhoppningsvis känna större lycka.

Om en människa systematisk för sin närmsta bakom ljuset under en lång tid, innebär det att personen saknar förmågan till att handla utan att ha en dold agenda där allt handlar om att skaffa sig själv fördelar?

Varför vill vissa människor inte prata om eller tänka på sina problem när andra väljer att vältra sig i dem. Vilket är bäst? Varför? Hur blev det så?

Nej, behöver det inte vara.

Uppfostran och genetik, vissa är mer öppna och andra mer stängda. Vad som är bäst är förmodligen någonstans i mitten.

Nina L
2006-12-05, 11:12
Finns inte objektivt god eller ond. Beror på vad man menar med osjälviska. Snäll är även det ett relativt begrepp. Värdet ligger i att förhoppningsvis känna större lycka.Hur blir man en glad psykopat då? *gah!* Jak vil.

Muskelbyggaren
2006-12-05, 11:17
Den mest omvälvande tanke som far genom mitt huvud är huruvida universum någonsin inte existerat. Och om det alltid har existerat, hur är det möjligt? Något måste funnits före säger det sunda förnuftet!

Tänk er att ingenting fanns, nte ens ett tomt tomrum utan ingenting. Jag använder färgen svart som en metafor för detta tomrum, så skrämmande på något vis. Ingenting finns, har funnits eller ska finnas. Tänk tanken vidare och till slut slås ni av en svindelliknande känsla av depression.

Förmodligen bottnar känsloutbrottet i att vi människor har en tendens att alla se existenser utan vår närvaro som död och tråkig existens. Trots att vi utgör en försvinnande liten del av all existens i den värld vi känner.

En annan djup tanke som bekymrat mig på sistone är varför vissa människor är bättre än andra. För hur man än definierar framgång så finns det de som på en rad plan är mer framgångsrika än andra. Gissningvis är orsaken till det hela en kombination av genetiska förutsättningar och livserfarenheter. Men - är färdigheterna helt beroende på den rådande levnadsmiljön eller finns det en allmängiltig gen för framgång som fungerade såväl på stenåldern som idag? I sann träningsforumandra tar jag den välkände Arnold Schwarzenegger som exempel: hur många kan uppnå hans meriter i livet om de bestämmer sig för det? Inte särskilt många i min mening då man kan bryta ned hans framgång och se att en del faktorer varit av särskilt stor betydelse, se hans muskelbyggarpotential, intelligens, snabbtänkthet, manliga utseende, längd med mera. Däremot vandrar det säkert ett relativt stor antal potentiella Arnolds där ute, som bara inte haft samma tur som Arnold. För det lär behövas också, tänk om Arnold fötts tio år senare, då hade muskelbyggningens guldera varit över vid fel tillfälle. Säkert hade han inte blivit uteliggare för det, men ändå inte lika bra som idag.

Trance
2006-12-05, 11:22
Hur blir man en glad psykopat då? *gah!* Jak vil.

Det blir du inte, vi snälla människor är evigt dömda att bli sårade. Men som bonus kan man lära sig att se ner på människor som inte är lika duktiga och snälla.

Nina L
2006-12-05, 11:32
Det blir du inte, vi snälla människor är evigt dömda att bli sårade. Men som bonus kan man lära sig att se ner på människor som inte är lika duktiga och snälla.Ja, där är jag redan. På det sättet får jag känslan av att vara en ond människa med ett otäckt helgonkomplex samtidigt som jag alltjämnt tycker för synd om mig själv för att bli riktigt lycklig. WTF. *gah!*

Är motsatsen till att ha skuldkänslor att vara arg på världen? Skulle jag bli gladare om jag var argare? Hur blir man lagom arg utan att det involverar någon slags dödsdrog?

Honn
2006-12-05, 11:35
Tänk dig själv att icke existera. Det är skumt.
Behöver det verkligen vara så skumt? Jag klarade av att inte existera rätt bra i alla år innan jag föddes och lär klara av det lika bra efter jag dött.

Trance
2006-12-05, 11:46
Ja, där är jag redan. På det sättet får jag känslan av att vara en ond människa med ett otäckt helgonkomplex samtidigt som jag alltjämnt tycker för synd om mig själv för att bli riktigt lycklig. WTF. *gah!*

Är motsatsen till att ha skuldkänslor att vara arg på världen? Skulle jag bli gladare om jag var argare? Hur blir man lagom arg utan att det involverar någon slags dödsdrog?

Inse att konstant lycka är inte något att försöka eftersträva hela tiden, det är bara samhället som skapar en illusion att det är möjligt. Sedan varför vara arg, skaffa en vovve istället. De är trevliga och uppskattande.

Loke
2006-12-05, 12:04
Kan ett samhälle fungera helt på folkets egen vilja, snarare än via någon sorts "upplyst despot"? Måste man ha allting klart för sig innan man handlar, eller kan man lita på att saker löser sig med tiden? Vad kommer först, att man tar ansvar eller att man får ansvar?

Är samhällets utveckling determinerad, eller är det mitt ansvar att utveckla det? Marx sa att revolutionen var oundviklig, men likväl uppmanade han arbetare i alla länder att förena sig...

Baan
2006-12-05, 12:10
Det finns ännu hål i vetenskapen, men frågan är; Är man tillräckligt naiv för att hävda guds existens som förklaring.

Vet du om dessa hål eller är det något du tror på? Är man inte grymt insatt så ska man nog inte dissa vetenskapen, bara för att jag inte är brutal på kvantmekanik t ex så hävdar jag inte att det finns "hål" i den t ex. Okunskap är alltså inte samma sak som hål i vetenskapen :MrT:

shibi
2006-12-05, 15:43
Jag har inte orkat läsa nåt inlägg här än, även om jag tycker att ämnet är intressant.

Ville bara dela med mig.

"Trust your instincts, be yourself" Min livsfilosofi. Från spriteflaskan.

Jag har aldrig blivit besviken när jag följt min intution/instinkt. Aldrig!

Nina L
2006-12-05, 17:03
Inse att konstant lycka är inte något att försöka eftersträva hela tiden, det är bara samhället som skapar en illusion att det är möjligt. Sedan varför vara arg, skaffa en vovve istället. De är trevliga och uppskattande.Skaffa vovve?!!1 Det var ta mig fan det jävligaste mest sämsta rådet jag någonsin fått!!!! http://photobucket.com/albums/v295/laurents/th_hatchet.gif

Nä, jag väljer ilskan. Det känns som den rätta vägen att gå. ;-)

Trance
2006-12-05, 17:55
Skaffa vovve?!!1 Det var ta mig fan det jävligaste mest sämsta rådet jag någonsin fått!!!! http://photobucket.com/albums/v295/laurents/th_hatchet.gif

Pff, ilska schmilska. Jag tror du bör sänka dina mål istället, om du har målet att vara mätt och titta på tv så är det lättare att vara nöjd. Då behöver man inte vara arg.

Brattström
2006-12-05, 18:01
Har ibland undrat på hur många foton och videofilmer som man finns med på runt om i världen:smash:

Denstillasittande
2006-12-05, 18:20
Jag tycker det är intressant att läsa om psykologi och hur människor reagerar på allt i största allmänhet. Ibland kommer man in på man även om folk som mår dåligt av olika anledningar och vad för sjukdomor det finns.

Detta börja smitta av sig ibland känns som man blir sjukare desto mer man får läsa om allt sådant. Det kanske vore det bäst att veta ganska lite livet borde vara enklare på många plan då. Man börja fundera lite för mycket om sitt eget liv.

shibi
2006-12-05, 18:43
Har tänkt detsamma.

Ibland känner jag att livet blir bara tråkigare och gråare ju mer man lär sig.

När man var barn, var allt magiskt. Jag saknar den känslan utomordentligt mycket, och skulle göra vad som helst för att känna den igen.

Att åka buss var som att gå på gröna lund för första gången. Allt kändes verkligen magiskt. En helt annan stämning.

Minns fortfarande första gången jag badade i en simhall med min familj.
Fastän den bara låg 2 mil ifrån oss, kändes det som om jag var utomlands. I mina ögon var poolen stor som en fotbollsplan och det kryllade av flytande mattor, leksaker och skrattande barn.

Det var verkligen en speciell känsla. Som när pinochio och hans vänner åker till den där nöjesparken exept jag blev ingen åsna)

Idag känns det som om jag upplevt allt, och att jag vet för mycket för mitt eget bästa. Som om kunskapen dödar magin.
Jag är också bara 17 år gammal.

Jo jag vet, nu kommer ni alla säga att jag har livet framfr mig, och jag kommer uppleva massor av magiska stunder. Men det känns inte så nu.

Tro inte jag är djupt deprimerad eller så nu. Jag är bara lite uttråkad på min verklighet.

Peace

Vinter
2006-12-05, 18:55
Jag jobbade på äldreboende ett tag på demens avdelning, det finns människor som lever många år som "paket" utan större kontakt med omvärlden, sedan finns det de som inte klarar sig själva pga att deras hjärnor helt enkelt inte fungerar logiskt 75% av tiden.

Det fick mig att inse varför jag äter, lever och tränar som jag gör. Man har allt att vinna och inget att förlora på det. Resten kan man ändå inte göra något åt.

Me_Myself
2006-12-05, 20:06
Tanken på vad som händer efter vi dör kan slå mig ibland.
Var tar vår själ/hela vårt väsen/alla våra tankar vägen?
Vi kan inte bara försvinna.

Den värsta tanken är att när vi dör blir allt svart, vi sitter i ett mörkt rum o bara väntar tills världen ska gå under *gah!*

Om jag försöker tänka ljusa tankar så blir det att alla man älskar träffas igen och mina älsklingar som gått bort väntar på mig någonstans. Men då är vi där igen, VÄNTAN !!

Eller så är vi kvar runt dem vi älskar och bara finns på något vis.

Baan
2006-12-05, 20:07
Tanken på vad som händer efter vi dör kan slå mig ibland.
Var tar vår själ/hela vårt väsen/alla våra tankar vägen?
Vi kan inte bara försvinna.

Den värsta tanken är att när vi dör blir allt svart, vi sitter i ett mörkt rum o bara väntar tills världen ska gå under *gah!*

Om jag försöker tänka ljusa tankar så blir det att alla man älskar träffas igen och mina älsklingar som gått bort väntar på mig någonstans. Men då är vi där igen, VÄNTAN !!

Eller så är vi kvar runt dem vi älskar och bara finns på något vis.

Tja, om det inte finns någon Gud så finns du inte helt enkelt, du sitter inte i något mörkt rum. Tycker tanken att bara sluta existera är värre än att sitta i ett mörkt rum.

Chaan
2006-12-05, 20:08
Hur vet man om man är en god eller en ond människa?

Den som tar upp frågan med andra e på rätt väg...

Skaffa vovve?!!1 Det var ta mig fan det jävligaste mest sämsta rådet jag någonsin fått!!!! http://photobucket.com/albums/v295/laurents/th_hatchet.gif

Hehe har någon föreslagit lejonet att skaffa vovve..

Tricklev
2006-12-05, 20:09
Självklart försvinner man när man dör, du är borta för alltid, du existerar inte mer.

För du/ditt medvetande/din själ existerade ju inte före din födsel, eller hur?

Me_Myself
2006-12-05, 20:12
Självklart försvinner man när man dör, du är borta för alltid, du existerar inte mer.

För du/ditt medvetande/din själ existerade ju inte före din födsel, eller hur?

Jag hoppas att vi existerade före vår födsel, vi minns kanske bara inte det.
Vi kan ju inte bara vara borta. Vad skulle då hända med oss?

Baan
2006-12-05, 20:13

Gå inte vidare med dom tankarna om du inte vill må dåligt över saker som du inte kan ändra på.

Tricklev
2006-12-05, 20:14

Maskar äter upp oss.

Vad har du för användning av att gå vidare till ett nytt stadie, om du ändå inte minns något av det tidigare stadiet(livet)?

Me_Myself
2006-12-05, 20:25
Maskar äter upp oss.

Vad har du för användning av att gå vidare till ett nytt stadie, om du ändå inte minns något av det tidigare stadiet(livet)?

Men nästa gång minns vi kanske. Mest tänker jag på alla man älskar, vill vara kvar hos och vill ha kvar men även det hemska att allt står still/väntan.

Nu tänker jag inte mer på det här!

Tricklev
2006-12-05, 20:27
Men nästa gång minns vi kanske. Mest tänker jag på alla man älskar, vill vara kvar hos och vill ha kvar men även det hemska att allt står still/väntan.

Nu tänker jag inte mer på det här!

Om man minns nästa gång borde det rimligtvis finnas någon som minns redan nu. Eller skulle man komma till en himmel?
Hur skulle denna himmel se ut, hur skulle himmeln fungera med tanke på det faktum att det dör mer människor varje år? Finns det oändligt med utrymme för alla dom som har dött innan?
Skulle man behålla sin fysiska form?

Nejdå, maskar, jag sätter mina pengar på maskar. *popcorn*

rQx
2006-12-05, 20:54
Hur kommer nya pengar ut på marknaden? =S
Nya som i helt nya pengar inte bara nya som ersätter gamla. Vid ökande folkmängd måste ju mer pengar komma ut för annars tar ju pengarna slut för folk =S

Tricklev
2006-12-05, 20:55
Hur kommer nya pengar ut på marknaden? =S
Nya som i helt nya pengar inte bara nya som ersätter gamla. Vid ökande folkmängd måste ju mer pengar komma ut för annars tar ju pengarna slut för folk =S

Vi har knappt haft någon ökande folkmängd på länge, var inte oroad. *popcorn*

regus
2006-12-05, 20:57
Vet du om dessa hål eller är det något du tror på? Är man inte grymt insatt så ska man nog inte dissa vetenskapen, bara för att jag inte är brutal på kvantmekanik t ex så hävdar jag inte att det finns "hål" i den t ex. Okunskap är alltså inte samma sak som hål i vetenskapen :MrT:

Jag har svårt att tro att vi har kommit på allt. Därav finns det hål.

Gpajpen
2006-12-05, 21:10

Hur är Tyler mentalitet? Skita i allt? Har inte sett Fightclub

har du inte sett fightclub ?!
skäms :whipped:

regus
2006-12-05, 21:29
Tror ni vissa människor föds onda, eller blir dom onda av livet?

Ju mer jag läser tidningen eller ser på nyheterna tror jag faktiskt att vissa personer föds onda, rakt igenom..

Tricklev
2006-12-05, 21:31
Att se världen igenom perspektivet "ont eller gott" känns väldigt ensidigt och korkat, tycker jag.*slap*

regus
2006-12-05, 21:51
Att se världen igenom perspektivet "ont eller gott" känns väldigt ensidigt och korkat, tycker jag.*slap*

Nej det har jag inte sag
Jag sa bara att jag börjar bli säker på att några föds för att bli onda, dom har det i blodet.

Baan
2006-12-05, 21:53
Nej det har jag inte sag
Jag sa bara att jag börjar bli säker på att några föds för att bli onda, dom har det i blodet.

Den enda möjlgiheten som jag ser det är att man får någon sorts hjärnskada eller liknande, någon ondskagen tror jag knappast existerar.

Nithian
2006-12-05, 22:04
Tankarna om dygnet är sex, tuttar, rumpor, plugg, träning, sömn, ännu mer tuttar, vassle protein, framtiden...

Gabbe
2006-12-05, 22:12
Har tänkt på en sak som kanske verkar dum, men tänk om dom visaste är dom som har den älsta själen. Alltså dom som har döt och blivigt föda flest gånger och kan det vara där desha vu (stavas?) kommer ifrån...

rQx
2006-12-05, 22:33
Vi har knappt haft någon ökande folkmängd på länge, var inte oroad. *popcorn*

Men duh =P , folkmängden ökar i hela världen totalt sett väll? Sen begär ju folk påökt och arbetslösheten går ner och underbetalda arbetare får normala löner. Någonstans måste pengar komma ifrån!? =S

sehnpaa
2006-12-05, 22:49
Men duh =P , folkmängden ökar i hela världen totalt sett väll? Sen begär ju folk påökt och arbetslösheten går ner och underbetalda arbetare får normala löner. Någonstans måste pengar komma ifrån!? =S Riksbanken trycker pengar som lånas ut eller bytas mot tillgångar.

L-Sami
2006-12-05, 23:02

Ju mer jag läser tidningen eller ser på nyheterna tror jag faktiskt att vissa personer föds onda, rakt igenom..

Jag tror inte att man föds ond direkt, men vissa människor har lättare bli onda pga t ex personlighets störningar i hjärnan och så vidare. En sådan människa som hamnar i fel spår, har större sannoklihet att agera ont om den inte får hjälp i tidigt stadie. Händelser i livet oavsett om man är normal eller inte har en stor betydelse vilken typ av människa man blir.

sen är ju frågan också vad är att vara ond?

Guns n hoses
2006-12-05, 23:03
Livet är ett MMORPG. Det sitter folk på en annan planet och styr oss, precis som vi styr folk i en annan värld. En värld vid namn World of Warcraft.

Baan
2006-12-05, 23:03
Livet är ett MMORPG. Det sitter folk på en annan planet och styr oss, precis som vi styr folk i en annan värld. En värld vid namn World of Warcraft.

Hur sparar/laddar man då? :/

Guns n hoses
2006-12-05, 23:05
Hur sparar/laddar man då? :/

När man loggar ut, och försvinner från "världen", och en vänn försöker kontakta dig, så går din telefonsvarare igång(Eller ngt sånt) och meddelar att du är på semester/sjuk/upptagen :Virro

lol

EDIT: Konceptet håller inte. Glöm min tanke :D

jontahontas
2006-12-05, 23:13
Om en människa kan födas ond hur ser då förklaringen ut? Det måste alltså vara medfödd på något sätt?

Var någonstans sitter då denna medfödda ondska? Och hur definieras ondska? Är inte ondska väldigt;
-subjektivt
-samhällsstrukturrelaterat
-språkligt
?

Det är alltså så att en människa som föds ond föds med en innehavande egenskap som hamnar inom kategorin ond givet de tre just sagda ramarna.

Jag tror inte att man föds ond. Jag tror inte på ondska. Att förklara handlingar osv i termer av ondska visar en stor brist på förståelse.

Jag spenderar större delen av min tankeverksamhet på;
Sex, hur cool jag är när jag slår olika v-rek, hur vår vetenskap och vårt språk ser ut med vilka vi skapat olika förklaringsmodeller och om det skulle kunna vara annorlunda, sex.

Baan
2006-12-05, 23:13
EDIT: Konceptet håller inte. Glöm min tanke :D

Härlig tanke dock! Tänk att göra vad man vill, sen om det går snett bara ladda sista sparningen :) Blir dock problem tajma sparningarna med alla andra.

Guns n hoses
2006-12-05, 23:17
Härlig tanke dock! Tänk att göra vad man vill, sen om det går snett bara ladda sista sparningen :) Blir dock problem tajma sparningarna med alla andra.

Indeed :p

Hallå baby, är du sugen på lite skoj?

Konsekvens: bitchslap + mordhot från hennes kille + polisanmäld

lösning: F5 (Snabbladdning från senaste sparning)

:D :D

Tricklev
2006-12-05, 23:29

I mmorpgs så sparar man ju dock inte, det sparas hela tiden, du kan aldrig ladda i ett mmorpg spel.

Baan
2006-12-05, 23:32
I mmorpgs så sparar man ju dock inte, det sparas hela tiden, du kan aldrig ladda i ett mmorpg spel.

Inte som klassiska SP, likväl kan du dö och ändå återuppstå, så viss form av sparning. Nåja, vi behöver itne fastna på att det ska vara mmo.

Tricklev
2006-12-05, 23:39
Det kanske bara är jag, men är verkligen tankar som "Undra om detta är ett spel?" verkligen djupa tankar?

Det känns mer som "höhö jag är så pårökt"-lördags tankar, knappast några djupa gåtor om livet. *popcorn*

mathor
2006-12-05, 23:59
Vacker tråd. Själv funderar jag på om jag själv är en "glad psykopat" eller inte.

Jag skrev ned en lång motivering men suddade bort den då jag kom på att jag inte vill veta vad någon annan tycker.

Baan
2006-12-06, 00:14
Det kanske bara är jag, men är verkligen tankar som "Undra om detta är ett spel?" verkligen djupa tankar?

Det känns mer som "höhö jag är så pårökt"-lördags tankar, knappast några djupa gåtor om livet. *popcorn*

Nej, vi är medvetet off-topic och skojar oss lite.

Fredszky
2006-12-06, 01:43
Jag tror

att vi lever för alltid

om vi lever nu, och kommer vara döda oändligt länge, är det inte väldigt osannolikt att vi befinner oss i det stadiet som vi är levande i nu? (därför tror jag inte man kan vara död)

sen; våra barnbarns-barn finns inte ännu, de har ingen kropp eller medvetande, men en dag kommer dom få det, hur? ur "ingenting" skapas liv och medvetande.

antingen gäller detta, eller 2) matrix modellen, eller 3) någonting helt annorlunda som inte människor kan förstå.

en annan rolig disskussion jag hade var att, tänk om vi har själar som kan byta kropp, för vad är det som säger att de ska vara bundna till en och samma kropp hela tiden? om det vore så att de kunde byta kropp, skulle det ske utan att kroppen och medvetandet själv skulle veta det, för allt minnet sitter i hjärnan och som person tänker man att "ja såhär ungefär har det alltid varit, jag kommer ju ihåg det..." man byter alltså person utan att vara medveten om det. hehe :)

Chaan
2006-12-06, 01:52
Ägget kom före hönan.

+1

Dumleman
2006-12-06, 02:03
Varför är det mörkt om natten? Vandrar månen alltid fram åt samma håll? Varifrån får källan vatten?

Sofia4_4
2006-12-06, 08:24

Jag har visst funderat på detta med.
En undersökning visade att män som föds med dubbla Y kromosomer i DNA kedjan är mer aggressiva och mer angelägna att agera ont än andra män.
Jag läser just nu en bok bl.a. om känslor är medföda eller om de inlärda. En undersökning har gjorts av en man som åkte till en ö i Nya Guinea där folk har ingen kontakt med civilizationen. Det han ville bevisa är att mimiken, i det förhållandet leendets ursprung är inte inlärt utan medfött. Han undersökte dessutom känslomässiga uttryck hos blinda. Att de inte kunde har sett hur ett leende ser ut för att härma det, att leendet är medfött.

För att en människa ska agera på ett ont sätt måste hon får en belöning i hjärnans belöningsystem, som aktiveras när man t.ex spelar spel, äter chocklad. En "ont" människa måste nånstans ha psykopatiska anlag för att sakna medlidande och utföra hemska handlingar för att få sin "belöning". Han få en kick utav makten han utför över andra.
Så, jag tror att det är en kombination av hormonrubbningar som är medfödda och påverkan av ens omgivning.

Nina L
2006-12-06, 08:41
För att en människa ska agera på ett ont sätt måste hon får en belöning i hjärnans belöningsystem, som aktiveras när man t.ex spelar spel, äter chocklad. En "ont" människa måste nånstans ha psykopatiska anlag för att sakna medlidande och utföra hemska handlingar för att få sin "belöning". Han få en kick utav makten han utför över andra.Urk, nu blev mina känslor inför mitt ex ännu obehagligare...

Sofia4_4
2006-12-06, 09:00
Urk, nu blev mina känslor inför mitt ex ännu obehagligare...

:( :( :(

L-Sami
2006-12-06, 11:14
En dag vaknar man upp, man vaknar upp i verkligheten man har gömt sig ifrån under en längre period. Då är det bara och ta en dag i taget och anpassa sig och vänja sig vid det man har undanhållit och förträngd.

Loke
2006-12-06, 13:13
Varför är det mörkt om natten? Vandrar månen alltid fram åt samma håll? Varifrån får källan vatten?

Hahaha

Ja, utan att fråga finns ingen chans att få ett svar.

Tricklev
2006-12-06, 13:55
Om 90minuter är tjejen här, då blir det klämmande av. *popcorn*

rQx
2006-12-06, 19:16
Riksbanken trycker pengar som lånas ut eller bytas mot tillgångar.

Men då måste de fortfarande få tillbaka pengarna de lånar + att de får in lite pengar från räntan igen. Hm, hur stora reserver av tillgångar har dom? =S Säg att 1000 personer tillkommer i arbetslivet en dag, då måste 19 000 000 kr komma ut på marknaden om en månad.

Baan
2006-12-06, 19:16
Om 90minuter är tjejen här, då blir det klämmande av. *popcorn*

bara? *grr*

inget tryckande?

Tricklev
2006-12-06, 19:18
bara? *grr*

inget tryckande?

Lol orka trycka. *popcorn*

regus
2006-12-06, 19:46
Om man delar upp en mängd människor i mindre grupper och ger den vinnande gruppen något pris så gör dom väldigt mycket..

Det fick jag genom erfarenhet lära mig idag..

rQx
2006-12-06, 21:05
Om man delar upp en mängd människor i mindre grupper och ger den vinnande gruppen något pris så gör dom väldigt mycket..

Det fick jag genom erfarenhet lära mig idag..

Ehm, come again? =)

sehnpaa
2006-12-06, 21:14
Men då måste de fortfarande få tillbaka pengarna de lånar + att de får in lite pengar från räntan igen. Hm, hur stora reserver av tillgångar har dom? =S Säg att 1000 personer tillkommer i arbetslivet en dag, då måste 19 000 000 kr komma ut på marknaden om en månad.
Lån till allmänheten betalas med skuldsedlar. Köp av pengar/monetär bas kan ske med värdepapper och utländsk valuta. Viktigt att förstå är att utgiven monetär bas ses som skulder för Riksbanken. Riksbanken skuldsätter sig för att få ut monetär bas på marknaden, och får tillgångar i utbyte.
Riksbanken vill inte ha tillbaka sedlarna och mynten, dom har ju ett inflationsmål.

Riksbankens tillgångar och skulder
http://www.riksbank.se/templates/YearList.aspx?id=10610

Den penningmängd vi har kan inte backas upp med sedlar och mynt. Detta eftersom bankvärlden kommit på att dom kan låna ut dina insatta pengar och tjäna en hacka, istället för att pengarna ligger och väntar på dig. Då dina, och övriga samhällets, in- och uttag varierar förhållandevis lite räcker det att bankerna har kvar en bråkdel av sedlarna. Resten lånas ut, går runt lite i systemet, och hamnar hos någon som vill sätta in sina pengar på sitt bankkonto. Banken behåller en reservkvot av den nya insättningen, och lånar ut resten. Denna gången blir utlåningssumman lite mindre. Så fortsätter processen tills det inte finns något kvar att låna ut.
Ju mindre reservkvoten är desto större blir skillnaden mellan penningmängd och sedlar/mynt. Har bankerna en reservkvot på 10% kommer penningmängden vara 10 (1/0,10) gånger större. Alltså, när Riksbanken trycker hundra kronor ökar penningmängden med mer.

Men det blir nog en hel del pengatryckning ändå. :)

regus
2006-12-06, 21:15
Ehm, come again? =)

Om man tar säg 100 människor, delar upp dom i tio grupper a' 10 pers var.
Ger dom ett pris till den gruppen som presterar bäst/mest/vinner. Så gör dom mycket.

rolf
2006-12-06, 21:57
Jag är så jävla ambivalent angående så gott som allt i mitt liv just nu. Ville bara säga det och flasha med ett knepigt ord. Måste väl sova på saken och se hur det känns imorgon.

rQx
2006-12-07, 16:45
Om man tar säg 100 människor, delar upp dom i tio grupper a' 10 pers var.
Ger dom ett pris till den gruppen som presterar bäst/mest/vinner. Så gör dom mycket.

Ah, mycket som i göra mycket för att vinna? =D

Förklara dina erfarenheter! =D

Tack sehnpaa för infon. Även om jag inte förstod halv sju =D Jag gör ett scenario som beskriver mitt problem så kan du försöka göra en plan för att lösa den så kanska jag greppar =D

Vi är 10 personer som tjänar 100 kr i månaden. Alltså 1000 kr, dessa pengarna löper runt i samhället utan att förändras. Om en av personerna köper mjölk så för 10 kr så tjänar den andra 10 kr på det.

Ponera nu att vi 1får barn och är uppe i 20 personer. Men vi har fortfarande 1000 kr att dela på, alltså på tok för lite. Hur får vi mer pengar?

regus
2006-12-07, 16:57
Ah, mycket som i göra mycket för att vinna? =D

Förklara dina erfarenheter! =D

Vi hade något halvtöntigt skräcktema i vårat arbetslag. Då gjorde vi en tävling, och en utav delgrenarna var smakprov (jag var med och fixa den).
Priset var för övrigt ett kilo godis.
Våra smaker vad.

- stuvade mackaroner och kolasås (ganska god, smaka som godis)
- Fil och majs. (smaka inte)
- Fil, majs och koncentrerad apelsinjuice(smaka inte)
- Krossade tomater, soja, kolasås (härligt äcklig)
- Kaviar och flytande milda (vägra smaka!)
- Kaviar, kolasås, soja, majs, margarin. (det var grande finale, vägra smaka.)

Smakerna fick stå och dra tills sig över en timma.
en poäng per burk. Ca 80% åt av alla sex, flera fick kvälljningar, sprang på toan (undra vad som hände där). Fast det bästa var att en ny lärare var med i en utav tävlingsgrupperna. Han testa också, han höll på att spy efter den andra. och tårarna började rinna (mer eller mindre) i slutet. Inte många ville ge sig, Dom flesta gillar godis och kan inte stå imot grupptrycket.

rQx
2006-12-07, 17:45
hehe, damn, Kaviar och flytande milda.. Den verkar sjukt vidrig! Men vad gör man inte för 1 kg godis! :D

laham
2006-12-08, 00:11
Jag kom och tänka på en sak. Vad fanns innan Big Bang?
Forskare har kommit fram till att universum var inget annat än moln av rök.

Gud säger i koranen.

Then He turned to the heaven when it was smoke(s41:11)

Och om big bang

Have not those who disbelieved known that the heavens and the earth were one connected entity, then We separated them(21:30)

Något att fundera på ;)

Och detta kommer från hjärtat,kommer jag lyckas med att bygga min fysik
som old school killarna back then i framtiden.

Kwon
2006-12-08, 00:13
Gissar att laham e smått religiös :)

laham
2006-12-08, 00:14
Gissar att laham e smått religiös :)

*whistle*

alexsingh
2006-12-08, 00:21
fan va kåt jag är.. har inte knullat på jag vet inte hur länge :D

regus
2006-12-08, 00:23
fan va kåt jag är.. har inte knullat på jag vet inte hur länge :D

Djup tanke, härlig fundering:thumbup:

Dnepr
2006-12-08, 00:26
har inte knullat på jag vet inte hur länge :D

Är det så konstigt då?

alexsingh
2006-12-08, 00:26
Djup tanke, härlig fundering:thumbup:

ja för fan.. hoppas det ska bli nått i helgen

om det finns nån villig så är det bara o PMa ;)

alexsingh
2006-12-08, 00:27
Är det så konstigt då?

vadå för nått? att jag är kåt? lr att jag inte knullat på länge?

sehnpaa
2006-12-08, 18:37
Tack sehnpaa för infon. Även om jag inte förstod halv sju =D Jag gör ett scenario som beskriver mitt problem så kan du försöka göra en plan för att lösa den så kanska jag greppar =D

Vi är 10 personer som tjänar 100 kr i månaden. Alltså 1000 kr, dessa pengarna löper runt i samhället utan att förändras. Om en av personerna köper mjölk så för 10 kr så tjänar den andra 10 kr på det.

Ponera nu att vi 1får barn och är uppe i 20 personer. Men vi har fortfarande 1000 kr att dela på, alltså på tok för lite. Hur får vi mer pengar?Underligt samhälle. :)

Vad menar du med att 1000kr, efter befolkningsökningen, är för lite? 1000 är bara en siffra. Förklara problemet.

regus
2006-12-10, 23:20
Jag har tänkt på två saker.
Är en Zebra vit med svarta ränder, eller svart med vita ränder?

Och vad händer med en oskyddad människokropp om den utsätts för vakum (förutom det med syrebrist)?

Tricklev
2006-12-10, 23:42
Varför är Timme så kool?